Kiviniityn suvussa vaalitaan raskaankaluston koneita jo neljännessä polvessa Revonlahdella
Kiviniityn Reijo. Lupsakka mies, joka on yhtä nokkela sanoistaan kuin käsistäänkin. Taustalla on nostettu kissa pöydälle.
Aloitetaanpa tästä, armeijan vanha kuorma-auto Krazsi 265 vuosimallia 1996.
Kyllä kelpaa kuunnella v8-moottorin tasaista käyntiääntä. Pellin alla möyrii 265 hevosvoimaa. Näitä vastaavia autoja on ilmeisesti vain puolenkymmentä Suomessa.
Auto on muutettu viisi akseliseksi ja Reijo on nostanut jälkikäteen Sisun tankin alustan päälle. Mittarissa on 1600 kilometriä.
Scanian 112 moottori 80-luvun lopulta. Sillä on ajettu Tammer Dieselin täysremontin jälkeen 3000 kilometriä. Isot moottorit painavat lähes tuhat kiloa.
Volvo 160 pyöräkoneen vaihdelaatikko. Tämä irrotettiin syyniin 3 vuotta sitten Alavudella.
Volvo puimakoneen Perkins moottori. Tätä on käytetty vain yhden talon töissä.
Fergu puimurin moottori.
Alussa pihalla olleen Scanian vaihdelaatikko
Kuutos Fordin diesel kone.
Ford Garcon kuusisylinterinen diesel moottori.
Marinointi vehkeineen Velvetin merikytkin. Kyseessä Chevy vanin 6.2 moottori.
Sisu Rolls Royce 320 niittikopilla vuosimallia 1981. Se on toiminut pelastuslaitoksen paloautona Vähässäkyrössä. Autossa on 320 hevosvoimaa ja sillä on ajettu 118 tuhatta kilometriä. Yskäiseeköhän tämä kone?
Jahas, paloauto tarvii ensin virtaa ja painavat akut siirtyvät kätevästi paikalle itsetehdyillä trukkipiikeillä.
Jos toimittaja aiheuttaisi tässä oikosulun, olisi palokalustokin ennätysajassa paikalla! :)
Pojat hoitaa niin se on jämpti!
Ja heti hörähti. Hyvin starttaavat koneet kertovat, että ollaan moottoriasentajien tontilla!
Tämä puoliperävaunun runko tullaan liittämään Sisu Rollsin perään. Se on myös traktorilla vedettävä.
Kirsikka kakun päällä taikka nestori ylisillä. Zetor 25A vuosimallia 1957. Se on ajokuntoinen ja Reijo on sen kolmas omistaja.
Kiviniityn mestarit valmistavat itse myös kauhoja. Mukana mm. kärkikippaavaa materiaalikauhaa ja tasauskauhaa.
"On piilossa viidakon, suojassa Revonlahden raunion...mutta mikä?
Kockums pyöräkuormaaja KL 520 jostakin vuosien 1967-68 taitteesta. Tämä on Reijon velipojan omaisuutta ja vastaavia koneita on ainoastaan puolikymmentä Suomessa.
Masiina on valmistettu Kockumsin tehtaalla Malmössä.
Sitten kunnolla sitä historian siipien havinaa. Reijon isä Urho Kiviniitty (kesk.) oli myös ammattiautoilija ja tässä ollaan sotien ja armeijasta pääsyn jälkeen autonkuljettana Oulun Valiolla. Reijo olisi kiinnostunut tietämään, mikä on kyseessä oleva auto ja keitä mahtaa olla kuvan kaksi muuta henkilöä. Tiedoista voi olla yhteydessä suoraan Reijoon, tai laittaa sähköpostia: ari.kettukangas@radiopooki.fi.
Isälläkin oli useita autoja, tässä Mercedes 327 vuosimallia 1963. Se oli sora-auto, mutta kuvaushetkellä kesällä -65 ajossa oli puita Metsäliitolle Raahen Lapaluotoon (kuvassa vasemmalla Raimo Tolvanen).
Kesällä 1971 Reijokin oli uusi (oik.). Taustalla Kontio Sisu vuosimallia 1966 ja vieressä serkku Raimo Kiviniitty.
Sisu Rolssi 265 ja vuosi 1984. Autolla oli tuolloin ajettu yli miljoona kilometriä ja se oli ollut aiemmin turveautona Liedes Jaskalla Haukiputaalla.
Scania 111 oli Timo Niemen entinen viinankuljetusauto. Kyseessä oli erittäin hieno yksilö ja se oli huollettu läpikotaisin. Reijo möi auton Venäjälle ja harmittelee vieläkin päätöstä.
Pihassa on ollut useitakin autoja samaan aikaan.
Sisu SR 260 vuosimallia 1986. Auto oli makuuhytillinen nokkamalli ja kuva on otettu Rautaruukin satamassa vuonna 1997.
Man Baijer Leijona vuosimallia 1991. Autossa 460 hevosvoimaa ja kuva on otettu talvella 2000.
Loppuyhteenveto: Reijo oli löytänyt oheisen kortin ja lisännyt siihen vastauksen. Tämä lause kuvastaa hyvin myös hänen elämänasennetta. Lisätäänpä tähän vielä toinenkin aforismi, miksi moottorista kuuluu ääni? Koska Reijo ja Otso ovat sen kasanneet!! :)
Lue myös: Tokolan Ari porautuu korroosio autojen huollossa ongelman ytimeen Raahessa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu