Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta lentokoneen törmäyksestä valopylvääseen Kemi-Tornion lentoasemalla valmis
Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan liikelentokoneen törmäyksestä valopylvääseen Kemi-Tornion lentoasemalla vuosi sitten. Air Charter Scotland -lentoyhtiön Cessna 560XL -tyyppisen lentokoneen oli tarkoitus palata Edinburghiin kyseisenä päivänä.
Lentokone oli asematasolla parkissa kylmässä pakkaskelissä noin kolme vuorokautta. Koska lentokentällä ei ollut tarvittavia lämmittimiä, lentokone oli lämmitettävä sen omilla suihkumoottoreilla. Tätä tehtäessä jarrutusjärjestelmän vikavalo syttyi ja järjestelmän lämpövaroke kytkeytyi irti. Varoke painettiin useaan kertaan takaisin kiinni ja lentokoneen lämmitystä jatkettiin. Miehistö nosti moottoritehoja toispuolisesti järjestelmätestejä varten. Lentokone kuitenkin lähti liikkeelle, jarrut eivät toimineet ja lentokone törmäsi lopulta valopylvääseen.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Suomen talvisia olosuhteita ei ollut otettu riittävästi huomioon lentoyhtiön turvallisuustarkastelussa. Miehistö ei suorittanut lentokoneen ulkoista tarkastusta riittävän tarkasti, eikä miehistölle ollut kerrottu päätelineiden pukkien puuttumisesta. Järjestelmän vikaindikaatiovalo paloi, mutta siihen ei reagoitu lentokoneen lämmityksen aikana. Lämpövaroke kytkeytyi toistuvasti irti, mutta se painettiin takaisin paikalleen. Lopulta lentokoneen pneumaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei myöskään käytetty, vaikka aikaa olisi ollut.
Onnettomuustutkintakeskus kehottaa lentoyhtiötä parantamaan turvallisuustarkastelua sekä maahallintayhtiöitä noudattamaan omia ohjeitaan ja määräyksiään tarkemmin.
Lue myös: Kemi-Tornion lentoasema 80 vuotta