Hongan veljekset rakentavat omaperäisiä traktoreita ja työkoneita Raahen Arkkuperällä
Aluksi Sisu vuosimallia 1967. Tämä oli aikanaan maitoauto, jolla ajettiin maitotonkkia Siikajoelta Liminkaan.
Tuomo oli koekäynnistänyt auton tunti ennen rupattelua ja hyvin oli yskäissyt silloinkin. Auto on mm. hiekkapuhallettu ja maalattu.
Myös lava on veljesten rakentama. Alunperin sen tilalla oli maidon kuljetukseen tarkoitettu koppirakennelma.
Veljes-sarjasta toiseksi vanhin Matti poistui konemiesten vahvuudesta vuonna 2015. Hänestä jäi muistoksi samalta vuodelta mestarin itsensä tekemä Koo-peli -traktori. Se on rakennettu monista osista mm. edessä on Porschen akseli ja pellin alla pienoiskuorma-auton 80 hevosvoiman moottori.
Koo-peli nimi tuli luonnollisesti "kootuista osista". On se monenmerkkinen peli :)
Tämä Porsche on Urhon käsialaa. Etupää on uudenpaa ja takapää on etupäässä vanhaa :) Periaatteessa kaksi traktorin "puolikasta" on yhdistetty välilaipalla. Huomatkaa kuinka lyhyt on akseleiden väli. Lyhyen näpäkkä, vain miten se seppä itse tämän esitteli!
Tämä metsä-/kaivinkone on myös Urhon rakentama. Jopa sylinterit on itsetehtyjä, koska niitä ei saanut kaupasta. Voimaa antaa mersu 240:sen moottori. Teon alla on juuri kauha ja koura. Koska tämä ei ole moto, niin itsetehtynä sitten koto :)
Fordson Major tunnetaan "mörkönä". Tämä peli on 50-luvun alusta ja se on kaikinpuolin korjattu ja kunnostettu. Näitä on tuotu Suomeen aikanaan vain 150 kappaletta.
Ford Jubilen juhlamalli vuodelta 1953. Tämän mallin teko täytti silloin 50 vuotta. Näitäkin "juhlarahoja" on tuotu vähän Suomeen.
Super Dexta vuosimallia 1962. Veljesten isä osti tämän uutena.
Dexta vuosimallia 1960.
Man on aina mies paikallaan :) Tämä on vuosimallia 1962 ja se on neliveto 3 sylinterisellä moottorilla.
"Siihen aikaan kun isä Zetorin osti..... ja nyt tämäkin vuoden 1955 25A-malli on kunnostettuna ja rekisteröitynä.
Volvo vuosimallia 1961.
Tämän koneen takana lukee Case ja edessä David Brown. Nekin merkit fuusioituivat jotenkin kummallisesti Hongan hallissa takavuosina :) Traktori on vuosimallia 1977.
Iso Fiat 1000 vuosimallia 1973.
Volvo 700 on mukana maatalous- ja hakehommissa.
Harmaa Fergu, josta laulujakin on luriteltu. Turvakehys on Ruotsin peruja.
Maissimallin amerikkalainen Farmali 40-luvulta. Mikähän muuten on lyhyen etuakselin idea ja tarkoitus?
Saksalainen Fahr 177. Tätä mallia mainostettiin ergonomisella istuma-asennolla. Kyllä on joutunut isontalon isäntäkin istumaan nöyrästi palkkakuopassa tuolla vehkeellä :)
Itävaltalainen Steyr vuosimallia 1952. Näyttää hämäävästi kotitekoiselle, mutta on tehdasvalmisteinen.
Farmali 50-luvun alusta. Piiiiiitkä traktori, mutta Amerikassahan kaikki on aina suurempaa.
Volvo Buster vuosimallia 1967. Tuolta näyttää hyvin pidetty traktori!
Pikku Valmetti odottelee myös tohtorille pääsyä.
Heikkilän Santeri kasasi tämän polkupyörän raahelaisessa pyöräkorjaamossa 50-luvun alussa. Tapauksen todistaa runkoon kiinnitetty laatta.
Monta miestä työllistävä rysky on hyvä symboli Hongan veljeksistä. Ukot ovat puhaltaneet konehommissa kauan yhteen hiileen ja se on todella tuottanut satoa ja tulosta!
Hongan pajassa on sorvattu eräskin lastu vuosikymmenten aikana. Toisin sanoen se on ollut talon yksi leipäpuu.
LOPPUYHTEENVETO: todettakoon kaikkien rakennelmien perusteella, Hongan pojilla täytyy pyöriä pääkopassa paljon enemmän hammasrattaita kuin meillä normaali tallaajilla :)
Katso myös: Isohannin Masi ja Pannulan Joni ovat liekeissä autoihin Kokkolassa - asennuksessa Suomen suurin turbo!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu