Pihlajaniemen Miika tarkistaa maanmittauslaitoksen Unimogilla ritari ässä -auton "hyppyennätyksiä" Nivalassa
Pihlajaniemen Miika. Vauhtiveikko, erilaisten koneremonttien moniottelija ja Oska Oy:n reipas renki. Kätevä mies pitää kunnossa monenlaiset firman, kylän ja omat menopelit. Nopeat kalustot ovat tulleet mestarille tutuksi rallin puolella vänkärinkin penkiltä. Seuraavaksi otetaan myös selvää, mistä mies on saanut siisteissä moottoritiloissa mustat sormet :)
Jylhä-Ollilan Esa. Pelle peloton iloitsee, kun voi huollattaa autot ja traktorit omalla kylällä. Tämä ukko se pystyy tekemään vaikka auton moottoriremontin avaamatta konepeltiä. Nimittäin oman nerokkaan ideoinnin tuloksena syntyi aikanaan polttomoottorikäyttöinen pesäkolopora, jonka avulla puuhun voi porata linnulle pesäpaikan kattoa avaamatta.
Oska Oy:n isoissa halleissa on tilaa temmeltää vaikka minkälaisella menopelillä. Yritys valmistaa kotieläinten rehuja ja sen omistaa Oskari Haiju.
Sitten koneita!!! Nam!! Pontiac Trans Am V8 vuosimallia 1988.
Kyseessä on kylän asiakkaan katsastusremonttiin tuoma herkkupala, jonka malleihin perustui myös legendaarisen tv-sarja Ritari Ässän KITT-auto.
Miikael Knight on tehnyt autoon mm. jarru- ja kansiremontin, sekä uusinut takaspoilerin. Auto on tosi hyvin säilynyt ja se on tarkoitus saada ajonkuntoon vapuksi.
Pontiac Firebird on yhdysvaltalaisen GM:n valmistama urheiluautomalli, jota valmistettiin vuosien 1967-2002 aikana. Firebird perustuu General Motorsin F-runkoon, johon myös perustuu sisarmalli Chevrolet Camaro. Firebirdiä on saanut usealla eri lisävarustesarjalla mm. Formulana ja Trans Amina. Trans Am -malleissa on eniten suorituskykyä ja ulkonäköä parantavia yksityiskohtia. Viimeisimmät Trans Amit pohjautuvat samaan tekniikkaan Corvetten kanssa. Ritari Ässän lisäksi Firebird Trans Am on ollut mukana myös kaikissa kolmessa Konna ja koukku -elokuvassa.
Heittoistuin! :)
Mikähän noista on se turbo boost? :) Vauhtiakin kuulemma löytyy riittävästi.
Pesäkolopora.
Esa Jylhä-Ollilan ideoima ja Erkki Revon rakentama keksintö on yhdistetty Stihlin polttomoottori porakoneeseen. Aluperin pora sovitettiin myös moottorisahaan, mutta sen vaihteisto ratkaisu olisi tullut liian kalliiksi. Poralla irtoava lastu tulee putkea pitkin ulos ja jättää linnun pesäpaikaksi onton tilan. Luomukselle haettiin myös patenttia, mutta vähäisen kysynnän ja markkinoinnin vaillinaisuuden vuoksi se on jäänyt lopulta enemmän omaan käyttöön. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, milloin tämä pelle peloton pitää suunnittelemansa käyttämättömien keksintöjen näyttelyn :)
Mersu Unimog U900 suorakuutonen maastokuorma-auto vuosimallia 1988.
Kyseessä on oikeastaan saksalainen kuorma-auton ja traktorin sekoitus ja se on ollut uutena käytössä Maanmittauslaitoksella Raumalla. Vehkeessä on neliveto ja 100 prosenttiset paineilmalukot, joten se vetää joka nurkalta. Hytti ei ole alkuperäinen ja tämä malli siihen on syntynyt aiemman omistajan teettämänä. Jokamaaston ajopeli on vielä projektina ja se on Miikalla harrastekäytössä. Laite on kehitelty alunperin maatalouskäyttöön.
Mestari on itse asentanut koneeseen traktorin nostolaitteet ja vetokoukun. Ulosotot ja vinssit ovat myös eteen ja taakse ja siihen saa kytkettyä erilaisia työkoneita.
Käyntiin hörähti!
Jousellisessa koneessa on mukava istua ja se on tarkoitus testata työkäytössä tulevana kesänä.
Ei taida olla automaattivaihteisto?
Crosskart auto RS Suzukin 7,5 moottorilla.
Hirmusta löytyy 160 hevosvoiman kone ja käyntiääni teki toimittajan tukkaan uuden jakauksen :)
Auto on ketterä ohjattava ja lajissa kilpaillaan aikaa vastaan.
Autoon kuuluu myös valkoinen kuomu ja lokasuojat. Sitten vain varusteet paikoilleen, kypärä päähän ja menoksi! Kyydissä istutaan persaus tienpinnassa, joten toivottavasti testissä olleella Pihlajaperän raitilla ei ole isoja kiviä...
Ockelbo 600 moottorikelkka vuosimallia 1976.
Sachs 300 1 pyttysellä moottorilla. Kuusisatasella telalla kelpaa keinutella ja peli on valmistettu Ruotsissa.
Vaihteita vaihtoi onneksi varma mestari!
Se kääntyikin itsestään lähintä lumikasaa kohti :)
Lynx 400 vuosimallia 1972.
Varustettuna Sachs 300 moottorilla.
Toyota Corolla vuosimallia 1987.
Kuitteineen täysin alkuperäinen ja museoikäinen auto, joka on säilynyt yllättävän hyvässä kunnossa ilman säännöllistä hallisäilytystä.
Menopeli on vaatinut vain pientä hitsausta ja se olisi tarkoitus maalata jossain vaiheessa.
Mistä se Miika oli saanut ne mustat sormenpäät?
Ei näy käytönjälkiä sisälläkään...
Opel Ascona vuosimallia 1988.
Tämä ralliauto on Haijun Oskarin silmäterä. Autolla on ajettu vain yksi Juukan ralli ja Miika on toiminut kartturina. Pellin alta löytyy nelisylinterinen moottori ja suunnilleen parisataa hevosvoimaa.
Auto päätyi halliin kylältä Nivalasta.
Possuauto. Volkswagen Caddy vuosimallia 1992.
Ei kuulemma ole ostettu sikaa säkissä!
Valmet 565 jostakin 1970-luvun alusta.
Esan kotitallista löytyy vastaava peli.
Miikan Zetor Crystalin vaiihdelaatikosta tekemä kamina/lämminilmakehitin.
Kädentaitoja ja taidetta: Caterpillar kaivinkoneen kampiakselista tehty ovikoriste.
Auton osista tehtyjä koristeita ja kynttilänjalka.
Lisämausteena myös puupäreestä muotoiltu tuikkuteline.
Oska Oy:n omaa kalustoa.
Firmassa on otettu käyttöön Boschin laaja diagnostiikka.
On sillä Miikalla tosiaan monipuoliset palvelut!
Loppuyhteenveto: seuraava asiakas, olkaa hyvä! Asiakastöitä ja omia hommia näyttää yhdelle miehelle riittävän. Miikan kotona myös odottaa osina entisöimistä vuoden 1974 pappa-Tunturi. Tämäkin kirjava konemaailma ja pelkästään yhdessä hallissa Nivalassa! Voisiko Oska Oy siis ottaa ohjelmistoonsa mukaan myös elämyspalvelut? :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu