Uusimmat
Suosituimmat

Henttusen Joukon kattilakunnassa käydään leikiten myötä- ja vastamäet sähköavusteisella potkukelkalla Raahessa

06.01.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu liukuu tällä kertaa hissun kissun ja näppärästi Raahen Honganpaloon. Henttusen Jouko ja parempi puolisko Hilkka nimittäin hyödyntävät luonnossa liikkuessaan nerokkaita sähköisiä apuvälineitä. Kesäisin kyseiset keksinnöt löytyvät maastopyöristä ja viimeisen vuoden aikana viritelmistä on myös jalostunut kahden istuttava sähköavusteinen potkukelkka. Eläkkeellä oleva sähköasentaja onkin utelias testailemaan erilaisia teknisiä ratkaisuja. Onpa valikoimaan päätynyt myös muutamia päriseviäkin menopelejä. Seuraavaksi otetaankin selvää miten mikäkin härvilä toimii ja tullaanko Suomessakin siirtymään lähiaikona pelkästään sähkökelkkoihin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Henttusen Jouko. Lupsakka keksijä, sähköasentaja ja luonnossa liikkuva eläkeläinen. Mestari on utelias kokeilemaan erilaisia teknisiä ratkaisuja ja yllättyi itsekkin, kun sähköistetystä kelkasta tuli niin toimiva peli. Keksinnölle ei ole haettu patenttia, vaikka se rakentuikin hieman omaperäisillä ratkaisuilla. Mies naurahtaa ja ei ota kantaa, olisiko sotakin voitettu kyseisen tuotteen liukuhihnatuotannolla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sähköistetyn potkukelkan "työntöosa" vuosimallia 2021.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suksilla varustettu etuosa oli käytössä jo aiempina vuosina. Kaksiosaisena sitä on helppo kuljettaa mukana autossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on siis kahden istuttava malli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs onkaan tuolla istuimen alla?

(kuva: Ari Kettukangas)

Starttimoottorina oikeassa reunassa emännältä lainattu pippurimylly! Se korvaa polttimet ja Jouko mietti vastaavaan virkaan aluksi käsiveiviäkin. Lopulta ratkaisuksi päätyi tämä keksintö sopivan pyörimisnopeutensa ansiosta. Akku ladataan sähköllä ja se irroitetaan siksi aikaa rungosta. Hyvissä olosuhteissa sähkövaraus riittää 100 kilometrin reissuun. Akun rajallisuus rajoittaa myös kelkan virittelyä. Kyseessä on hiirenhiljainen menopeli ja ainoa siitä lähtevä ääni on entisen maustemyllyn surina. Kelkalla liikkuessa voi siis kuunnella vaikka linnun laulua.

(kuva: Jouko Henttunen )

Runkoon on kierrätetty pippurimyllyn lisäksi mm. vanhaa saunan kiuasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sähköpyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rattaasta löytyy 1 hevosvoiman sähkömoottori ja levyjarru.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jalkaohjattavana pelinä kelkassa on käsijarru.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mittari. Kätevästä digitaalivehkeestä näkee mm. akun varaustilan, kellon, kilometrit, lämpötilan, nopeuden ja tehoalueen, jota moottorille halutaan syöttää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Härvilä taipuu vielä pienempäänkin tilaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta sitten ylös, ulos ja testaamaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kelkkaa voi käyttää myös ruisleipä avusteisena.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kasattuna kelkan pituus on lähes 3 metriä ja leveys vajaan metrin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä on sähkön ja ruisleivän liitoskohta.

VIDEO: Sähköistetty potkukelkka tositoimissa! 

(kuva: Ari Kettukangas)

Sieltä sitä tullaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Rajoitettuna kelkka kulkee 25 kilometriä tunnissa ja se nousee vaivatta ylämäkeenkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyöräosa painaa n. 20 kiloa ja kelkkaosa n. 15 kiloa. Kuljettajan ja matkustajan lisäksi kuorma lähtee silti nätisti liikkeelle.

VIDEO: kelkka nousee nätisti ylämäkeen!

(kuva: Jouko Henttunen )

Pariskunta ja lemmikit tykkäävät liikkua luonnossa.

(kuva: Jouko Henttunen )

Raahesta ei taida löytyä mäkeä, mistä tämä peli ei nousisi. Tuohan onkin kätevä vekotin raskaiden eväiden päälle! :)

(kuva: Jouko Henttunen )

Laitetta on testattu myös jäällä.

(kuva: Ari Kettukangas)

X-Treme maastopyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sähköpaketti ostettiin alunperin tähän peliin ja nyt se on siinä paikallaan kesäisin ja kelkassa talvisin.

(kuva: Jouko Henttunen )

Mestari on myös rakentanut pyörään irrotettavan sivuvaunun. Avustava sähköratas tulee paripyöräksi vaunun renkaaseen.

(kuva: Jouko Henttunen )

Emäntä Hilkka pysyy nyt siis sähköisessä matkassa mukana kesää talvea! Parempi puolisko tykkääkin kovasti kelkan ja sivunvaunun kyydistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Felt kunto-/ polkupyörä. Tässä saksalaisessa mallissa on magneettijarru, jolla voi muuttaa kuormitusta polkemiseen sopivaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Helkama Export vuosimallia 1966. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on tädin entinen mopo, jonka Jouko on entisöinyt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on ollut välillä myös kilvissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mopon alkuperäinen maali oli vaalean kerman värinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yamaha Virago 535 vuosimallia 2001.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tässä näyttää olevan vielä bensatankki :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Pariskunta harrasti aikanaan enemmänkin moottoripyöräilyä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhat lastenvaunut. Parempi puolisko Hilkka on puolestaan etevä nukketaiteilija.

(kuva: Ari Kettukangas)

Joukon tekemät tarjoilukärryt.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihalta löytyy muitakin itsetehtyjä kelkkoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kätevä kenttägrilli.

(kuva: Jouko Henttunen )

Liikkuvan grillin myötä talvellakaan ei tarvi lapioida pois paksua lumikerrosta.

(kuva: Jouko Henttunen)

Loppuyhteenveto: tuoreimman otoksen perusteella potkukelkka on saanut myös kahdet valot, rahtikorin ja tuulisuojan. Kalusto on viimeisen päälle kunnossa ja nyt kelpaa odotella mieluisia keväthankia. Pakkassäässä käydyn juttutuokion päälle juotiin vielä kunnon kahvit ja nautittiin pöydän makeista ja suolaisista antimista. Yllättäen emäntä kuitenkin huomasi uudenkin pippurimyllyn kadonneen mystisesti johonkin! :)

Lue myös: Raetsaaren Samin joulukattaus sisältää mm. kartingia, oman formula-auton ja päältäajettavan baarijakkaran Revonlahdella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

c712af60-00090199-d346040f
Uusimmat
Suosituimmat