Main Street Cruisers kerhossa harrastetaan kaikkia amerikkalaisia automerkkejä - Ruokamon Petrin omiin ylpeyksiin lukeutuu mm. 60- & -70-luvun Chevrolet Impala ja Nova Keminmaassa
Ruokamon Petri. Autoharrastaja, perheenisä ja kerhon tallivastaava. Myös oma vaimo Krista on innokkaasti mukana autojen parissa. Mestarin leipä puolestaan irtoaa tietokoneen äärestä Elijärven kaivokselta Outokummusta.
Main Street Cruisers. Kerho perustettiin Kemissä vuonna 1984. Rekisteröidyn yhdistyksen tarkoituksena on edistää ajoneuvoharrastekulttuuria Meri-Lapin alueella. Ensi vuonna lähestyykin kerhon pyöreät juhlat.
Chevrolet Impala Sport Sedan 4D HT vuosimallia 1960.
Kyseessä on 4-ovinen hardtop ja flattop-kattoinen Suomi-auto.
Autolla on ollut useita omistajia Pohjois-Suomessa ja alkuperäiseltä väriltään siinä on ollut hopeinen pelti ja valkea katto. Eräs kemijärveläinen nuorimies löysi Impalan heikossa kunnossa Rovaniemeltä legendaariselta Hansen-Haug purkaamolta vuonna 1973. Kavereineen hän kunnosti ja maalasi auton takaisin liikenteeseen ja väriksi tuli Opelin värikartan mukaisesti "lindgün". Petri löysi tämän harvinaisuuden Kemijärveltä ja kaupat tehtiin pitkän työn tuloksena viime kesänä.
Peli on tullut maahan uutena maahantuojan kautta. Ensirekisteröintitilastojen mukaan mallia on tuotu Suomeen vain 17 kappaletta ja niistä kyseistä Sport Sedan 4D HT korimallia on ollut vain 5-6 kappaletta. Tunnettuja säilyneitä yksilöitä on myös tiedossa puolenkymmentä kappaletta.
Auto on verhoiltu aikanaan kemijärveläisessä verhoomossa ja kankaat ovat pysyneet hyvässä kunnossa. Uutena auto on ollut Pohjanmaan Kauppiaiden Osakeyhtiön tukkuliikkeen toimitusjohtajan virka-autona Oulussa. Peli on tuotu Turun Satamaan ja sieltä ajamalla Ouluun. Liikkeen entinen konttori tunnetaan nykyisin Toppeliuksen talona Oulussa.
Kamppeessa on kilometrimittaristo ja alunperin 3-vaihteinen manuaalivaihteisto.
Made in Yhdysvallat. Petri on jo varannut valmiiksi alkuperäiset O -alkuiset Oulunläänin kilvet katsastuskonttorilta.
Chevrolet Impala. Malli oli useina vuosina Yhdysvaltain myydyin automalli ja se oli aikansa perus perheauto. Muotoilu muuttui aina jokaisessa vuosimallissa.
Hardtop -mallissa ikkunat alas veivaamalla...
... niiden välistä jää pois b-pilari.
Tässä mallissa on perinteiseen Sedaniin verrattuna matalampi linjainen ja lasin päälle tuleva flattop lippakatto. Suomeen uutena virallista reittiä tulleita Impaloita yhteensä on tiedossa säästyneinä vain viisi. Uustuonnin myötä autoa on tullut maahan moninkertaisesti ja joitain yksilöitä jo uutena merimiesautoina. Viidestä säästyneestä Suomi-Impalasta lippakattoja on kolme.
Kamppeessa on tarkoitus säilyttää 70-luvun patina, mutta iskuun tulevan tekniikan johdosta siihen tulee mm. ilma-alusta, ylivaihdelaatikko ja uudet sähkösarjat. Luvassa on myös jonkin verran peltikorjauksia ja korjausmaalauksia. Uutta ja vanhaa tullaan siis yhdistämään omalla luovuudella ja perinteitä kunnioittamalla.
Tyyliä.
Katsastuksen läpimeno vaati jostain syystä kummaltakin puolelta tehdasasenteisen kolmennen lyhdyn poistamisen 70-luvulla.
Tehtaan leima.
Ja verottajan leima. Autoverotarraa käytettiin eri vuosikymmeninä vuoteen 1996 saakka.
Muistoja seuraavaksi vieläkin kauempaa: juuri sama Impala aiemmilla omistajilla vuonna 1969.
Impala liikekannalla 1970-luvulla.
Impala juhannuksena 1973.
Auto vaihtoi vuosien aikana useasti omistajaa Pohjois-Suomessa ja Petri tavoitti sen pitkien etsintöjen jälkeen paikallaan seisovana heinälato löytönä Kemijärveltä. Eräs vanhin elossa oleva auton aiempi omistaja ajeli Impalalla 60-70-luvulla ja muutti sen jälkeen Rovaniemeltä Ruotsiin 70-luvun alussa. Kyseinen henkilö jätti tuolloin auton isälleen myytäväksi, eikä nähnyt tai kuullut siitä sen jälkeen. Petrin viime talvinen yhteydenotto kamppeen olemassa olosta 50 vuotta myöhemmin yllättikin hänet suuresti. Auto ehti välillä päätyä myös purkaamolta Kemijärvelle vuonna 1973 ja siellä sillä ajettiin n. vuoteen 1978 saakka.
Petri korjasi lopulta omansa talteen.
Myllyksi tulee Chevyn 235 suorakuutosmoottori. Moottoriin on tehty täysi remontti ja kevyt viritys. Löytyy virinokkaa sekä peltipakosarjaa ja kantta on laskettu ja hifistelty. Kolmevaihteinen manuaalivaihteisto korvataan toisella kolmevaihteisella manuaalilla, jossa on lisänä sähköinen ylivaihde.
Aiempi kone Stovebolt 235cid suora kuutonen kävi vuosikymmenten jälkeen, mutta öljyt ja vedet menivät kuitenkin saman tien sekaisin. Kansi oli myös halki 4. sylinterin kohdalta ja kamppeeseen ei löydä kovin helpolla osia. Petri onkin haalinut pari varaosakonetta, yhdistellyt näiden kolmen moottorin parhaita osia ja teettänyt koneistukset Tornion Moottorikoneistamossa. Tästä yllystä otetaan tulevaisuudessa irti n. 150 hevosvoimaa.
Chevrolet Nova vuosimallia 1970.
Petri osti pelin itselleen 30-vuotislahjaksi jenkeistä vuonna 2011.
Vastaavaa korimallia valmistettiin vuosina 1968-1972.
Ajokki on alkuperäisen näköinen, mutta alustaa, tekniikkaa, sähköjä ja sisustaa on uusittu.
Uudistettu sisusta.
Chevrolet Nova. Malli oli alunperin vastaisku japanilaisille autonvalmistajille. Vuoden 1967 – 1974 Chevrolet Nova mallit kuuluivat merkin ns. 3. sukupolveen.
Pikkulohkoa on hieman muokattu. Kurkataan kohta pellin alle tarkemmin.
Automaattivaihteiston neljännen, eli ylivaihteen ansiosta...
...kokonaisvälitys tippuu 2,5:een ja moottoritielläkin voi ajella vähän päälle parin tuhannen kierroksilla.
Siisti peli.
Chevyn alkuperäinen pikkulohko 350 on muokattu 383cdi stroker V8:ksi. Löytyy mm. alumiinikantta, rullanokkaa, lukollista turbiinia ja Holleyn tuplapumppukaasaria. Kyseessä on viimeinen malli, johon tehtaalta sai vielä isolohkoa. Koneesta on penkitetty hieman vajaa 400 hevosvoimaa ja vääntöä 608 newtonia.
Tyyliä.
Kohta on taas pääkallokeli ajella.
Yksityiskohta.
Yksityiskohta 2.
Kiiltoa.
Kampe päästi talliin tullessaan jämerät saundit.
Vanteet on kooltaan 17x7" ja 17x8".
Seuraavana vielä malliksi muutama muiden kerholaisten auto. Kerhon vanhinta kalustoa edustaa Pertti Sakaranahon Chevy vuosimallia 1937.
Chevrolet Corvetten C3-sukupolvi oli tuotannossa 14 vuotta ja lopulta vuoteen 1982 saakka. Heikki Pehkosen punainen "sotalaiva" on aivan loppupään yksilöitä.
Pekka Puikon Dodge Charger on laajemman remontin kohteena. Auto valmistuu kyllä vapuksi...jonain vuonna :)
Tyyliä hallissa.
Loppuyhteenveto: Main Street Cruisers kerholla on Keminmaan tukikohdassa käytössään 600-800 neliötä. Tiloihin sisältyy mm. parikymmentä autopaikkaa projekteille, nosturi, automaalaamo, baaritilat ja sauna. Toiminnan tavoitteena on vuosittain ainakin yhden näyttelyn järjestäminen ja muidenkin tapahtumien puuhaaminen lähialueelle. Lopuksi vielä Corvette vitsi: miten kävi kun Corvette kuski ajoi katolleen? Oheisen kuvan mukaan kerhon baaritiskin kattoa jouduttiin heti korjaamaan :)
Lue myös: Peseekö Pääkön Martin moottoroitu pyykkikone harvinaiset maamoottorit ja traktorit Torniossa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu