Niirasen Sauli kunnostaa koneita ja opettaa jaloa taitoa myös nuorille mopokerhossa Vihannissa
Niirasen Sauli. Leppoisa konemies, entisöijä ja eläkkeellä oleva putkimestari. Sen jälkeen kun tämä mies syntyi Vilmingonperällä sijainneessa saunassa, on hänen käsien läpi mennyt monen monta moottorilla pelaavaa pärisijää. Nykyisin vapaaherrana elelevä konemies haluaa tukea nuoria moottoriharrastuksissa ja kertoo kaiken lähtevän liikkeelle jo hyvistä työkaluista. Hänen nuoruudessa koulusta löytyi vain höyläpenkkejä ja nyt Vihannin yhtenäiskoulu tarjoaa kaikki hitsausvehkeet, sorvit ja muut työstökoneet. Kuvassa 20 tonnin momentin omaava Luna prässi. Sauli katsoo paikallisen 4H yhdistyksen mopokerhon touhun perään ja opettaakin työvaiheita ammattinsa vankalla kokemuksella. Eläkepäivät kuluvat myös rattoisasti kotiverstaassa omien ja lastenlasten koneiden entisöinnissä ja rakentamisessa.
Mutta mitä tapahtuu koululla. Poikien yhdestä minicrossipyörästä on poikki käynnistysakseli ja sitä oli pukkaamassa käyntiin parhaillaan 6 työntäjää :) Ja lopultahan se starttasikin!
Parkkilan Elias kertoo pienehkön crossipyöränsä olevan kuitenkin hyvän menopelin.
Käynnistysakseli on siis poikki. Voisiko pojat yrittää nyt hitsata siihen tangon?
Vihannin 4H yhdistyksen mopokerho kokoontuu koululla joka toinen keskiviikko ja paikalla harjoittelee 2007 ja 2008 syntyneet 7-8 luokkalaiset. Nämä nuoret miehet ovat todella innostuneita koneista ja puolitoista tuntia kestäneen vierailun aikana toimittaja ei nähnyt yhdenkään hyppysissä kännykkää! Ja kun muualla päin sanotaan nuorison aina rikkovan paikkoja, nämä kylän kasvatit ovat etevämpiä ja he osaavat puolestaan korjata! Poikien mopoikäkin häämöttää, joten oppi tulee juuri tärkeään kohtaan. Illoissa hitsataan, korjataan, sorvataan ja työnsä voi myös valita.
Kerholaiset ovat myös Saulin hyviä kavereita. Tänä iltana harjoitellaan mm. hitsaamista ja siinä kestävän sauman tekeminen vaatii kaikilta vielä harjoittelua. Mikäli joku alkaa yllättäen turruuttamaan viitosen saumaa, putkimestari lupaa ottaa hänet heti töihin :) Nyt vain kevät harjoitellaan ja sitten toiveet onkin jo korkealla. Nestori itse osaa tehdä työnsä puolesta visusti murtumattomat hitsaussaumat.
Rasmus aloitti mig-hitsausnäytöksen. Työpisteet on eroteltu paloverhoilla ja omilla imureilla. Koneena on pieni, mutta laadukas Kemppi.
Nuorimies on harjoitellut hitsaamista jo kotona ja hakee lisäoppia kerhosta.
Hitsausta harjoitellaan tangon pätkään. Rasmus ei ollut itse ihan tyytyväinen työjälkeensä ja kertoo eri tasoilla olevien kappaleiden hitsaamisen olevan omalla tavallaan haasteellista. Saulin mukaan taito vaatii vakaata kättä ja silmää pitää lanka oikealla etäsyydellä kappaleesta. Jos sauma imaisee ilmaa, se vetää suojakaasun pois ja lopputulokseen tulee "rotanpesiä". Työssä ei kuulemma tulla koskaan valmiiksi, sillä erilaiset haasteet ja projektit opettavat aina tekijäänsä.
Yksi pihalla jäähtyneistä hitsaustöistä päätyi testattavaksi armottomaan Luna prässiin. 20 tonnin momentilla varustettua ja käsin veivattavaa konetta ei voi lahjoa ja hitsaussauma murtui lopulta sen käsittelyssä. Mikäli tanko olisi ollut alussa nähdyn minicrossipyörän käynnistysakselina, se olisi mennyt poikki parin polkaisun jälkeen.
Hitsauksessa on suositeltu aina maskin käyttöä :) Nykyinen suojus tummuu kätevästi itsekseen, kun taas aivan ensimmäisissä versioissa liekki vielä häikäisi silmiä.
Jämy alaisin. Näin lujalla ja tukevalla pohjalla on loistavan kerho- ja koulutoiminnankin myötä kylän nuorten tulevaisuuden osaaminen koneiden parissa!
Ja sitten ollaankin jo Saulin kotitallissa! Ilmalämpöpumpulla lämmitetyssä verstaassakin voi työskennellä vaikka t-paidassa.
Suzuki K11 kevytmoottoripyörä vuosimallia 1968.
80 kuutioinen peli on museorekisterissä ja entisöimättä täysin alkuperäiskunnossa.
Sauli haki pyörän vuosia sitten Etelä-Suomesta.
Suzuki on ajossa vain kesäisin ja se ei ole myynnissä.
Kaikki alkuperäisosatkin ovat tallessa.
Siisti peli.
On sillä ajettukin.
Näitä pyöriä ei tule montaa vastaan tässä kunnossa.
Suzuki on japanilainen vuonna 1909 perustettu moottoripyörien, mopojen, autojen sekä perämoottorien valmistaja.
Museoleima on tainnut tulla aika nätisti.
Solifer Export vuosimallia 1961. Pyörä on museokatsastettu tänä kesänä ja kyseessä on erikoismalli Tunturin kopiomoottorilla. Eli pelistä löytyy Tomoksen moottori, mutta se on kopiotu Tunturista ja rakennettu sitten omana koneena. Saulin etevä poika on maalannut rungon, pelistä löytyy uudet pakoputket ja myös vanteet on pinnattu. Toimittaja on muuten toiminut nuoruudessa 2 päivää pinnaajana mopotehtaalla :)
Pyörän rekisterikirjaimet on SHR = Saulin Hieno Rullaaja! :)
Solifer Export vuosimallia 1971. Kyseessä on 50 kuutioinen projekti, josta vielä puuttuu osia. Saulia kiinnostaisikin, jos jostakin löytyisi etuteleskoopit. Uusinakaan niitä ei enää mistään saa. Poika on maalannut myös tämän rungon ja siinä on kaikin puolin kuntoon laitettu moottori. Alle tulee pinnatut rattaat uusilla vanteilla.
Honda Monkey 1990-luvun alkupuolelta. Näitä löytyy varastosta pari kappaletta ja rahallakaan näitä ei tahdo enää saada. Aika on siis kaupinnut tavaran tämänkin pelin kohdalla.
Druzhba venäläinen moottorisaha kääntyvällä laipalla vuosimallia 1976. Tähän saa kytkettyä kaikenlaisia laitteita agrigaattia myöten. Sauli käyttää sahaa katkaisuvehkeenä, eli konetta ei voi kallistaa vaan laippa kääntyy ja puun voi sahata pystyasennossa kyykistymättä. Myös kahvat ovat sitä varten korkealla tässä ergonomisessa vehkeessä.
1950 luvulta tähän päivään saakka sahaa on valmistettu muuttumattomilla osilla. Venäläiset sahasivat aikanaan rajojakin näillä peleillä, kun suomalaiset vetelivät samaan aikaan menemään pokasahoilla. Miten se lause menikään...yksi pokasaha vastaa kymmentä Druzhbaa... :)
Dolmar moottorisaha 1950-luvulta. Tässä mallissa on kohokaasari ja tätäkään konetta ei voi kallistaa sahatessa vaan siinä on kääntyvä laippa. Varastossa on myös Saulin ensimmäisissä Rasvamonttu jaksoissa pikavierailulla käyntiin vetämämä PLK 46 moottorisaha. Tämän nettiartikkelin lopussa on myös linkki kyseiseen jaksoon, jossa päävieraana oli jo edesmennyt sahalegenda Paavo Mikkonen.
Lisää sahoja. Jossain tuolla nurkassa vilahti 95:nen Suzuki, josta tulee vielä kampe jossain vaiheessa.
Ilman näitä vehkeitä Suomi olisi vielä keskentekoinen!
Zetor 25 A vuosimallia sitä ja tätä :)
Traktorin kaikki osat ovat eri kyliltä ja niiden hartaaseen keräämiseen, kunnostukseen ja kokoamiseen kului Saulilta aikaa 6 vuotta.
Nyt atomeista tehty peli on viimeisen päälle siistissä kunnossa. Kaikki on käyty läpi vaihteita ja moottoriakin myöten. Etupelti puolestaan tuli Etelä-Suomesta ja konepeitto Kajaanista. Traktorista löytyy myös uudet lamput ja syylari.
Sauli kuuluu Raahen Seudun Zetoristeihin.
Messerschmitt KR 200 moottoripyörä vuosimallia 1961. Kolmirattainen peli löytyi kotitallista vielä 1980-luvulla ja Sauli entisöi ja maalasi sen viimeisen päälle. Lopulta se meni myyntiin Humalajärven rannalle Etelä-Suomeen. Kyseinen kulkuneuvo on luokiteltu moottoripyöräksi ja kuvun kiinni ollessa sillä saa ajaa ilman kypärää. Härvilä on tehty Messerschmittin lentokonetehtaalla Saksassa ja sitä löytyy myös 500:sena nelirattaisena mallina. Nykyisin tämmöisen vekottimen rahallinen arvo on n. 30 000 euroa!
Pannonia 250 unkarilainen moottoripyörä. Tämmöisen Sauli laittoi uusista osista kuntoon ja möi lopulta Pihtiputaalle.
Kotiverstaan erikoistyökaluista löytyy mm. jyrsin, sorvi ja 60 millin lista-avain! :)
Loppuyhteenveto: kun Sauli täytti 60 vuotta, Mustakankaan Antero toi hänelle lahjaksi tämän työkalun :) Sitä on kuulemma tarvittu sen jälkeen työssä yhden ainoan kerran, eli Zetorin parissa. Mutta koska Zetkan moottori on rautaisen mestarin itsensä alusta loppuun kasaama, ei hänen taatusti ole tarvinnut kalauttaa tällä varrella starttaamattoman koneen kylkeen :)
Lue myös: Paavo Mikkonen omistaa satojen moottorisahojen kokoelman Vihannissa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu