Henttusen Joukon kattilakunnassa käydään leikiten myötä- ja vastamäet sähköavusteisella potkukelkalla Raahessa
Henttusen Jouko. Lupsakka keksijä, sähköasentaja ja luonnossa liikkuva eläkeläinen. Mestari on utelias kokeilemaan erilaisia teknisiä ratkaisuja ja yllättyi itsekkin, kun sähköistetystä kelkasta tuli niin toimiva peli. Keksinnölle ei ole haettu patenttia, vaikka se rakentuikin hieman omaperäisillä ratkaisuilla. Mies naurahtaa ja ei ota kantaa, olisiko sotakin voitettu kyseisen tuotteen liukuhihnatuotannolla :)
Sähköistetyn potkukelkan "työntöosa" vuosimallia 2021.
Suksilla varustettu etuosa oli käytössä jo aiempina vuosina. Kaksiosaisena sitä on helppo kuljettaa mukana autossa.
Kyseessä on siis kahden istuttava malli.
Mitäs onkaan tuolla istuimen alla?
Starttimoottorina oikeassa reunassa emännältä lainattu pippurimylly! Se korvaa polttimet ja Jouko mietti vastaavaan virkaan aluksi käsiveiviäkin. Lopulta ratkaisuksi päätyi tämä keksintö sopivan pyörimisnopeutensa ansiosta. Akku ladataan sähköllä ja se irroitetaan siksi aikaa rungosta. Hyvissä olosuhteissa sähkövaraus riittää 100 kilometrin reissuun. Akun rajallisuus rajoittaa myös kelkan virittelyä. Kyseessä on hiirenhiljainen menopeli ja ainoa siitä lähtevä ääni on entisen maustemyllyn surina. Kelkalla liikkuessa voi siis kuunnella vaikka linnun laulua.
Runkoon on kierrätetty pippurimyllyn lisäksi mm. vanhaa saunan kiuasta.
Sähköpyörä.
Rattaasta löytyy 1 hevosvoiman sähkömoottori ja levyjarru.
Jalkaohjattavana pelinä kelkassa on käsijarru.
Mittari. Kätevästä digitaalivehkeestä näkee mm. akun varaustilan, kellon, kilometrit, lämpötilan, nopeuden ja tehoalueen, jota moottorille halutaan syöttää.
Härvilä taipuu vielä pienempäänkin tilaan.
Mutta sitten ylös, ulos ja testaamaan!
Kelkkaa voi käyttää myös ruisleipä avusteisena.
Kasattuna kelkan pituus on lähes 3 metriä ja leveys vajaan metrin.
Siinä on sähkön ja ruisleivän liitoskohta.
VIDEO: Sähköistetty potkukelkka tositoimissa!
Sieltä sitä tullaan!
Rajoitettuna kelkka kulkee 25 kilometriä tunnissa ja se nousee vaivatta ylämäkeenkin.
Pyöräosa painaa n. 20 kiloa ja kelkkaosa n. 15 kiloa. Kuljettajan ja matkustajan lisäksi kuorma lähtee silti nätisti liikkeelle.
VIDEO: kelkka nousee nätisti ylämäkeen!
Pariskunta ja lemmikit tykkäävät liikkua luonnossa.
Raahesta ei taida löytyä mäkeä, mistä tämä peli ei nousisi. Tuohan onkin kätevä vekotin raskaiden eväiden päälle! :)
Laitetta on testattu myös jäällä.
X-Treme maastopyörä.
Sähköpaketti ostettiin alunperin tähän peliin ja nyt se on siinä paikallaan kesäisin ja kelkassa talvisin.
Mestari on myös rakentanut pyörään irrotettavan sivuvaunun. Avustava sähköratas tulee paripyöräksi vaunun renkaaseen.
Emäntä Hilkka pysyy nyt siis sähköisessä matkassa mukana kesää talvea! Parempi puolisko tykkääkin kovasti kelkan ja sivunvaunun kyydistä.
Felt kunto-/ polkupyörä. Tässä saksalaisessa mallissa on magneettijarru, jolla voi muuttaa kuormitusta polkemiseen sopivaksi.
Helkama Export vuosimallia 1966.
Kyseessä on tädin entinen mopo, jonka Jouko on entisöinyt.
Pyörä on ollut välillä myös kilvissä.
Mopon alkuperäinen maali oli vaalean kerman värinen.
Yamaha Virago 535 vuosimallia 2001.
Tässä näyttää olevan vielä bensatankki :)
Pariskunta harrasti aikanaan enemmänkin moottoripyöräilyä.
Vanhat lastenvaunut. Parempi puolisko Hilkka on puolestaan etevä nukketaiteilija.
Joukon tekemät tarjoilukärryt.
Pihalta löytyy muitakin itsetehtyjä kelkkoja.
Kätevä kenttägrilli.
Liikkuvan grillin myötä talvellakaan ei tarvi lapioida pois paksua lumikerrosta.
Loppuyhteenveto: tuoreimman otoksen perusteella potkukelkka on saanut myös kahdet valot, rahtikorin ja tuulisuojan. Kalusto on viimeisen päälle kunnossa ja nyt kelpaa odotella mieluisia keväthankia. Pakkassäässä käydyn juttutuokion päälle juotiin vielä kunnon kahvit ja nautittiin pöydän makeista ja suolaisista antimista. Yllättäen emäntä kuitenkin huomasi uudenkin pippurimyllyn kadonneen mystisesti johonkin! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu