Old Machines yhdistyksen toiminta starttasi ensiyrittämällä Raahessa
Old Machines yhdistys perustettiin elokuussa ja jäseniä on jo yli puolensataa. Kauimmaiset kerholaiset löytyvät Keski-Suomesta ja jopa pääkaupunkiseudulta saakka.
Koneita löytyy moneen lähtöön. Myllymäen koulun tiloissa ollaan vuokralla ja kerhotilat löytyvät yläkerrasta ja verstaat alhaalta.
Old Machinesin puheenjohtaja Aaro Storlöpare ja Dakota vuosimallia 1967. Näitä pyöriä ei juuri näe Suomessa, mutta Ruotsissa enemmänkin. Aaro ja muut jäsenet ovat tosi tyytyväisiä korjaamopuolenkin tiloihin.
Aaron Zundappi vuosimallia 1979.
Yhdistyksestä ja pyörästään ylpeä puheenjohtaja leimaa menopelinsä oman kerhon tarralla.
Tiimillä on jo muitakin omia nimikkotuotteita mm. pipoja.
"Tämä Pelkosen Esko on mainio mies, se on käynynnä vaikka missä, se on kiertänyt melekeinpä Suomen maan ja siksi romut on tämmingissä...". Romumies joka omistaa myös aarteita, mm. autoja, traktoreita, caterpillarin ja viisi mopoa. Jäsenyyden lisäksi Esko on myös tärkeä taustahahmo yhdistyksen toiminnassa. Oman kaluston esittely alkoi varovasti :) Suzuki PV 50 vuosimallia 1994.
Eskon itävaltalainen Puch Monza vuosimallia 1982. Se oli alunperin moottoripyörä, mutta Itävallassa siihen vaihdettiin pienempi sylinteri ja se myytiin eteenpäin mopona. Mopoksi se onkin nyt monella lailla vankempi. Pyörä tuli Suomeen Ruotsista.
Sihteeri ja vaatevastaava Marko Anttila ja Solifer Export vuosimallia 1972. Mopossa on hevosvoimia 1.5hp . Peli on ollut aikanaan yhdellä omistajalla rekisterissä ja miekkonen on mopon kolmas omistaja.
Solikan väri ja vuosimalli innostivat Markoa kunnostuksen aloittamiseen. Tässä vaiheessa projekti oli vielä jutun teon aikaan tammikuun lopulla. Omistajan toivekappale Pookista: Topi Sorsakoski & Tummansininen sävel :)
Se kuuluisa etsivä Jussi Vares? :) Ei suinkaan, mutta rahastonhoitaja Juha "Jussi" Vares kuitenkin ja vierellä huollossa hänen omistuksessa oleva suomalainen Helkama Mini vuosimallia 1968. Jussilla oli täysin samanlainen menopeli 15 vuotiaana.
Tavarankuljetusta varten sävysävyyn meijeripakkaus eli poolilaatikko.
Helkama ja edelleen pakki puuttuu! Onpa komea merkki tankissa, tarkoittaako H meijerilaatikon perusteella hylaa :)
Niemelän Simo paikallisti heti paikallisen sähköongelman. Mies hoitaa autosähköhommiakin 40 vuoden kokemuksella. Hänen mielestä yhdistyksen johto puolestaan on erinomainen! :)
Aholan Sauli ja pappatunturi vuosimallia 1968. Käynnissä mopedin laakerihuolto ja tähtäimessä tulevat vappuajot. Kotona odottaa vielä hienompi peli, vuoden 1962 punainen pappatunturi joka on museorekisteröity ja viimeisen päälle entisöity.
Kerholla on lämpivät ja kuivat tilat. Hyvässä valaistuksessa puolestaan näkee tehdä pikkutarkatkin hommat.
Grekulan Askossa ja pyörässä on eleganssia! Elegance vuosimallia 1989, eli omistajan mukaan niin sanottu "naisten malli". Kyllä, pakokaasussa aisti tarkasti nuuhkaistessa hienostuneen parfyymin!
Ahaa, nyt ymmärrän miksi Elegance on Askon mukaan kahden ajettava :)
Turpeenojan Markku tutkii apuna Eskon mönkijää. Japanilainen Honda TRX 350. Menopelin runkoa on korjattu ja vahvistettu. Markulla on kotona vaarilta peritty pappatunturi sekä kaksi traktoria, Case ja Dexta.
Pihlajamaan Rauli ja projekti Solifer SM vuosimallia 1977. Pyörä ei ole osineen ihan alkuperäinen.
Tässä Laurin toinen pyörä Solifer TS-50 vuosimallia 1981. Made in Finland.
Viinikankaan Jukka ja norjalainen Jupiter Swing vuosimallia 1964. Pyörässä on Puch:in kone ja käyntiääni on jykevän matala ja syvä. Jukka osti pyörän isälleen lahjaksi ja nyt se on huollossa. Omassa tallissa on myös kaksi solikkaa.
Jossain päin Etelä-Suomea matkalla Vesijärven kierrokselle. Yhdistyksen varapuheenjohtaja Anssi Lindahl (kesk.) ja vaimo Marika. Vasemmalla myös jäsen Harri Ollakka. Harrilla sininen Puch Dakota vuosimallia 1976. Anssin mopo keskellä Tunturi Super Sport vuosimallia 1983 ja Marikalla puolestaan punainen Solifer Export vuosimallia 1979. Laulussakin on kyselty miten kauas mopolla pääsee...
Saloisten kerholta löytyy myös hyvät maalaustilat.
SISÄPIIRIHUUMORIA & HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ Kyltillä on tärkeä viitteellinen merkitys yhdistyksen tulevaan tempaukseen: siilinjärveläinen jäsen Jesse Venäläinen starttaa vuoden 1975 pappatunturilla retken Nuorgamiin 1. kesäkuuta. Hän ajaa ensin Siilinjärveltä yöpymään Raahen kerholle. Matkan ajaksi hän avaa tilin rahan keräystä varten ja tuotto menee lyhentämättömänä Kuopion Yliopistollisen keskussairaalan syöpäsairaille lapsille.
Korjaamon kahdeksan käskyä. Hei, kaksi puuttuu! "Kunnioita vanhaa kalustoa ja älä himoitse lähimmäisesi mopoa" ;)
Joulunakin omalle tyylille uskollisena.
Sitten kuvakavalkadia jäsenten koneista. Tässä Yamaha XS Eleven Special 1100 vuosimallia 1979. Kampe on museorekisterissä (Aaro Storlöpare).
Tunturi Trial vuosimallia 1979 (Aaro Storlöpare).
Solifer SM Trial vuosimallia 1979 (Aaro Storlöpare).
Tunturi Break vuosimallia 1985 (Aaro Storlöpare). Hyvä peli jollekkin pätkätyöläiselle :)
Valtra L 912M-4 vuosimallia 1983 (Aaro Storlöpare).
Catepillar D50 suoraveto vuosimallia 1968 (Esko Pelkonen). Nyt ymmärrän miten Esko saa puskettua aina kaikki hyvät ideat läpi :)
Kontio Sisu 6cyl Leyland diesel vuosimallia 1976.
Kärppä Sisu 6cyl BMC Leyland diesel type-35 sc4500 vuosimallia 1962.
Kärpän ohjaamo.
Kärpän konehuone.
Zetor A25 vuosimallia 1955 (Esko Pelkonen).
Asunto auto Mercedes-Benz 508 vuosimallia 1975.
Saab 96 vuosimallia 1975.
Citroen 2CV 602 ccm moottorilla. Virittämäton boxeri, 2 sylinteriä ja vaihteita 4. Ykkönen synkronoimaton ja pakki löytyy. Käynnistyy urheiluautojen tapaan nappistartilla. Loistavat ajo-ominaisuudet, pääsee pahempiinkin paikkoihin kuin nelivedot. Mutta poiskin niistä :) Ajomukavuus omaaluokkaansa. Penkkiensäädöt rajattomat. Avattava katto ja lämmitys pukeutumisen mukainen. Ilmastointi säätilan mukaan. Varma käynnistys aina helteistä ja pakkasista. Ei ole koskaan jättänyt matkalle. Ajettu ympäri Euroopaa 25 vuotta (Jouni Vierimaa).
Makkarakoppi vuosimallia 1964. "Saisinko yhden kärkkärin kaikilla mausteilla ja joukkoon voi myös lirauttaa vähän Mobil 1:stä..."
Yhdistyksellä on myös oma sauna ja näköjään juomakin :)
Kyllä tuolla kelpaa hikoilla pölyt ja öljyt pois.
Saunaiholla on mukava köllistyä kerhon majoitustiloihin. Huomatkaa armeijan kerrossänky! Pinkoissa ja punkan viikaamisessa on tosin vielä pikkuisen parannettavaa :)
Kerhon majoitukselle tulee varmasti tarvetta ensimmäisessä Talvipörinä -ajotapahtumassa helmikuun lopulla. Talvinen konetapahtuma Raahessa kuulostaa hyvälle! Ajot käydään kerhon vieressä olevalla peltoaukealla.
LOPPUYHTEENVETO: kerhon tiloissa aistii loistavan yhteishengen ja yhdistys toivottaakin kaikki uudet jäsenet lämpimästi tervetulleeksi mukaan toimintaan. Old Machines: vanhat koneet - uudet ideat!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu