Matkanivan konepaja jalostaa tyylikkäitä ja 5-vaihteisia kilpa-Fiatteja Oulaisissa
Matkanivan konepaja löytyy tämän raitin varresta ja toimittaja eksyi ensin Kanisterintielle :) Virallinen tieto kertoo, että tie on nimetty sen varrella aikanaan asuneen ministeri Eeli Erkkilän mukaan.
Siltalan Kimmo. Matkanivan konepajan toiminta on hänen mukaansa kallistunut viimeaikoina enenevässä määrin mekaanikon töihin autourheilupuolelle. Myös hänen tyttö harrastaa jokkisajoa.
Saastamoisen Jarkko. Miehen hymy loistaa kilpaa Fiatin kiillotetun pellin kanssa. Mestari ajaa tällä vauhdikkaalla ja tyylikkäällä pikkuhirmulla rata-ajoa asfaltilla Abart luokissa.
Salmelan Markku. Jokapaikan Markku on kuulemma erikoisen kätevä käsistään ja on aina valmis auttamaan erilaisissa korjaustöissä.
Siinä sitä on silmälle koreutta! Auto on viimeisen päälle fiksattu, mutta kisoissa tulevat kolhut ei kuulemma Jarkkoa hirvitä, koska aina löytyy tilalle uutta peltiä. Ahvenistolla muuten kuului vasta että "kolin kolin"!
Abarth oli alun perin italialainen kilpa-autovalmistaja. Nykyisin Abarth on Fiat-konsernin kilpailuosasto ja tällä nimellä myydään viritysosia ja muotoilusarjoja. Abarth-merkki otettiin uudelleen käyttöön Fiatin urheilullisissa malleissa vuonna 2007.
Fiatissa huolto on helppoa kun kone on takana.
Pienen pellin alta löytyy 982 kuution moottori, jossa on 90 hevosvoimaa ja vääntöä 96 newtonia. Normaali malleissa on ainoastaan 25 hevosvoimaa.
Konepellin alta löytyy mm. akku, bensatankki ja jäähdyttäjä. Vasemmassa reunassa termospulloa muistuttava tötsäke on välisäiliö, johon varastoituu löpöä pahojen hetkien varalle. Mitäs tuohon konepeltiin on kirjoitettu?
Se on Mika Salon nimmari! Formulatähti kilpaili Jarkon kanssa nopeudesta tällä autolla isännöimässään Virittäjät -ohjelmassa Jurvassa vuonna 2017. Salo voitti kierroksen kolmella sekunnin kymmenyksellä.
Muhkean etupuskurin alta löytyy öljynlauhdytin, eli se on kopio aikanaan tehdystä Abartista.
Fiatista löytyy mm. itsetehdyt turvakaaret, kuppi-istuin korvaläpillä ja 6piste vyöt.
Kojelaudasta löytyy päävirtakytkintä, kierroslukumittaria ja monenlaista muuta viisaria.
Huomaa vintage pyyhkijät.
Mutta nyt loppui kromin ihailu ja suoraan tositoimiin! Tässä sen kuuluisan kolhun lähtötilanne Ahvenistolla.
Olisikohan Jarkon pitänyt väistää oikealta tulevaa? :)
Ei sillä merkitystä, koska eteen tultiin myös vasemmalta...
Eikä kahta ilman kolmatta...
Ja niin Jarkko päätyi golffaamaan viheriölle...
Jos laitetaan tähän kaikki kuskin suusta kuultu julkaisukelpoinen teksti...niin...mennäänpä seuraavaan kuvaan!
Etuosaan ei onneksi tullut kuin pieni kupru lokasuojaan.
Tule apuun Kimmo! Perä meni täysin remonttiin ja tuleviin Kymiringin kisoihin oli aikaa 2,5 viikkoa :(
Mutta hiljalleen...
...auto tuli kuntoon ja ilmassa oli taas suurta autourheilun tuntua :) Jarkko kuuluu Oulaisten moottorikerhon ajajiin ja tiiminä on Saasja Historic Abarth Team Ry. Tässä tiimi Kymiringillä.
Sitten takaisin Matkanivaan ja jostain syystä Kimmollakin on mietteliäs ilme. Ei ihme, sillä tämän Fiatista tehdyn jokkisauton puolestaan pitäisi olla kisakunnossa 4 päivää jutun teon jälkeen. Auto oli startannut ensimmäisen kerran edellisenä päivänä.
Millähän ne pojat näitä suojakaaria taivuttelee?
Näissä karuissa sisustuksissa mennään toimivuus edellä ja viihtyvyys perässä :)
Olisikohan renkaat vaihdettu alle 10 sekunnin? :)
Toivoa on sunnuntaille ja kone käynnistyi! Tässä pirssissä on 1650 kuution moottori ja reilu 100 hevosvoimaa.
Tämä pakoputki löytää paikan autosta ja se vaatii vielä pikku muutoksia.
Fiat 600:sen alkuperäisestä vaihdelaatikosta löytyy 4 vaihdetta. Pojat ryhtyivät rata-auton jatkojalostus puuhiin.
Aamiaisen jälkeen tehtiin 20 millin alumiinilevystä tämä välipala. Se hitsattiin muotoon neljästä osasta ja loppukoneistettiin. Nyt Fiatin laatikosta tuli jatkotankoineen ja rattaineen viisi vaihteinen. Tämmöistä ratkaisua ei poikien mukaan ole muualla olemassa ja tekijöitäkin tälle keksinnölle vain Matkanivassa. Keksintö lisää rata-autossa välityksien muuton ohessa mm. loppunopeutta. Laatikoita on asennettu myös siviiliautoihin hyvällä menestyksellä ja niitä voi tarvittaessa tilata konepajalta. Jokkikseenkin idea hyväksytään, mutta nopeatempoisena lajina siinä riittää jo kolmekkin vaihdetta.
Sorvissa työstetään parhaillaan rata-auton vaihdelaatikon akselia.
Tässä on kaariputkien salaisuus. Itsetehty hydraulitoiminen kaariputkentaivutuskone. Nostosiltaan rakennettiin myös oma korinoikaisupenkki.
Lisämausteeksi muitakin koneita. Markun taustalla Nuffield 460 vuosimallia 1964. Siinä on Leylandin hytti ja Massey Ferguson leikkuupuimurin A4 212 moottori.
Traktorissa on itsetehdyt vauhtipyörät, kytkinhommat, levyjarrut ja sivuvaihdekeppi ym. Onpa hyttiin kasattu talvea varten myös lämmityslaitekkin!
Sitten on päätähden aika nousta lavalle. Jarkko peruutti paikalle Ivecon, jota hän käyttää kisakuljetuksissa.
Tarkkana kuin porkkana...
Tämähän onkin nostolava ratkaisu...
Nätisti nousee kuin kappa pottuja. Auton paino on n. 640 kiloa.
Siellä on ja pysyy. Kuorma-autoon on jossain vaiheessa tarkoitus tehdä väliseinällä myös erillinen asuntotila.
Kuljetuksessa laitetaan huolellisti kiinni auto ja kisoissa kuski.
Siinä sitä on tulevaa työmaata. 600:sia ja 127:sia Fiatteja. Niiden rungoissa on pieniä eroja ja musta kärry on jo tekniikkaa vaille valmis jokkisauto.
Loppuyhteenveto: Matkanivan konepajalla kuulemma tehdään kaikki konehommat. Tähän mennessä CV:n sisältö on liikkunut raastinraudasta aina tiehöylään saakka.
Lue myös: Äijäkerho kattoi koneiden buffetpöydän Hyvärin Tonin autokorjaamolla Raahessa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu