Pason Jari rengastaa lähiaikoina autotallinsa sinisen salamatytön - käyttöentisöinnissä Opel Manta vuosimallia 1976 Pattijoella
Pason Jari. Autoharrastaja, autoasentaja, entinen rallikuljettaja sekä Euromaster Raahen palvelupisteen päällikkö vuosimallia 1968. Mestaria puraisi autokärpänen jo pienenä poikana ja varsinkin nuorena hän ihaili vanhojen Opeleiden mallistoa. Hiljalleen tie vei hänet asentajan hommiin 80-luvun lopulla ja seuraavat 8 vuotta kului varaosamyyjän tehtävissä. Mukaan on kuulunut sen jälkeen myös rengasmyyjän hommat vuodesta 1998 lähtien. Takana on näiden lisäksi parinkymmenen vuoden kokemus rallikuljettajan penkiltä. Nykyisessä kotitalliharrastuksessa kiireinen mies rentoutuu ja pääkin tyhjenee mukavasti muista arkisista asioista. Jari on ehtinyt omistaa ja entisöidäkin useita Opel malleja vuosien aikana. Hänen ensimmäinen autonsa oli aikanaan Opel Kadett.
Leipäpuun juurella. Euromaster Raahe on toiminut nykyisessä paikassaan yli 10 vuotta.
Opel Manta GSI vuosimallia 1976.
Kyseinen peli on toiminut uutena ollessaan autokoulun autona Vaasassa. Sieltä ajokki päätyi Pietarsaareen ja kolarin jälkeen se poistettiin siellä rekisteristä 90-luvun alussa. Jari kävi ostamassa auton itselleen vuonna 2019. Tämän yksilön lisäksi Raahesta löytyy vain kaksi muuta Opel Mantaa. Kampe valmistuu lähiaikoina kesäautoksi ja töihinkin on kiva tulla suhauttamaan tällä ison työn lopputuloksella.
Jari ihali jo nuorena tätä Opelin mallia ja pitkän etsinnän jälkeen pääsi hiljalleen kasailemaan ja käyttöentisöimään löytöään. Opelin vastaavat mallit ovat aina 2-ovisia. Hommat ovat edenneet osien kasailulla, hitsauksilla ja hiekkapuhalluksilla ja pohjamaalilla. Päältämaalaus on tarkoitus jättää keväällä ammattilaiselle, koska omassa tallissa on haastavaa saada aikaan pölytön maalipinta. Autoa ei saa muutoksien vuoksi museorekisteriin ja alkuperäisen suunnitelmankin mukaan siitä oli tarkoitus tehdä vain käyttöentisöinnillä mieluisempi ja omaperäisempi kampe. Mantan kori muistuttaa hieman pienempää Ford Escortia.
Mestari on pilkkonut kolme eri autoa, jotta tarvittavat osat saatiin kasaan. Muita osia on tilattu myös Saksasta.
Autoon tulee alkuperäinen ja täysin ehjä sisustus. Jari pesi istuimet ja lattiamatot ja ne on lopuksi nätti asentaa paikalleen.
Tutkitaanpa Opelia ja Mantan ominaisuuksia tarkemmin.
Opel on saksalainen autonvalmistaja, joka perustettiin vuonna 1862. Alun perin Opel valmisti kodintavaroita, kuten ompelukoneita ja autojen valmistus alkoi vuonna 1899. Kulta-aikanaan 1930-luvun lopulla ja uudelleen 1970-luvun alussa Opel oli jopa Euroopan suurin autonvalmistaja.
Opel Manta on Opelin valmistama urheilullinen coupé-malli vuosina 1970–1988. A-mallin Manta tuli markkinoille syksyllä 1970. Mantaa oli aluksi saatavana kolmena versiona, perusmalli S, Luxus-malli L ja urheilullisempi SR-malli. Berlinetta -malli ilmestyi vuonna 1972 ja siinä oli vaihtoehtoisesti korinvärinen sisustus sekä joko musta tai korinvärinen vinyylikatto. GT/E malli esiteltiin vuonna 1974. Vuosien 1970-76 välillä oli A ja B-mallin Mantoja ja tämä kyseinen yksilö on niistä jälempi. Mallia löytyy vielä, mutta ei joka toisestakaan tallista.
Mantaa ollut montaa versiota ja GSI on ollut ns. erikoisvarusteltu malli. Mukana on ollut mm. ruiskumoottoria ja koria Recaro sisustalla.
Keula oli ajettu aikanaan läjään ja muutkin lommot on nyt oijottu hitsuutöiden ohessa.
Konehuonekkin on jo saanut hiekkapuhalluksen jälkeen alkuperäistä sinistä kunnioittavan pohjamaalin. Mikäs mylly siellä pellin alla kehräilee?
Opelin alkuperäinen 2 litran moottori tehty kokonaan uusiksi. On peruskorjattu, porattu, laakeroitu, tasapainotettu ja löytyy myös uutta mäntää ja muuta sisuskalua. Koneessa on ollut alunperin 90 hevosvoimaa, mutta kokoneella asentajalla on aina moottoriin kultainen kosketus!
Tämä koodi on kuulemma feikki. Jos kone olisi turbo, olisiko se silloin erikoisen soiva Paso doble? :)
Tältä puolelta tämän näköinen.
Turvavyö pitää väliaikaisesti ovea kiinni. Mikä muuten on laihialainen turvavyö? Kravatti oven välissä! :)
Palapelin kokoamista. Kyseessä on kuulemma lujapeltinen kampe.
Eihän siitä puutu kuin loput.
Olisiko yksi varaosa-autoista ollut sirkuksessa tai nuorisokäytössä? :)
Takaboksikin hiekkapuhallettu ja hyvässä pohjamaalissa.
Laitetaanpa pellit kiinni ja kurkataan vielä parilta kantilta.
Autoon tulee alkuperäisen kokoiset...
...13 tuuman renkaat.
Jari painoi napista!
Omalla korjaamonostimella saadaan aikaan mainio työtaso- ja -ergonomia.
Seuraavana on tarkoitus kasata tekniikka täysin loppuun ja laittaa peli rullaavaksi.
Helmat on vaihdettu molemmin puolin ja osittain paikottu pohjaakin. Hiekkapuhallukset tehtiin akseleita myöten.
Siinä se on projekti niin kuin tarjottimella.
Pitkä radiotoimittajakin saisi tehdä täällä korjausta suoralla selällä.
Ford Escort 1.6 ja 140 hevosvoimaa. Tästä alkoi Jarin autourheilu vuonna 1992.
Toyota Starlet 1.4 ja 140 hevosvoimaa. Tällä pelillä ajettiin vuosina 1996-1998.
Toyota Corolla GT ae86 1.6 ja n. 180 hev.osvoimaa Tällä ajettiin rallia vuosina 1998-2000.
Toyota Starlet 1.6 ja n.160 hevosvoimaa. Tällä ajettiin vuosina 2000-2002. Viimeisin ralliauto oli Toyota Corolla vuoteen 2002 saakka, jolloin Jari virallisesti lopetti ajot. Tosin senkin jälkeen hän ajoi vielä parit kisat ja viimeisin niistä tapahtui kaverin houkutuksesta vuonna 2009. Kisamenestymisiä tuli vuosien aikana jonkin verran ja nyt kotipihan jälkipolvien jalkapallopelissä pappa saa palkita maalin tekijän aina pokaalilla.
Takaisin nykyhetkeen. Volvo XC60 vuosimallia 2018.
Korkea 18 tuuman renkailla varustettu peli toimii perheen käyttöautona.
Tällä henkilöbiilillä ajaessa ei ruoho pääse kutittelemaan takamusta.
Diesel pelillä on jo ajettu 200 000 kilometriä.
Loppuyhteenveto: Pason Jari on siis keskittynyt tänä päivänä päivätyössään rengashommiin ja Mantankin on tarkoitus ruveta rullaamaan kesään mennessä. Toimittajaa vaan jäi vieläkin mietityttämään, voisiko tämä kyseinen moottori-asiantuntija tosiaan lanseerata markkinoille myös sen oman soivan konemerkkinsä nimeltään Paso doble! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu