Kari Timonen on vannoutunut nuffimies Pattijoella

27.08.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu pärähtää takaisin kesätauolta! Tällä kertaa suunnataan Pattijoelle, josta löytyy innokas Nuffield -traktorien kerääjä Timosen Kari. Mies tuntee kyseisen merkin kuin omat taskunsa ja myös konstit, joilla pellin alle saadaan lisää vääntöä. Samalla kurkataan hänen monipuolinen nuffikokoelma ja muut meneillään olevat koneprojektit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Timosen Kari ja BMC neliveto Nuffield kuutoskoneella. Traktori on kokoelman kruununjalokivi ja se on kokonaan hänen itsensä kunnostama.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kari on kuunnellut nuffien käyttäytymistä tarkalla korvalla jo 70-luvun alusta saakka. Tuolloin kampe hankittiin hänen kotimökille Kestilään ja seudun kylillä saattoi silloin kuulua samainen pärinä myös jokatoisessa talossa. Nuffeilla on ollut tärkeä rooli myös Rautaruukin rakentamisessa ja Oulun satamassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari kyllä tietää mitä nuffi on syönyt. Tämän pellin alla on 96 hevosvoimaa, kun taas normaali malleissa niitä löytyy 60. Mikä niksi puolestaan on lisännyt menopelin vauhtia?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kari on kyllä juttumies, mutta vauhtia antaa kuvassa oleva alkuperäinen kertoja. Alkuperäisiä kertojia valmisti aikanaan Santalahden konepaja Kylmäkoskella. Kertojissa ei ole teho eroja, mutta kun tämä 40 kiloa painava mötikkä lisätään vaihdelaatikon ja kytkimen väliin alkaa puolestaan maisema vaihtua :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuffikerääjät alkoivat myöhemmin kaipailemaan uusia kertojia ja niinpä Kari pyysi Hongan Urhon sorvaamaan osat ja aloitti itse uustuotantojen kasaamisen. Kiitokset menee yhteistyöstä myös Lepistön Sepolle ja Möttösen Martille. Möykkyjä on jo valmistunut parikymmentä ja kuutoskoneestakin löytyy Raahen kertoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Karin kuutoskoneen eturunko on 1961 mallin nuffista ja takapää 1964-67 mallien osista. Ainoastaan nokka-akselin laakerit ovat alkuperäisiä. Vastaava menopeli löytyy pelkästään Oulusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ainoastaan kerhon jäsenet saavat traktoriinsa Nuffield Leyland Club Finland Ry:n laatan. Jutun aikaan oli juuri tulossa kerhon, Masinistien ja Vanhat Valmetit -harrastajien kohtaaminen Paavolassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nuffimies aina...

(kuva: Ari Kettukangas)

...kiireestä kantapäähän!

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuraavaksi ennen nuffikokoelmaa vanhoja maatalouskoneita. Ensimmäinen nostolaitesovitteinen aura jostain 60-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä ne on taidetta nuo vanhat työkalut!

(kuva: Ari Kettukangas)

Karin kotimökin aura 1970-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

On nämä kaposempia kuin nyky aurat...

(kuva: Ari Kettukangas)

Sampo valmisti auroja mm. 1960-luvulla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onpa niitä välttejä valmistunut Fiskarsiltakin.

(kuva: Ari Kettukangas)

On tainnut olla laatumerkki jo menneinä vuosikymmeninä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Turusen Erkin tekemä klapikone. Ei halkaise, mutta tehokkaan läpiviennin johdosta tulee kuulemma liiterin seinään reikä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Itse tehty halkomaruuvi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kari on kunnostellut viimeaikoina Tuhti kärryä. Vetoakselin stefoja piti metsästää aina Australiaa myöten.

(kuva: Kari Timonen)

Nyt sitten esittäytyy Timosen karin nuffikokoelma: tässä pääkuvan Nuffield Cantatore BMC. Muutettu nelivedoksi Suomessa 1957-1960. 60 hevosvoimaa - koneessa säätimellä rajoitettu 90. Tässä versiossa myös kymppimallin taka-akselit. Menopeli on varustettu Raahelaisella kertojalla.

(kuva: Kari Timonen)

Nuffield 465 vuosimallia 1968. 65 hevosvoimaa.

(kuva: Kari Timonen)

Nuffield 342 vuosimallia 1963. Isommilla 36 takarenkailla. 42 hevosvoimaa.

(kuva: Kari Timonen)

Nuffield 10 42. vuosimallia 1966. 42 hevosvoimaa.

(kuva: Kari Timonen)

Alkuperäiskuntoinen kolmosnuffi vuosimallia 1958. Nuffield Universaal Three. 37 hevosvoimaa.

(kuva: Kari Timonen)

Nuffield Universaal Three vuosimallia 1961. 37 hevosvoimaa.

(kuva: Kari Timonen)

Nuffield 345 vuosimallia 1969. 45 hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lynx 650 vuosimallia 1985. Maalaustyöt odottavat ja istuinpäällys tulee kohta verhoomosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

LOPPUYHTEENVETO: Ei tule Karin aika käymään eläkkeellä pitkäksi. Esimerkiksi 342 nuffi odottaa kunnostusta ja kymppimallin runko olisi valmiina kuutoskoneelle.

Katso myös: Vanhat bensalenkkarit asettuvat trimmatun Gumball Corollan polkimille Kempeleessä

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu 

Kilpailut

Uusimmat