Mikko Jaakkola kasaa mopot ja kymmenmetriset lentokoneet pirtissä Raahessa

12.12.2019 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu putputtaa tällä kertaa Raahen Varviin. Jaakkolan Mikon periaate on se, että verstashommat tehdään uudessakin pirtissä kuten ennenvanhaan. Mutta miten olohuoneessa on voinut syntyä jopa 10 metriä leveä lentokone? Otetaanpa miekkosesta ja kokoelmasta muutenkin selvää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikko Jaakkola. Seppä jo syntyessään ja omien sanojensa mukaan ns. "romustaja". Hänellä on kaksikerroksinen omakotitalo ja sekä ylhäällä että alhaalla tapahtuu koneiden ympärillä. Tässä ollaan korkeanpaikanleirillä tutkimassa Husqvarnan moottorilohkoa.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Tässä alkuksi mopojen suosikkitrio. Tänä vuonna näillä kaikilla tuli mittariin yhteensä 1200 kilometriä. Hmm...Mikolla on lähinpään ruokakauppaan muutama kilometri...

(kuva: Ari Kettukangas)

Niin kuin sanottua, nämä koneremontit on mestarille siistiä sisätyötä. Ei tarvi lähteä ajamaan minnekkään hallille ja kahvitaukojen pito on kätevää.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Aluksi palapelejä. Todetaan se mistä jo Rautavaarakin lauloi aikanaan: "Voi kuinka pieninä palasina onkaan mun moponi maailmalla...Peli oli ostaessa aikalailla ajokuntoinen, mutta tokihan Mikko purki tämänkin ja kävi tarkkana miehenä läpi joka nippelin ja nappelin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Simsalabim!! Mikon vuosien haave lopulta toteutui tämän pappa-Tunturin myötä. Se on täysin samanlainen kuin hänen ensimmäinen mopo nuoruudessaan, sininen ja vuosimallia 1969. Nuorimies tienasi sen setän navetasta sontaa luomalla, markan kerta ja kaksi kertaa päivässä. Mopo käytiin ostamassa juuri tuona vuonna isän kanssa Mustosen pyörästä Oulusta. Tuolloin sen hinta oli uutena 1050 markkaa.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Taas on koira purrut mopon palasiksi :)

(kuva: Mikko Jaakkola)

Vola! Ja osista syntyi Husqvarna Roulette vuosimallia 1958. Se on tarkoitus saada kilpiin ensi kesälle.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Tässäkään mopopaketissa ei tullut mukana kokoamisohjeita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jo vain! Osista syntyi pappa-Tunturi vuosimallia 1962. Mikko päätti jättää menopeliin ajanpatinan ja käytön jäljet. Puhdistus ja käsittely mehiläisvahalla.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Ylempi Tunturi tuli aikanaan Mikon ovelle alakuloisena kuin huonosti pidetty kulkukoira ja sai lopulta hyvän kodin.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Ranskalainen Velo Solex vuosimallia 1960. Kunnostettuna ja viralliseksi mopoksi rekisteröitynä! 49 kuutioinen kone ja 0,55 hevosvoimaa. Pahassa vastamäessä voi joutua ottamaan mopon olalle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaverin mopo Solifer 4-SPEED vuosimallia 1971. Se on tuolle värille aika harvinainen mopo ja se on tarkoitus saada museokilpiin ensi keväänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Husqvarnan moottorilohkon puhdistaminen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lohkossa on paljon hapettumaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Näin lohko napsahtaa nätisti kiinni oikeaan kohtaan rungossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Magneettokoppa. Tuo on varmaan ainoa osa, jonka toimittaja osaisi itse tuossa vaiheessa kiinnittää.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Husqvarna Rouleten mäntää on tainnut joku viritellä.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Mitä?! Moottorilentokoneen rakentaminen olohuoneessa!! Näin Oulussa vuonna 1983. Fisher SuperKoala, jonka piirustukset ja pääosa materiaalista tuli Amerikasta. Vanhempien olohuone oli Mikon mukaan tilava, lämmin ja valoisa koneen valmistukseen. Mutta miten se saatiin ulos tuolta?

(kuva: Mikko Jaakkola)

No tokihan siivetkin oli irrotettavat. Tässä pääkomponentit on ensimmäistä kertaa yhdistettynä. Koneen tekoon meni aikaa 10 vuotta.

(kuva: Mikko Jaakkola)

Mikko on kasannut useamman lentokoneen. Tässä PIK-3c Kajava, jossa on suomalainen suunnittelu. Alunperin se valmistettiin vuonna 1960, mutta se ostettiin vaurioituneena ja korjattiin mahdollisimman lähelle alkuperäistä asua. Kone tunnetaan ilmailupiireissä nimellä "Kaalinlehti".

(kuva: Mikko Jaakkola)

Voi miten kävi Kajavalle kuljetusvaunun kaatuessa Oulunsalossa vuonna 1982. Ei kai vain kuuluisa kriitikko Jukka Kajava arvostellut näin konetta? ;)

(kuva: Olli Puttonen)

Mitchell SuperWing U-2, jonka piirustukset on Amerikasta ja loput Suomalaista tuotosta. Kuva Oulunsalosta vuodelta 1986.

(kuva: Mikko Jaakkola)

LOPPUYHTEENVETO: melkoinen pikkutarkkojen ja isojen projektien mies tuo Mikko! Jäädäänpä uteliaana odottamaan, milloin pirtissä syntyy valtamerilaivoja :)

Katso myös: Leevi Häkli on Transportereitten ostossa nopea kuin Porsche

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat