Huovarin Janin mersukokoelma kajautti sinfonian Ylivieskassa
Huovarin Jani. Miestä kiinnosti nuorena bemarit, sitten volkkarit ja lopulta parikymppisenä mersut. Tuolloin niistä ensimmäinen oli valkoinen Mercedes Bentz 124. Nykyään valikoimassa on kuusi omalla tavallaan harvinaista mallia.
Mercedes-Benz on saksalainen automerkki, jonka omistaa Daimler. Mercedes-Benz valmistaa henkilö-, paketti-, linja- ja kuorma-autoja. Merkin perusti Karl BenzGottlieb Daimler vuonna 1926.
Aloitetaanpa tästä kokoelman helmestä, eli Mercedes Bentz SEC 500 vuosimallia 1988. Näitä malleja on valmistettu vähän ja ne ovat olleet uutena kalliita. Auto löytyi 10 vuoden etsimisen jälkeen ja toimii nyt käyttöautona.
Autossa on uutena 245 hevosvoimaa ja 5 litran iso V8 bensakone, joten vääntöä löytyy. Värisävyltään pirssi on kahvinruskea. Tätä tyyppiä on vielä kymmeniä liikenteessä ja saman verran purkukuntoisena. Mallia tuotiin Suomeen 90-luvulla.
Auto on hyvä ajettava ja nyt kesällä mittariin kertyi 3000 kilometriä. Lukemia kaikkiaan 186 000.
Jani taitaa tietää mersun sakaroiden idean. Täältä katsottuna ylin näyttää hintasuunnan, oikeanpuoleinen maksajan ja vasemmanpuoleinen ohitettavan :)
Mercedes Bentz 560 SEL vuosimallia 1988. Kyseessä on myös bensa vehje ja se tuli Amerikan vientiversiona Alavieskaan ja sieltä edelleen Janille Ylivieskaan.
Floridan aurinko on vaikuttanut sisä- ja ulkoverhoiluun ja värisävy näyttää nyt mattaharmaalle.
Tyylikäs viininpunainen nahkaverhoilu.
Autossa on mailimittari.
Kohta 135 000 mailia, eli yli 200 000 kilometriä.
Autossa on normaalia pidempi akseliväli, joten takaa löytyy 10 senttiä syvempi jalkatila.
Mercedes Benz 260 bensa vuosimallia 1988. Kyseessä 124 kori, joka tunnetaan edullisempana työväen mallina. Auto kävi eri omistajien kautta mutkan Ylivieskasta Sievissä ja päätyi lopulta takaisin Janille Savelankylään.
Kori on väriltään tummansininen ja mallia tuotiiin Suomeen 2000-luvun taitteessa.
Kylläpä tuli panorama kuvalla entisestään tilaa ohjaamoon :)
Janin mersukokoelmaan pääsee ainoastaan 1996 vanhemmat mallit.
Nettikaupassa vaatimuksena on myös vuosimalliraja ja puhdas raha.
Tässä onkin mestarin kassakaappi, eli talviteloille siirtyneet mallit. Vasemmalla ensimmäinen oma s-mersu turbodiesel 300 vuosimallia 1996, joka on ollut käyttöautona 5 vuotta. Toinen vasemmalta sama s-malli 140 2.8 bensakoneella vuosimallia 1994. Auto on ollut Kreikan suurlähettilään diplomaattikäytössä 10 vuoden ajan Helsingissä.
Sama rivi edestä. Toinen oikealta on pihalla nähty sininen mersu ja oikeassa reunassa 123 korinen 2.3 bensa vuosimallia 1978. Se oli uutena elikeinoelämän valtuuskunnan käytössä Max Jakobsonin aikoihin vuosien 1975-1984 välimaastossa.
Autoilun ammattilainen ja SEC 500.
Jahas, taas starttasi...
Jani ehdotti koeajoa ja miellyttävää mersu kyytiä kylälle.
On se tuo Secci -86 malliseksi yllättävän automatisoitu menopeli. Korimallissa oli jo uutena sähköinen penkin ja ratin säätö ja pitkäkorisena se tarjoaa automaattisesti myös turvavyön.
Turvavyön komentokeskus.
Amerikan versiossa saa istuinsäädöt tallennettua kahteen asentoon.
Janilla olisi vielä haaveena ns. pystylyhty mersu, jonka hän joskus omistikin. Lisäksi kiinnostaisi myös 600:nen V100 mersu, joita on tehty vähän ja niistä -68 mallisia valmistettiin 80-luvulle asti. Auto on ministeritason pirssi, jossa hinnat on nykyään 100 000 euroa. Epäselväksi jäi, onko hankinnan esteenä saatavuus vai hintataso :)
Jani omistaa veljensä kanssa Liikenne Huovarin Oy:n. Myös bussien keulasta löytyy usein tuttu automerkki. Tosin kuvassa vertailun vuoksi myös Volvo. Yrityksessä on mm. 11 kuljettajaa ja Janilla on myös kaksi liikennöivää taksia Ylivieskassa.
Mersu on myös 19 hengen pikkubussi.
Mersu bussin korityö on tehty Turkissa ja Volvon Suomessa. Siksipä Volvo pysyy pidempään lämpimänä Talvella. Mersu kävi puolestaan keveämmin, mutta seikkaan voi vaikuttaa autojen 15 vuoden ikäero ja kehittynyt moottoritekniikka.
Korona-aika on otettu tarkasti huomioon myös Haverisella. Matkustajille on varattu mm. käsidesiä.
Loppuyhteenveto: Janin tunnustaa armottomaksi mersumieheksi myös kuvassa oleva työntekijä Timo Korhonen. Hän on yksi linja-auton kuljettajista ja kehuu yhteistyötä mestarin kanssa loistavaksi. Leppoisia ja iloisia miehiä molemmat ja sellaiseen kyytiin on varmasti asiakkaankin mukava nousta.
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu
Lue myös: Matkanivan konepaja jalostaa tyylikkäitä ja viisi vaihteisia kilpa-Fiatteja Oulaisissa