Pihlajaniemen Miika tarkistaa maanmittauslaitoksen Unimogilla ritari ässä -auton "hyppyennätyksiä" Nivalassa

18.03.2021 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu ohjelma kulkee tällä kertaa itsekseen ja ilman ohjaajaa Pihlajaperälle Nivalaan. Pihlajaniemen Miika on saanut kylältä huollettavakseen Ritari Ässä tv-sarjastakin tutun Kitt-auto Trans Amin. Kätevältä mieheltä se onnistuu semmoinenkin huolto, nimittäin suuressa verstaalla riittää monenlaista pärisijää ja härpäkettä. Mestarin ammattitaitoon luottaa kylältä myös Jylhä-Ollilan Esa ja hän huollattaakin paikan päällä omat autot ja traktorit. Ja melkoinen pelle peloton se on tämä asiakaskin, nimittäin sitä todistaa mm. hänen itsekehittelemänsä pesäkolopora. Seuraavaksi tutustutaankin Oska Oy:n halleilta löytyvään konearsenaaliin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Pihlajaniemen Miika. Vauhtiveikko, erilaisten koneremonttien moniottelija ja Oska Oy:n reipas renki. Kätevä mies pitää kunnossa monenlaiset firman, kylän ja omat menopelit. Nopeat kalustot ovat tulleet mestarille tutuksi rallin puolella vänkärinkin penkiltä. Seuraavaksi otetaan myös selvää, mistä mies on saanut siisteissä moottoritiloissa mustat sormet :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jylhä-Ollilan Esa. Pelle peloton iloitsee, kun voi huollattaa autot ja traktorit omalla kylällä. Tämä ukko se pystyy tekemään vaikka auton moottoriremontin avaamatta konepeltiä. Nimittäin oman nerokkaan ideoinnin tuloksena syntyi aikanaan polttomoottorikäyttöinen pesäkolopora, jonka avulla puuhun voi porata linnulle pesäpaikan kattoa avaamatta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oska Oy:n isoissa halleissa on tilaa temmeltää vaikka minkälaisella menopelillä. Yritys valmistaa kotieläinten rehuja ja sen omistaa Oskari Haiju.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Sitten koneita!!! Nam!! Pontiac Trans Am V8 vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on kylän asiakkaan katsastusremonttiin tuoma herkkupala, jonka malleihin perustui myös legendaarisen tv-sarja Ritari Ässän KITT-auto.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Miikael Knight on tehnyt autoon mm. jarru- ja kansiremontin, sekä uusinut takaspoilerin. Auto on tosi hyvin säilynyt ja se on tarkoitus saada ajonkuntoon vapuksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pontiac Firebird on yhdysvaltalaisen GM:n valmistama urheiluautomalli, jota valmistettiin vuosien 1967-2002 aikana. Firebird perustuu General Motorsin F-runkoon, johon myös perustuu sisarmalli Chevrolet Camaro. Firebirdiä on saanut usealla eri lisävarustesarjalla mm. Formulana ja Trans Amina. Trans Am -malleissa on eniten suorituskykyä ja ulkonäköä parantavia yksityiskohtia. Viimeisimmät Trans Amit pohjautuvat samaan tekniikkaan Corvetten kanssa. Ritari Ässän lisäksi Firebird Trans Am on ollut mukana myös kaikissa kolmessa Konna ja koukku -elokuvassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Heittoistuin! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mikähän noista on se turbo boost? :) Vauhtiakin kuulemma löytyy riittävästi.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Pesäkolopora. 

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Esa Jylhä-Ollilan ideoima ja Erkki Revon rakentama keksintö on yhdistetty Stihlin polttomoottori porakoneeseen. Aluperin pora sovitettiin myös moottorisahaan, mutta sen vaihteisto ratkaisu olisi tullut liian kalliiksi. Poralla irtoava lastu tulee putkea pitkin ulos ja jättää linnun pesäpaikaksi onton tilan. Luomukselle haettiin myös patenttia, mutta vähäisen kysynnän ja markkinoinnin vaillinaisuuden vuoksi se on jäänyt lopulta enemmän omaan käyttöön. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, milloin tämä pelle peloton pitää suunnittelemansa käyttämättömien keksintöjen näyttelyn :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mersu Unimog U900 suorakuutonen maastokuorma-auto vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on oikeastaan saksalainen kuorma-auton ja traktorin sekoitus ja se on ollut uutena käytössä Maanmittauslaitoksella Raumalla. Vehkeessä on neliveto ja 100 prosenttiset paineilmalukot, joten se vetää joka nurkalta. Hytti ei ole alkuperäinen ja tämä malli siihen on syntynyt aiemman omistajan teettämänä. Jokamaaston ajopeli on vielä projektina ja se on Miikalla harrastekäytössä. Laite on kehitelty alunperin maatalouskäyttöön.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari on itse asentanut koneeseen traktorin nostolaitteet ja vetokoukun. Ulosotot ja vinssit ovat myös eteen ja taakse ja siihen saa kytkettyä erilaisia työkoneita.

(kuva: Ari Kettukangas)

Käyntiin hörähti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Jousellisessa koneessa on mukava istua ja se on tarkoitus testata työkäytössä tulevana kesänä.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Ei taida olla automaattivaihteisto?

(kuva: Ari Kettukangas)

Crosskart auto RS Suzukin 7,5 moottorilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hirmusta löytyy 160 hevosvoiman kone ja käyntiääni teki toimittajan tukkaan uuden jakauksen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto on ketterä ohjattava ja lajissa kilpaillaan aikaa vastaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon kuuluu myös valkoinen kuomu ja lokasuojat. Sitten vain varusteet paikoilleen, kypärä päähän ja menoksi! Kyydissä istutaan persaus tienpinnassa, joten toivottavasti testissä olleella Pihlajaperän raitilla ei ole isoja kiviä...

(kuva: Ari Kettukangas)

Ockelbo 600 moottorikelkka vuosimallia 1976.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sachs 300 1 pyttysellä moottorilla. Kuusisatasella telalla kelpaa keinutella ja peli on valmistettu Ruotsissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vaihteita vaihtoi onneksi varma mestari!

(kuva: Ari Kettukangas)

Se kääntyikin itsestään lähintä lumikasaa kohti :)

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Lynx 400 vuosimallia 1972.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Varustettuna Sachs 300 moottorilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toyota Corolla vuosimallia 1987.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuitteineen täysin alkuperäinen ja museoikäinen auto, joka on säilynyt yllättävän hyvässä kunnossa ilman säännöllistä hallisäilytystä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Menopeli on vaatinut vain pientä hitsausta ja se olisi tarkoitus maalata jossain vaiheessa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mistä se Miika oli saanut ne mustat sormenpäät?

(kuva: Ari Kettukangas)

Ei näy käytönjälkiä sisälläkään...

(kuva: Ari Kettukangas)

Opel Ascona vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä ralliauto on Haijun Oskarin silmäterä. Autolla on ajettu vain yksi Juukan ralli ja Miika on toiminut kartturina. Pellin alta löytyy nelisylinterinen moottori ja suunnilleen parisataa hevosvoimaa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto päätyi halliin kylältä Nivalasta.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Possuauto. Volkswagen Caddy vuosimallia 1992.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Ei kuulemma ole ostettu sikaa säkissä!

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 565 jostakin 1970-luvun alusta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Esan kotitallista löytyy vastaava peli.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Miikan Zetor Crystalin vaiihdelaatikosta tekemä kamina/lämminilmakehitin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kädentaitoja ja taidetta: Caterpillar kaivinkoneen kampiakselista tehty ovikoriste.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Auton osista tehtyjä koristeita ja kynttilänjalka.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Lisämausteena myös puupäreestä muotoiltu tuikkuteline.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Oska Oy:n omaa kalustoa.

(kuva: Miika Pihlajaniemi)

Firmassa on otettu käyttöön Boschin laaja diagnostiikka.

(kuva: Ari Kettukangas)

On sillä Miikalla tosiaan monipuoliset palvelut!

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: seuraava asiakas, olkaa hyvä! Asiakastöitä ja omia hommia näyttää yhdelle miehelle riittävän. Miikan kotona myös odottaa osina entisöimistä vuoden 1974 pappa-Tunturi. Tämäkin kirjava konemaailma ja pelkästään yhdessä hallissa Nivalassa! Voisiko Oska Oy siis ottaa ohjelmistoonsa mukaan myös elämyspalvelut? :)

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Lue myös: Pohjolan Riston kasaaman äijäkerhon konehommat tehdään pohjolan tallissa Kalajoella - erikoisuutena mm. Chevrolet Styleline

Kilpailut

Uusimmat