Kallion Matti kuljettaa eläkepäivillään pelkkiä terveisiä entisöimillään Scania Vabis ja G82 museoautoilla Sievissä
Kallion Matti. Lupsakka koneharrastaja, entisöijä ja eläkkeellä oleva kuorma-autoilija ja rahtari. Vuosikymmenten aikana mestari on liikuttanut lukemattoman määrän mm. erilaisia kiviaineita, puutavaraa ja rahtia. Autoilu on kuulemma kulkenut aina suvussa. Eläkkeellä jää nyt mukavasti aikaa värkätä koneiden kanssa ja työelämän kiire pitkitti joitakin koneiden kasauksia vuosikymmentenkin mittaisiksi projekteiksi.
Tämä nimi löytyy usean tontilla olevan auton kyljestä. Nykyisin velipoika jälkipolvineen jatkaa firman pyörittämistä.
Scania Vabis LBS-7642S vuosimallia 1966.
Kyseessä Matin itsensä täysin läpi käymä, vanhaa hyvää mallia oleva, buldoggi keulainen ja turbokoneella varustettu museopeli. Työkiireiden vuoksi auto oli 20 vuotta osina kuution laatikossa ja se valmistui ja katsastettiin vuonna 2015.
Varusteena Närkon kori. Vabiksia on aika paljon maailmalla, mutta tiettävästi hengissä tällä hetkellä 3-4 kappaletta. Autoa löytyy myös nokkamallina ja tämän buldoggi version puolestaan tunnistaa jyrkästä keulasta. Auton värit vastaavat alkuperäisiä sävyjä.
Rahtiumpikaapilla ja autolla on erillinen historia ja ne molemmat ovat lähtöisin Etelä-Pohjanmaalta. Auto on tullut taloon vuonna -71 ja kaappia taas on käytetty tekstiilien kuljettamiseen. Nykyisin kampe on pelkkä hupiauto ja mestari nauraa kuljettavansa sillä vain terveisiä :)
Lepohytti kahdella sängyllä ja melko riisutulla kojelaudalla. Tosin kaikki napit löytyy mitä tarviikin ja tämän pelin ratissa kuulemma istuu kuin kirkon penkissä.
Tehdastekoisen turbon äänen tunnistaa varsinkin vanhemmissa malleissa. Auto on konehuonetta myöten priima kunnossa ja n. 270 hevosvoiman Scanian DS11 moottori laittaa kuorman liikkumaan. Aikanaan vastaavat koneet oli vapaasti hengittäviä.
Mitäs rätei ja lumppui tällä lootalla sitten onkaan kuljetettu?
Äläpä vielä mitään! Tällähän on kuskattu oikein henkaritavaraa ja Matti on siirtänyt sisäseinällä olleet vaatelastausohjeet oven pieleen. Jos kyydissä on ollut oikein hienoja pukujakin, niin autohan on onneksi nytkin salonkikelpoinen!
Dokumenttia.
Malmöläinen ajoneuvovalmistaja Scania ja Södertäljeläinen VABIS liittyivät yhteen vuonna 1911. Vuosikymmeniä myöhemmin markkinoille tuodun L76-sarjan uutena tulokkaana yhtiö esitteli pystyhyttisen LB76-sarjan vuonna 1963. B tuli sanasta "Bulldog".
Puhtaus on puoli silmänruokaa.
Yksityiskohta.
Askelmerkit.
Jos ei ole ryppyjä tekstiileissä, niin eipä kyllä ole pelleissäkään.
Teliakseli takana.
Roiskeläpät mallin mukaan.
Tinaa keulassa.
Aikaisemmista jaksoista tuttu autoseura.
Scanian leima.
Lupaus turbosta.
Kuka tietää tämän logon merkityksen?
Scania G82 ML 4200 vuosimallia 1983.
Kyseessä entinen paloauto, jonka Matti on muuttanut säiliöautosta kappaletavara-autoksi. Tämäkin entisöity kampe on museorekisterissä.
Vanha autokoulun 4 x 2,5m lava löytyi käytettynä ja se istutettiin n. 3500 litran säiliön tilalle.
Matti teki autolle yleissiistinnän, maalaukset ym viimeistelyt. Maalissa on kirkkaampi sävy kuin alkuperäisessä versiossa. Paloautojen ruosteeton etu on se, että veden kanssa tekemisessä olosta huolimatta niitä on säilytetty paljon tallissa.
Tässäkin pelissä koneesta löytyy turbo, mutta sen ääni ei kuulu niin hyvin kuin vanhemmissa malleissa. Tehoa löytyy n. 250 hevosvoimaa.
"PIIIIII-PAAAAA-PIIIIII-PAAAA!! Taisi tulla hälytys..."haloo, oletteko kokeilleet sammuttaa jo itse vedellä...siis olette...no ei meidän sitten kannata tulla, kun meilläkin on vain vettä" :)
Katolla on nykyisin keltaiset vilkut ja töötti on ainoa käytössä oleva äänimerkki.
Miehistötilat.
Dokumenttia.
Kyseessä on kiinteä lava.
Lokomo Teräskarhu 145.
Tämä vanha "tiekarhu" on viety ansaituille eläkepäiville halliin ajamalla ja sinne saa kuulemma jäädäkkin muistoksi. Vastaavaa kalustoa tapaa nykyisin harvoin tienpäältä ja melkein kaikki vastaavat pelit on viety sulattoon.
Oy Lokomo Ab oli tamperelainen konepajayritys, joka perustettiin vuonna 1915. Yritys oli tunnettu mm. vetureiden ja Teräsmies "hullujussi" vaijerikaivuireiden valmistajana. Tiehöylä eli tiekarhu oli Lokomon maanteiden hoitoon ja rakentamiseen valmistama järeä työkone.
Matti haluaa jättää pelin alkuperäiseen kuntoonsa.
Tiekarhu on ollut aikanaan riskimpi kuin traktorin alaterä, mutta myös kömpelö ja hidas.
Tiehöylässä käytettiin yhdestä kolmeen terää, joiden paikat olivat etupyörien edessä, etu- ja takapyörien välissä ja takapyörien takana. Yleensä höylässä käytettiin vain etu- ja takapyörien välissä olevaa terää, jonka korkeustasoa ja kaltevuutta voitiin säädellä hydrauliikan avulla.
Lehdissä vieläkin kirjoitellaan, miksi tiekarhut ei liiku talvisin poistamassa teiden polanteita. Se johtuu siitä, kun ne kaikki koneet on sulatettu :)
Eikä liiku tämmöisiäkään pelejä enää Sievin kylällä!
Hetkinen, siinä on huopakatto, mutta ei savupiippua...
...ja rattiohjauksella...
...ja penkki riiausreissuille?...
...ja takapoksilla varustettuna.
Matin katettu polkuauto 60-luvulta. Mestari rakensi tämän vastaavan pelin, mikä hänellä oli myös pikkupoikana. Tästä vehkeestä sai aikanaan alkunsa myös hänen autoilijanura.
Pyörälaudalla ylsi polkemaan pienikokoinenkin istuja ja ratilla varustettua menopeliä oli kiva ohjata, tosin mustelmiakin ehti tulla. Sateella tämä on myös varma kampe. Härvilällä ei ole nykyisin ajettu kauppaan, mutta silloin kuulemma saatettaisiin soittaa äkkiä paikalle valkoinen pakettiauto ja valkotakkiset henkilöt, joilla on jakoavaimen kuva selässä :)
Scanian V8-moottori...
...odottelee parhaillaan loppusijoituspaikkaa.
Loppuyhteenveto: Matilla riittää nyt eläkkeellä lähes päivittäin aikaa poiketa hallilla ja se voi tietää tulevaisuuteen uusiakin projekteja. Korjaamon irrallaan oleva V8-jytky voi kuulemma päätyä myös rekvisiitaksi pikku Scanian lavalle. Toisaalta kone toimisi silloin myös matkassa olevana varamoottorina ja tämän ammattimiehen käsissä se olisi kytketty paikalleen yhdessä päivässä.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu