Kari Timonen on vannoutunut nuffimies Pattijoella
Timosen Kari ja BMC neliveto Nuffield kuutoskoneella. Traktori on kokoelman kruununjalokivi ja se on kokonaan hänen itsensä kunnostama.
Kari on kuunnellut nuffien käyttäytymistä tarkalla korvalla jo 70-luvun alusta saakka. Tuolloin kampe hankittiin hänen kotimökille Kestilään ja seudun kylillä saattoi silloin kuulua samainen pärinä myös jokatoisessa talossa. Nuffeilla on ollut tärkeä rooli myös Rautaruukin rakentamisessa ja Oulun satamassa.
Mestari kyllä tietää mitä nuffi on syönyt. Tämän pellin alla on 96 hevosvoimaa, kun taas normaali malleissa niitä löytyy 60. Mikä niksi puolestaan on lisännyt menopelin vauhtia?
Kari on kyllä juttumies, mutta vauhtia antaa kuvassa oleva alkuperäinen kertoja. Alkuperäisiä kertojia valmisti aikanaan Santalahden konepaja Kylmäkoskella. Kertojissa ei ole teho eroja, mutta kun tämä 40 kiloa painava mötikkä lisätään vaihdelaatikon ja kytkimen väliin alkaa puolestaan maisema vaihtua :)
Nuffikerääjät alkoivat myöhemmin kaipailemaan uusia kertojia ja niinpä Kari pyysi Hongan Urhon sorvaamaan osat ja aloitti itse uustuotantojen kasaamisen. Kiitokset menee yhteistyöstä myös Lepistön Sepolle ja Möttösen Martille. Möykkyjä on jo valmistunut parikymmentä ja kuutoskoneestakin löytyy Raahen kertoja.
Karin kuutoskoneen eturunko on 1961 mallin nuffista ja takapää 1964-67 mallien osista. Ainoastaan nokka-akselin laakerit ovat alkuperäisiä. Vastaava menopeli löytyy pelkästään Oulusta.
Ainoastaan kerhon jäsenet saavat traktoriinsa Nuffield Leyland Club Finland Ry:n laatan. Jutun aikaan oli juuri tulossa kerhon, Masinistien ja Vanhat Valmetit -harrastajien kohtaaminen Paavolassa.
Nuffimies aina...
...kiireestä kantapäähän!
Seuraavaksi ennen nuffikokoelmaa vanhoja maatalouskoneita. Ensimmäinen nostolaitesovitteinen aura jostain 60-luvulta.
Kyllä ne on taidetta nuo vanhat työkalut!
Karin kotimökin aura 1970-luvulta.
On nämä kaposempia kuin nyky aurat...
Sampo valmisti auroja mm. 1960-luvulla.
Onpa niitä välttejä valmistunut Fiskarsiltakin.
On tainnut olla laatumerkki jo menneinä vuosikymmeninä.
Turusen Erkin tekemä klapikone. Ei halkaise, mutta tehokkaan läpiviennin johdosta tulee kuulemma liiterin seinään reikä :)
Itse tehty halkomaruuvi.
Kari on kunnostellut viimeaikoina Tuhti kärryä. Vetoakselin stefoja piti metsästää aina Australiaa myöten.
Nyt sitten esittäytyy Timosen karin nuffikokoelma: tässä pääkuvan Nuffield Cantatore BMC. Muutettu nelivedoksi Suomessa 1957-1960. 60 hevosvoimaa - koneessa säätimellä rajoitettu 90. Tässä versiossa myös kymppimallin taka-akselit. Menopeli on varustettu Raahelaisella kertojalla.
Nuffield 465 vuosimallia 1968. 65 hevosvoimaa.
Nuffield 342 vuosimallia 1963. Isommilla 36 takarenkailla. 42 hevosvoimaa.
Nuffield 10 42. vuosimallia 1966. 42 hevosvoimaa.
Alkuperäiskuntoinen kolmosnuffi vuosimallia 1958. Nuffield Universaal Three. 37 hevosvoimaa.
Nuffield Universaal Three vuosimallia 1961. 37 hevosvoimaa.
Nuffield 345 vuosimallia 1969. 45 hevosvoimaa.
Lynx 650 vuosimallia 1985. Maalaustyöt odottavat ja istuinpäällys tulee kohta verhoomosta.
LOPPUYHTEENVETO: Ei tule Karin aika käymään eläkkeellä pitkäksi. Esimerkiksi 342 nuffi odottaa kunnostusta ja kymppimallin runko olisi valmiina kuutoskoneelle.
Katso myös: Vanhat bensalenkkarit asettuvat trimmatun Gumball Corollan polkimille Kempeleessä
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu