Ojan Veli-Matti kasasi näyttävän yhdistelmän vuoden -61 Buick Le Sabresta ja -74 Tabbert asuntovaunusta Kalajoella
Ojan Veli-Matti ja poika Niko. Perheenpää on koneteknikko, innokas karavaanari ja koneharrastaja. 16-vuotias juniori aloitti juuri lukion ja odottaa innokkaasti erikoisluvalla saatavaa ajokorttia. Armottomat konemiehet ovat aina rappaamassa joitakin härveleitä ja tälläkin kertaa molemmat löysi autotallista. Veli-Matille koneharrastelu on tärkeää vastapainoa työelämälle. Tässä hommassa voi värkätä mitä huvittaa ja ei ole minkäänlaisia aikatauluja.
Omana kättenjälkenä syntynyt Buick Le Sabre - Tabbert asuntovaunuyhdistelmä.
Buick Le Sabre vuosimallia 1961.
Yhdistelmän kasaamiseen kului aikaa 2 vuotta tämäkin kaara oli aluksi ihan osina.
Kyseessä on 6-paikkainen ja lähelle kullan värinen menopeli.
Heti starttasi ja lähti nykimään vaunua kohti :)
Hyvä ajettava peli ja jaksaa hissukseen vedellä vaununkin.
Onpa isolla fontilla nuo mittarinäytöt.
Lukemat näkyy myös peilin kautta. Eli jos tulee ylinopeussakko, voi katsoa peiliin :)
Buick on General Motorsin omistama yhdysvaltalainen automerkki. Vuoden 1999 lopussa Suomessa oli rekisterissä 1 897 Buick-autoa vuosilta 1917–1995. Yleisin malli oli Electra, joita oli 185 kappaletta vuosilta 1959–1995.
Le Sabre tarkoittaa miekkaa.
Muotoilua.
Yksityiskohtia.
Rättikatto.
Tehtaan leima.
Tabbert asuntovaunu vuosimallia 1974.
Vaunun alaosa on maalattu Buickin sävyllä.
Tyyli edellä ulkoa ja sisältä.
Onkohan pojat pyörämiehiäkin?
Kemiallisten saniteetti tilojen maailmaa.
Tiloista löytyy nykyvaunujen mukaiset varusteet mm. ruoanlaittoon ja kaasun ulosottoon. Vaunulla ja autolla tehdään useampia reissuja kesässä ja välillä pelkästään vaan autoillaan.
Amerikan Joe.
Tabbertin logo Buick vahvistuksella.
Tabbert vaunu ja Suomen kesä.
Buick on varustettu 364cid naulapää koneella ja automaattilaatikolla.
Sehän näyttää ihan maasturille.
Osien maalausta.
Tabbert vaunun korjausta. Ei se ole peltiä ei...
Buick valmiina.
Reissussa leirintäalueella. Kameroiden salamavalot on räpsähdelleet aika herkästi yhdistelmän liikkuessa.
Dodge Charger SE vuosimallia 1973.
Kyseessä oli aikanaan 4 vuoden projekti ja se on ollut käyttöautona jo useita vuosia. Tämä on iso auto ja siitä löytyy enemmän tehoa kuin tallin muista kamppeista.
Tämän ikäisen pelin alusta on sitä luokkaa, ettei sillä viitsi lujaa päästellä, mutta jäätelökioskilta se kyllä tämäkin ratsu lähtee.
Charger nimi tulee sotaratsusta.
"Satulaan sun nostan kulta, ratsun lento on kuin tulta..." :)
Mitäs se tämä hirmu on syönyt?
Pellin alla 400cid V8-moottori ja automaattilaatikko. Lisukkeeksi laitettu Holley Sniper ruisku ja ennen sitä kyseessä oli vielä hitaasti lämmiteltävä kone. Edelleenkin toimittaja odottaa tämän automerkin kohdalla yhtä vastausta - kenellä halvatulla on nuin pitkät kädet! :)
Valmista sorttimenttia.
"Kooori-tonna kuljeskelen nyt..." :)
Konepellin laittoa.
Sävyt alkavat olla kohdillaan.
Mitenhän se tuo jytky jaksettiin nostaa paikalleen?
Onneksi mukana oli ahkeria ja riskejä apumiehiä. Pojat Niko ja Saku virittämässä moottoria.
Chargerin vaiheita.
Mikäs konehuone se tämä on?
BMW vuosimallia 1993.
Kyseessä Nikon projekti ja tuleva oma auto. Tästä vehkeestä lähti tallin kovin ääni, mutta se ei johtunut tehoista, vaan autosta on poikki pakoputki :)
Tarkoitus on laittaa peli kuntoon talven aikana ja ensi kesälle siitä tulisi valmis käyttöauto erikoisluvalla hankittavaa ajokorttia varten.
Niko on miettinyt 2 vuotta sopivaa autoa ja päätyi lopulta bemariin.
Corvette L-82 vuosimallia 1978.
Tämä on tuleva 2 vuoden projekti, joka on tarkoitus täysin kunnostaa käyttöautoksi alustaa, sisustaa, moottoria ja tekniikkaa myöten.
Autossa on ilmeisesti alkuperäinen väri, mutta ei maali. Peli on katsastettu nykyisellä pakoputkella, joten ärhäkästä äänestä huolimatta, putki ei ole tästä vehkeestä poikki.
Takana korin sisäpuolella on eräänlaiset kaukalot ja niihin jää enemmän tilaa vaikka matkatavaroille.
Ajokki automaattilaatikolla.
Corvette nimi tulee sotalaivasta.
Tämä logo tarkoittaa 25-vuotis juhlamallia.
Moottorina 5,7 litran 350cid kasikone ja n. 230 hevosvoimaa.
Haastattelun taustalla kuiskivan kaveripiirin mukaan Veli-Matin ja hänen veljensä koneharrastus lähti aikanaan liikkeelle mopojen rassailusta ja sitten auto iässä yritettiin iskeä naisia vaatimattomalla Kupla Volkkarilla. Nyt kun molemmilla olisi hienoja autoja tallissa, on molemmilla jo komeat akatkin kotona :)
Kuvakulma.
Yksityiskohta.
Omaperäistä tyyliä.
Viime talvena oli vuorossa 6,5 metrisen huviveneen kunnostus 1960-luvulta.
Kannet kasattiin mahongista ja kuusesta.
Slouganin mukaan: aidolla ammattitaidolla syntyy myös juhlamokka ja veneen kokka :)
Uusiksi meni myös lasinkehykset. Ja sitten vesille!
Vauhtia antaa vaihdettu Volvo Penta keskimoottori.
VIDEO: Huvivene valmiina vesillä!
Puutarha traktori Nikotti 402, Hondan 110cc moottori ja Ladan voimansiirto. Niko kuskina vähän nuorempana. Kärrynkin sai perään kuljettelua varten. Niko ei muista tuota aikaa, kun hän oli 4 ja sisko Ella 2 vuotta.
Loppuyhteenveto: Pelle Pelotoman pikku apulainen on n. metrin korkuinen ja töpselillä sen päähän saa palamaan idealampun. Tämän avulla onkin syntyneet tallin monet neronleimaukset. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan uusia keksintöjä ja seuraamaan, alkaako Nikonkin konehenkeä iän karttuessa hiljalleen kiinnostamaan myös Corvettet, Dodget ja lopulta jopa Buickit!
Lue myös: Tanhualan Antille 70-luvun Taunuksien tuunaaminen on kellosepän hommaa Kalajoella
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu