Rajaniemen Mikko kesyttää "tulista tyttöä" Alavieskassa - nitrokäyttöinen moottoripyörä Sirpa kiihtyy jopa 400 kilometriin tunnissa!

17.12.2020 14:40 - Ari Kettukangas

Tällä kertaa Rasvamonttu suorastaan räjähtää Alavieskan Kähtävässä. Rajaniemen Mikko työskentelee omistamallaan Rajaniemen moottorikoneistamolla ja viettää vapaahetkiään nitrokäyttöisen kiihdytysmoottoripyörä Sirpan parissa. Kyseessä on todella tulinen lady, nimittäin sen vauhti kiihtyy jopa 400 kilometriin tunnissa. Viime kesänä hänen tiimillään oli kotiintuomisina myös drag racing -kiihdytyskilpailujen suomenmestaruus. Kurkataanpa nyt varovasti sinne talliin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Rajaniemen Mikko. Kyseessä on Alavieskan nopein mies, joka on koneistajamestari, hurjapää ja luonteeltaan ikuinen nuori. Kaikkea tuota vaatii myös hurja drag racing kiihdytyslaji, jossa pyöränkin täytyy olla täyttä terästä. Mikko on harrastanut ajoa 2000-luvun alusta lähtien. Rajaniemen moottorikoneistamo toimii Rajaniemi Motorsport nimellä.  

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Drag racing, eli kiihdytyskisat on moottoripyörillä, autoilla ja dragstereilla ajettava kiihdytyskilpailu. Kisan tarkoituksena on päästä lähtölinjalta maalilinjalle joko nopeimmin tai mahdollisimman lähelle kilpailijan indeksiaikaa. Laji on varsin suosittua Yhdysvalloissa, mutta se on levittäytynyt myös Eurooppaan. Suomessa järjestetään joka vuosi kiihdytysajon SM-kilpailut. Kuvassa Mikko ja Sirpa tositoimissa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä paha missä mainitaan! Parasta aikaa trimmattava ja uutta katerunkoa odottava Sirpa kiihdytysmoottoripyörä. Se toimii nitrolla ja on ainut rivinelosella, eli ahdetulla moottorilla toimiva vastaava pyörä Suomessa. Nitro on nestemäistä dynamiittia, joka tuottaa valtavan määrän voimaa. Täyskaasuakaan ei ole vielä päästy kokeilemaan ja silti kirjattiin uusi ennätyskin viime kesänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on ehtinyt liikkua elinkaarensa aikana monilla muutoksilla eri puolilla Eurooppaa ja Mikko osti sen itselleen vuonna 2012. Tämän jälkeen siinä on mennyt kaikki mahdollinen uusiksi. Nitrometaania saa vain tätä tarkoitusta varten viranomaisen luvalla ja sillä on tarkka turvaluokitus Euroopassa. Mikko hankkii sitä isolta jälleenmyyjältä Englannista. Pyörän akseliväli on muuten 2,75 metriä ja korkeus sarviin vain 80 senttiä. Kisoissa kalustolle annetaan nimi yleisöä varten ja perinteikkään "Sirpan" keksi jo aikanaan Kai Selkämaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajo tapahtuu rungon päällä makuuasennossa jalkojen ollessa jalkatapeilla. Sitten yritetään vielä pysyä kyydissä! Pyörästä löytyy kytkimellä räjähdyssuojat ja -matot.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikon mukaan pyörän hurjan voiman jälkeen tuleekin pohdittavaksi rungon kestävyys ja hyvä ajettavuus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörässä on kytkin, mutta ei vaihdelaatikkoa. Toimintaperiaate on sama kuin moottorisahassa, kierrokset nousee ja kytkin puristaa kiinni. Kytkimen avulla pyörä ei sudi eikä luista liikaa. Toimintaa tarvitaan vain startissa ja suuri voima jaksaa luistattaa isoa monilevyistä kuivakytkintä koko matkan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ainoastaan keula eturenkaineen on lyhennetty oikeasta moottoripyörästä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana on auton 14 tuuman kiinnitys-sliksi. Renkaassa ei ole lainkaan kangasta kyljissä ja se on halkaisijaltaan 15 tuumaa. Se on pyörälle kuin purukumia ja kulutuspintaa riittää jauhaa reilusti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on tehty todella jäykästä kromoputkesta, joista rakennetaan myös ultrakevyet lentokoneet. Rakentaessa sen taivuttelu on myös erittäin haasteellista. Tosin putken pitääkin olla jämyä, nimittäin kiihdytyksessä vauhti kiihtyy 100 kilometriin tunnissa jo puolessa sekunnissa ja lähdössä vallitsee huikeat 3,5 g:tä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Konehuoneessa jyllää vajaa 2000 hevosvoimaa ja nitron annostelu on jatkuvaa kellosepän työtä koneen sietokyvyn ja rungon kestävyyden takaamiseksi. Moottori on 1.4 litrainen, joten teho-hyötysuhde on kohdallaan. Konekkin puretaan ja tutkitaan jokaisen ajon välissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikko kiinnitteli juuri uutta vahvasta alumiinista tehtyä polttoainetankkia, jonka sisällä on osittain myös öljysäiliö. Varttimaililla pitää olla erittäin tarkkana polttoaineen kulumisen kanssa, nimittäin 22 litran tankki tyhjenee jo 5 minuutin tyhjäkäynnillä. Starttiviivalle pitää siis mennä ilman kahvitaukoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jääkiekon tavoin Mikko on nostanut pyörän aiemman rungon kattoon. Tilalle tuleva uusi versio vastaa paremmin g-voimien tuottamiin haasteisiin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Keulimisraudat toimii pyrstönä ja pyörä nojaa niitä vasten kiihdytyksessä. Tosin ajo meinaa vieläkin lähteä keulimaan.

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Taustajoukko. Mikko korostaa lajissa omaa hyvää tiimiä. Tässä poseerataan voittoisana Kauhavalla menneenä kesänä 2020. Maailman tilanteen vuoksi kisat järjestettiin FHRA:n toimesta vain Suomessa ja mittelössä oli mukana kaikki 2-sylinterisetkin suomalaiset nitropyörät. Kolmen osakilpailun jälkeen tiimille lopulta kotiintuomisina suomenmestaruus! Kuvassa korjaustyön varsinainen specialisti Jukka Haapakoski, Matti Ahola, Mikko-Ville Kalevi ja reissuissa porukasta huolehtiva Mikon parempi puolisko Katja Rajaniemi.

Video: Moottori ja koko tekniikka menevät joka kisan jälkeen aina uusiksi ja tässä tehdään testikäyttöä ennen kisoihin lähtöä. Loppujen lopuksi varsinainen ajo on vain pikkuriikkinen osa runsaasta taustatyöstä. 

Video: Nyt nähdäänkin se varsinainen huippuhetki! Video on kuvattu Kauhavalla syksyllä 2019. SM-sarjojen päiväajot ovat takana ja puolenyön aikaan suoritettiin näytöslähtöjä. Oman säväyksen ajoon tuo myös sumun aiheuttanut ilmankosteus. Loppupäässä vauhti on jopa 400 kilometriä tunnissa. Miehen ennätys varttimailille on 6,8 sekuntia ja ensi kesän tähtäin on kuudessa sekunnissa. 

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Tässä video myös stillkuvina: valmiina siirtymään starttipaikalle.

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Tiimin päämekaanikko tarkistaa kaiken olevan viimeisen päälle kunnossa.

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Teitsit syttyvät ja "silloin mentiin", huusi Ylönen kun yläsänky romahti! Mikko kutsuu lyövää liekkiä ketunhännäksi. Se syntyy kun samalla moottoria jäähdyttäväkin runsas polttoaine tulee puolipalavana koneen läpi.

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Aikaa startista: 00:01

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Aikaa startista: 00:02 ja sinne sujahti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajovarusteita. Takista löytyy mm. turvakytkimet, joilla pyörä sammuisi kuskin pudotessa kyydistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Takin alle laitetaan myös suojapanssari.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kypäräkin on erikoinen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Siinä nimittäin on hengityssuojaimet. Nitron käry saisi kuulemma äkkiä oman pakin sekaisin.

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Tiimin siirtyvä koti eli "motor home" kulkee matkoilla mukana.

(kuva: Mikko Rajaniemi)

Harrastaa se Mikko myös vähän autojakin. Tässä 4,6 Mustang vuosimallia 2009. Se toimii kesäisin pääasiassa emännän kauppakassina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työvaiheena oli siis meneillään uuden polttoainetankin kiinnityskorvakkeiden hiominen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Työ hoituu karkella nauhakoneella.

(kuva: Ari Kettukangas)

Yläkorvakkeet vielä hitsataan ja alakorvakon kynsillä tankki tiputetaan rungon päälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: Menestymisen johdosta Mikko ei pääse enää läpi metallinpaljastimesta. Tosin viime vuosina West Coast cupitkin ovat jääneet välistä, koska tälle pyörälle radan täytyy olla pidon vuoksi huippuunsa liimattu ja kumitettu. Isot Euroopan kisat ovat olleet jäissä myös koronan vuoksi. Nytpä sitten onkin mitä mainioin hetki ehostella silmäterää tuleviin koitoksiin. Lopuksi vielä Mikon terveiset kaikille lajista kiinnostuneille ja toivekappaleena Arttu Wiskarin Sirpa! :)

Lue myös: Marko "sulo vilen" Ojala ostaa ja tuunaa erikoisia koneita halvalla Kalajoella

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat