Oulussa kysellään maahanmuuttajien kokemuksia saamastaan palvelusta
Oulun kaupungin monikulttuurikeskus Villa Victor kerää tällä viikolla maahanmuuttajilta puhelimitse kokemuksia palvelustaan ja sen saavutettavuudesta. Kysely toteutetaan automaattipuheluna eli puhelurobotiikan avulla.
Kyselyn kohderyhmiksi on valittu Oulussa asuvat äidinkielenään arabiaa, somalia, venäjää tai kiinaa puhuvat. Kysely on äänitetty kullakin näistä kielistä, ja ääninä kyselyissä toimivat Villa Victorin neuvojat.
Kysely soitetaan huomenna numerosta 08 4154 0067. Puhelun alussa kerrotaan, että puhelu on automaattinen, eikä neuvojan kanssa voi keskustella. Soitettavasta kyselystä on mahdollista kieltäytyä tai siihen voi halutessaan vastata myöhemmin viikon kuluessa. Robotti yrittää soittaa samaan numeroon kaksi kertaa. Tämän jälkeen lähetetään tekstiviesti, jossa on ohjeet siihen, kuinka robotille voi soittaa takaisin. Puhelun kysymyksiin vastataan numeronäppäintä painamalla tai puhumalla. Kyselyihin vastaaminen vie aikaa muutaman minuutin. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti yleisenä otantana.
Kyselyssä saatuja vastauksia hyödynnetään Villa Victorin monikielisen neuvonnan palveluiden kehittämisessä.
Lue myös: Puhelurobotti kyselee oululaisten mielipiteitä ja kokemuksia digitaalisista asiakaspalveluista