Kuva: mikko törmänen

Oulun yliopistoon brändiprofesuuri.

20.02.2019 11:54 - Paavo Törmi

Oulun yliopisto on päättänyt brändiprofessuurin perustamisesta ja varmistanut tähän liittyvän rahoituksen viisivuotiskaudelle 2019–2024. Professuuri vahvistaa yritysten brändeihin ja brändijohtamiseen liittyvää osaamista

Professuurin perustamisen tavoitteena on edistää Suomen kilpailukykyä ja yritysten menestymisen mahdollisuuksia. Professuuri on tässä vaiheessa ainut laatuaan Suomessa.

Nyt perustettava professuuri tukee ja vakiinnuttaa Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa jo tehtävää bränditutkimusta. Tutkimus on keskittynyt alueen tarpeet huomioiden pk-yritysten brändäyksen haasteisiin erityisesti teknologiayrityksissä. Professuuri sijoitetaan brändimarkkinoinnin alalle ja tarkemmin markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikköön.

Vuodesta 2011 lähtien Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta on valmistunut seitsemän brändimarkkinointia tarkastelevaa väitöstutkimusta, ja tutkimustuloksia on julkaistu lukuisissa kansainvälisissä tieteellisisissä aikakauslehdissä.

Professuurin perustamiseen tarvittava rahoitus saadaan Oulun yliopiston kauppatieteelliselle koulutusalalle ja suoraan professuuriin kohdennetuista lahjoitusvaroista. Lahjoittajina ovat Oulun kaupunki/BusinessOulu, Osuuskauppa Arina, Partnera Oy ja Oulun kauppakamari. Lisäksi muun muassa Liikesivistysrahasto, Marcus Wallenbergin säätiö ja Suomen Ekonomit ovat tukeneet kauppatieteellistä tutkimusta ja koulutusta. Osa tästä lahjoituspääomasta ohjataan brändiprofessuurin perustamiseen.

Tehtävän täyttö on jo käynnistetty, ja haku suunnataan kotimaan lisäksi kansainväliselle tiedeyhteisölle.

Kilpailut

Uusimmat