Valvira on päättänyt Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan
Valvira puuttui Attendon ikäihmisten palveluiden epäkohtiin ilmoitusten perusteella keväällä 2019. Vuoden 2019 aikana aluehallintovirasto keskeytti vakavien epäkohtien vuoksi yhden Attendon hoivakodin toiminnan ja Valvira toisen. Attendo päätti itse keskeyttää yhden hoivakodin toiminnan. Kaikkiaan Attendon noin 260 ikäihmisten hoivakodin keskuudessa todettiin lisäksi merkittäviä epäkohtia neljässä muussa hoivakodissa.
Kesällä 2019 Valvira pyysi Attendolta selvitystä epäkohtien korjaamisesta ja antoi sen perusteella helmikuussa 2020 määräyksen valtakunnallisesta valvonnasta Attendon ikäihmisten palveluiden osalta. Syksyllä 2020 ja kesäkuussa 2021 Attendo on toimittanut Valviralle pyynnöstä lisäselvityksiä koskien mm. uuden vanhuspalvelulain edellyttämän välittömän ja välillisen työn soveltamista ikäihmisten ympärivuorokautista hoivaa tarjoavissa Attendo-kodeissa ja aluehallintovirastoissa avoinna olevien valvontojen tilanteesta. Valvira on selvitysten ja valvontatyönsä perusteella päättänyt Attendoa koskevan valtakunnallisen valvonnan 24.6.2021.
Aluehallintovirastot antoivat omat näkemyksensä Attendon valvonta-asioiden kehittymiseen liittyen ennen Valviran päätöstä. Lähes kaikki alueelliset viranomaiset totesivat kanteluiden ja niistä seuranneiden valvontojen vähentyneen merkittävästi Attendon muutosmatkan tuloksena.
Valvira kiinnitti päätöksessään huomiota riittämättömään henkilöstön määrään, joka näkyy erityisesti aivan pohjoisimmassa ja eteläisimmässä Suomessa. Henkilöstöpula on vaikeutunut entisestään viime syksynä voimaan tulleen vanhuspalvelulain vuoksi, vaikkakin lakimuutos oli asukkaiden kannalta hyvä asia.
Valvira totesi, että Attendon lukuisat toimet esimerkiksi rekrytoinnin, perehdyttämisen ja johtamisen kehittämisessä ovat myönteisiä ja oikeansuuntaisia. Attendon muutosmatkan keskeisiä asioita ovat asiakkaan tarpeiden kuuntelemisen ja niihin vastaamisen lisäksi puuttumisen kulttuurin lisääminen.
Valvira mainitsee päätöksessään, että osassa Attendo-kodeista on edelleen vahva hoitotyön kulttuuri, jolloin keskiössä ovat prosessit ja hoitotyön tehokkuus. Tällöin on vaarana, ettei asiakas ole keskiössä eikä hänen mielipidettään kuunnella.