Uusimmat
Suosituimmat

Peltolan Jussi on ollut myös maajussi pellolla - hieno kokoelma itsetehtyjä pienoismalleja maatalouskoneista lentokoneisiin Oulunsalossa

20.10.2022 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu seurailee tällä kertaa lentokoneiden nousua Pellonpäästä Oulunsalossa. Samalla paikalla on myös viljellyt erilaisten koneiden pienoismalleja eläkkeellä oleva maanviljelijä Peltolan Jussi. Mestari on 87-vuotias ja hänen pitkälle elämän varsitielle mahtuu lukuisia konemuistoja. Todistettuna on myös Oulun pommitukset, Oulunsalon lentokentän historia ja kotitöissä on tartuttu viljelyvehkeiden ohjaimiin jo lapsuudesta saakka. Näiden muistojen mielikuvat ovat eläneet Jussissa niin vahvana, että niiden myötä puusta on muotoutunut mm. traktoreiden, autojen ja lentokoneiden pienoismalleja. Esimerkkeinä mainittakoon "Losterr Latiooperr" kaksitaso lentokone 1936 ja Farmal H tarktori vuodelta 1940.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peltolan Jussi. Lupsakka eläkkeellä oleva maanviljelijä, pienoismallirakentaja, piirtäjä ja innokas lentokone- ja maatalouskoneiden kehityksen tarkkailija. Mestari itse on vuosimallia -35 ja on ehtinyt elämänsä aikana nähdä ja itse käyttääkin monenlaista pärisevää vempelettä. Kaikki Pellonpään kadutkin on nimetty sattumalta Jussin ammatin mukaan ja ne sopivat siten ansaittujen vapaaherran päivien viettopaikaksi. Pienoismallit syntyvät puusta ja taiteilija on ehdottoman tarkka niiden lopputuloksesta. Tosin teoksille jää pieni tulkinnanvapaus ja malli niille löytyy aina korvien välistä. Koneet eivät vie paljoa talli tilaa ja niitä huoltaessa on aina emännän seurana :) Luomuksia on lisäksi annettu paljon tuttaville ja kättentaitajalla on mainiot lahjat myös piirtäjänä.

(kuva: Jussi Peltola)

Jälkipolvien työskentelyä. Jussi teki paremman puolikon kanssa pitkän elämäntyön maanviljelijöinä ja lypsykarjasta lähtenyt touhu eteni jossain vaiheessa sikalankin perustamiseen saakka. Koti-tilalla tehtiin aikanaan sukupolvenvaihdos ja sen jälkeen omistus myytiinkin vielä uudelle omistajalle. 

(kuva: Jussi Peltola)

Jussin koneviljelmä! Oikealla mm. Fahr säiliöpuimakone ja vasemmalla Harley Davidson.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussi on tehnyt pienoismallin kaikista ropellikäyttöisistä hävittäjistä Suomessa. Mestari pääsi jo nuorenamiehenä seuraamaan Oulunsalon lentokentän valmistumista caterpillarin kyydissä. Tutuksi tulivat myös vuonna 1952  avatun kiitoradan ensimmäisetkin lentokoneet. Tämän lisäksi ihailluksi ovat tulleet armeijan sotaharjoituskoneet. Taitelijan korva on teroittunut vuosikymmenten aikana niin tarkaksi, että se erottaa milloin naapurista lähtee matkaan ropellikäyttöinen ja milloin kunnon suihkukone. Mieltä on lämmittänyt jopa isojen koneiden ohjaajien iloinen huiskuttelu radan vieressä innokkaasti tarkkailleelle seurailijalle. Tosin nykyisin ei enää pääse seuraamaan koneiden liikennettä yhtä läheltä kuin ennen vanhaan. Pienoismalleja on kertynyt myös monista matkustaja- ja sotakoneista.

(kuva: Jussi Peltola)

Tarkka piirtäjä. Jussi oli innokas piirustaja jo vakinaisen aikana ja sotilasmuistio täyttyi alueen aiheista hetkessä. Lopulta piti kirjoittaa kotiin ja pyytää sieltä postitse lisää vihkoja taiteilua varten. Sotilasmuistio ja kyseiset vihkot ovat edelleenkin visusti tallessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

"Losterr Latiooperr" kaksitaso lentokone vuosimallia 1936.

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomalaisella ja jo rautakaudelta asti tutulla onnen hakaristillä varustetusta englantilaisesta kaksitasosta oli vaikea löytää taustatietoja. Tämän mallin jälkeen tuli mm. amerikkalaisia Brewsterejä ja saksalaista lentokalustoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lentäjäkin valmiudessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pienoismallin ropellikin pyörii. Kone otti moottorikäymistä varten ilmaa, se eteni kaasuttajan kautta ja lopulta bensa rupesi palamaan männän päällä. Lentokentät olivat alussa sepeli pinnalla ja niihin ei voinut laskeutua nokkapyörällä varustetulla koneella. Se olisi nostanut sepelin ilmaan, ropellit pyörineet valtavalla voimalla ja sora olisi mennyt tämän vuoksi rungosta läpi. Laskeutuminen onnistui koneilta, joissa oli kaksi ratasta siiven alla ja yksi pieni pyörä peräsiiven alla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Farmal H traktori vuosimallia 1940.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäisessä mallissa eturattaat olivat lähekkäin ja koska Jussi ei ollut semmoista vekotinta omistanut, teki hän keulaan akselin ja erotti rattaat sopivalle välille toisistaan. Kokoelman tarkasti tehdyissä teoksissa on siis aina olemassa pieni taiteilijanvapaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Laparenkaat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuljettajan teki perheen nuorin poika muovailuvahasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Fordson vuosimallia 1939.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästäkin teoksesta löytyy tarkkoja yksityiskohtia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lokasuojatkin ovat vaatineet oman hommansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei kai vain mene tikku takapuoleen? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Käynnistyskampi löytyy mm. Zetoreista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussi on jättänyt tarkkana miehenä rattaaseen myös pienen paatovaran :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Harmaa Ferguson 1940-luvun lopulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussin koti-tilan ensimmäinen traktori oli juuri vastaava peli ja sillä opeteltiin konehommat.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nostolaitteet heti käyttövalmiina työvehkeille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohtia.

(kuva: Jussi Peltola)

Fahr säiliöpuimakone. Jussi pääsi aikanaan isännän ominaisuudessa ostamaan koti-tilan ensimmäisen puimurin. Puintihommat aloitettiin ensin säkkikone Sampolla ja seuraavana oli vuorossa vanhan mallin pienellä terällä varustettu säkkikone Fahr. Loppuun asti mentiinkin sitten pienoismallin mukaisella säiliö Fahrilla ja sillä oli äkkiä pelto puitu. Fahrit olivat yleensä punaisia, mutta Jussilla oli nikkarointi hetkellä verstaalla vain vihreä maalipurkki. Kone ei ollut nyt paikalla, koska se oli juuri elonkorjuun ajan lainassa :) 

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhan ajan kunnon rysky.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussi oli jo kansakouluikäisenä polkemassa elokuormia isän kaverina. Myöhemmin vetovastuu koneen hallinnasta siirtyi hänelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Käsikäyttöisiä puimakoneita rosmaa, tappuria ja ryskyä oli käytössä Lounais-Suomessa jo 1800-luvun alkupuolella. Niitä oli hankittu Englannista ja Ruotsista. Masiina erotteli toisistaan jyvät ja akanat. Erilleen irtosivat oljet, jyvät ja ruumenet. Ruumeneksi sanotaan puinnin yhteydessä puimakoneessa syntyvää kevyttä viljan jätettä, joka saadaan erotettua jyvistä puhaltamalla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyt unohtui kokeilla, olisiko lähtenyt käyntiin? :)

(kuva: Jussi Peltola)

Taidetta...

(kuva: Jussi Peltola)

...a`la Peltolan Jussi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Isäntä ja teos.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oldsmobile vuodelta miekka ja kilpi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oldsmobile oli yhdysvaltalainen automerkki ja autovalmistaja. Merkin historia alkoi vuonna 1897, kun ensimmäisen vuoden aikana valmistui kaikkiaan neljä autoa. Oldsmobile-nimi otettiin automerkin käyttöön vuonna 1900, mihin saakka autot oli tunnettu nimellä Olds.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varapyörä mukana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämähän onkin perhemalli.

(kuva: Ari Kettukangas)

Letukka vuosimallia 1927.

(kuva: Ari Kettukangas)

Dangerous man, eli kuski on irti ja kuormakin on kiristämätön :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Juustoako se Jussi kuljettaa? :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sisu kuorma-auto vuosimallia 1938.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussi on  erään kerran ajanut Sisulla, vaikka hänellä ei ole siihen varsinaista kuorma-auto korttia. Oma poika oli aikanaan myös kauppiaana ja vei Sisulla lehmänrehuja, apulantoja ja jyvänsiemeniä kyläläisille. Taiteilija lainasi autoa hetken ja hurautti hissukseen ja turvallisesti kotiin 15 kilometrin matkan. Vastaan tulleet tutut eivät tainneet arvata, kuka nosti hytistä kättä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikä on kuorma-autoilijan ammattitauti? Lavantauti! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick on yhdysvaltalainen automerkki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vanhojen autojen perässä on ollut usein iso kapskontti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Buick urheiluauto.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto kuin suoraan Aku Ankan sarjakuvista. Pellin alla on ollut vähintään 8-sylinterinen moottori ja tällä pelillä ajaessa ei olla oltu tientukkona.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ainakin veistoa, kaiverrusta, liimailua ja porailua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jussin galleria.

(kuva: Jussi Peltola)

Itsetehty mitali. Jussi oli sotaväessä mm. lämmittäjänä Parolassa. Itsenäisyyspäivänä puolestaan jaetaan mitaleita ansioituneille kansalaisille. Häntä ei koskaan huomioitu Suomen armeijassa tästäkään työstä, joten hän huomioikin itse itseään :)

(kuva: Jussi Peltola)

Loppuyhteenveto: Kyllä mestarilla on mahtava kokoelma pienoismalleja ja kuvista jäi puuttumaan monia hienoja koneita mm. viimeisen päälle rakennettu rätticitikka. Jussia vaivaa vieläkin aikanaan traktorin ulosottoakselissa loukattu kipeä jalka. Henkisiin oireisiin puolestaan kuuluu lähipiirin maininta, että taiteilijan päässä täytyy olla jotakin vikaa, kun koneita syntyy niin runsaasti. Tämä kuultu heitto taas synnytti aivokopassa heti kuvassa näkyvän taiteellisen inspiraation :)

Lue myös: Strokers Clubin turbokoneiden tehovoima kääntää merituulen nurinpäin Toppilansaaressa Oulussa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Uusimmat
Suosituimmat