Onnettomuustutkintakeskukselta turvallisuussuosituksia Kittilän lentoasemalla tapahtuneen kuolemaan johtaneen oviturman johdosta
Onnettomuustutkintakeskus on antanut kansainvälisiä turvallisuussuosituksia Kittilän lentoasemalla tämän vuoden tammikuun alussa tapahtuneen liikelentokoneen oviturman johdosta. Lentokoneen lähtövalmistelujen yhteydessä koneen sisälle muodostunut ylipaine johti oven räjähdyksenomaiseen avautumiseen, kun koneen päällikkö avasi sen. Päällikkö kuoli onnettomuuspaikalle. Myös oven vieressä ollut perämies kaatui paineaallon voimasta. Oven avautumisen voimaa kuvastaa se, että koneen ohjaamon takaseinään kiinnitettyinä olleet sammutin ja palokirves irtosivat kiinnikkeistään ja sinkoutuivat ulos noin viiden metrin etäisyydelle oviaukosta.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Israelin Ilmailuviranomainen valvoo, että Israel Aviation Industries -yhtiö päivittää Gulfstream G150-tyyppisen ja vastaavien ilma-alustyyppien toimintakäsikirjoja. Päivityksiin tulee lisätä varoitus ulosvirtausventtiilin aukiolon tarkistamisesta ennen oven sulkemista. Varoitukset päivityksissä tulee lisätä kohtiin, joissa mainitaan oven sulkemisen jouduttavan lämpenemistä tai jäähdytystä.
Toiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Euroopan lentoturvallisuusvirasto tiedottaa ilmaliikenneoperaattoreita, maahuolintayhtiöitä sekä lentoasemien palo- ja pelastuspalvelun organisaatioita turvallisuusuhasta, joka saattaa aiheutua ilma-aluksen paineistumisesta maassa ja sen jälkeisestä oven räjähdyksenomaisesta avautumisesta. Tiedotteen tulee sisältää menetelmät, joilla turvallisuusuhkaa voidaan hallita sekä muistutuksen siitä, että kyseistä uhkaa koskeva koulutus tulee järjestää kaikille ilma-aluksia maassa käsitteleville henkilöille.
Lue myös: Kittilän lentoasemalla tapahtuneen turman aiheutti ylipaine