Sailokosken Matti kasaa erikoisia kaksi- ja nelipyöräisiä koneita harrastehallissaan Välimeren rannalla Ylivieskassa
Sailokosken Matti. Leppoisa koneharrastaja, entisöijä ja puolieläkkeellä oleva kolarikorjaaja ja automaalari. Takana on yli 40 vuoden kokemus konealalta ja nykyisin jälkipolvi jatkaa jo yrittämisen vetovastuussa. Mestari on maalannut ja korjannut lukemattoman määrän koneita muillekkin harrastajille ja itse hän kertoo olevansa härveleiden suhteen kaikkiruokainen. Pärisijöissä kiinnostaa kaikki vanha ja kokoelmasta löytyy myös militariaa. Lisäksi suurin osa tuotteista on museorekisterissä. Mestari on siis omien sanojensa mukaan puolieläkkeellä, mutta kiireisenä miehenä ei kuulemma jouda vielä keskittymään semmoiseen joutenoloon.
Matti pyöritti automaalausta ja kolarikorjausta ensin 10 vuotta Savelan harrastehallissa, mutta isompien tilojen tarpeesta johtuen toiminta siirtyi myöhemmin kylälle. Jo toisessa polvessa jatkuvassa yrittämisessä n. 80-90 prosenttia töistä on korjauksia vakuutusyhtiöille.
Koneharrastajan pyhättö. Halli toimi aiemman omistajan maalaamona ja se tuli perheen omistukseen vuonna -98. Aluksi sen yläkerran hienoissa tiloissa myös asuttiin ja myöhemmin rakennettiin koti pihapiiriin. Matti viettää tiloissa paljon vapaa-aikaa, tekee pölyhommat työpaikalla ja halli toimii projektien kasauspaikkana ja näyttelytilana. Kattoon on kertynyt lippuja jenkkilän reissuilta.
Hallin teemana on Välimerellinen tunnelma. Lisätehoa antaa kaiuttimista kuuluva ja rentouttava aallon loiske ja hallissa oikeaa vettä sisältävä palju.
Oma Shellin baari! Tutustutaanpa yksityiskohtiin kohta tarkemmin.
Tupla-ahdettu Zetor 25A vuosimallia 1956.
Säksätys kuulostaa tutulle, mutta konehuoneessa on kyllä käytetty jotakin piristettä...
Kyseessä on alusta loppuun saakka omaa kättentyötä ja peli on kasattu parikymmentä vuotta sitten romusta.
Peli sisältää varmaa tekniikkaa.
Kone seisoo ulkona, mutta se on silti pitänyt hyvin maalit ja vain takasuojien maalaus on kerran uusittu.
Täysiä hevosia ei kukaan ole vielä uskaltanut testata.
Tuossa kurvailu taitaa lopulta tuntua istumakohdassa.
Porkkanaa houkuttimena.
Konehuoneessa on mm. Scanian venttiilit ja voimaa löytyy varastosta.
Sekö onkin ihan nitrovehje!! Ei suinkaan, vaan paineilmasäiliöllä ohjataan kahta ahdinta :) Kone saadaan myös käymään kuin normi Zetka.
Tältä kone näytti alkutekijöissään.
Isoilla rattailla saadaan myös vauhtia.
Zetoreissa on kisailtu vuosien aikana kampikäynnistyksessä. Matti ei kuulu ajanpuutteen vuoksi kerhoihin.
Zetor 25A originaali vuosimallia 1957.
Kyseessä siis vuotta uudenpi peruskampe.
Kone valjastettuna hakehommiin.
Haketin rouskuttaa ja voimakampe nakuttaa kuin palokärki.
Mestari nauraa tämän olevan jopa viritettyä mallia äänekkäämmän pelin.
Zetor 25 malleissa oli aluksi kaksisylinterinen vesijäähdytteinen pyörrekammiodiesel, jonka sylinterin halkaisija oli 120 ja iskunpituus 140 millimetriä. Kuorma-autotehdas Tatra suunnitteli samaan aikaan vastaavankaltaisia moottoreita ilmajäähdytteisenä. Vaihdelaatikko oli 2 x 3+1.
Zetor 25 sai jatkokseen mallit Zetor 25(T), 25A ja Zetor 25K vuonna 1949. 25A- ja 25K-mallien tuotanto loppui vuonna 1961. 25A oli 25:stä edelleen kehitetty malli, joka oli edeltäjäänsä ergonomisempi ja myös voimansiirron kestävyyttä oli parannettu. A-mallin maavara oli pieni ja koska sen painopiste oli matalalla, sopi se karjatiloille rinteisille pelloille. A-mallissa oli hydraulinen nostolaite.
Tältä karvalakkimalli näytti alkuvaiheessa.
Tässä pelissä oli jo tutumpi säksätys.
Vanhanajan sorminiittokone.
Massey Ferguson vuosimallia 1964.
Hyvässä kunnossa oleva peli.
Kampe odottelee talvea toisena lumitraktorina.
"Ostin mä Massey Fergusonin, sillä mä ajelen iltaisin, varmaan lähtee veivistä käyntiin nääs..." :)
Massey Ferguson on amerikkalainen traktori- ja maatalouskonemerkki. Nimi on tunnettu erityisesti traktoreistaan, mutta se on johtavia valmistajia myös leikkuupuimureissa.
Yksityiskohta.
Työhön tarkoitettu.
Jämäkkää tekoa.
Hitachi kaivinkone lumensiirtoon.
Clark trukki vuosimallia 1949.
Sivuventtiilitekniikalla varustetulla riskillä jenkkivehkeellä saisi vaikka toimittajan yläsänkyineen kaikkineen unisena aamuna työpaikalle :) Kone nostaa n. 2500-3000 kiloa 2,7 metriin saakka.
Kone on näppärän kokoinen ja verraton kotikäyttöön.
Jämyä kettinkiä.
Ja hyvin pelasi.
Kapealla koneella mahtuu liikkumaan ahtaistakin paikoista.
Shellin teema antaa lupauksia myös hallin puolelle.
Peli on ollut alunperin sininen ja VR:n omistuksessa.
Ikuinen kampe.
Kaasu ja 6 voltin sähköt herättelevät koneen käyntiin.
Sivuventtiilimoottorissa ei tipahda venttiilit männän päälle.
Sävy sävyyn.
E-huoltamon sekoittaja ja käsipumppu Ylivieskasta 1960-luvun alusta.
Käsin maalattu kyltti Ylivieskasta 1960-luvulta.
Sammalmaan Eerolta ostettu saksalainen Shellin kyltti 30-luvulta. Kyltti on täynnä konekiväärin luodinreikiä toisen maailman sodan ajalta.
M72 neuvostopyörä vuosimallia 1957.
Kyseessä R71 bemarin suora kopio kylmänsodan ajalta. Romusta kasattu kampe on viimeinen oikea jäykkärunkoinen pyörä.
Pyörä on museorekisterissä.
Maastoväri.
Venäläinen tankki.
DP2 Pikakivääri. Kyseessä on sotasaalis ase, joka on deaktivoitu ja siitä on historiikkikin olemassa. Lahti/Saloranta M/26 oli kopio tästä ja se ei toiminut vaan oli liian hyvin tehty. Tämä versio pelaa, vaikka olisi hiekkaakin koneistossa ja laukaisu tyhjentää kerralla kiekon tyhjäksi.
"Päässään outo piippalakki..."
Tässä asetelmassa on Itä ja Länsi sovussa. Nuket kantavat alkuperäisiä sotilasasuja.
Amerikan maille.
Saksalainen R71 BMW pyörä 1940-luvun taitteesta.
Kyseinen hiekan ruskea peli oli käytössä natsiarmeijalla vuosina 1938-42. Sen jälkeen valmistettiin peltirunkoinen R75. Tämäkin pyörä on tehty romusta alkuperäisillä osilla, mutta tarkkaa ikää ei voi siksi määrittää. Löytämättömiä osia joutui myös itse tekemään.
Tavarateline ja varapyörä alla.
M32 konekivääri.
Nämä ei ole viestikapuloita, eikä perunanuijia nämä.
Lootallinen lisäpotkua.
Historiaa.
Kypärätkin sävy sävyyn.
Saksalainen tuote.
Yksityiskohta.
M72 pyörä vuosimallia 1953.
Kampe tuli halliin romukasana ja Matti halusi nähdä kuin hyvän itäpyörän siitä saa aikaiseksi. Hyvä tuli ja kunnossa oleva kone käy hienommin kuin harrikan moottori. Värit eivät ole alkuperäisiä ja kulmassa erottuu krokotiilinnahkapenkki.
Kawasaki KZ1300:sia 1980-luvun taitteesta.
Nämäkin jenkkipyörät tulivat halliin romuina.
Vihreä tankillinen vuosimallia 1979 ja punainen 1980. Molemmat hieman erilaisilla maalauksilla ja penkeillä.
Kantikasta muotoilua.
Olikohan vauhtia nyt pyöreä satanen? :)
Triump Rocket vuosimallia 2006.
Matti osti pelin uutena. Merkki edustaa suurinta sarjavalmisteista moottoripyörää.
Honda vuosimallia 1989. Kyseessä ensimmäinen sarjavalmisteinen moottoripyörä, joka kulki yli 300 kilometriä tunnissa.
Tunturi vuosimallia 1961.
Mopo on omistajansa ikäinen ja malleissa -60 ja -61 ikä näkyy merkin yhteydessä lokasuojassa. Jälleenmyyjät lopulta kielsivät laittamasta ikää runkoon, jotta ylivuotisetkin varastot menisivät kaupaksi. Tämä peli kulki vakiona 60 kilometriä tunnissa ja siitä nousi eri valmistajilta protesti, jonka jälkeen menoa hillittiin. Tunturi on alkuperäisissä väreissä ja museorekisterissä.
M72 projektipyörä.
Tämä peli on suora kopio bemarista.
Harrikan ja bemarin hybridi siis sota-ajalta.
Sivuvaunun keksijä haudattiin aikanaan arkun viereen :)
Konekkin odottaa valmiina paikalleenlaittoa.
Siinähän se mötikkä on.
Harley Davidson XA projekti.
Vanha armeijanpyörä.
Boxin salaisuus.
Laukut molemmin puolin.
Thompsonin konepistooli sisältyy pyörään originellina yksityiskohtana. Nykypyörissä ase kuuluu harvemmin vakiovarusteisiin :)
Osiakin löytyi...
...mutta sitten alkoi haetuttamaan itseään koneen koppa...
...eikä sitä näkynyt yhdessäkään versiossa edes mallistossa.
Miten saattoi löytää osan, jota ei ollut edes olemassa? Vaan Takkusen Raimo kertoi niitä kyllä löytyvän tarvittaessa Alavieskasta! Mestarin mittatilaustyönä valmistamia koppia tuli lopulta postissa kolme kappaletta ja tässä niistä viimeistellyin versio. Tämä osa on ulkonäöllinen juttu ja se jäähdyttää myös konetta.
Yksityiskohta.
Harley Davidson CrossBones vuosimallia 2009.
Suomen vähiten ajettu harrikka? Matilla mittariin on kertynyt vain 1300 kilometriä.
IC 49 vuosimallia 1951.
Vanha pyörä tämäkin.
Erikoistyökaluja.
Yksityiskohtia.
Eiköhän Matti näytä vielä uusillekkin keräilykohteille vihreää valoa.
Koneharrastajaksi lataamisyksikkö. Tuohon kun kytketään henkilö hetkeksi kiinni ja annetaan virtaa, on hän sen jälkeen niin pahoin konekärpäsen puraisema, että voi siltä seisomalta perustaa vaikka oman "kotimuseon" :) Kyseessä on hierontatuoli, jossa voi myös kuunnella musiikkia.
Putkiradio. Tuolta kuuluu Helsingin Olympialaiset vielä suorana lähetyksenä :)
Jukeboxi.
Siihen aikaan ei vielä ollut kännyköitä eikä spotyfya.
On siellä Pooki kamaakin.
"Yö taas palmujen alle saa, rantaan maininki raukeaa..."
Loppuyhteenveto: kierroksen päälle maistui hyvät kahvet omassa Shellin baarissa. Aina kun toimittajakin liikkuu maantiellä, hän valitsee mieluiten taukopaikakseen vanhanajan perinteisen ja pienen huoltoaseman. Jos sen legendaarisen hengen haluaa aistia, ihailla samalla erikoisia koneita ja vieläpä hengittää hetken Välimeren raikasta ilmanalaa, kannattaa laittaa vilkku päälle Sailokosken Matin hallin kohdalla!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu