Vuolas Speedway Racing virittää kilpapyöriä äärimmilleen maailman pohjoisimmassa tallissa Haapajärvellä
Vuolas Speedway Racing. Vuolaan Matti (vas.) perheenpää ja tallin mekaanikko. Pyörän kanssa puolestaan poseeraa tottuneesti hänen poika ja ikäistensä kaksinkertainen suomenmestari Antti Vuolas. Myös hänen isoveljellään Niilolla on plakkarissaan oma suomenmestaruus. Tallin kädenjälki ja tavaramerkki kuuluu pyörien äänestä ja kaikki kalustot rakennetaan itse. Lajia on harrastettu perheessä jo 16 vuoden ajan ja pojat siirtyvät piakkoin ajamaan juniorisarjoista aikuistenluokkaan.
Antti Vuolas. Speedway-ajaja, jolla on ikää vasta 21 vuotta ja hallussaan jo kaksi peräkkäistä suomenmestaruutta. Voitot tulivat speedwayn alle 21-vuotiaiden sarjassa sekä yksi SM-pronssi aikuisten luokassa. Laji vaatii kuulemma kuljettajalta kovaa kuntoa, hyvää reaktionopeutta ja lujasti ammattitaitoa. Antin haaveena ja tavoitteena on päästä ajamaan ammatikseen kilpaa ulkomaille.
Niilo Vuolas. Tallin päämekaanikko ja speedway-ajaja, jolla on ikää 23 vuotta ja hallussaan sarjansa suomenmestaruus. Kyseessä tallin varsinainen ammattimies, joka on opiskellut ajoneuvoasentajaksi ja hoitaa myös päivätöinään moottoripyörien huoltoja ja korjauksia.
Vuolaksen Matti. Tallin mekaanikko, kuljetusjärjestäjä, juoksupoika ja puuseppä. Mestari epäilee poikien innostukseen lajiin syntyneen jo lapsuudessa. Siihen aikaan naapurissa kuljettiin jälkikasvuja lastenvaunussa ja Matti puolestaan antoi pojille kyytiä moottoripyörän sivuvaunussa :) 5-vuotiaana alkanut mopolla pärräily muuttui heillä sitten vuosien aikana motocrossiksi ja siitä hiljalleen viereiselle radalle speedwayhin. Matti oli konehommissa enemmän mukana mikro- ja minipyörien aikana.
Vuolas Speedway Racing on lajin pohjoisin talli maailmassa. Lähimpiä talleja löytyy jo mm. Pohjanmaan alueelta.
Speedway tarkoittaa moottoripyöräkilpailua, jota ajetaan hiekka- tai jääpintaisilla soikioradoilla. Speedway-pyörissä ei ole jarruja eikä vaihteita. Kaarteissa pyörät laitetaan sivuluisuun vauhdin hidastamiseksi. Vuolaan mestarit ovat keskittyneet pelkästään kesäajoihin. Radalla on yleensä kerrallaan 4 ajajaa ja finaalissa voi olla viisikin osallistujaa. Yhdessä kilpailussa ajetaan 15–25 erää. Yhdessä erässä ajetaan neljä kierrosta ja ensimmäisenä maaliin tullut saa 3 pistettä, toinen 2, kolmas pisteen ja neljäs jätetään pisteittä. Pisteet määräävät kilpailun voittajan.
Speedwayn täysiverinen aikuisten pyörä. Tätäkin kilpaprojektia on trimmattu talven aikana kesää varten. Pyörissä ei siis ole turvallisuus syistä lainkaan jarruja eikä vaihteita. Menopelit ovat myös jäykkäperäisiä ilman takajousitusta. Pyöriä ei löytynyt valmiina, joten kaikki on miesten itse rakentamia.
Pyörät ovat kapoisia ja niiden suurimmissa malleissa minimipaino on 77 kiloa. Kaikella kasaamisella haetaan nopeutta ja virtaviivaisuutta.
Matin mukaan pyörässä on 2,5 litran tankki ja kulutus olisi matka-ajossa n. 70 litraa sataselle :) Kone syö polttoaineena metanolia, joka on biohajoavaa ja öljynäkin toimii ekologinen risiiniöljy! Pitää siis tarkkaan katsoa mistä pullosta juo kisoihin lähtiessä :) Metanoli riittää yleensä neljälle kierrokselle, mutta eräkeskeytyksen jälkeen se pitää tankata. Löpöä saa Seinäjoelta ja sitä kuluu kesän aikana n. 500 litraa.
Vuolaan tallin koneista löytyy kokoja kuin kenkäkaupasta. Edessä mikrospeedway kilpapyörä 5-9 vuotiaille. Siinä on 50 kuutioinen nelitahti moottori ja samaa mallia löytyy tallista myös ylimääräisenä. Takana kokoa isompi minispeedwaypyörä 10-16 vuotilaille, jossa on Honda crossipyörän 85 kuutioinen kaksitahtimoottori ja kierroskone. Kyseisellä pyörällä Antti ja Niilo nappasivat nuorempana myös suomenmestaruuutensa. Samalla yksilöllä on voitettu jossain vaiheessa myös joukkuekilpailun kultaa. Tätäkin mallia löytyy valikoimasta 2 kappaletta.
Tässäkin aikuistenpyörässä on äänekäs moottori ja 70 hevosvoimaa. Mäntänopeus on 35 metriä sekunnissa, eli nopeampi kuin esim. formulan moottoreissa! Kone välitetään radan mukaan ja suorilla osuuksilla vauhti voi olla 120 kilometriä tunnissa. Pyörä muuten käynnistyy takapyörää kääntämällä.
Täysi kilpuri tämäkin.
Saman kokoluokan pyörissä on vain pieniä eroja. Esimerkiksi penkin korkeus ja sarvien asento säädetään kuskin mukaan.
Renkailla on tärkeä rooli speedwayssa. Niillä yhdellä ajetaan vain 4 erää ja 2 erän jälkeen kantti käännetään välissä toisin päin. Toisin sanoen sorakin kuluttaa renkaita.
Ajovarusteet: yleisö ja tuomaristo tunnistaa kuljettajan ajoliivin numerosta ja kypärän väristä. Kypärän tunnusväri määrää kuljettajan lähtöpaikan henkilökohtaisissa kilpailuissa. Kuvan päähineissä ratajärjestyksen voi lukea suoraan sisäradalta alkaen oikealta vasemmalle. Suomen Sm-liigassa ajetaan ottelut neljällä joukkueella, jolloin jokaisella joukkueella on ottelun läpi sama tunnusväri.
Metallipohjainen kenkä on jalassa kurvin puolella. Normaali pelti kuluisi niistä äkkiä rikki, mutta pohja on käsitelty aineella, jota ei saa rikki rälläkkäkään. Huhujen mukaan alussa meni kuulemma kuudet kengät kisassa :)
VIDEO: Antin SM-liiga erän voitto Hyvinkäällä 30.5.2017.
Voittajan kelpaa tuulettaa!
Niilon SM-liiga erän voitto Porissa 30.5.2019.
Mutta mikäs se on meneillään poikien projektissa?
Pyörässä ei ole vaihteita ja kuivakytkin onkin omaperäinen ratkaisu.
Antilla on meneillään kytkimen ja levyjen vaihto kisavalmiiksi. Levyjä on 7 kappaletta ja ensimmäiseksi tulee massalevy, sitten perään välilevy ja kumilevy. Nämäkin puretaan, puhdistetaan ja hiotaan viimeisenpäälle jokaisen kisan jälkeen. Yleensä levyt kuluvat loppuun kahden kisan jälkeen.
Kisoissa on yleensä mukana 3 pyörää ja 1 varapyörä yhteiseen käyttöön. Pahanpäivän varalle kuormasta löytyy myös lisämoottori.
Haapajärven Kojootit valmiina ajajaesittelyyn joukkueenjohtaja Liisa Vuolaksen johdolla. Myös Vuolas Speedway Racing kuuluu Haapajärven Moottorikerhon alaisuuteen. Rata-ajajien perinteet haapajärvellä ulottuvat jo 50-luvun lopulle saakka. Kylän omalta areenalta löytyy myös minirata pienemmille kuskeille.
Loppuyhteenveto: speedwayn suosio Suomessa on jäänyt vähäisemmäksi kuin esimerkiksi Puolassa ja Ruotsissa. Matti ja muut lajin harrastajat toivottavatkin kaikki lajista kiinnostuneet lämpimästi tervetulleeksi mukaan toimintaan. Trimmailu tallissa jatkuu ja tähtäimessä onkin jo 8. toukokuuta järjestettävät kevään ensimmäiset kisat Seinäjoella. Viime vuonna vain yksi syksyn kilpailu jäi ajamatta maailman tilanteen vuoksi. Nyt siis tiedätte Haapajärvellä liikkuessanne, mistä kuuluu ärhäkkä ja vuolas kaksipyöräisen ääni!
Lue myös: Romukauppias Raimo Haanpää rakentaa raskastakalustoa rouhevalla ja siloisella otteella Haapajärvellä
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu