Keski-Korsun Pentin "leikkipaikalta" löytyy mm. lapsuuden Ford AA autotraktori ja vuoden 1909 REO G Runabout Raahessa
Keski-Korsun Pentti. Huumorinpilkkeen silmäkulmassa omaava puusepänpoika, automies, konekeräilijä ja eläkkeellä oleva Korsu Oy:n toimitusjohtaja vuosimallia 1932. Vapaaherran päiville mestari jäi vuonna 1997. Vaatimaton autoilija kertoo kokoelman koneiden olevan pääosassa ja miesten sivuosassa. Pentin talli ei myöskään ole museo, vaan "leikkipaikka" ja se valmistui kymmenkunta vuotta sitten. Kalustoa on entisöity isommalla porukalla ja hallin avaimet vain sattuu olemaan hänen taskussaan. Omien sanojensa mukaan Pentti automiehenä osaa enemmän kääntää rattia kuin korjata autoja. Särkemäänkin on kuulemma muutaman kerran onnistuttu näppärästi :)
Keski-Korsun Risto. Jälkipolvi on vuosimallia 1957 ja hallin kokoelman vanhojen kuorma-autojen kanssa samaa ikäluokkaa. Mies toimii Korsulla kuljetuspäällikkönä ja toteaa raskaallakalustolla henkilökohtaiseenkin mittariin kertyneen jo useita miljoonia kilometrejä. Vapaa-ajalla hänen harrastuksiin kuuluu autourheilu.
Korsu Oy tarjoaa kuljetuspalveluita ja Korsu Ovet Oy valmistaa samalla tontilla sisätilojen ovia ja väliseinäikkunoita. Talossa on nähty matkan varrella myös Suomen pisimpiä rekkoja.
Pentin "leikkipaikka" jatkaa mestarin puuhailuperinteitä Yritysperällä.
REO G Runabout vuosimallia 1909.
Menopeli ajalta ennen kuin ratasta oli edes keksitty :) Kyseessä on USA.lainen vehje ja Rasvamonttu ohjelman tähän mennessä vanhin auto. Se on merkin, mallin ja iän puolesta täydellinen aikalainen Raahen vanhimman auton kanssa.
Pentti etsi REO:a pitkään kuvien perusteella Amerikasta. Takana kallistuva takapenkki.
Peli on rekisteröity 1 + 3 hengelle.
Autossa on kaksi vaihetta eteenpäin ja yksi taakse. Vasen poljin on puristuksen puolittaja, sen vieressä takavaihde ja oikealla jarru. Jarru toimii pykälässä ollessaan samalla myös paikallaan pitävänä topparina.
Jos jarrut ei olisi koeajolla toimineet, olisi vain töräytetty torvella isommin! :)
Käynnistysmoottori toimii kammella ja ruisleivällä.
Istuimen alla oleva 1-sylinterinen bensamoottori ja 10,5 hevosvoimaa. Sitkeällä koneella pääsee kuulemma niin kovaa kuin vain uskaltaa ajaa. Iskutilavuus on 1742 kuutiosenttiä.
REO Motor Car Company oli Yhdysvalloissa vuonna 1904 perustettu henkilö- ja kuorma-autoja valmistanut yritys. Ensimmäinen Reo valmistui 1905 ja vuoteen 1907 mennessä Reo oli Amerikan neljän suurimman autonvalmistajan joukossa.
Raahen ensimmäisen auton omisti Johan Jokela. REO-merkkinen automobiili tuotiin Raaheen Amerikasta vuonna 1911. Vuoden 1911 säännöissä määrättiin, että jokaisen "vaunun" etu- ja takapuolella on oltava 20:n senttimetrin korkuiset kilvet. Alemmassa kuvassa on kyseisen auton takakilpi ja tässä otoksessa auton keulassa olevassa kilvessä oli pelkkä numero 1. Auto toimi tuohon aikaan Raahessa taksina (Raahen museo).
Raahen museon kokoelmista löytyvä REO:n takakilpi (Raahen museo).
Alkuperäisessä autossa oli muhkeampi takapenkki.
Messinkilyhtyjä. Edessä on jossain lännellä jälkikäteen asennetut karbidilamput.
Karbidilamppujen kaasuntuottolaite. Kun karbidin päälle pudottaa vettä, syntyy kaasua ja se kulkeutuu uusissa asennetuissa putkissa. Muulta osin nekin laitteet ovat alkuperäiset.
Alkuperäiset öljylamput.
Ajalta ennen kuin isä lampun osti...
Samalta suunnalta kuin autokin.
Takavalo.
Sitten lähdettiin koeajolle! "Oon vossikoista viimeinen..."
Vaan älkääpä mittään, kyllä lähti vanhan musiikki kappaleen mollisointu lipettiin, kun Pentti panoi kaasua! :)
Ja toimittaja mukaan rattaille!
"Sitten mentiin ja penkka vain pölisi...on maantie pitkä ja sannoitettu kulkuripojan kulkea..." :)
VIDEO: Pentti vuosimallia 1932, toimittaja vuosimallia 1977 ja Reo vuosimallia 1909 koeajolla! :)
Välillä juonikko peli pääsi sammumaankin matkan varrella, mutta pitkänlinjan automies tietää ja hallitsee tämänkin koneen metkut.
Pois alta risut ja männynkävyt!
Tässä taidettiin mennä jo ääntä nopeampaa, koska välillä nauhurille ei ollut tallentunut mitään rupattelua :)
Toimittaja ei ole koskaan aiemmin istunut näin vanhan auton kyydissä.
Koeajo onnistui ammattimieheltä täydellisesti!
Vuoden 1929 Ford AA kuorma-autosta rakennettu ja entisöity autotraktori vuosimallia 1941.
Tämä bensalla ja puuhiilikaasulla toimiva peli on Pentin silmäterä ja kyseisen mestarin ensi askel konemiehen maailmaan. Jo 15-vuotiaana hän kävi tällä vehkeellä pyörittämässä puimakonetta maatalossa. Kuorma-autosta otettiin aikanaan pois koppi ja lokasuojat ja siihen rakennettiin häkäpönttöjärjestelmä. Kone oli maatalouskäytössä 50-luvulle saakka ja pääsi loppuun ajettuna Kettukankaan Pentin konemuseoon (Kettu Pentti on toimittajan setä, josta on tehty ohjelmaan oma jakso).
Kurkataanpa kohta tarkemmin myös häkäpönttö järjestelmää.
Konetta kokeiltiin käynnistää bensan kautta...
...ja ryypyn suosiollisella avustuksellahan se lopulta myös hörähti!
Peli kulkee valinnaisesti myös puuhiilikaasulla. Kaasupönttö oli aiemmin henkilöautossa, josta ja se irrotettiin sodan jälkeen ja laitettiin talteen. Kokonaisuudesta rakennettiin myöhemmin ns. hiilikaasutin.
Olisiko polttoaineiden kovien hintojen myötä järkevää palata jälleen häkäpönttö autoihin? Mestari tosin muistaa kuinka häkevehkeet hyytyivät aikanaan linja-autoissa ja matkustajat työnsivät niitä ylämäessä.
Oikealla oleva ryypyn nupikka nousi ennen starttia.
Taitaa olla eräskin tunti töitä takana.
Traktori pääsi aikanaan Onni Karin kunnostettavaksi.
Tässä se oli jo alkuperäistä hienommassa kunnossa odottamassa häkäpöntön asennusta.
Ford Model AA on Fordin kuorma-automalli, joka tuli myyntiin vuonna 1929. Autosta tehtiin myös puuhiilikaasukäyttöisiä versioita. Autoa lisenssivalmistettiin Tanskassa, Ranskassa, Ruotsissa ja Neuvostoliitossa. Autoissa oli R4 moottori ja 40 heosvoimaa.
Yksityiskohta.
Tuleekohan tuolta se takapotku? :)
Paripyörät.
Allgaier AP17 traktori vuosimallia 1950.
Tässä nähdään koneiden kehityshistoria Pentin elämän varsitiellä. Tällainen peli nimittäin oli aikanaan Pentin kotipaikassa autotraktorin jälkeen. Mestarin ollessa sotaväessä kyseinen traktori oli mennyt poikki vahingon myötä. Myöhemmin mies alkoi kaipaamaan kyseisen mallista traktoria ja kaksi yksilöä löytyikin purettuna Vihannista. Onni Kari oli kiinnostunut rakentamaan ja entisöimään myös Allgaierin ja Pentti kävi juoksupoikana ostamassa kaikki puretut osat.
Tämä peli on siis rakennettu löytyneistä osista ja taikinaa jäikin vielä tähteeksi. Tosin Pentti on jo luvannut loput osat eräälle samaa merkkiä hankkivalle entisöijälle.
Allgaier on saksalainen diesel peli ja 2-sylinterisessä 4-tahti koneessa on 22 hevosvoimaa. Traktorin kokonaispaino on 1250 kiloa. Virta oli loppunut, joten starttaus jäi seuraavaan kertaan.
Taiteilijan singneeraus.
Erskine Club Sedan 51 vuosimallia 1928.
Kyseessä USA:lainen peli ja Raahen pitkäaikaisimman lääkärin Kiesvaaran, eli Kankkusen alkuperäinen auto.
Auto kävi jossain vaiheessa mutkan myös Oulun läänissä ja palasi lopulta takaisin Raaheen.
Kyllä tuohon on kelvannut tohtorinkin istua valkoisessa takissa. 6-sylinterinen bensakone tuottaa 43 hevosvoimaa.
Auto on rekisteröity 4 hengelle.
Yksityiskohta.
Muotoilua.
Erskine on yhdysvaltalainen automerkki, jota valmisti Studebaker Corporation vuosina 1927–1930. Erskineä toi Suomeen Korpivaara & Halla -yhtiö yhteensä 687 kappaletta.
On sillä tohtorilla ollut paljon mukana instrumentteja! :)
Volvo L 234 ZS vuosimallia 1954.
Korsu Oy:n käytössä ollut kuorma-auto on valmistettu Ruotsissa. Pelissä on 6-sylinterinen bensakone ja 105 hevosvoimaa.
Renkaiden koko on 8,25-20.
Pentti ja Risto on tainneet istua paljon tämänkin ratin ääressä.
Hiabin nosturi.
Priimatyötä.
Scania Vabis L76 Super vuosimallia 1966.
Tämäkin ruotsalaisvalmisteinen kuorma-auto on ollut Korsu Oy:n käytössä. Toimittaja yritti soittaa tuohon numeroon, mutta Pentti ei nyt vastannut :)
Pellin alla on 6-sylinterinen dieselmoottori ja 255 hevosvoimaa. Hytti on 3 hengelle ja auton kokonaispaino on 12 500 kiloa.
Scanian perässä omavalmisteinen ja ohjattava erikoiskuljetuspuoliperävaunu vuosimallia 1970.
Vaunu on rakennettu erikoispitkien ja itsekantavien rakenteiden kuljettamiseen. Kokonaispaino on 13 000 kiloa.
Ohjauskeskus.
Vaunu tositoimissa.
Tuota voi jo kutsua erikoiskuljetukseksi!
Seuraava kuorma.
Scania AB on ruotsalainen kuorma- ja linja-autojen valmistaja. Se liittyi myöhemmin yhteen ajoneuvovalmistaja VABIS:in kanssa.
Pitkä toimittaja kävi lavalle maaten ja Pentin arvioiva katse määritteli kuorman oikeaksi :)
Volvo LV 290 D vuosimallia 1945.
Korsun kuorma-autolla ja ruotsalaisella kalustolla jatketaan. Pellin alla 6-sylinterinen bensamoottori ja 135 hevosvoimaa. Koneesta irtoaa myös 2400 kierrosta minuutissa.
Ja lava on pitkä kuin nälkävuosi.
Tällähän mahtuisi kuljettamaan vaikka toimittajan ylipitkiä juontoja :)
Pentille tuli aikaan ajatus kokonaisuudesta kovalevylle.
Volvo ja suuntana huippu!
Juhlavuodelta.
Ford Rhein "reinin foorti" G-398T vuosimallia 1952.
Saksalaisvalmisteinen talon kampe. Pellin alla V8 bensamoottori ja 95 hevosvoimaa.
Auton kokonaispano on 6500 kiloa.
Pentin talli ja leikkipaikka.
Loppuyhteenveto: Pentti toivottaa koneista kiinnostuneet tervetulleiksi hallille. Hänellä on paljon tarinoita menopeleistä ja yleensä vierailijat ovat järkiään häntä nuorempia. Ja heti kun pöläytettiin REO:lla mainosmutka kylällä, oli kahvihuoneessa kohta ukkokööri jo hörähtelemässä hauskoille jutuille! :)
Lue myös: Kotkan Jussi komppaa koneiden 3D-mallinnusta ja Coralian d-duuria Varvin pajalta Raahesta
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu