18. IIK!!-festivaalin ohjelmistossa korpikauhua, feminististä westerniä ja kadonneita keloja
Tämän vuoden IIK!!-kauhuelokuvafestivaalin mykkäelokuvaklassikko on Paul Wegenerin ja Carl Boesen vuonna 1920 ohjaama Der Golem, wie er in die Welt kam (Golem: miten hän tuli maailmaan). Saksalaisen ekspressionismin merkkiteoksessa keskiaikainen rabbi herättää savesta rakentamansa jättiläisen mustan magian keinoin henkiin puolustakseen kansaansa. Elokuva perustuu samaan juutalaiseen kansantaruun, josta Mary Shelley sai sata vuotta aiemmin innoitusta Frankenstein-romaaniinsa.
Golemin alkuperäisen saksalaisen version esityskopioita ja negatiiveja luultiin vuosikymmeniä kadonneeksi. Sen sijaan elokuvasta esitettiin kuvailmaisultaan heikkotasoisempaa vientiversiota, joka nähtiin myös IIK!!-festivaalilla vuonna 2006. Nyt festivaalilla on kunnia esittää viime vuonna valmistunut tuore restaurointi, joka tuo Der Golemin alkuperäisen version vihdoinkin nykykatsojien nähtäville.
Elokuvan säestää multi-instrumentalisti, tuottaja-DJ ja animaattori Antti Ylijääskö Oulusta.
Toinen tämänvuotisen IIK!!-festivaalin klassikko on Neuvostoliiton ensimmäinen kauhuelokuva, Aleksandr Ptuškon vuonna 1968 ohjaama Vij (Velho). Nikolai Gogolin noitatarinaan perustuva elokuva muistetaan erityisesti jylhästä goottilais-slaavilaisesta tunnelmastaan ja huikeista käsityötehosteistaan.
Uutuuksina nähdään amerikansuomalaisen Emma Tammen ohjaama The Wind (USA 2018), sekä irlantilais-suomalainen Lee Croninin The Hole in the Ground (2019).
Pyhäinpäivän illan päätteeksi Iin Yöväentalolla esitetään Romano Scavolinin Nightmare (Nightmares in a Damaged Brain / Painajainen, USA 1981).
Lisäksi iltapäivän kilpailunäytöksessä nähdään uusimpia kotimaisia lyhytkauhuelokuvia, joista palkitaan yleisönäänestyksen voittaja ja tuomareiden suosikki. IIK!!-festivaalilla muistetaan myös suomalaista kauhukulttuuria edistänyttä henkilöä tai tahoa vuosittain jaettavalla IIKKA-palkinnolla.
Lue myös: IIK!!-festivaalin kauhulyhäreiden voitto Helsinkiin