Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipaikan maatalouskoneasentajista leivotaan tulevia rasvamonttulaisia
Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipiste. Kuvassa maatalouskoneasentaja linjan henkilökuntaa, joka kertoo yksikön olevan Rasvamonttu -ohjelman faneja. Heillä olikin ajatuksena näyttää miten heillä valmistuu tulevia monttulaisia ja samalla kertoa omistakin henkilökohtaisista koneharrastuksista. Koulun härvilät ovat pääasiassa maatalouskoneita, mutta uutuutena mukana on jonkin verran myös maanrakennuskalustoa. Opiskelijoita tulee yksikköön ympäri Suomea ja Kpedu:lla on yhteensä 6 eri alojen toimipaikkaa Kannuksessa, Kaustisella, Kokkolassa, Kälviällä ja Perhossa. Mutta nyt esittäytyy se konepuoli!
Kalliokosken Janne. Työmestari ja etevä nuorimies valmistui samaisen koulun maatalousteknologiaosaamisalan linjalta vuonna 2018 ja on toiminut muutaman vuoden ajan töissä Kannuksen yksikössä. Hän on ollut myös turvehommissa, mutta alan alasajon vuoksi leipä lohkeaa nyt varmemmin konealalta.
Valtoahon Markku. Metallinopettaja sekä armoton auto- ja rallimies. Vapaa-ajallaan lisäksi myös kirjailija-runoilija ja taidemaalari. Rallissa mies on kuskin paikalla ja kertoo yleisesti harrastuksella pääsevän äkkiä eroon tyttöystävästä :) Jo polkupyörä iässä suulla päristellen hänen suuria esikuvia olivat Hannu Mikkola ja Timo Mäkinen. Mieleiseksi autokuvakseen mestari valitsi Talbot Sunbeam 424:sen.
Haaponiemen Pauli. Koneopettaja ja vastaava henkilö myös aikuiskoulutuksessa maatalouskoneasentaja puolella. Tänään mestarilla oli kalenterissa myös traktoriajo-opetusta. Mies on itsekkin syntyisin maatilalta Toholammilta. Siviiliharrastuksiin kuuluu myös autojen osto ja myynti.
Sämpin Juha. Aseseppä, opettaja, metsämies ja palomies! Omasta mielestään hänellä on lahjakkuutta moneen hommaan, mutta mitään ei kuulemma osaa kunnolla :) Monipuolinen mies harrastelee, kasailee ja kilpaileekin omaksi ilokseen aseiden parissa. Kokoelmaan on kertynyt myös harvinaisia yksilöitä. Aarteena on myös vain keväisin polttopuusavotassa käytettävä Valmet 359. Kuvassa koeammuntaa odottava Tikan kivääri uudella piipulla.
Kankaan Teemu. Mies, joka on toimittajalle puoliksi sukua :) Koneopettaja, joka työskenteli samassa työssä aiemmin Haapajärvellä ja tuli viime syksynä Kannukseen erikoistumaan koneopetukseen. Mestari harrastelee vapaa-ajallaan sinisiä traktoreita, eli Fordeja ja tälläkin hetkellä työnalla on pari projektia.
Koska Juha on aseseppä, halusi Teemu pistää vielä singolla paremmaksi :) Valtran turbo ja äänenvaimennin.
Perkattu lounaskala? Ei suinkaan, vaan Valtra T:n runkorakenne demo. Demohan on kyllä opinnäytetyö myös musiikkimaailmassa :)
Versu 202:sen runko-osa, jossa on vain moottori, perä ja vaihteisto. Palanut kone saatiin lahjoituksena opetuskäyttöön.
Sisun suorakuutonen. Valtran diesel moottori, jolle oppilaat ovat tehneet täyskunnostuksen ja nyt tehty käynnistys oli sen jälkeen ensi yrityksiä. Tämän tyylinen moottori toimii yleensä ensimmäisten opinnäytetöiden kohteena. Kone sijoitetaan lähiaikoina T190 Valtraan.
7.4 litran Sisu diesel. Kyseessä koulun oma havaintomoottori.
Teemun harrastuksena valmistuu sinisiä moottoreita.
Teemun metsästä löytämä Fordin keskusyksikkö vuosimallia 1975.
Kannuksen toimipaikan matala osuus rakennettiin 60-luvulla ja tämä korkeampi ja syvemmälle koneen sielunelämään menevä halliosuus 80-luvulla. Siellä näköjään "isoisä" ja "pojanpoika" juttelevat, eli Valtrasta ja karvalakkimallin Valmetista on vaihteisto irti ja menossa myös kohta takaisin paikalleen. Siinä se tosiaan "ukki" kertoo, että aikanaan hänen savottaan lähtiessa ei ollut mitään tietokoneita :)
Valmet 903 Turbo. Valmet on Valmetin vuosina 1952–1995 valmistama traktorimallisto. Alussa petrolikäyttöisiä Valmeteja alettiin valmistaa Takran ja tuontitraktoreiden korvaamiseksi. Suomalainen traktorinvalmistus jatkui 1982 esitellyillä Volvo BM Valmet -traktoreilla, joista tuli 1983 pohjoismainen markkinajohtaja. Tuolloin sen edustuksen otti itselleen Keskusosuusliike Hankkija.
Valtran letku- ja sähköyhteydet katkaissut kansi- ja kytkinremontti sammutti mittariston toiminnot. Kyseessä on kuulemma yleinen ja merkistä riippumaton jälkikäteinen ongelmayhteys.
Suutari- ja konetyössä tarvitaan aluksi tukevat pohjat. Tässä valmistuu ryhmätyönä metsäkoneen kuljetuslavetti kiertotaloutta hyödyntäen, eli vanhasta rekan perävaunusta.
Kyseessä on asiakastyö ja oikeastaan kärryn kolmas elämä. Se on nimittäin ehtinyt olla myös kuorma-auton alustana ja rankakärrynä.
Täällähän on meneillään takalanan korjaustyö.
Jantusen Vesa vaihtaa lanan kääntösylinterin katkennutta tappia. Taitava nuorimies opiskelee koulussa toista vuotta ja kehuu talon hyvää opetusta ja laadukasta työkaluarsenaalia.
Valtran puikkoihin koulun pihalla hyppäsi Niemelän Kirsi!
Haaponiemen Pauli oli järjestämässä traktoriajo-opetusta ja tällä kertaa tyttöjen tehtävänä oli kiinnittää ohjaimista käsin paalipihti. Katsotaanpa miten se onnistuu.
Heti nappasi kiinni kuin kymppikilon hauki!
Ja vielä heti ensimmäisen pihtiharjoituksen aamuna! Henkilökunta kehuukin naisia loistaviksi koneopiskelijoiksi ja erityisen tarkkaavaisiksi ohjeiden vastaanottamisessa.
Kansihuone.
Janne näyttää miten tällä koneella saadaan venttiilien, niiden jousien ja lautasten kanssa pelatessa pois kiilapalat. Ne puolestaan ongitaan ylös magneetin avulla ja laite toimii myös toisinpäin kasattaessa.
Mitäs laitetta se työmestari nyt käyttää?
Kännykkä johon on ladattu kansisovellus? Ei suinkaan, vaan kansitesteri :) Alipaineella mitataan venttiilien pitävyys.
Jos mittari nousee vihreälle, kansityö on onnistunut. Mittari näytti lopulta 500 millibaaria, joka on tulokseltaan jo aika riittävä.
Kannentyöstökeskus. Heittokellolla tarkistetaan venttiililautasen tarkka syvyys kannen pinnasta.
Yksi kierros on millin ja melkein kahden kierroksen pyörähdys kertoo arvojen olevan ok Fordin valmiissa kannessa. Joka koneessa arvohaarukka on erilainen. Kyllä tämän koulun ammattitaito on tarkkaan kirjoissa ja kansissa :)
Työstökeskus. Teemun mukaan konehommissa katsotaan teoria ja toimintaperiaate luokassa ja siirrytään mahdollisimman pian käytännönopetuksen pariin. Tässä hänen jälkikasvunsa Range Rover V8:sta kotoa tuotu vauhtipyörä. Ruostunut osa löysi sorvissa uuden pinnan opiskelijaharjoitustyönä.
Sitten niitä siviiliharrastuksia. Aluksi a la` Markku Valtoaho. Sunbeam Avenger oli aikanaan Markun toinen ralliauto Escortin jälkeen. Siinä oli itse remontoitu 1500:nen kone turvavarusteineen. Mies on harrastanut ralliautoilua 80-luvulta alkaen. Kuva on otettu noihin aikoihin Mänttä 200 rallissa. Parhaimmillaan hänellä oli kolme kilpailua kuukaudessa muiden kiireiden keskellä ja se alkoi jo lopulta tuntumaan työltä. Pystejäkin on kuulemma kertynyt palkintokaappiin.
Legendaarinen Escort. Auto oli Markulla 7 vuotta ja tuona aikana siitä paloi yksi mäntä. Kuva on 80-luvun junnu-cup rallista Somerolta.
Escortille tuli aikanaan mystinen kaato Petäjävesi rallissa. Videossa auto tulee mutkan takaa ilmassa katto edellä ja kyljellään. Kuski selvisi mustelmitta, mutta autoon tuli vähän kosmeettisia haittoja. Uudella pellillä pirssi tuli lopulta entistä ehommaksi.
Escort 1300 tekniikalla. Auto meni aikanaan myyntiin ja ostanut henkilö sanoi tämän olleen yhdeksästä testatusta ostoaikeesta paras, mutta ei halvin. Auto meni vielä h-hetkellä ostopäivänä harjoituksissa päin puuta. Se korjattiin pikaisesti ja ostaja luuli hinnan olevan siksi alempi, mutta uusi pelti nosti hintaa vielä entisestään :)
Talbot Sunbeam 424. Harvinaisessa autossa oli samankaltainen tekniikka kuin Sunbeam Avengerissa ja 2 litran moottori. Vastaavia moottoreita on valmistettu tällä maapallolla vain 40 kappaletta. Mallia tehtiin myös lootus versiona isommalla moottorilla. Markku on ostanut kilpurin Henri Toivosen veljeltä Harrilta. Tässä kuvassa ollaan joko hallirallissa tai rallihallissa. Mikäli menopeli ilmestyisi maisemiin, vauhtiveikko olisi valmis ostamaan sen heti takaisin.
"Itsestään selvä" ja kuskikin on alkoholiton ja tupakaton mies :) Itsestään selvä - niminen ralli järjestettiin 80-luvun lopulla Tikkakoskella.
Mazda 4-veto. Kyseessä Saku Vierimaan entinen auto. Muuten hyvä kilpuri, mutta joka kisaan piti kuulemma uusia vaihdelaatikko. Kuva on otettu jäärallisprinttikisassa Äänekoskella.
Subaru lähdössä Jaresko rallisprinttiin Siikajoelle.
Teemu Kangas. Blue Brothers :) Perheen lisäksi mestarilla on kotona aarteena melkoinen Fordi katras. Harvinaisiakin malleja löytyy vuosien 65-90 väliltä, jolloin kuulemma tehtiin maailman parhaimmat traktorit.
Harvinainen Ford 5000 Select O Speed täyspowershift traktori löytyy Nivalan Maliskylältä.
Teemun tallin todellinen klassikko Ford 7810.
Myös keltaisen värin alle kätkeytyy Sinistä voimaa, kuvassa on mukana jo nuorempaakin sukupolvea treenaamassa.
Janne Kalliokoski. Luonto lähellä miehen sydäntä. Sinne sijoittuu moni vapaa-ajan harrastus ja osittain myös leipäkin. Metsästys, kalastus ja marjastus ovat nimittäin lähellä paikkoja mistä on saanut myös turvetta. Mestari auttaa ihmisiä konehommissa myös vapaa-ajalla.
Kalliokosken Janne keräämässä ”kiellettyä hedelmää”.
Jannen ”yön sininen” on turvetyömaiden klassinen Valmet 8400.
Loppuyhteenveto: Janne ehtii harrastamaan silloin tällöin myös ”avantouintia” :) Häkkilän Jonihan on kuulemma tehnyt oman suksien voiteluraudan, joten olisiko siitä saanut tilanteeseen vähän pitoa :) Tosin eiköhän tuokin peli ole lopulta noussut sillä Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen yksikön rautaisella ja ammattitaitoisella yhteishengellä!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu