Mäenpään Matin tallin kamppeita ei löydy joka mieheltä - volkkarin moottori soi mm. Kleinbus pallokeulan, rantakirppu-avon ja jokkisautojen pellin alla Nivalassa
Mäenpään Matti. Innokas koneharrastaja, jokkiskilpailija, volkkarimies, crossipyöräilijä ja päivätyönään työkalujen ja varaosien verkkokauppias. Kisoja on takana ainostaan jokkispuolelta ja loput koneet menevät harrastelupohjalta. Kotipajana ja varastona hänellä toimii pihapiirin pajaksi muutettu navetta- ja elosuojarakennus. Koneet ovat enimmäkseen bensakäyttöisiä ja osittain myös ilmajäähdytteisiä. Matti kunnosti ensimmäisen autonsa kupla-volkkarin jo 14-vuotiaana. Neljä vuotta kestänyt kasailu tuli sopivasti valmiiksi, kun hän täytti 18 ja sai ajokortin.
Miro 5v. Innokas nuorimies harrastaa jo koneita täysillä ja suuntaa päiväkodin jälkeen askeleensa heti autotalliin. Hänellä pysyy käsissä jo erilaiset mönkijät ja crossipyörät. Pikkumestari taitaa myös luonnostella omia tulevia koneprojekteja, nimittäin hän kasailee ahkerasti myös pikkulegoista erilaisia menopelejä. Lisäksi tallissa odottaa jo valmiina kaiken kokoisia autoja, mutta Miro kertoo kuitenkin odottavansa järjestyksessä ensin Honda Monkeylla ajoa.
Volgswagen Kupla vuosimallia 1967.
Matin 14-vuotiaana rakentama ensimmäinen autonsa. Mestarin isä oli jemmannut aikanaan auton ja oli suunnitellut tekevänsä siitä avokuplan. Hänellä oli kuitenkin samaan aikaan paljon muitakin projekteja ja peli jäi lopulta pyörimään nurkkiin. Nuori matti ruinasi kaaran itselleen lupasi rakentaa alkuperäiskunnossa olleen ajokin uudelleen. Kunnostustyössä ehti olla välillä pitkiäkin taukoja ja se vei lopulta aikaa 4 vuotta.
Jokamiesluokan ajot. Matti on harrastanut lajia ja kilpaillut aktiivisesti sen parissa reilut parikymmentä vuotta. Tässä kuvassa on meneillään Härmän kyläkisat takavuosina ja mestari ajoi ensimmäisen kisansa nuortenluokassa Raahen Kiilun radalla vuosituhannen taitteessa. Kymmenen vuotta sitten kalenteriin saattoi kertyä jopa 17 kilpailua kesässä ja nykyisin niitä on muutamia kappaleita. Puitteet paikalliselle jokkisajolle antaa Nivalan Pyssymäki ja omassa seurassa on lähes 100 aktiivista jäsentä.
Erittäin eteenpäin tähtäävä ja suuntaava nimi moottoreiden kanssa pelatessa :)
Matin päivätöihin kuuluu oma verkkokauppatoiminta. Raceosasta löytyy varaosat autourheiluun, jokkiksesta, ralliin, rossiin sekä driftigiin. Kaluja-puoti taas keskittyy työkaluihin.
Konekattaus. Crossipyöriä ja mönkkäreitä löytyy useampaa mallia ja kokoa. Tässäkin valikoimassa tulee olemaan Mirolle sopiva menopeli jokaisessa ikävaiheessa. Oikealla Osetin sähkötrialpyörä, joka on kätevä, kevyt ja helppo käyttää. Hiljainen ääni ei häiritse naapureita ja potikalla sen nopeus säätyy kävelyvauhdista 30 kilometriin tunnissa. Polkupyörällä ei siis tahdo pysyä sen menossa. Löytyy pikku mönkkäriä, 50:stä-, 65:sta- ja 4-puolikasta crossia. Toiseksi isoin pyörä on 65:nen Kawasaki ja katsotaanpa vielä lähempää tuota isointa hirmua.
Honda CRF 450 vuosimallia 2011.
Tämä enduropiikeillä varustettu ajokki toimii kuulemma mestarin pääntuuletuslaitteena.
Tehojakin on kuulemma tarpeeksi.
Miron avo-Kupla.
Moottori on takana penkin alla ja auto on takavetoinen, eli kyseessä on ihan oikea ja aikaansa edellä oleva sähkövolkkari!
Mitäs toimintoja löytyykään tämmöisestä mallista?
Murtovaras ei välttämättä osaa käynnistää tätä kaaraa, nimittäin virtalukko on ovelasti piilossa "tankin" alla. Matkatavaratila puolestaan löytyy konepellin alta.
Oho! Nyt on Miro kyllä ajanut melko nopean kierroksen. Toimittaja oli tuon ikäisenä ja tuossa siivossa vielä syöttötuolissa :)
Miron mönkkäri.
JM? Onko tämäkin jokamiesluokan vehje?
Formula vai avaruussukkula? Ei kumpikaan, vaan mönkijän ja cartingauton hybridi suurinpiirtein 2000-luvun alusta.
Peli on cartingautoa korkeampi ja jälkikasvut ovat kurvanneet sillä kotipellolla.
Kyseessä taitaa olla kiinalainen tuotos.
Siivekkeet....
...ja muotoilu ovat todellisuudessa tarpeettomia hiljaiseen vauhtiin nähden, mutta niiden avulla ajokista muodostuu menevän näköinen menopeli.
Volgswagen Transporter Kleinbus "pallokeula" vuosimallia 1969.
Pallokeula on "junankeula" mallia uudempi versio ja mikäs siellä on perässä?
Vastaavasta pallokeulasta tehty peräkärry alkuperäisvuosimalliltaan 1968!
Runkoa on lyhennetty liukuoven verran ja kori on rakennettu teliakselille. Vaunu on syntynyt aikanaan Tampereen seudulla ja Matti osti sen yhdistelmäksi jo valmiina tallissa olleeseen autoonsa. Junankeula- ja pallokeula volkkareiden pelkät rungotkin ovat tänä päivänä arvokkaita ja hamuttuja tuotteita.
Kärrystä löytyy mm. hella ja jääkaappi.
Volkswagen Transporter on Volkswagen Groupin T-pohjalevylle valmistettava kevyt hyötyajoneuvomallisto. Automallistoa on valmistettu 1950-luvulta saakka ja ja sitä on tehty Saksan lisäksi useissa eri maissa. Aluksi Typ 2:ssa tarjolla oli kaksi mallia, eli takaosan kaksilla sivuikkunoilla ja kahdella irrotettavalla istuinrivillä varustettu Kombi sekä umpikylkinen tavaraversio Kastenwagen. Ainoastaan henkilökuljetuksiin tarkoitettu yhdeksän hengen Kleinbus lisättiin valikoimaan myös melkein alkuvaiheessa.
Onkohan tätä yhdistelmää "tuuletettu" maailmalla?
Kesälaitumilla. Yhdistelmällä on käyty muutamia reissuja mm. erilaisissa volkkari tapahtumissa.
"Rantakirppu" avoauto vuosimallia 1968. Se on rakennettu kupla volkkarin alustalle, vähän lyhennetty ja kiinnitetty päälle lasikuitukori. Vastaavia korisarjoja on valmistettu enemmälti 80-luvulla ja nykyisin on haasteellista saada tämmöinen härveli kilpiin. Ajokista löytyy turvakaaret ja yli 2 litraista Kuplan 2165cc konetta ei ole penkitetty, joten tarkkaa tietoa ei ole myöskään sen teholukemista. Kone kuulemma vie tällaista koria riittävästi ja mittari on pyörähtänyt mestarin käsissä kerran ympärikin :)
Honda Monkey vuosimallia 1978 ja Suzuki R Solifer 1980-90-lukujen taitteesta.
Kyseessä harvinaisempi pyörä, jossa on sama tekniikka kuin PV:ssä. Pyörän pieni koko saa pohtimaan sen käyttäjän ikäryhmää ja se on samalla ns. kyykkypyörän pienoismalli. Tehon antaa vakio n. 1,5 hevosvoiman moottori.
Malli on 3-vaihteinen puoliautomaatti ja merkkiä on tosiaan tehty jo 70-luvun puolellakin. Tästä löytyy vielä vanhempi jäykkäperäinen malli ja tässä on jo vähän joustoakin. Oheinen yksilö on Matin velimiehen ensimmäinen mopo ja nyt sillä puolestaan ajelee oma tyttö.
Cartingautoja piippuhyllyllä.
Isän tekemä ruohonleikkuri 1980-luvulta. Tekniikkana 600 Fiatin kone ja vaihdelaatikko ja peli on runko-ohjattava. Leikkuuleveys ja huippunopeus on sama 120 :) Löytyyköhän tähän mallikohtaisia varaosia rautakaupasta? :) Koneella on ajettu nurmikoita 10 vuotta sitten ja muistona isästä on myös talon bensapetrooli Fergu vuosimallia 1952. Sekin nauttii nyt ansaituista eläkepäivistä perheen pienten pelto- ja pottuhommien jälkeen.
Kaivetaankohan tälläkin pottuja vai kuoriiko tämä jopa niitä? :)
Puolustuslinjojen tarkistusvehje? Kukapa tietää, puolustusvoimien rakentamalle vekottimelle kun ei ole vielä keksitty käyttötarkoitusta.
Härvilä on rakennettu paksusta materiaalista, joten todella painavaa konetta siirrettäessä tahtoo vetojuhdan pyörät aina sutia.
Vekotin on kasattu volkkari bussin akseleille ja siinä on ilmajäähdytteinen moottori. Kone kuulemma laitetaan kuntoon lähiaikoina maailman tilanteen vuoksi. Tosin tämän laitoksen kohdalla täytyy todeta, että puolustusmäärärahoja täytyy nyt rutkasti korottaa :)
Onkohan se ekoteko, kun tällä ajelee? :)
Jokkiskattaus.
Jokkisautoja on kutsuttu piireissä romanttisesti myös roskapönttöautoiksi :) Vaikka näissä todellisissa käyttöautoissa pelti vääntyy ja eteen voi tulla kuperkeikkojakin, ajokeissa on silti turvakaaret ja -varusteet visusti kunnossa.
Kaikki kolme pihan ajokkia on 133 Fiatteja vähän erilaisilla tekniikoilla ja moottoreilla. Koneen malli ja teho näkyy myös mittarissa. Vasemmalla volkkarin 1600:nen vesijäähdytteinen, eli piirien mukaan golffilainen moottori. Keskellä Fiatin Twin Camin 1600:nen- ja oikealla ilmajäähdytteinen volkkarin moottori. Ilmajäähdytteisyys tarkoittaa, ettei ole turhaa jäähdytinnestettä kiertämässä.
Palkintohylly on jo vaatinut lisäkannatinpalkit :)
Jokamiehenluokka eli Jokkis on suomalainen autourheiluharrastajan peruslaji. Sen perusideana on edullinen kalusto, joka kiertää kuljettajalta toiselle eri kilpailuissa. Autot ovat pääasiassa takamoottorisia Fiateja ja VW Kuplia, mutta etu- ja kardaanivetoiset autot ovat kovaa vauhtia nousemassa takamoottoristen tasolle. Lajia voi kuulemma siis harrastaa pikkubudjetilla, mutta siihen saa kyllä menemäänkin kaikki rahat :)
Pellossa ennen starttia vuonna 2009.
Vapaa-ajan kotihommia. Kawasakin ja Rotaxin mönkijät pääsevät testamaan säännöllisesti tehojaan rankametsässä.
Matti on järjestänyt isoissa pajatiloissa myös bändillä varustetun illanvieton. Esiintymislavana toimi elosuojan ylinen. Kyltistä päätellen esiintymässä oli Pentti Metsärinteen yhtye kappaleella Hirvenmetsästys :)
Loppuyhteenveto: auto- ja konemies tarvii paljon työkaluja ja varaosia. Omassa puodissa riittääkin monenlaista kättäpidempää ja mutteria. Jäämme myös mielenkiinnolla seuramaan, milloin nuorella mestarilla Mirolla alkaa olemaan omia koneprojekteja ja niistä tehdään ihan ikioma jakso! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu