Tolosen Aleksin harvinaisemman David Brown 900:sen ja muiden vanhojen traktoreiden ei kannata erehtyä oikuttelemaan tekijänsä käsissä Kuivaniemellä
Tolosen Aleksi vuosimallia 1998. Maanrakennuskoneen kuljettaja, oman toiminimen perustanut konekorjaaja ja mahdollinen maanviljelijä tulevaisuudessa. Innokas nuorimies on tehnyt jonkin aikaa itseopiskeltuna koneiden huolto- ja korjaustöitä oman toiminimen alaisuudessa. Tarkoitus on jatkaa Konehuolto A. Tolosen toimintaa vielä entistä ammattimaisemmin oman sairauslomalta paluun ja kuntoutumisen jälkeen. Aleksi myös tietää itse puikoissa olevana työmiehenä, mitä koneilta eri tehtävissä vaaditaan. Pärisijöissä häntä kiinnostaa eniten tekniikka ja oppia on kertynyt kirjoja lukemalla ja kuunnellessa viisaampia kollegoita. Hänellä ei ole harrastelussa varsinaista merkkiuskollisuutta, vaan kaikki mielenkiintoiset ja ajanpatinoimat koneet kiinnostavat. Kokoelmassa on jo monenlaisia traktoreita ja Puikontien tontin lisäksi niitä löytyy toisestakin tallista äidin kotipaikalta Kuivajokivarresta. Aleksi pitää koneiden etukäteishuoltoa säästämisenkin vuoksi kaiken aa:na ja oo:na. Työssä taas ei kuulemma koskaan tulla ammattilaiseksi, vaan joka päivä oppii jotain uutta.
David Brown 990 Implematic vuosimallia 1964.
Menossa on juuri vaihteiston ja hydrauliikan kunnostustyöt.
Pikku talli soveltuu nykyisin harrasteluun ja tavoitteena on saada isommat huoltotilat, johon mahtuisi kaikki tarvittavat koneet ja työkalut.
Vaihteistossa oli käynyt hammaspeikko ja sen hampaita pitäisi lähiaikoina täytehitsata. Kaupasta löytyy korjaushitsaukseen suunniteltuja puikkoja erikoisteräksille ja normaali puikolla hitsattaessa irtoilisi taas kohta palaset.
Kytkinasetelman pulttien kiristystä. Niissä on 9/16 tuuman kanta ja unc kierre, eli tuumakoon karkea kierre. Unf on puolestaan hieno kierre englantilaisessa tuuma mitoitetussa vehkeessä. Seikka voi tietää monelle äkkipojalle taas uusien avaimien, hylsyjen ja piippujen täydentämistä. Millikokoisilla avaimillakin työ tosin onnistuu, mutta ne on hieman väljiä ja tiukkien pulttien kannat menevät herkästi pyöreäksi.
Vauhtipyörässä on startin hammaskehä, asetelman ja vauhtipyörän välissä kytkinlevy, löytyy paineasetelmaa ja painehiilen vastinkappale on poljinakselissa. Kytkintä painettaessa käpälät vetävät asetelman painelevyä taaksepäin, jolloin kytkin irroittaa.
Kun painetaan kytkinpoljinta, se painaa taas paineasetelmaa ja kytkinlevyä.
Myllynä 4-pyttyinen suorasuihku diesel varustettuna CAV jakajapumpulla. David Brown mainitaan yleensä vähän huonoksi käynnistymään, mutta vika ei ole koneessa vaan jakajapumppu on herkkä epäpuhtauksille ja vedelle. Myös vesipumpussa on hieman välystä ja sekin korjataan. Tämän pelin runko on hyvässä kunnossa ja nämä vehkeet ei ruostu niin kuin autot taivasalla.
No nyt toimittajakin tietää, mitä tarkoittaa vanha sanonta, ettei maanviljelijä voi koskaan jäädä laakereille lepäämään :)
Myös nostolaitteet pelaa huonosti ja tässä merkissä sen on huhuttu olevan ominaisuus, vaan eipä se suurin syy ollutkaan. Pumppu ei nyt saa öljyä, kun joku toinen seppä on tehnyt joskus oman öljyimuputken, juottanut sihdin sisältäneen kupariputken ja putki on mennyt lyttyyn. Öljy ei siis pääse menemään pumpulle ja Aleksi otti tilalle purkutraktorista alkuperäisen imuputken.
Aiempaa ajelua samaisella Implematicilla.
Ford 4610 vuosimallia 1981.
Tämä peli on ensimmäisiä 10-sarjan Fordeja ja mallia on ryhdytty valmistamaan samana vuonna. Aleksi pitää tätä yhtenä parhaimmista omista traktoreistaan ja nyt lauhemmalla säällä kone pärähti käyntiin nätisti ja ilman roikkaa.
Ford on papan nimissä ja nykyisin käyttämättömänä Aleksin huomassa. Tätäkin peliä kunnostellaan pikkuhiljaa.
Pappa osti traktorin n. parikymmentä vuotta sitten ja se on ollut mm. keveässä maatalouskäytössä ja nykyisin lumitöissä.
Koneella on takanaan reipas 6000 työtuntia ja mittari pyörii vieläkin moitteetta.
Tutkitaanpa malliston historiaa tarkemmin.
Ford 10 -sarja on traktorimallisto, jota on valmistettu vuodesta 1981 alkaen. Nykyään traktoreita valmistaa New Holland, joka on Fordin traktoritoimintojen jatkaja. 10-sarja koostuu 3-, 4-, ja 6-sylinterisistä malleista, joita on yhteensä 19. Nykyisin tuotannossa ovat enää nelisylinteriset 5610, 6610 ja 7610. Tätä 4610 mallia valmistettiin vuosien 1981-1991 välillä, eli kymppisarjaa siinäkin mielessä.
Ford oli jossain vaiheessa poikki kytkimen purkamista varten! Tästä työvaiheesta kohta tarkemmin.
David Brown 900 1950-luvun lopulta.
Harrastajien mukaan tämä on merkin harvinaisempi malli ja tähän yksilöön ei ole papereita.
Mallin valmistus on ilmeisesti jäänyt aikanaan vähemmälle sen käynti haasteiden johdosta.
Tässä pelissä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Jäähdytinneste sekoittuu öljyyn, sylinteriputken o-rengastiiviisteet vuotaa ja siellä on jopa halkeama. Eikä ihme jos halkeamia olisi, koska ennen on käytetty vettä jäähdyttäjässä. Nimittäin ei ollut kallista glykolia ja siksi lohkot jäätyivät. Myös syöttöpumpussa on ollut ongelmia. Värkki on tarkoitus laittaa kaikinpuolin priimakuntoon.
David Brown oli englantilainen traktorimerkki. Se aloitti traktoreiden tuotannon yhdessä Harry Fergusonin kanssa vuonna 1936. Tuotanto laajeni toisen maailmansodan jälkeen ja traktoreita tehtiin Casen nimellä vuodesta 1983 alkaen. David Brown 900 mallia valmistettiin vain vuosina 1956-1958.
Tehtaan leima.
Mitenkähän nostolaitteet puolestaan pelaa tässä mallissa?
Samainen Taavetti on Aleksin ensimmäinen ja omilla säästöillä ostama traktori.
Erkkola-Mersu-Sachs ajoneuvo 1980-90-lukujen vaiheilta.
Tästä härvilästä Aleksi sai konemiehen alkutahdit jo nuorena poikana. Tämän on Erkkolan invamoposta ja Sachsin moottorista kasatun nelipyöräisen menopeilin on rakennellut aikanaan joku seppä maailmalla. Talliin tämä laite ostettiin 10-15 vuotta sitten.
Ajokkia puhuteltiin aikanaan mikroautoksi ja Aleksi maalasi itse sen rungon siniseksi.
Teosta säilytetään tällä hetkellä pohjolan tallissa ja se on myytävänä. Mutta millä nimellä tätä vekotinta kutsuu ilmoituksessa ja mistä tähän uniikkiin tuotteeseen saa oikean hintavertailun? :)
Tämä oli lapsuuden aikaan ärtsy peli.
Mestari ei mahdu enää änkeytymään tähän kyytiin.
Takana isommat mopon renkaat.
Piuhaakin piisaa, mutta sitten itse koneeseen.
Moottorina Sachsin 50-kuutioinen ja 2-tahtinen automaattikone.
Sachs on saksalainen mopojen ja moottoripyörien valmistaja, joka aloitti toimintansa vuonna 1886. Sachs on vanhin yhä toimiva moottoripyörävalmistaja maailmassa. Lausuttuna toimittaja luuli moottorin olevan lentokoneesta :) Tämän merkkinen mylly on ainakin Jupiter ja Monark mopoissa.
Tankki takana.
Kuusipuu ja ajuri ovat kerenneet jonkin verran venähtää tämän menopelin omistuksen aikana.
Fordson Major Diesel vuosimallia 1956.
Aleksi haaveili pitkään tällaisesta traktorista ja osti sen lopulta 3,5 vuotta sitten. Tämä peli on ilmeisesti ollut alkuaikoinaan ja ennen metsäkoneiden tuloa savottahommissa Lapissa.
Kone on seissyt jonkun aikaa ja malli on hyvä käynnistymään. Jos akussa olisi virtaa, saattaisi se yskäistäkin melko nätisti.
Peli on ollut pari talvea lingon edessä ja se rääkki sylkäisi nesteet kartanolle syyläristä. Kansinahka on nyt varmasti kärvähtänyt ja sekin pitäisi laittaa kuntoon.
Jos tämä kone osaisi puhua, sillä olisi varmasti kerrottavanaan monta värikästä tarinaa.
Fordson Major oli Ford Motor Companyn valmistama traktori vuosina 1945–1964. Fordson Majoria pienemmäksi traktorimalliksi esiteltiin Fordson Dexta vuonna 1958. Merkin suosio Suomessa oli hyvin suuri ja siniset traktorit olivat markkinajohtajia, niin kauan kuin merkki pysyi Fordsonina. Merkki muuttui Fordiksi vuonna 1965 ja se putosi heti myyntitilastoissa kolmanneksi.
Pookin Puotipuksuihin soitti kerran asikas ja kertoi hänen majurista olevan remmin poikki :) Tässä yksilössä remmi on ehyt.
Majuri ja leipä miehen tiellä pitää!
Majorin perässä on Keslan 230 lumilinko. Linko on myyty ja traktori jäi.
Mercedes Benz 190 D vuosimallia 1988.
Kyseessä velipojan entinen ja seisonnassa oleva museoikäinen peli, joka toimii nyt vara-autona. Kori on hyväkuntoinen ja pellissä vain pientä pintaruostetta.
Omat ajot Aleksi ajaa tällä hetkellä V70 Volvolla.
Pellin alla 2 litran diesel ilman turboa ja mittarissa vain 213 000 kilometriä! Tätä vähän ajettua autoa on haluttu ostaa, mutta sitä ei ole vielä myyty.
Aleksi ei tunnusta olevansa pesunkestävä mersumies. Kaikkiruokainen maku vallitsee hänellä myös traktori keräilyssä.
Ehjät penkit ja verhoilut.
Kaskun mukaan oikea sakara näyttää vian suunnan, vasen korjaajan ja ylimmäinen, mihin suuntaan pitää rukoilla käynnistymistä :)
Mersun 190-mallia uudistettiin syksyllä 1988. Kylkiin tuli S-sarjan kaltaiset muovipaneelit. Takaistuimelle saatiin muutaman sentin verran lisää polvi- ja pääntilaa. 16-venttiilisen moottorin iskunpituutta pidennettiin hieman, jonka myötä iskutilavuus kasvoi 2 498 kuutiosenttimetriin.
Lynx 3300 GLS "Pauli Piippola -malli" vuodelta 1986 tai -87.
Tolosen Arto. Vanhempi mestari on selvästi ylpeä taitavasta pojastaan Aleksista ja halusi pysyä haastattelussa taustahenkilönä. Tässä kuitenkin omista koneista Lynx moottorikelkka, joka on vastaava malli kuin kilpakelkkailija Pauli Piippolalla.
Kyseinen Lynx -malli on ensimmäisiä ns. erillisjousitettuja kelkkoja ja PPS-jousitus on nimetty juuri Pauli Piippolan mukaan. Tämä on varma peli ja se on ollut viimeksi käytössä toissa talvena.
3300 malli tuli myyntiin kahdella kaasarilla ja siitä löytyy tehoa 60 hevosvoimaa. Tällä vehkeellä alkaa maisema vaihtumaan ja se kulkeekin pitkän matkaa toistasataa kilometriä tunnissa.
Pauli ”Paukka” Piippola on suomalainen moottoriurheilija ja tuotekehittäjä. Piippola on työskennellyt Rovaniemen kelkkatehtaalla 1980-luvulta saakka. Kilpailu-uransa aikana Piippola voitti Kelkkacrossin Suomen mestaruuden 17 kertaa.
Jupiter mopedi vuosimallia 1961.
Arto isän mopo on nyt usean vuoden seissyt tallissa. Ajokki on varustettu supparikorilla.
Aleksilta taitaa onnistua moporemontitkin.
Tankissa oli nyt vanhat bensat ja käynnistystä kokeillaan uudemman kerran kesällä.
Siinähän lukee "Taattua tarkkuustyötä". Elikkä se on ihan oikeassa tallissa!
Sachsin kone tässäkin pelissä.
Jupiter on alun perin norjalainen mopomerkki, jossa on saksalaisvalmisteinen Sachs-moottori. Suomessa myytyjen Jupiterien osat valmistettiin saksalaista moottoria lukuun ottamatta Norjassa ja mopot itsessään koskien alun perin Øgland-merkkisiä 50-malleja koottiin Suomessa. Jupiter-mopoja myi Suomessa mm. Osuuskauppa.
Massey-Ferguson 165 ja suurinpiirtein vuosimallia 1966. Tällä traktorilla Aleksi ajeli, kun sai aikanaan traktorikortin. Tämän pelin isä vaihtoi autoon.
Samainen Fergu lähdössä maailmalle.
Valmet 359D vuosimallia 1959. Traktori on seuraaja Valmet 33 mallille. Tämä Valmet on 3-sylinterinen suorasuihkutusdiesel ja tehoa on 37 hevosvoimaa. Muutama hevonen on myös saattanut karata vuosien saatossa. Pelissä on vaihteita 6 eteen ja 2 taakse.
David Brown 950 vuodelta 1960. Tämä traktori piti kuljettaa kärry kyydillä mummolan pihaan kiinni ruostuneen moottorin vuoksi. Etupää on tällä hetkellä tallissa purettuna ja peräpää on toisaalla odottamassa kunnostusta.
Traktorin renkaanvaihtoa vanhaan malliin.
Asiakkaan Fordson Dextan rassausta.
6-sylinterisen Perkinsin venemoottorin suuttimet otettu irti huoltoa varten. Konetta ei kuulemma vaivaa Parkinson tauti, vaan Perkinson tauti :)
Traktorin vetovarren korvakon korjaushitsausta.
Ford 4610 katkeamaisillaan...
...ja kytkimeen alkoi hiljalleen päästä käsiksi. Pysyyköhän tämä vekotin enää liimalla koossa? :)
Vanha kytkin purettuna ja asetelma lattialla.
Vanha kytkin levy oli jo ajettu kiitettävästi loppuun.
Kytkinakselin malja irrotettuna tiivisteen vaihtoa varten.
Uusi painelaakeri ja kytkinakselin tiivisteet paikallaan.
Myös kampiakselin tiivisteet vaihdettiin, vauhtipyörä irrotettiin ja niin päästiin käsiksi tiivisteisiin.
Sorvissa oikaistu vauhtipyörä paikallaan. Se meni paikalleen käsipelin asennettuna, vaikka painoakin oli mukavasti.
Uusi kytkinlevy ja kytkinasetelma paikalleen asennettuna.
Näin irtoaa sylinteriputki Taavetin moottorista omatekoisella ulosvetäjällä.
Mikäs moottori se tämä on?
80 kiloinen vanhankansan alasin. Välillä joutuu tekemään itse jonkin osankin, mutta tosihommat vaatisivat ahjon ja kunnolliset lämmitysvehkeet. Möykky on haluttu ja eräs kaveri olisi vaihtanut tämän pakettiautoonsa. Se ei kuitenkaan ole myynnissä eikä vaihdettavissa. Toimittaja oli muuten aikanaan yhden päivän erään toisen sepän apulaisena. Seppä laittoi taottavan osan alasimelle, antoi lekan toimittajalle ja huusi merkin, kun piti lyödä päähän. Näin tapahtuikin rivakasti heti komennon tullen! Seppä oli 71-vuotias ja jäi suremaan neljä lasta ja vaimo :)
Onko se Kekkonen? :)
Uros- ja naaraspää :)
Loppuyhteenveto: Miljoonalaatikko. Tämä on se loota, josta kaikki koneharrastajat ja keräilijät puhuvat. Jemmasta löytyy jos jonkinmoista pulttia ja mutteria pahanpäivän varalle. Suurin osa roippeista on otettu talteen purkuautoista. Vaikka Aleksin omat keräilykoneet on vanhoja, asiakkaiden uudetkin menopelit kehittyvät koko ajan ja niissä on mukana sähköä ja hydrauliikkaa. Joka päivä oppii siis jotakin uutta ja 24-vuotias nuorimies ehtii vielä ja vaikka mitä. Jos työssä taas vastustaa, silloin pitää kuulemma mennä välillä kahville tai jatkaa seuraavana päivänä. Lopuksi voidaan todeta, että tällaisella nuorenpolven periksiantamattomuudella, sisulla, taidolla ja kytevällä maahengellä multa tulee varmasti kääntymään tulevaisuudessakin Kuivaniemen maisemissa!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu