Koutosen Alin tiimi on varustanut SEO-huoltamon Saabin merkkikorjaamoksi ja harvinaistenkin mallien varaosakaupaksi Alavieskassa

12.01.2023 14:35 - Ari Kettukangas

Rasvamonttu piipahtaa tällä kertaa kahville SEO-huoltamolla Alavieskassa. Toimittaja on useasti paikanpäällä pysähtyessään katsellut kiinnostuneena pihalla olevia vanhoja Saabeja. Telepatiaako lie, mutta nyt ohjelma saikin kutsun tulla tutustumaan paikallisten Suomen Saab-klubin harrastajien toimintaan. Yksi paikan päällyshenkilöistä on Saabin nimeen vannova Koutosen Ali. Hänen kohdallaan työssä yhdistyy kiinnostus kyseiseen automerkkiin, niiden keräilyyn, rassaamiseen ja myös huoltamo-kahvilan pyörittämiseen. Merkin oma valtava ja harvinainenkin varaosavarasto takaa huoltotöiden onnistumisen myös asiakkaiden menopeleihin. Moni muukin henkilökunnasta harrastaa Saabeja ja kokoelmaa löytyy sekä uudemmista ja vanhemmista malleista. Eli osta Saabbi, mukana tulee pöytä ja kaappi!

(kuva: Ari Kettukangas)

Koutosen Ali. Huoltamoyrittäjä, innokas koneharrastaja, Suomen Saab-klubin jäsen ja merkin varaosien "erikoisasiamies". Saabin nimeen vannova mestari erottaa silmät ummessakin kyseisen auton oman saundin ja on toiminut valtakunnallisen kerhon jäsenä vuodesta 2008 alkaen. Merkissä häntä kiinnostaa sen suomalainen historia ja mukaan toimintaan on tempaissut myös lähipiirin vastaava harrastelu. Lisäksi mieleen on malliston hyvä ajettavuus, helppo rakenneltavuus, viritettävyys ja edullisuus. Mikäli aikaa riittää, suurin osa muistakin talon asentajista harrastaa aktiivisesti kyseistä merkkiä myös omien menopelien parissa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Alavieskan SEO. Kyseessä on perinteinen, nostalginen ja leppoisa pikku huoltoasema, joita on nykyään enään harvassa. Ali pyörittää kahvilaa paremmanpuoliskonsa kanssa ja yksi osakas asuu myös Oulussa. Talosta löytyy myös Saabin merkkikorjaamo ja varaosamyymälä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Suomen Saab-klubi ry & Saabisti -lehti.  Klubi oli viime vuonna Suomen suurin autoklubi, jossa on kaiken ikäisiä harrastajia. Virallisia jäseniä on reilu 4000 kappaletta ja väki harrastaa uutta ja vanhempaakin kalustoa. Saabisti on klubin jäsenlehti, joka ilmestyy neljästi vuodessa jäsenistölle ja yhteistyökumppaneille. Viime lehdessä oli mm. juttua elokuvien "julkkis-saabeista". Esimerkiksi Kokkolasta löytyy Kummeli Stories elokuvan ja Kekkosen Saabeja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab Ei Oikuttele! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Huoltopalvelu. Alin lisäksi huoltotöissä on kolme asentajaa ja yksi varaosamyyjä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaikkea löytyy!

(kuva: Ari Kettukangas)

Hallissa kasataan asiakkaiden menopelejä ja omia autoja. Myös eri merkkisiä menopelejä on saattanut piipahtaa asioimassa ympäri Suomea. Monestako suomen huoltamorakennuksesta muuten löytyy enää tänä päivänä korjaamopalvelu! Pihalla on erillinen halli, jossa oli juuri meneillään mm. turbon vaihto.  

(kuva: Ari Kettukangas)

Asiakaskonetyö. Tellingillä 9-5:sen moottori, johon kaikki tuli uutta. Koneeseen mm. asennettiin Wössnerin männät ja kokonaisuuden viimeiset palaset olivat juuri loksahtaneet paikalleen. Vielä puuttuu elimensiirto, eli myllyn asennus autoon paikoilleen.  Saman omistajan tallista löytyy myös 900:nen poliisi-Saab, joka on tullut tunnetuksi Kaikki synnit tv-sarjasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varaosavalikoima. Varastosta löytyy tuhansia harvinaisiakin varaosia ja lisää hankitaan koko ajan. Joka päivä kysytään jotakin osaa ja nettiin rakentuu parhaillaan hiljalleen laajeneva verkkokauppa. Uudempiin ja vanhempiin malleihin löytyy vaihtelevasti mm. alustaosia, tiivisteitä ja umpioita. Saabisteja asioi myymälässä eri puolilta Suomea.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 900 vuosimallia 1988.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä huoltamon maskotti. Hyvällä pelillä raaskii ajella vain kesäisin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alkuperäisten Saabien muotoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Onko se Saab nyt sitten ruotsalainen vai suomalainen tuote?

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab on ruotsalainen automerkki, jonka valmistuksen aloitti Svenska Aeroplan AB vuonna 1947. Saabin ensimmäinen edustaja Suomessa oli helsinkiläinen Importer Oy, joka toi maahan  noin 900 Saab-henkilöautoa vuosina 1950–1963. Vuonna 1968 perustettiin suomalais-ruotsalainen yhteisyritys Saab-Valmet Oy, jossa Suomen valtio oli Valmetin kautta osaomistajana. Autojen kokoonpano Uudenkaupungin autotehtaassa alkoi vuonna 1969. Saab saavutti mainetta myös ralli- ja poliisiautoina. Vuoden 1969 lopussa Suomessa oli rekisterissä vajaat 6 300 Saabia ja kymmenen vuotta myöhemmin n. 95 000 kappaletta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 900:sta valmistettiin vuosina 1979–1998. Se on isompi malli ja tavallaan sisarmalli 90:stä. Aiempaa mallia sai sedanina ja viistoperäisenä Combi coupéna. Seuraava malli oli vain hatchback 3- sekä 5-ovisena. Toisen sukupolven seuraaja on Saab 9-3.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarviikohan tätä ikkunaa rapata?

(kuva: Ari Kettukangas)

Yksityiskohta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tyyliä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 9-5:sen kokonainen oikeanpuoleinen takakylkipala. Se on pohjamaalissa ja sopiva osa alkupään 98-02 malleille. Tämä ainoa jäljellä oleva tehdaspalikka löytyi Saabin loppujen osien poistomyynnistä ja Ali osti ne kaikki varastoon.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestaria alkoi leveästi hymyilyttämään, kun toimittaja kyseli talon herkullisimmista varaosista :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitäs paketista löytyykään?

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 9000 CD Griffin takaheijastinpaneeli muoveineen tehtaan paketissa! Huippu löytö sopii 91-94 malleihin ja Alilla on juuri parhaillaan sopiva peli menossa entisöitäväksi. Tämän herkun vuoksi vasta haettiin ohessa iso varaosakuorma Nokialta. Vastaavan ja myös erittäin harvinaisen 900:sen paneelin hinta liikkuu 400-800 euron välillä. Tämä paneeli taas pitäisi jo ostaa autoineen päivineen ja ne ei ole myytävänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Paketissa tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 9000:sen ihan uusi rattilukko. Avain loksahti paikalleen ja mötikästä löytyy virtalukko ja virtalukonpohja. Tämä on harvinainen osa kyseiseen peliin ja joka mallissa on omat kommervenkit. Yleensä Saabit on pakkilukolla ja uusimmat puolestaan sähkäisillä rattilukoilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 9-5 OG:n 2 B235R Aeron moottori. Tässä korkkaamattomassa myllyssä on vakiona 260 hevosvoimaa ja se istuu 2010 malleihin asti. Koneella on jo ostaja, joka etsii juuri ruosteetonta 95:sta. Nosturilla oli juuri myös erään asiakkaan turbo-x 93 vuodelta 2008 ja siinä on vakiona 280 hevosvoimaa, neliveto ja lukollinen perä. Kyseessä siis loistava talvikampe, joka ei ole poliisi-Saab, mutta karkuun sillä taas pääsisi nopeasti :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Super-Aero:n 16 tuuman vanne. Sopii NG 900:seen ja 5-pulttinen on harvinaisempi, mutta ei niin haluttu kuin 4-pulttinen 9000 vanne.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vitriini merkin mukaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aatelkaapaa! Toimittaja ajoi paikalle 900:sella Saabilla ja lähti samalla 9000:sena takaisin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Huoltokirjoja, käyttöohjekirjoja ja mainosmateriaalia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimiston kansioista löytyy tieto, minkä avulla voidaan tehdä tarvittaessa jälkituotantovaraosia. Arkistot ovat tarpeellisia esimerkiksi silloin, kun johonkin malliin tarvittavaa osaa ei ole saatavissa. Suuri määrä tietoa löytyy mm. 900, 9000, 93, ja 9-5 malleihin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmistajamateriaalia löytyy mm. rakennekuvina. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Ali sai myös vastuulleen Saabin maahantuojan tyyppitodistukset kaikista Suomeen myydyistä Saabeista. Niitä voi ostaa häneltä, mikäli on tuomassa Saabia Suomeen ja tiedot löytyvät suomeksi ja ruotsiksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 90 1980-90 vuosikymmenten taitteesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä velipojan jäärata-auto. Piikit on alla ja konehuoneessa muhii 100 hevosvoimaa. Peliä ei saatu käyntiin, kun siitä puuttui parhaillaan jotain osia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tallissa on toinenkin 99:nen malli jäälle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kilpailunumero vai samalla peräti vuosimalli?

(kuva: Ari Kettukangas)

Tuommoiset piikit olisi pitänyt olla toimittajallakin firman autossa Alavieskan tiellä. Joku ohikulkija tulikin kysymään häneltä, miksi hän istuu ojassa katollaan olevassa autossa ja hän vastasi tyhjentäneensä vaan tuhkakupin :)

(kuva: Ali Koutonen)

Saab 9-5 vuosimallia 1999. Kyseessä Alin "peltoauto", joka on aika lailla vakio pienellä piristyksellä. Tällä hetkellä peli on talvikäytössä ja kolaroituna siitä meinasi tulla jäärata-auto. Uusi muovi asettui kuitenkin niin nätisti keulaan, että se on nyt muussakin käytössä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 9000 CD Griffin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä erittäinen harvinainen ns. pystykeulaisempi malli. Pellin alla  2.3 litran turbokone ja vakiona 200 hevosvoimaa. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Varastossa nähdyn heijastinpaneelin loppusijoituspaikka löytyy siis tästä. Pelissä myös manuaalivaihteinen Trionic 5.5 moottorinohjaus, eli samanlaista kampetta ei ole valmistettu edes kymmentä kappaletta. Kyseessä on ruotsinkilpinen auto ja mittarissa reilu 200 000 kilometriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 9000:sen tätä harvinaista mallia ei tahdo löytää edes netin tuoteluetteloista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Saab 96.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä on asiakastyö ja omistaja asuu Sveitsissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Muutakin vanhempaa mallia löytyy pihalta.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 96 70-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli kaipaa hitsausta ja jarrujen herkistelyä. Tämä voidaan myydä jollekin, jolla pysyy kolvi kädessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mallilla on useita lempinimiä mm. "96:nen kuupa". Se on V4:sella varustettu etuvetoinen pikkuauto. Peli on ollut yleinen ja suosittu auto 70-luvulla. Kyseessä on tuore hankinta ja Alille ensimmäinen vastaava malli. Auto ei vielä ole liikenteessä ja aika siis näyttää miten sen käy.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 9-5 NG 2.0tid Vector varusteilla vuosimallia 2011.

(kuva: Ali Koutonen )

Peli toimii käyttö- ja harrasteautona ja se maalattiin yli asti viime keväänä.

(kuva: Ali Koutonen )

Tuostahan kampaisi vaikka tukan.

(kuva: Ali Koutonen )

Mittakaavaa. 9-5 NG on yli 5 metriä pitkä edustusauto.

(kuva: Ali Koutonen )

Kattaus.

(kuva: Ali Koutonen )

Palataanpa vielä 900 maskotti malliin. Pellin alla vanhanliiton 2.0 kaasari ja hurjat 100 hevosvoimaa.

(kuva: Ali Koutonen )

Tässä maskotti on nelipyörä suuntauksessa SEO:n hallissa.

(kuva: Ali Koutonen )

Erityistä on musta ja täysi nahkainen sisusta.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 900 OG Convertible rättikatolla vuosimallia 1994.

(kuva: Ali Koutonen )

Kyseessä Alin silmäterä ja aivan viimeisiä valmistettuja 900 OG Saabeja.

(kuva: Ali Koutonen )

Kesäharraste kampe on 2.0T16 osittain airflow korisarjalla ja osittain vakiosta ja Aeron korisarjasta rakennettu vähän erinlainen avo-Baab. Tämä on Kalifornian tuonti, eli palautettu takaisin kotimaahan.

(kuva: Ali Koutonen )

Avo näyttää seikkailevan tässä Kalajoen suunnalla.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 9-3 2.0T vuosimallia 2004. Auto on ylimääräinen projekti, johon tehdään jakopää remontti ja muita päivityksiä moottorin ohjainlaitteen sijaintiin liittyen. Kevyt madallus myös toteutettiin. Tämä on tulossa mahdollisesti myyntiin lähiaikoina.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 9000 2.3T Griffin manuaali vuosimallia 1994. T5.5 Trionic moottorin ohjauksella ja ajettu vain 228 000 kilometriä. Auto on vielä rekisteröimättä Suomeen. Tämän pelin kohtalo voi olla käyttöentisöinti alkuperäisyyttä kunnioittaen.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 9000 CS 2.3T vuosimallia 1994. Tämä auto tuli taloon 2.3 vaparitekniikalla ja aivan karvalakki varusteilla. Nyt vuosien saatossa se on saanut 2.3 litrainen turbo koneen td04-18t turbolla, isolla välijäähdyttimellä, 3 tuuman pakoputkistolla ja tietysti ev14 975cc suuttimilla.

(kuva: Ali Koutonen )

Saab 9000:sen sisusta on päivitetty omalle silmälle sopivaksi. Alussa oli kangaspenkit ja välissä mustaa nahkaa, mutta kyllä beige on se missä silmä lepää.

(kuva: Samppa Koutonen)

Saab 900 OG vuosimallia 1979. Sampan ajokki on tehty avoautoksi 90-luvulla ja se on tiedettävästi Suomen ainut 4-ovinen avo-Saab. Autossa on kolmessa osassa kasattava kovakatto.

(kuva: Samppa Koutonen)

Saab 900 Aero 1990-luvun alkupuolelta. Sampan auto on harvinainen suomimalli ja siinä on vakiona 175 hevosvoimaa. Eli hevosia on ollut jo kotoa lähtiessä! Erikoisuutena on myös omanlaisensa korimalli, turbokone, ilmastoinnit ja muut herkut.  Toisin sanoen, kyseessä on yksi legendaarisimmista Saab malleista!

(kuva: Samppa Koutonen)

Saab 9-5 Griffin vuosimallia 2009. Kyseessä Sampan käyttöauto.

(kuva: Samppa Koutonen)

Saab 9-5. Sampan ajokki on rakennettu omistajan mieltymyksien mukaan ja tunnetaan Alavieskan alueella paremmin "Mymmelinä".

(kuva: Samppa Koutonen)

"Mymmelin" itserakennettu konehuone...

(kuva: Samppa Koutonen)

...ja Custom pakoputkisto.

VIDEO: Saab 9-5 "Mymmeli" & kaukosäädin & Custom pakoputkisto.

(kuva: Samppa Koutonen)

Perttu veljen 50 euron Saab.

VIDEO: 50 euron Saabin esittely.

(kuva: Samppa Koutonen)

Kattaus.

(kuva: Vertti Vaikonpää )

Sampan Saab 9-5  ja revontulet.

(kuva: Ali Koutonen )

Kaksi pientä Saabia marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin... :)

(kuva: Ali Koutonen )

9000:sen lähtötilanne käytiin tarkistamassa Tuning Center Oulussa. Tehoja tuntui puuttuvan reilusti ja eihän siellä ollut kuin 249 hevosvoimasta sata laitumella. Onneksi omien autojen kanssa ei ole kiire, joten vikaa ehtii etsiä rauhassa joskus tunnempana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Golfbägi ja pallot myös Saabin logolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: monipuolisen konekierroksen jälkeen maistui hyvät pullakahvit ja kyllä oli taas mukava istua perinteisessä vanhanajan huoltamokuppilassa. Tästäkin SEO:sta ja sen pihapiiristä tulee mieleen vanha Sulo Vilenin asema, mutta Alilla ei ollut sitä vihreää pipoa päässä ja asiakkaitakin tuntui pyörivän vilkkaasti joka suunnalla. Mutta koska tuota rompetta on kertynyt noin julmetusti, unohtui kysyä, oliko mestari saanut ostettua niitä halvalla?! :)

Lue myös: Äijäkirppis Nestori kerää Äijät ja Ämmät koneharrastelun ja varaosien maailmaan Raahessa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat