Raetsaaren Samin joulukattaus sisältää mm. kartingia, oman formula-auton ja päältäajettavan baarijakkaran Revonlahdella
Raetsaaren Sami. Hulvaton koneharrastaja, kartingkuski, keksijä ja päivätyönään timanttiporaus- ja maanrakennushommien paiskija Raahessa. Työkomennukset vievät välillä kauemmaksi ja perheelliselläkin miehellä jää aikaa ylimääräiselle harrastetulle aina vähemmän. Mutta heti kun mestari pääsee Päivi vaimolta karkuun, hän suuntaa askeleensa autotalliin. Sami toimii myös FK-kerho Ruukin puheenjohtajana ja kertoo sen toiminnan olevan tosi vilkasta kesäisin. Tällä konehalleja sisältävällä kotitontilla mies on nostanut savuja piipuista ja koneiden pakoputkesta jo toistakymmentä vuotta.
Ruukin Formula-K Kerho ry perustettiin vuonna 1976. Uusittu kartingrata on ehkä Pohjois-Suomen parhaita ajopaikkoja junioreille. Rata valmistui 1979 ja se pinnoitettiin uudestaan kesällä 2006. Kyseisellä paikalla on ajanut kilpaa esim. Mika Häkkinen vuonna 1980. Karting eli mikroautoilu on autourheilulaji, jota ajetaan harraste- ja ammattilaistasolla. Kartingauto on yksinkertainen, yksipaikkainen, putkirunkoinen ja jousittamaton auto, jossa on jäykkä taka-akseli. Suurin osa maailman F1-kuljettajista on aloittanut uransa juuri kartingin parissa. Viime kesänä Ruukissa järjestettiin Pohjois-Suomen suurimmat kartingkisat.
Päivätöiden parissa. Sami siivuttaa reilunkaupan leipiä paikallisessa leipomo...korjaan, timanttihommissa joutuu joskus pyörittelemään vähän isompaakin laikkaa :)
Aluksi ajettava baarijakkara!
Jos otat, et aja! :) Mestarin idea hauskaan ja vauhdikkaaseen keksintöön syntyi kerran pitkinä joulunpyhinä. Kartingkalustosta oli silloin ylimääräisenä lasten mikroauton moottori ja romu runko. Rungon päälle nostettiin leikillään yksi joutilaista baarijakkaroista ja siitä viritelmä lähti jalostumaan.
Hulvaton keksintö on herättänyt hilpeyttä myös erilaisissa edustustehtävissä. Ja siitähän löytyy näköjään valojakin.
Takana olevalle lavalle mahtuu sopivasti 24 pullon joulukalenteri :)
Pitääkö kuski sitoa jo pahimmissa keinutuksissa kiinni jakkaraan? :)
Persoonallinen ajokypärä. "Olen juppihippipunkkari ja vaihdan paikkaa..."
VIDEO: ajettava baarijakkara tositoimissa!
Olisipa kiva kuulla tämän kuljettajan ja menopelin tuntomerkit hieman liian raskasta kaasujalkaa todistavalta henkilöltä :)
Baarijakkara alkutekijöissään. Mikroauton runko on lyhennetty ja kavennettu 20 sentillä. Härvilän huippunopeus on n. 30-40 kilometriä tunnissa.
Neliveto 4x4 kartingauto.
Samilla ja hänen eräällä kaverillaan syntyi taas erään kerran hullu idea ja se oli nelivetoisen mikroauton rakentaminen. Tarkoituksena oli myös säilyttää mahdollisimman normaali kartingauto, jossa olkavarret olisi samassa asennossa. Tässä menopelissä on alkuperäinen mikroauton kori, sekä lahjoituksena tullut kevytmoottoripyörän 30 hevosvoiman Rotax moottori. Lisäksi kokonaisuudesta löytyy kolaripyörän vaihdelaatikko ja siitä 6 vaihdetta.
Mestarin kaikki aikuisten mikroautot ovat teholtaan 30 hevosvoimaisia, niissä on pääasissa Rotaxin moottori ja ne syövät 2-tahtibensaa. Koneet ovat nestejäähdytteisiä ja lujina vehkeinä ne saattavat kestää pitkäänkin. Vauhtia aikuisten malleilla kertyy yli 100 kilometriä tunnissa. Tälle keksinnölle ei löydy kilpailuluokkaa, mutta Sami on ajanut muilla kalusteilla vuosien aikana masterluokkaa Pohjois-Suomen North Cupissa ja oli jonakin vuonna jopa kolmantena aikuisissa.
Pojat hommasivat nelivetoista peliä varten asiastatehden rungon, jossa toimintamalli on sama kuin normaali mikroautossa. Niissä ei ole tasauspyörästöä ja tässä projektissa rakennettu etupää nostattaa mutkassa sisempää rengasta. Monet epäilivät auton tulevaa toimivuutta ja jäykän 4-vedon uskottiin puskevan vain suoraan. Vaan miten kävi! Talvella tekoaltaalla ajettaessa gps-mittari näytti 100 kilometrin tuntinopeutta ja niissä olosuhteissa ohjaus kääntyi mainiosti. Idea toimii vain talvikäytössä ja kesällä kenenkään voimat ei riitä sen vääntämiseen. Nelivetoinen viritelmä jopa kiihtyy jäällä samoilla renkailla paremmin kuin normaali suoravetoinen kartingauto, mutta kesällä tilanne olisi toisin. Sami on nähnyt aiemmin maailmalla vain yhden putkirunkoisen nelivedon.
Mestareiden kisat 2021 järjestettiin kesällä Ruukissa ja ne olivat suurimmat kartingkilpailut Pohjois-Suomessa.
Samin mukaan mikroautoilun pariin on tulossa lupaavia uusia nuoria kuljettajia myös Pohjois-Suomesta. Lajissa tarvitaan aina hyviä sponsoreita.
Ruukin kisat vetivät paljon porukkaa.
Tässä on meneillään pientä testiajoa Kiilussa. Satasen vauhti korostuu, kun takamus on vain pari senttiä irti maasta.
Suoravetoinen normaali mikroauto CRG rungolla.
Tässä mallissa on vain kytkin, eikä lainkaan vaihteita. Kyseessä aikusten auto, joka odottaa jälkikasvuja harrasteajoon. Tässäkin mallissa vakiona 30 hevosvoimaa.
Normaali kilpurin piikkipyörät.
Formula Ford 1.6 "pikkuformula".
Kyseessä tehdastekoinen Samin haaveauto projekti. Pelistä löytyy englantilainen Spirit runko ja siinä on ollut alunperin yli 400 kiloinen 150 hevosvoiman moottori. Auto tuli Revonlahdelle osina ja ilman moottoria sekä vaihdelaatikkoa.
Projekti etenee pikkuhiljaa. Autoon on nyt istutettuna 1000 kuutioinen Suzuki GSXR moottoripyörän kone ja 6 vaihdetta. Tällä systeemillä ajoneuvon paino tippuu ja teho nousee 180 hevosvoimaan. Vääntöä ei sittenkään tule paljoa, vaan tarkoitus on rakentaa omaan vapaa-ajan käyttöön mainio huudatuskone. Sukkula on jo nyt käyntikuntoinen.
Meneillään on juuri peräpään vetopolitiikan uusiminen. Veto tulee kettingillä juuri rakenteilla olevalle tasauspyörästölle. Alkuperäisessä ratkaisussa takapyörät tulivat kiinni vaihdelaatikon kylkeen ja nyt kun sitä ei enää ole, täytyy tehdä putkesta tilalle runko.
Teoreettisena tavoitteena tälle pelille on yli 200 kilometrin tuntinopeus ja Ruukin rata riittää sille pätkäksi korkeintaan ykkösvaihteella.
Laitetaanpa miehen nimi mieleen tulevia F1-kisoja varten :)
Tässä hieman ahtaassa formula-auto mallissa mennään vauhti edellä ja istumamukavuus perässä.
Ohjauspyörää ei ollut, joten se piti tilata ulkomailta.
Kyseessä onkin irrotettava malli.
Formulan ratti on pienempi kuin kartingautossa, koska ohjaamoon ei sovi isompi. Ja rattiin tulee nappi vaihteille taakse, jotka tuli kätevästi vatupassin alumiinirungosta :)
Formulassa on alunperin kytkin, jarru ja kaasu. Koska Fordin alkuperäisessä moottorissa on vaihteet henkilöauton tavoin H-kaaviolla, nyt vaihdekeppi jää pois ja vaihteet tulee rattiin. Vaihdesiirtäjässä on sytytyksen ohjaus, eli kaasu pohjaan ja napista isompia pykälää silmään. Kytkinpoljinta tarvitsee jatkossa vain liikkeelle lähdössä.
VIDEO: Tässä videossa esittäytyy omavalmisteinen vaihteensiirtäjä formulasta ja vaihteet näkyvät päällä olevassa mittaristossa.
Formulan VW tasauspyörästö.
Formulassakin irto-osat on hyväksi vain huollon pöydällä :)
Onkohan timanttiporaus taidosta hyötyä tässä työssä?
Tästä kuvasta tulikin mieleen, toimittajan polveen laitettiin viime kesänä keinonivel :)
Kypärän tukiteline kiinnitetään ohjaamon takareunaan.
Tuolta löytyy 180 torven soittokunta.
Formula Fordeissa ei ole alunperin siipiä, mutta Sami aikoo ehkä tehdä tähän yksilöön sellaiset.
Moottorivaihdon jälkeen tällä pelillä ei voi ajaa virallisia kisoja, vaan ajelu tulee olemaan omaa huvia. Sami ei siis koskaan ole vielä testannut formula-autoa, eli kyseessä tulee olemaan haaveen täyttymys ja uusi aluevaltaus. Saapa nähdä tuleeko keskeytys jo Revonlahden Nesteen kohdalla? :)
Tässä syntyy formula-auton uusi peräpää ja tasauspyörästö.
Tasauspyörästö rakentuu Volgswagen Golfin ja Jettasta osista, jotka sopivat sattumalta yhteen Formula Fordin vetoakselien kanssa. Pyörästöstä tulee umpinainen, jotta öljyt saadaan pidettyä hammastossa ja moottoripyörän ketjulla veto tulee ulkokuoreen.
Tämä on vielä tasauspyörän raudasta tehty variaatio numero 1. Pyörivän massan ja painon vuoksi lopullinen versio rakentuu alumiinista. Ensin on hyvä tehdä harjoitusosat ja sitten lopuksi parantaa jälkeä.
Ford Cargo kuorma-auton 6-sylinterinen moottori. Kone on tarkoitus laittaa Fordson Majoriin, jossa on kytkinkoppa samalla kiinnityksellä. Tosin kuorma-autossa moottori on 45 asteen kulmassa kyljellään, joten pikkusen täytyy muutella öljypohjaa ja öljyn imuputkia. Traktorin etuakselia joutuu myös muuttamaan, mutta kyllä näitä on tehty kuulemma ennenkin. Mestarin mottona onkin: "Kyllä talossa pitää yksi 6-sylinterinen Major olla!".
Etuvetoiseen Opel Asconaan tultiin kerran korjauttamaan jarruja :)
Revonlahdeltakin näköjään löytyy yhdet liikennevalot! :)
Hallin karu toimisto oli aluksi kattoon asti täynnä romua.
Ja tältä huone näytti viime syksyisen pienen fiksauksen jälkeen! Lopputuloksena kierrätysmateriaaleista syntyi upea baarin, kerhohuoneen ja toimiston hybridi.
Seinät on paneloitu trukkilavojen laidoista ja ne on käsitelty polttamalla.
Tarjoilija!
Ledejä.
Tunnelmaa.
Joulua.
Opel Ascona A vuosimallia 1972.
Mikäs onkaan tuoteseloste?
1,6S näyttää hyvältä.
Kyseessä siis harvinaisempi 4-ovinen malli.
Alunperin 1.9 ja nyt hieman pitempi iskuinen 2,5 litrainen. Moottori on rakennettu pattipäämännillä ja h-profiilin veivillä. Kansi on avarrettu ja kylläkin vakio venttiileillä 50 mm läppärungot ja 2,5 tuuman putkisto. Huippu tehoja ei ole vielä mitattu, mutta pienemmillä kaasuttimilla yhdet tehopaperit ja 227 hevosvoimaa. 900 kiloisella pelillä ehtii siis mainiosti maitokauppaan.
Opel on pop!
Honda CR 500 vuosimallia 1989.
2-tahti moottori ja n. 60 hevosvoimaa. Tätä peliä ei kuulemma joka ukko saa edes käyntiin. Eli startatessa se toimii siis hyvänä kuntosalivehkeenä!
Avant 530 Diesel pienkuormaaja.
Tämän tuoreen pelin Sami haki maailmalta pari viikkoa sitten. Kone painaa 1500 kiloa ja sitä pystyy vetämään henkilöauton peräkärryllä.
Seuravaksi vedetään esille kisakärry kahden Majurin takaa.
Fordson Super Major Turbo vuosimallia 1963.
Kyseessä turbotettu peli ja mukana lähinnä peltohommissa ja talvella lumikauhan kantajana.
Kerran muistaakseni eräältä Siikajoen majurilta meni remmi poikki :) t. toimittaja
Fordson Super Major vuosimallia 1963.
Tämä peli toimii talvisin linkokoneena ja kesällä paalaimen ja kärryn vedossa. Molemmat Majorit on varustettu 4-sylinterisellä moottorilla, niissä on kaksoiskytkimet, ohjaustehostaja ja lukkoperät. Kaksoiskytkin on ollut kallis lisävaruste siihen aikaan ja vain seutukunnan rikkaimmat isännät ovat raaskineet ostaa sen ja nämä koneet ovat sattumalta eksyneet samaan tallin vuosien aikana. Aiemmin nähty moottori tulee siis kolmanteen Majoriin.
Herra upseerin kytkinremontti. Onkohan tuo peräosa kenraali ja etuosa majuri? :)
Niin lähti kisakärry liikkeelle.
Tämmöinen monitoimityökalu on kätevä myös tilan hommissa.
Joulupukin kuorma on lastattu. Kilpailukärrystä löytyy kartingvehkeet ja kaikenlaiset varaosat.
Sami on rakentanut itsetehtyyn kuomukärryyn kätevän autojen hissitelineen. Piippuhyllylle nousee kolme autoa järjestyksessä ylhäältä alaspäin, eikä niitä tarvi enää nostella käsin. Palkit ja putket siihen on rakennettu purkutyömaan kierrätysmateriaalista mm. koulun vanhoista penkeistä. Nyt kaikki on aina siirtelemättä mukana ja perälautaa pitkin autot tulevat myös nätisti kyytiin. Kyydissä on myös varsinaiset karting kisa-autot.
Kuomukärryn alkuvaiheita.
Trailerin valmistusta.
Traileri valmiina. Tällä Sami kuljetti kisa-autoja ennen kuomukärryn valmistumista.
Siirrettävä Kart in sauna kulkee kätevästi mukana kisamatkoilla.
Hetkinen, mikäs siellä on kiukaana?
Saunan lämmöstä huolehtii Roster V10:sen näköinen kiuas.
V10 kiukaan valmistusta.
Suoravetoinen kiuas käy kuumana metrin verran punaisena. Saakohan pari pyttyä isommalla V10:llä paremmat löylyt kuin V8:lla? :)
Saluunanluukku?
Ei suinkaan, vaan taittuva lisälaude!
Kyseessä on myös monitoimisauna, nimittäin....
...takaseinä nousee lauteineen ylös, samoin pukuhuoneen penkki ja alle mahtuu kartingauto. Matkalla nukutaan asuntoautossa, mutta saisiko tuohon vielä sängyt kaatumaan omalta seinältä? :)
Sauna Timon kehut!
Ensimmäisenä tehty isompi sauna.
Teuvan siirrettävien saunojen kokoontumisajoissa tässä saunassa saunoi virallisen ennätyksen mukaan 19 henkilöä.
Matkamuistoja.
Leipäpuussa riittää nakerrettavaa.
Tuolta porukalta löytyy paljon siirrettäviä saunoja.
Tilan vanhin aitta on toiminut aikanaan pienenä navettana.
Koiratarhan portti.
Lemmikeillä riittää tilaa temmeltää ja ne voivat nauttia tunnelmallisen jouluateriankin omassa ruokapöydässä! :)
Hevosenruokinta-automaatti. Emännällä on 3 hevosta ja talli. Nyt kesällä purkutyömaan kaupan ikkunanpielistä rakennetussa uudessa mallissa lantakärryn kettingit purkavat ruokaa "tuotannon" toisessa päässä :) Koneessa on lapoja, jotka pyörivät ajastimella ja siihen on itsetehty ohjainboksi. Kone ruokkii eläimiä 4 tunnin välein ja siihen voi ladata 5 annosta.
Aiemmin hevosia ruokki 9 vuotta pyörinyt kuljetin, jonka Sami oli tehnyt kierrätysmateriaaleina kaupan vanhoista tuotehyllyistä. Lopulta sen runko lahosi.
Hyvää joulua Revonlahdelta kaikille toivottaa Sami, Luca-koira, Xena-poni ja tallista myös ponit Stale ja Lumo!
Loppuyhteenveto: Samilla on monta rautaa tulessa ja koko paletin kasassa pitääkseen hän varmaan avasi taannoin oman harraste-nettisivunkin www.samisaataa.com. Toimittajallakin oli Revonlahden vierailun jälkeen olo kuin olisi käynyt tunnin sisällä Korvatunturilla ja Monacossa :) Rasvamonttu -ohjelmakin toivottaakin seuraajilleen hyvää joulua ja pakokaasun katkuista uutta vuotta!
Lue myös: Suutarin Martin Volga valikoitui Taivaan tulet tv-sarjan hääautoksi Kolmikannasta Tyrnävältä
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu