Junttilan Markon Dodge Charger lähtee paalupaikalta ja perässä seuraavat mm. Terminaattorin ja Cobran kalustot "F1-tallissa" Revonlahdella
Junttilan Marko. Leppoisa koneharrastaja, "F1-tallipäällikkö", entinen yrittäjä sekä samaisen teollisuusprojekteja tuottavan Bravidan nykyinen yksikönjohtaja. Moottorinpärinä on hänellä tärkeää vastapainoa tietokoneen ääressä istumiselle. Miehen mottona on, että jos tehdään, niin tehdään sitten kunnolla. Tästä osoituksena on viimeisen päälle käydyt ja parannellut koneet sekä oma hulppea JUMA Grage halli. Marko on harrastanut autoja reilun toistakymmnetä vuotta ja ollut seuraamassa myös kiihdytyskilpailuja. Hän on myös ollut sponsoroimassa lajin nopeimpia sarjoja ja menestystäkin on tullut. Mestari tykkää hifistellä menepelien parissa uuden ja vanhan tyylin sekoittelulla. Tuunailu toki tapahtuu hyvällä maulla ja ajopelit eivät ole hänelle koskaan hienoja koristeita vaan käteväkäyttöisiä ajokkeja. Miehen omien sanojen mukaan näin mittavassa harrastelussa ei toisaalta ole mitään maalaisjärkeä. Toisaalta esim. valikoimasta löytyvä Fiat 600:nen on järkeväpi omistaa, kuin pihalla seisova bemari, joka päivässä menettää arvoaan saman verran kuin Fiat maksaa :)
Seuraavaksi esittäytyy ensin hulppea talli!
Halli valmistui viime kesänä ja se on varustettu tuplakaivolla ja maalämmöllä. Rakenteissa on myös paksut eristeet, joten se on halpa ylläpitää. Pihalta löytyy erikseen projektipuoli koneiden rassaamiselle.
JUMA Grage "F1-talli". Mestarin itsensä suunnittelemasta tilasta löytyy 368 neliötä ja hallin korkeus on 5,2 metriä. Marmorityylisellä lattialla varustettu rakennus toimii näyttely- ja säilytystilana. Kokonaisuudesta löytyy myös pesupaikka ja ison sähköliittymän myötä autolle hyvät lataus mahdollisuudet. Formulaan liittyvä lempinimi tuli paikalla vierailleiden siivoojien hämmästelemänä :)
Yläkerrasta löytyy koko hallin levyisellä lasiseinällä varustettu äijä- ja peliluola.
Tammiportaisiin tuntui jo tuoreen kahvin tuoksu.
Tässä keittiössä ei tarvi syödä öljyisen eväspaperin välistä.
Peliluola. On flipperiä, pajatsoa ja pokeria. Tutustutaanpa näihinkin kohta tarkemmin.
Siinä sitä on kahvitellessa silmänruokaa.
Dodge Charger "smurffi" 440 Magnum Holley Sniper vuosimallia 1970.
Auto voitti jutuntekoa edeltäneenä päivänä katolla olevan pystin Kokkolan American Carshown näyttelystä. Vuonna 2019 Oulun 40-vuotisjuhlanäyttelyssä peli puolestaan voitti vieressä olevan 70-lukuisten ykköspytyn.
Marko etsi autoa 2 vuotta ja osti sen lopulta Amerikasta vuonna 2018.
Peli on käyty täysin läpi ja viinylikattokin oli rungon värinen. Magneetti ei myöskään ole paljastanut pakkelia ja auton alusta on yhtä siisti kuin kori päältä.
Mallia on valmistettu vuosina -68 -69 ja 70 ja tämä on siis viimeistä korimallia. Vuosimalli näkyy myös kilvestä. Vuoden -68 mallissa on pyöreät takavalot ja tässä pitkä paneli.
Moottori on siis V8 440 isolohko ja se on varustettu lisätyllä Magnum Holley Sniper ruiskulla. Kaasarin paikalla se toimii puolet paremmin ja puolet vähemmällä polttoaineella.
Tehtaalla pellin alle on ladattu 300 hevosvoimaa.
Kotiintuomisia Kokkolan American Carshow näyttelystä 2022 ja Oulun 40-vuotisjuhlanäyttelystä 2019.
Charger on amerikkalaisen Dodgen valmistama henkilöautomalli. Ensimmäinen Charger nimeä kantanut peli oli vuoden 1964 näyttelyauto, jonka tehtävä oli vetää yleisöä valmistajan näyttelyihin. Seuraava, vuoden 1965 Charger II oli konseptiauto, jolla haettiin muotoa tulevalle tuotantomallille.
Auto on varustettu R/T paketilla. Osia ei saa uustuotantona ja tässäkin ne ovat pelkästään alkuperäisiä.
Yksityiskohta.
Muotoilua.
Pientä lisänäyttävyyttä.
Nykyisillä polttoaine hinnoilla jokaisessa autossa pitäisi olla näin tyylikäs tankinkorkki.
Muutama valokuva alaspäin, niin alkaa näkymään erilailla muotoiltuja pakoputkia...
Tyyliä kiireestä kantapäähän.
Charger pääsee taas kohta kesälaitumille.
Bemari projekti 323i M-Tech vuosimallia 1983.
Kyseessä kattoluukulla varustettu alkuperäinen Suomi-auto, jonka Marko löysi maailmalta pari vuotta sitten.
Eräs kaveri oli jo aloittanut kunnostuksen ja hitsannut pohjan. Tänä kesänä peli lähtee eräälle entisöinti firmalle kunnostettavaksi.
Chevrolet Sportside 454cid vuosimallia 1998.
Terminaattormaisen karussa pelissä on piristetty isolohko moottori, laitettu nokka ja kansi sekä nostetut puristukset. Työjuhdasta ei lopu vääntö painavienkaan kuormien parissa. Pellin alla on karkean arvion mukaan n. 400-500 hevosvoimaa.
Lava Chevy on verraton vehje painavien kaatopaikka kuormien viennissä. Kyydissä menee myös hiekka- ja betonisäkkiä tai vaikka kiviä! :) Perästä löytyy myös vetokoukku.
Hepatkin on tuota luokkaa.
Katse etsii heti tuosta kuvasta isoa-Arskaa :)
Marko tilasi rekvisiitaksi iso-Arskan Raahesta! :)
Ford Phaeton Roadster Hot Rod vuosimallia 1934.
Alkuperäisessä ja harvinaisessa Suomi-autossa tekniikkana Chevy 350 Holley Sniper, jatkeena kuorma-auton 5-vaihteinen manuaalilaatikko ja mittatilaustyönä Fordin 9 tuumainen Currien perä.
Hui!!
Kyseessä on 4 hengen menopeli.
Tällä samalla yksilöllä on ajanut myös Mika Salo Virittäjät tv-ohjelmassa.
Chevy 350 Holley Sniper pikkulohko varustettuna ruiskulla.
Soittimen palkeet.
Yksityiskohta.
Maalin teemat on otettu toisen maailmansodan amerikkalaisesta hävittäjästä.
Hasta la vista!! Marko teetti Terminaattorin konekivääri pakoputket moottorin koon ja maksimi kierrosluvun perusteella mittatilaustyönä amerikkalaisella pajalla.
Vastaavia putkia on tehty enemmän harrikoihin ja laakeroituna se pyörii ja luonnollisesti myös savuaa. Olisikohan edellisen kuvan huudahdus tarkoitettu vauhdissa jälkeen jäävälle autoilijalle?
Lisävarusteena vetokoukku.
Marko teki muutaman sekunnin käden liikkeet...
...ja lukot avattuna ohjaamon päälle kaatui rättikatto.
Katto pitää hyvin vettä myös rankkasateessa.
I'll be back!
Päivää paistattelemassa.
Mercedes Benz CLS 63 AMG vuosimallia 2006.
Kuparin ruskeaa ratsua on kutiteltu ja siitä löytyy todella kimakka ja Ferrarin kuuloinen saundi.
Vastaavia pelejä näillä herkuilla ja parannuksilla ei löydy paljon Suomesta ja tämä yksilö päätyi Markon talliin Ruotsista.
Suljetun radan testissä luistonesto lopetti välkkymisen 170 kilometrin tuntinopeudessa, joten selkänoja on tarpeellinen tässä vehkeessä.
Viilennys on tarpeellinen ärhäkässä pelissä.
Kyllä se on mersu.
Konehuoneessa takoo lyhyt-iskuinen V8.
Ferrarin saundi sopii hyvin Revonlahden "F1-tallille".
Mercury Custom "Cobra" vuosimallia 1950.
Marko hankki auton viime vuonna jenkeistä. Korissa on laminoidut kiinteät puskurit ja flippikeula.
Auto on väriltään viininpunainen.
Peli on tällä hetkellä myös projekti.
Talvella otettiin sisusta pois ja se on nyt oululaisessa verhoomossa. Tilalle tulee nahka alcantara sisusta.
Mitäs se Cobran kalusto on syönyt?
Moottorina Chevyn pikkulohko, Holleyn Efi-ruiskut, suorasytytys ja moottorinohjausjärjestelmä.
Video: Cobra elokuvan traileri vuodelta 1986.
Teemaan liittyvää sisustusta.
Maaliin on kuvioitu straipeilla vanhan tyylin mukaisia liekkejä.
Fixauksen jälkeen ovet ja takaluukku aukeavat nyt napista sähköllä. Konepelti avautuu myös hydraulisesti.
Yksityiskohdat.
Pyörivät hakuvalot kuin vanhan ajan agenttileffoissa!
Kyseessä ei siis ole vianhaku-, vaan henkilönhakuvalo :)
On siinä vanteella syvyyttä...
...vaan on takarenkaillakin leveyttä. Puolimetriset 485 rinkulat jättää asfaltille miehekkään raidan.
Auto mitä luultavimmin kiinnittää ohikulkevan huomion.
Harley Davidson Police Bagger 1340cc vuosimallia 1998.
Peli on ollut poliisipyöränä jenkeissä ja siihen on tehnyt taidokkaat Suomen itsenäisyyden historia maalaukset oululainen taiteilija Kalevi Ohenoja.
Kauttaaltaan pyörästä löytyviin Suomen sodat -maalauksiin kului taitelijalta aikaa yhteensä 1,5 vuotta.
Pyörälle tuli juuri edellisenä päivänä tuore pysti kovatasoisesta näyttelystä Kokkolasta.
Kurkataanpa pyörästä ensin hienoja maalauksia.
Kovennetun seisominen.
Lapinsota.
Raatteentie.
Rokka. "Mis sie tarviit oikeen hyvvää maalaria, tässä siul on semmone!".
Juoksuhauta.
Itsenäisyys.
Lapinsota.
Onko tämä nyt se kylmäsota?
Kurkataanpa tekniikkaa.
Kaikkea löytyy soittimista ja kuulokkeista lähtien.
Yksityiskohta.
Poliisipyörän moottorissa on ruisku ja tavallisilla ajajilla on olleet kaasarivehkeet, joten rosvo on varmasti jäänyt kiinni.
Poliisin leima.
Itsenäisen vapaa tunne on varmasti tuolla ajaessakin.
Sotilas.
Jalallinen Reblica konekivääri saksasta.
Tähän väliin kuuntelemme Cheekkiä kappaleella Sokka irti :)
Alkuperäinen armeijan käytössä ollut sotilaan teräskypärä.
Alkuperäinen sodissa ollut ja Suomen vaakunalla varustettu hihamerkki. Marko osti rekvisiitat eräältä militaria kerääjältä.
Naamioverkkoa.
BMW 745e Hybrid vuosimallia 2021.
Bemari oli pihalla Teslan laturissa ja vänkärin puolelta löytyy luukku 95:selle.
Marko hankki auton viime syksynä.
Jaa, se on siis ETU ajaa bemarilla :)
Hybridistä löytyy 3 litran suorakuutonen bensakone ja akku.
Tietotekniikkaa. Edessä ja takana myös hierovat istuimet.
Montakohan tolppaa oli jo ladattuna ja voiko tulla yli? :)
Tesla Inc on yhdysvaltalainen yritys, joka valmistaa sähköautoja ja kestävän energian ratkaisuja kuten aurinkopaneeleita. Tesla oli myynyt yli 890 000 sähköautoa vuoden 2019 loppuun mennessä.
Näillä valoilla ei kuulemma tarvi hapuilla pimeässä.
Mercedes Benz Sprinter "lauluauto" vuosimallia 2018.
Pellin alla V6-automaatti.
Auto kaikilla herkuilla.
Merkin grafiikkaa.
Minibaari. Nyt se selvisi, mistä tulee lempinimi lauluauto :)
Tyyliä.
Maantiellä.
Fiat 600 Abarth vuosimallia 1965.
Markon oli pakko ostaa auto, kun se on niin nätti kuin sika pienenä. Rasvamontussa ollaan nähty viimeksi Abartheja malliin erikoistuneella Matkanivan konepajalla. Terveisiä sinne pojille!
Vaan eipä anneta Abarthin pienen korin hämätä...
...nimittäin takaboxissa moottorina ärhäkkä 1050cc isolohko. Myllylle on mitattu 75 hevosvoimaa.
Ärhäkälle myös kuulosti!
Minkähän kokoinen mies mahtuu tämän kirpun ohjaimiin...
...Marko demonstroi asiaa.
Tässäkin autossa tulee kuulemma miehekäs olo, kun tuntee olevansa niin iso mies:)
Abartheilla ajetaan myös kilpaa.
Shakkimatti!
Vanhoja Shellin ja Championin tulppamainoksia odottaa liimaamista.
Markolla on kirja, missä on vanhoja kilpa-autoja eri vuosilta ja niissä on ollut vastaavia tarroja. Teippi on mallaamassa lopullista liimausta. Mestari naurahtaakin näiden olevan nyt oman auton sponsoreita :) Mies itsekkin on ollut seuraamassa kiihdytyskilpailuja ja sponsoroimassa lajin nopeimpia sarjoja.
Projektihalli, eli "karvalakki ja sikapuoli". Täällä rälläköidään, riehutaan ja rakennellaan. 80 neliön tilasta löytyy myös hitsauskoneet ja nosturit.
Keväällä rakennettu oma ja oletettavasti Raahen aluen kattavin pulttihylly. Tuumaisetkin koot löytyvät ja Raahessa ramppaaminen yhden nippelin takia loppui tähän melkein 8000 euroa maksaneeseen valikoimaan. Paketti tuli pulttiliikeestä hyllyineen kahdella isolla vaihtolavalla.
Toimittaja kysyi leikillään, löytyykö M68 pulttia ja heti löytyi :)
Pontiac Trans Am vuosimallia 1984. Tästä on tulossa lähes aito K.I.T.T-auto.
Mercury Montclair vuosimallia 1967.
Mercury on Ford Motor Companyn automerkki, joka perustettiin vuonna 1939. Mercury Montclair mallia valmistettiin vuosina 1966-1967. Mercury nimi tulee Merkurius planeetasta.
Siisti peli.
Moottorina Ford Modular 32v Kennebell, 3.2 litran ahtimella ja Holleyn moottorinohjauksella.
Hallista löytyy myös tunnelmavalot ja katossa oleva vapaa tila houkuttaa mestaria pohtimaan hiljalleen myös nostohyllyjenkin hankintaa.
Ralli Subarun sininen vaahtosammutin ilokaasu tarralla :) Marko tilasi NOS:in tarrat Amazonista ja kaveri hioi ja maalasi normaalisti vaahdolla täytetyn sammuttimen.
Mercury Montclairista ylimääräiseksi jäänestä penkistä tuli sohva. Autoon tulee tilalle tukevammat penkit.
Moottorin pienoismalli. Koneesta löytyy sähköllä toimivat männät, kampiakselit, kiertokanget, nokka-akseli, venttiilit, venttiilin jouset ja jakopäät. Eli se toimii ihan kuin oikeassa autossa. Tällähän on kätevä havainnollistaa vika!
Harley Davidson flipperi vuosimallia 1998.
Marko osti hienoja yksityiskohtia sisältävän pelin Mikkelistä.
Nyt osui keskelle ja voittona tuli harrikka! :)
Pajatso. Tässä pelissä sitä pitää oikeasti osua keskelle.
Mestari hankki omiin pajatsoihin ja pokereihin kottikärryllisen euron pelimerkkejä.
Loppuyhteenveto: Kyllä kelpasi juoda pullakahvit Juma Garagen lasitetussa näköalakahviossa ja ihailla samalla upeita autoja. Paljon voi siis yksi mies saada aikaan, kun tosissaan ryhtyy puuhaamaan ja sijoittamaan. Toimittajan lähtiessä "F1-tallilta, hän kurkkasi varalta Siikajoen kunnan rajalla olevaan opasteviittaan ja kyllä siinä luki Revonlahti eikä Monaco :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu