Uusimmat
Suosituimmat

Räisäsen Ahtilla riittää värikkäitä tarinoita harvinaisesta 50-luvun mersusta ja Buick Superista Haapajärvellä

10.02.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu on tällä kertaa aarrejahdissa Haapajärvellä. Mikäli Räisäsen Ahtilla ja kylällä kokoontuvilla äijäluolan ukoilla jää ylimääräistä aikaa, he ovat samalla asialla konehommissa. Päivätyönä herrat ajaa mm. raskaankaluston puu- ja sorarahtia ja viikonloppuisin he kokoontuvat yhteiseen olohuoneeseen vanhalle meijerille. Isojen autojen keulassa lukee pääasiassa tuttua Scaniaa, mutta kokoelman vanhojen ja kaksi- ja nelipyöräisten menopelien pelleistä löytyykin jo erikoisia malleja ja nimiä. Esimerkkeinä mainittakoon mielenkiintoisia vaiheita kokeneet mersu ja Buick Super 50-luvulta. Uskomattomimpien tarinoiden mukaan joitakin harvinaisia härveleitä on kaivettu esille jopa maan alta. Varastotiloista puolestaan löytyy myös kuorma-autojen varaosavalikoima omaan ja myyntikäyttöön. Kurkataanpa siis mitä aarteita entisen meijerin seinät kätkevät!

(kuva: Ari Kettukangas)

Räisäsen Ahti. Lupsakka koneharrastaja, konekeräilijä ja pitkänlinjan rahtari. Mestarin väki ajaa päivätyönä kahdella kuorma-autolla puu- ja sorarahtia maailmalle. Tällä ukolla muuten on haukan katse kiiltävään ja rosoisempaankin peltiin ja hallista löytyykin sen seurauksena monenlaisia koneaarteita. Kuulemma kaikki vanha värkki kiinnostaa ja niitä olisi enemmänkin, jos vaan rahat riittäisi. Kokoelma pitää sisällään omia ja pojankin menopelejä. Miehen kädentaito on yhtä hyvä kuin supliikkipuolikin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja sitten harvinaisuuksia! Mercedes-Benz 170 S vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Täysin alkuperäiskuntoinen ja museorekisterissä oleva menopeli päätyi kokoelmaan kuukausi sitten Kiimingistä. Auto sai tuolloin myös tuoreen leiman.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanha ei nyt jaksanut kylmiltään startata ja virkkuna se on puolestaan letkeä ajettava. Myös puolassa oli juuri jotain fiksattavaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Todella siisti myös sisältä. Auton erikoisuutena on mm. jalkatilasta löytyvä rasvaripoljin, jota painetaan 500 kilometrin välein ja rasva menee kätevästi joka niveleeseen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei tuolla kuitenkaan ole tainnut rasvari ajella :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhemmista autoista tuttu ulkoneva vilkku.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallista löytyy edestä aukeavat kaappariovet.

(kuva: Ari Kettukangas)

 Astinlauta on kätevä kyytiinmenossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Legendaarisen tarinan mukaan juuri tämä samainen auto oli remontissa Porissa olleella pajalla vuonna 1974. Moottori purettiin tuolloin atomeiksi ja huomattiin iso ongelma, siitä oli mennyt risaksi kampiakseli. Osa oli harvinaisesta pelistä ja sitä ei varmasti olisi saanut mistään. Kadonnut lammas kuitenkin löytyi täysin virheettömänä maan alle haudatun vastaavan mersun öljynsä pitäneestä moottorista. Entisöinti voi siis olla myös argeologiaa. Aikanaan koneita haudattiin maahan ja omallakin kylällä on etsitty huhun mukaan haudattua vuoden -38 harrikkaa, mutta tuloksetta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on todistettavasti liikkunut Satakunnan alueella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ahti kampasi tukan kirkkaan pellin heijastuksessa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Bel Air vuosimallia 1957.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kokkolasta ostettu peli on alkuperäiskunnossa, mutta ei museorekisterissä. Kilvissä oleva kampe odotteleekin kesäajeluja. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Laulaja Olavi Virta omisti mm. Chevrolet Bel Air Sedanin 1950-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä joka suunnasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siisti myös sisältä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Moottori lämpesi hitaasti ja käynnistyessään koneessa oli kunnon auton äänet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei näy ratkeamia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Chevrolet Bel Air on Yhdysvalloissa vuosina 1949 – 1980 valmistettu iso keskiluokan auto. Mallin valmistus loppui vuonna 1975. Bel Aireja tuotiin Suomeenkin. Kuusisylinterinen Chevrolet Bel Air maksoi Suomessa vuonna 1958 yli puolitoista miljoonaa markkaa, eli n. 40 400 euroa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Bel Air -malleissa on aina ollut iso kuusi- tai kahdeksansylinterinen moottori. Lisäksi eri malleista on ollut eri viritysasteita. Aluksi Bel Air -mallissa oli vakiona kolmivaihteinen vaihteisto. Vuosimallissa 1958 ykkönen oli synkronoimaton ja kakkonen ja kolmonen synkronoituja. Vaihteistot kehittyivät lopulta automaattisiksi 50-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä ennen on osattu muotoilla autoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kylkilinjat muistuttavat aiemmin Sievissä nähtyä Chevrolet Biscaynea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittajaa kehoitettiin etsimään auton tankkausluukku. Ei löytynyt!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ahtin silmä pitää kromin kiillosta...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja myös kromin monipuolisesta käyttötarkoituksesta. Sieltähän se löpöluukkukin löytyi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuon uksen avausta pitää ensin treenata pankin oven kahvalla :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Cadillac vuosimallia 1959.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pojan omistuksessa olevassa autossa on alkuperäinen maali ja pressu estää pölyyntymisen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pitkä auto on nyt historiansa toisella omistajalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalipinta ei ole virheetön, mutta kurkataanpa ensin sisälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Verhoilu näyttäisi olevan kunnossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maalissa on kulumia...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja ihan suoraa korroosiotakin, mutta uudelleen maalaus pudottaisi pelin arvoa. Toisaalta maalaus voisi olla hyvä ratkaisu, jos sen tekisi huolella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kromi ei ruostu!

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick Super vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ahti osti tämän alkuperäiskuntoisen, leveän ja painavan pelin Korppoon saaresta Paraisilta. Auto oli ollut käytössä vanhalla palolaitoksen johtajalla ja öljyä vuotanut kaara oli päätynyt säilytystilojen puutteen vuoksi lopulta seisomaan kuusen alle. Tankissa oli vielä vuoden 1971 bensaa, joka haisi pahalle startatessa. Erikoisuutena on myös käynnistysjärjestys, jossa ensin väännetään virta-avaimesta ja sen jälkeen painetaan kaasupoljin pohjaan. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton kuvassa näkyvä laturi oli aikanaan varastettu katkaisemalla siitä johdot. Netistä löytyi myynnistä yksi ja juuri tähän malliin sopiva laturi. Se ostettiin ja siitäkin oli katkaistu johdot juuri samasta kohti, eli ilmeisesti peli sai siis alkuperäisen laturinsa takaisin! Identtiset katkokset tinattiin kiinni ja kärry on johtojakin myöten alkuperäisessä kunnossa. Tosin alkuperäinen varas jäi vielä selvittämättä :) Tässä on muuten moottorina mallin ensimmäinen V8, koska aiemmin käytössä olivat suorat kasit. Hevosia löytyy reilut 160 kappaletta. Presidentti Paasikivelle kuulemma meni vastaavanlainen auto uutena. Hetkinen, olisiko se varastanut laturin omaan autoonsa? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Volvo 444 vuosimallia 1953.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäiskuntoisella pelillä ajettu vain 64 tuhatta kilometriä ja sen aiempi reisjärveläinen omistaja haki ulosottomiehen entisen auton Umeåsta Ruotsista. Täysin terve auto oli seissyt siellä 30 vuotta käyttämättömänä kerrostalon kellarissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ensi kesänä auto on taas tarkoitus katsastaa ja nämä vanhat autot saa yleensä 2 vuoden leiman. Peli sopiikin kesäkäyttöön, nimittäin siihen kuuluu putkilla kasattava katos ja retkeilyvarustus. Paketti sisältää jämptisti 4 tuolia, 4 lautasta, 4 haarukkaa, 4-viljan puuroa ja 4 hammastikkua :)

(kuva: Ari Kettukangas)

BSA "maitopyörä" vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallista löytyy toinenkin vastaava 500 kuutioinen, mutta museointia vailla oleva aito pyörä. Kotituunaus saattaa siis muuttaa hieman ulkoasua. Tämä yksilö kerää aina salamavaloja erilaisissa kokoontumisissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

BSA vuosimallia 1952.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämäkin museointia vailla oleva, 500 kuutioinen ja puna-kulta kromitankkinen pyörä on valmistettu kivääritehtaalla Isossa-Britanniassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

BSA on vuonna 1861 perustettu brittiläinen yritys. Yritys valmisti aikanaan moottoripyöriä, polkupyöriä, autoja, aseita ja sotilastarvikkeita. Nykyään BSA valmistaa urheilun ilma-aseita. BSA oli maailman suurin moottoripyörien valmistaja 1950-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Norton Commando 850 vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Museorekisterissä oleva hyvännäköinen peli oli aikansa tehopyörä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muncie Motor Speedway jostakin 1940-50 luvun taitteesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä pojan omistama ja aikanaan maailmalla kuljettajan nimiin rakennettu ajokki lankkurata ajoon Amerikassa. Pyörässä ei ole pitkästi pakoputkea ja se lähtee käyntiin kertapolkaisulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tunturi vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siistikuntoisen pelin entisöi eräs tuttu ammattimies kylältä. Kyseessä on merkin harvinaisin malli, nimittäin siitä löytyy normaali välitykset, mutta erikoisen pyttyvian takia tehdas otti tuotteen takaisin myynnistä. Mopedi kulkee siis normaalia lujempaa, eli 60 kilometriä tunnissa. Edessä on 10-hampainen ja takana 38-hampainen hammasratas.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pösö apumoottoripolkupyörä. Kuulemma harvinaisen ruma, mutta hyvännäköinen menopeli :) Ahti vahtoi pyörän kylällä kahteen kuorma-auton akkuun. Peli sopisi vaikka seinälle koristeeksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanha paloauto Ford F600 vuosimallia 1954.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton alkuperäinen väri on punainen, mutta festivaali käytössä nuoriso on maalannut sen mustaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli on tehty Fisherin tehtaalla Ruotsissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Korissa on samoja muotoja kuin vanhoissa linja-biileissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarkoittaako tämä, että Usein Savua? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on ovenkarmeja myöten puusisusta. Ahti haki pelin pienestä kylästä Keski-Ruotsista. Mittarissa on vasta 62 000 kilometriä ja sammutuskäytössä siihen oli kertynyt 40 000. Toisin sanoen, sillä oli ajettu siihen mennessä vain pelkät työajot :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ollaan siellä Ruotsissa optimistista kansaa, kun tehdään paloautoon puusisukset :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jämy merkki ja totuus ei pala tulessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Letkuliittimet on pronssia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten leipätyöstä. Pihalla odottaa kaksi sora-autoa keula valmiina kylälle päin. Tosin korona on vaikuttanut viimeaikoina kuormienkin tilausten määrään. Scanialla on perävaunuineen pituutta 25 metriä ja liikenteestä löytää tänä päivänä paljon pidempiäkin kuljetuksia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania nyki heti kovasti kylän suuntaan. Tämän merkin suosion vuoksi talossa on vielä jäljellä yksi ainokainen Volvo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ahtin ensimmäinen kuorma-auto Scania vuosimallia 1978. Mestari on nähnyt laajasti maailmaa tienpäällä ja tuossa hytissä on kuulemma nukuttu paljon. Perässä ajajan itsensä ideoima uniikki ja atomeista rakentama kappaletavaran erikoiskuljetusvaunu. Perävaunussa etu- ja takarenkaan väli on 6 metriä ja sillä on ollut sama kantavuus kuin laveteilla. Kokonaisuuteen on kuulunut myös hytistä kääntyvät akselit. Hinnakkaan projektin myötä vaunu ei kuitenkaan lähtenyt sarjatuotantoon. Scania oli aikanaan maitoautona Seinäjoella ja Ahti lyhensi sen käyttöönsä sopivaksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Verstaasta löytyy oma ja myyntiinkin tarkoitettu Scanian ja Volvon varaosapuoti. Hyllyissä on kaikenlaisia kulutushärpäkkeitä, joita noheva mies osaa jo itse vaihtaa kotona. Jarru-, jousitus-, ja nivelpuolikin on huomioitu valikomassa. Kaikki tuotteet on luetteloitu tarkasti kirjoihin ja kansiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Scania ikuisuusprojekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Puunkuljetukseen tarkoitettu kalusto on hiljalleen tuunauksessa, mutta aika sillekkin tahtoo olla vähän kortilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peltoniemen Jukka. Koulut käynyt ammattiasentaja ja Ahtin ykkösnyrkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Jutustelun päälle Ahti soi antejaan ja sosiaalitiloissa juotiin vielä kunnon kahvit. Summasummarum! Jos kaivinkoneen kuopaisu on nostanut aikanaan maan alta esille jopa vanhan mersun, jäämmekin mielenkiinnolla odottamaan, mitä aarteita jokainen sorakauhan kuopaisu voi puolestaan nostaa näidenkin rahtareiden lavalle Haapajärvellä!

Lue myös: Mäkikankaan Jarmo on kerännyt kattavan kokoelman harvinaisia P6-mallin Taunuksia Nivalassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat