Räisäsen Ahtilla riittää värikkäitä tarinoita harvinaisesta 50-luvun mersusta ja Buick Superista Haapajärvellä
Räisäsen Ahti. Lupsakka koneharrastaja, konekeräilijä ja pitkänlinjan rahtari. Mestarin väki ajaa päivätyönä kahdella kuorma-autolla puu- ja sorarahtia maailmalle. Tällä ukolla muuten on haukan katse kiiltävään ja rosoisempaankin peltiin ja hallista löytyykin sen seurauksena monenlaisia koneaarteita. Kuulemma kaikki vanha värkki kiinnostaa ja niitä olisi enemmänkin, jos vaan rahat riittäisi. Kokoelma pitää sisällään omia ja pojankin menopelejä. Miehen kädentaito on yhtä hyvä kuin supliikkipuolikin :)
Ja sitten harvinaisuuksia! Mercedes-Benz 170 S vuosimallia 1952.
Täysin alkuperäiskuntoinen ja museorekisterissä oleva menopeli päätyi kokoelmaan kuukausi sitten Kiimingistä. Auto sai tuolloin myös tuoreen leiman.
Vanha ei nyt jaksanut kylmiltään startata ja virkkuna se on puolestaan letkeä ajettava. Myös puolassa oli juuri jotain fiksattavaa.
Todella siisti myös sisältä. Auton erikoisuutena on mm. jalkatilasta löytyvä rasvaripoljin, jota painetaan 500 kilometrin välein ja rasva menee kätevästi joka niveleeseen.
Ei tuolla kuitenkaan ole tainnut rasvari ajella :)
Vanhemmista autoista tuttu ulkoneva vilkku.
Mallista löytyy edestä aukeavat kaappariovet.
Astinlauta on kätevä kyytiinmenossa.
Legendaarisen tarinan mukaan juuri tämä samainen auto oli remontissa Porissa olleella pajalla vuonna 1974. Moottori purettiin tuolloin atomeiksi ja huomattiin iso ongelma, siitä oli mennyt risaksi kampiakseli. Osa oli harvinaisesta pelistä ja sitä ei varmasti olisi saanut mistään. Kadonnut lammas kuitenkin löytyi täysin virheettömänä maan alle haudatun vastaavan mersun öljynsä pitäneestä moottorista. Entisöinti voi siis olla myös argeologiaa. Aikanaan koneita haudattiin maahan ja omallakin kylällä on etsitty huhun mukaan haudattua vuoden -38 harrikkaa, mutta tuloksetta.
Auto on todistettavasti liikkunut Satakunnan alueella.
Ahti kampasi tukan kirkkaan pellin heijastuksessa :)
Chevrolet Bel Air vuosimallia 1957.
Kokkolasta ostettu peli on alkuperäiskunnossa, mutta ei museorekisterissä. Kilvissä oleva kampe odotteleekin kesäajeluja.
Laulaja Olavi Virta omisti mm. Chevrolet Bel Air Sedanin 1950-luvulla.
Tyyliä joka suunnasta.
Siisti myös sisältä.
Moottori lämpesi hitaasti ja käynnistyessään koneessa oli kunnon auton äänet.
Ei näy ratkeamia.
Chevrolet Bel Air on Yhdysvalloissa vuosina 1949 – 1980 valmistettu iso keskiluokan auto. Mallin valmistus loppui vuonna 1975. Bel Aireja tuotiin Suomeenkin. Kuusisylinterinen Chevrolet Bel Air maksoi Suomessa vuonna 1958 yli puolitoista miljoonaa markkaa, eli n. 40 400 euroa.
Bel Air -malleissa on aina ollut iso kuusi- tai kahdeksansylinterinen moottori. Lisäksi eri malleista on ollut eri viritysasteita. Aluksi Bel Air -mallissa oli vakiona kolmivaihteinen vaihteisto. Vuosimallissa 1958 ykkönen oli synkronoimaton ja kakkonen ja kolmonen synkronoituja. Vaihteistot kehittyivät lopulta automaattisiksi 50-luvulla.
Kyllä ennen on osattu muotoilla autoja.
Kylkilinjat muistuttavat aiemmin Sievissä nähtyä Chevrolet Biscaynea.
Toimittajaa kehoitettiin etsimään auton tankkausluukku. Ei löytynyt!
Ahtin silmä pitää kromin kiillosta...
...ja myös kromin monipuolisesta käyttötarkoituksesta. Sieltähän se löpöluukkukin löytyi!
Yksityiskohta.
Tuon uksen avausta pitää ensin treenata pankin oven kahvalla :)
Cadillac vuosimallia 1959.
Pojan omistuksessa olevassa autossa on alkuperäinen maali ja pressu estää pölyyntymisen.
Pitkä auto on nyt historiansa toisella omistajalla.
Maalipinta ei ole virheetön, mutta kurkataanpa ensin sisälle.
Verhoilu näyttäisi olevan kunnossa.
Yksityiskohta.
Maalissa on kulumia...
...ja ihan suoraa korroosiotakin, mutta uudelleen maalaus pudottaisi pelin arvoa. Toisaalta maalaus voisi olla hyvä ratkaisu, jos sen tekisi huolella.
Kromi ei ruostu!
Buick Super vuosimallia 1954.
Ahti osti tämän alkuperäiskuntoisen, leveän ja painavan pelin Korppoon saaresta Paraisilta. Auto oli ollut käytössä vanhalla palolaitoksen johtajalla ja öljyä vuotanut kaara oli päätynyt säilytystilojen puutteen vuoksi lopulta seisomaan kuusen alle. Tankissa oli vielä vuoden 1971 bensaa, joka haisi pahalle startatessa. Erikoisuutena on myös käynnistysjärjestys, jossa ensin väännetään virta-avaimesta ja sen jälkeen painetaan kaasupoljin pohjaan.
Auton kuvassa näkyvä laturi oli aikanaan varastettu katkaisemalla siitä johdot. Netistä löytyi myynnistä yksi ja juuri tähän malliin sopiva laturi. Se ostettiin ja siitäkin oli katkaistu johdot juuri samasta kohti, eli ilmeisesti peli sai siis alkuperäisen laturinsa takaisin! Identtiset katkokset tinattiin kiinni ja kärry on johtojakin myöten alkuperäisessä kunnossa. Tosin alkuperäinen varas jäi vielä selvittämättä :) Tässä on muuten moottorina mallin ensimmäinen V8, koska aiemmin käytössä olivat suorat kasit. Hevosia löytyy reilut 160 kappaletta. Presidentti Paasikivelle kuulemma meni vastaavanlainen auto uutena. Hetkinen, olisiko se varastanut laturin omaan autoonsa? :)
Volvo 444 vuosimallia 1953.
Alkuperäiskuntoisella pelillä ajettu vain 64 tuhatta kilometriä ja sen aiempi reisjärveläinen omistaja haki ulosottomiehen entisen auton Umeåsta Ruotsista. Täysin terve auto oli seissyt siellä 30 vuotta käyttämättömänä kerrostalon kellarissa.
Ensi kesänä auto on taas tarkoitus katsastaa ja nämä vanhat autot saa yleensä 2 vuoden leiman. Peli sopiikin kesäkäyttöön, nimittäin siihen kuuluu putkilla kasattava katos ja retkeilyvarustus. Paketti sisältää jämptisti 4 tuolia, 4 lautasta, 4 haarukkaa, 4-viljan puuroa ja 4 hammastikkua :)
BSA "maitopyörä" vuosimallia 1952.
Tallista löytyy toinenkin vastaava 500 kuutioinen, mutta museointia vailla oleva aito pyörä. Kotituunaus saattaa siis muuttaa hieman ulkoasua. Tämä yksilö kerää aina salamavaloja erilaisissa kokoontumisissa.
BSA vuosimallia 1952.
Tämäkin museointia vailla oleva, 500 kuutioinen ja puna-kulta kromitankkinen pyörä on valmistettu kivääritehtaalla Isossa-Britanniassa.
BSA on vuonna 1861 perustettu brittiläinen yritys. Yritys valmisti aikanaan moottoripyöriä, polkupyöriä, autoja, aseita ja sotilastarvikkeita. Nykyään BSA valmistaa urheilun ilma-aseita. BSA oli maailman suurin moottoripyörien valmistaja 1950-luvulla.
Norton Commando 850 vuosimallia 1973.
Museorekisterissä oleva hyvännäköinen peli oli aikansa tehopyörä.
Muncie Motor Speedway jostakin 1940-50 luvun taitteesta.
Kyseessä pojan omistama ja aikanaan maailmalla kuljettajan nimiin rakennettu ajokki lankkurata ajoon Amerikassa. Pyörässä ei ole pitkästi pakoputkea ja se lähtee käyntiin kertapolkaisulla.
Tunturi vuosimallia 1961.
Siistikuntoisen pelin entisöi eräs tuttu ammattimies kylältä. Kyseessä on merkin harvinaisin malli, nimittäin siitä löytyy normaali välitykset, mutta erikoisen pyttyvian takia tehdas otti tuotteen takaisin myynnistä. Mopedi kulkee siis normaalia lujempaa, eli 60 kilometriä tunnissa. Edessä on 10-hampainen ja takana 38-hampainen hammasratas.
Pösö apumoottoripolkupyörä. Kuulemma harvinaisen ruma, mutta hyvännäköinen menopeli :) Ahti vahtoi pyörän kylällä kahteen kuorma-auton akkuun. Peli sopisi vaikka seinälle koristeeksi.
Vanha paloauto Ford F600 vuosimallia 1954.
Auton alkuperäinen väri on punainen, mutta festivaali käytössä nuoriso on maalannut sen mustaksi.
Peli on tehty Fisherin tehtaalla Ruotsissa.
Korissa on samoja muotoja kuin vanhoissa linja-biileissä.
Tarkoittaako tämä, että Usein Savua? :)
Autossa on ovenkarmeja myöten puusisusta. Ahti haki pelin pienestä kylästä Keski-Ruotsista. Mittarissa on vasta 62 000 kilometriä ja sammutuskäytössä siihen oli kertynyt 40 000. Toisin sanoen, sillä oli ajettu siihen mennessä vain pelkät työajot :)
Ollaan siellä Ruotsissa optimistista kansaa, kun tehdään paloautoon puusisukset :)
Tehtaan leima.
Jämy merkki ja totuus ei pala tulessa.
Letkuliittimet on pronssia.
Sitten leipätyöstä. Pihalla odottaa kaksi sora-autoa keula valmiina kylälle päin. Tosin korona on vaikuttanut viimeaikoina kuormienkin tilausten määrään. Scanialla on perävaunuineen pituutta 25 metriä ja liikenteestä löytää tänä päivänä paljon pidempiäkin kuljetuksia.
Scania nyki heti kovasti kylän suuntaan. Tämän merkin suosion vuoksi talossa on vielä jäljellä yksi ainokainen Volvo.
Ahtin ensimmäinen kuorma-auto Scania vuosimallia 1978. Mestari on nähnyt laajasti maailmaa tienpäällä ja tuossa hytissä on kuulemma nukuttu paljon. Perässä ajajan itsensä ideoima uniikki ja atomeista rakentama kappaletavaran erikoiskuljetusvaunu. Perävaunussa etu- ja takarenkaan väli on 6 metriä ja sillä on ollut sama kantavuus kuin laveteilla. Kokonaisuuteen on kuulunut myös hytistä kääntyvät akselit. Hinnakkaan projektin myötä vaunu ei kuitenkaan lähtenyt sarjatuotantoon. Scania oli aikanaan maitoautona Seinäjoella ja Ahti lyhensi sen käyttöönsä sopivaksi.
Verstaasta löytyy oma ja myyntiinkin tarkoitettu Scanian ja Volvon varaosapuoti. Hyllyissä on kaikenlaisia kulutushärpäkkeitä, joita noheva mies osaa jo itse vaihtaa kotona. Jarru-, jousitus-, ja nivelpuolikin on huomioitu valikomassa. Kaikki tuotteet on luetteloitu tarkasti kirjoihin ja kansiin.
Scania ikuisuusprojekti.
Puunkuljetukseen tarkoitettu kalusto on hiljalleen tuunauksessa, mutta aika sillekkin tahtoo olla vähän kortilla.
Peltoniemen Jukka. Koulut käynyt ammattiasentaja ja Ahtin ykkösnyrkki.
Loppuyhteenveto: Jutustelun päälle Ahti soi antejaan ja sosiaalitiloissa juotiin vielä kunnon kahvit. Summasummarum! Jos kaivinkoneen kuopaisu on nostanut aikanaan maan alta esille jopa vanhan mersun, jäämmekin mielenkiinnolla odottamaan, mitä aarteita jokainen sorakauhan kuopaisu voi puolestaan nostaa näidenkin rahtareiden lavalle Haapajärvellä!
Lue myös: Mäkikankaan Jarmo on kerännyt kattavan kokoelman harvinaisia P6-mallin Taunuksia Nivalassa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu