Soraisen ja kivisenkin tien kulkenut Karppasen Mika teki paluun rallipoluille SM-sarjan ja erikoisvalmisteisen Toyota GR Yariksen myötä Rantsilassa
Karppasen Mika. Pitkänlinjan autoharrastaja, kilpa-ajaja ja oman Kiinteistöhuolto M. Karppasen toimitusjohtaja vuosimallia 1969. Kiinnostus autoihin lähti hänellä liikkeelle jo nuoruuden kaveriporukoista, peltoautoista ja joella pidetyistä jäärata-ajoista. Ralliharrastus on ollut myös mainiota vastapainoa työelämälle. Mestari tykkää ottaa haasteita vastaan ja Citroenista on siirrytty uuteen Toyota tuttavuuteen 9 vuotta kestäneen aktiivisemman kilpaharrastuksen jälkeen. Vuodesta 2013 alkaen ajettiin ensin 3 kautta, sitten pari vuotta satunnaisia MM-ralleja ja comebackin ja uuden auton myötä aloitettiin SM5-sarjassa kuluvan kauden alussa. Takana oli jo ainakin Rovaniemen ja Kuopion osa-kilpailuja ja tuoreen ajokin myötä oli vielä suuria haasteita mm. auton jousituksen kanssa. Ja vaikka vuosien aikana on ollut suuriakin vastoinkäymisiä, ne ei silti ole lannistanut miestä. Silloin on ollut vain tärkeä muistaa, että menestyminen vaatii ankaraa työtä ja timantit syntyvät tässäkin lajissa takomalla.
KHMK Racing. Tiimi- ja huoltoporukka asustaa eri puolilla Suomea ja kartturin lisäksi sen ydinjoukko koostuu 4-5 hengestä ja muista hyvistä yhteistyökumppaneista.
Mikan kartturina on kokenut ralliharrastaja Saku Hämäläinen Kajaanista. Saku aloitti yhteistyön tämän kauden alussa ja hänet on palkittu kultamitalisti kartturina vuonna 2021!
Koko tiimi koolla kovan onnen Citroenin kanssa.
Tiimin nimi tulee suoraan Mikan leipäpuusta. Kiinteistönhuollon toiminta on jo pyörinyt 22 vuotta ja rinnalle perustettiin myöhemmin vielä uusi yhtiö KHMK Kiinteistöt.
Ennen Toyotaa Mika ajoi aiemmin pääasiassa Citroenilla. Kalustoon kuului mm. etuvetoinen R2 ja nelivetoinen R5. Omassa tallissa hoituu pikku huollot ja rappaukset ja varsinaisen tiimin työt tehdään eri puolilla Suomea.
SM5-sarja. SM-sarja uudistui tälle kaudelle ja entinen oli nimeltään SM2 luokka - kansallinen neliveto.
Ralliuran aloitus Daihatsu Caragella vuonna 1990. Ja seuraavaksi vielä ensin nykyhetkeen!
Toyota GR Yaris vuosimallia 2021.
Kyseessä on alunperin Italiassa cup-autoksi rakennettu peli, joka tuli Suomeen syksyllä. Mikan tiimi muutti sen Suomen ralliteille sopivaksi ajokiksi.
Vaikka Toyota on laatumerkki, kisa-autoja saa aina rapata. Koska kyseessä on vielä uusi auto, kauden alussa on ollut vielä suuria teknisiä ongelmia mm. jousituksessa.
Lajissa kuitenkin päästään hiljalleen kokeilemalla ja testailemalla tuloksiin. Työ ja menestyminen vaativat kuitenkin aina aikaa.
Ralli-autossa tärkeintä on ajettavuus, rattaan pito tiehen ja moottorin voima tulee tässä järjestyksessä viimeisenä.
Pelillä on nyt ajettu 600 ek kilometriä.
Varustuksena on erikoisvalmisteinen 6-vaihteinen vaihdelaatikko. Sekventaalissa lootassa ei tarvi käyttää kytkintä, vaan kaasu pohjaan ja suoraa vetoa kepistä. Vaihde vaihtuu siis mutkitta isompaan tai pienempään pykälään.
Turvattu olo.
Made in Italia.
Pellin alla myllynä 1,6, 3-sylinterinen ja 1600 kuutioinen Turbo GR. Kone itsessään on täysin vakio, mutta kaikki tehosteet löytyvät sen ympäriltä. Tehoa löytyy reilut 330 hevosvoimaa ja vääntöä 420 newtonia. Turbon lisäksi löytyy välijäähdytintä ja 33 millin kuristinta. Tätä kokonaisuutta sekventaalivaihdelaatikkoineen on tehty aiemmin yksi auto Suomessa Toyota Gazoon tehtaalle Jyväskylässä. Kyseiseen malliin perustuu tämäkin peli myös isommalla ilmanotolla.
Tyhjäkäynnillä auto vielä pörisee, mutta kierroksilla saadaan voimaääni. Startin alussa oli vielä normaali mode ja lopussa Mika otti käyttöön kaikki paukut. Kuulosuojaimilla alkoi siis jo olemaan käyttöä! Polttoaineena Pantan valmistama 102 oktaaninen kisabensa. Autosta löytyy turvatankkia ja pikaliittimiä. Löpö kuljetetaan pienissä tynnyreissä ja niistä tankataan autoon veivipumpulla.
KHMK Racing tiimin tunnusväri on ollut kaikissa autoissa pirteän vihreä.
Hinausköysi kuin tarjottimella.
Peräkontin varusteet. Löytyy pikatunkkia, pulttipyssyä, vararengasta ja lumilapioita.
Vararengas 8 millin piikeillä.
Tänä vuonna on käytetty kolmea eri nastakokoa, 7 millistä soralle, pisimpään käytössä ollutta 8 millistä ja 9 millistä pöperölle. Ralliautoilussa tärkemmät jutut ovat hyvät ajettavuus ja renkaiden pito tiehen.
Lancia Delta Integrale vuosimallia 1988.
Kyseessä on italialaisvalmisteinen heinälatolöytö 15 vuoden takaa.
Autoa on hiljalleen entisöity ja se alkaa olla alatukivarsia vaille valmis. Pelille voidaan tehdä piakkoin lopullinen FIA:n museopassi. Ajokkia pidetään ns. vip-auto käytössä ja se on toiminut mm. rallien nolla-autona. Sillä ei kuitenkaan raaski enää kisata, eikä viedä sitä soralle. Tähän merkkiin on myös jo suhteellisen haasteellinen löytää osia.
Pellin alta irtoaa jo aika miedoillakin säädöillä 280 hevosvoimaa ja tehon sijasta onkin haettu enemmän kestävyyttä.
Peli on ollut syksystä asti käyttämättömänä ja ilman virtaa. Startatessa tuntuikin toteavan, että sitten keväämmällä :)
Lancia on italialainen henkilöautojen valmistaja. Lancian perusti autourheilija ja insinööri Vincenzo Lancia vuonna 1906. Lancian nimeen yhdistetään autourheilu ja Lancia tunnettiin ralliautoilusta 1970–1990-luvuilla. Merkki oli mukana pienemmällä menestyksellä myös Formula 1 -luokassa 1950-luvulla.
Tehtaan leima.
Singneeraus entisöinnistä.
Martini on kuuluisa cocktail. Juoman alkuperä on tuntematon, mutta sen synnystä on esitetty useita teorioita. Esimerkiksi James Bond tunnetaan martinien ystävänä. Kuljettaja on siis parempi hereille ravistettuna, kuin Martinilla sekoitettuna :) Alkoholin ja tupakan mainonta on nykyään kielletty virallisissa kilpakalustoissa.
Lancia liikekannalla.
Sitten tositoimiin! Seuraavana kuvia kauden 2023 SM-ralleista.
Tämän luokan peli saattaa olla liikkeissään haasteellinen kuvattava.
Haastattelua tehdessä oli jo takana Rovaniemen ja Kuopion osa-kilpailuja.
Tuntuu nastat purevan.
Olisikohan Mika ehtinyt kiinteistönhuoltajana auraamaan radankin? :)
Mestari sorvin ääressä.
Secto MM-ralli 2021.
Tällä kertaa soralla.
Pitkiä loikkia! Mestarin oma ennätys on 48 metriä ja isot pojat ovat kuulemma päässeet ainakin 60 metriin saakka :)
VIDEO: pitkiä loikkia vasemmalta puolelta.
VIDEO: pitkiä loikkia oikealta puolelta.
SM-rallissa Seinäjoella 2021.
Yrittääkö se Mika yllättäen napata myyrän kiinni? :)
Tottapuhuen, kyydissä ollessa ei varmasti huumori irtoaisi!
Tilanteesta taidettiin selvitä pelkällä säikähdyksellä.
Ja aina pahenee! Kuva Espanjan Katalonian MM-rallista vuonna 2019. Kyseessä oli Mikan ensimmäinen MM-ralli, johon hän osallistui 50-vuotisjuhlapäivänsä kunniaksi. Synttärikakussa pääsi vain kynttilät vähän leimahtamaan. Kivi osui pohjaan, särki tankkia ja auto syttyi palamaan!!
VIDEO: Citroen syttyy palamaan!
VIDEO: Citroen täyden palon vaiheessa.
Katalonian reissua valmisteltiin yli puolivuotta ja tarkoitus oli ajaa Kataloniassa perjantain soralla ja lauantain ja sunnuntain asfaltilla. Tulipalo sattui perjantai-illan viimeisellä pätkällä ja pettymys oli varmasti valtava. Auto paloi ihan poroksi ja vain moottori ja vaihdelaatikko tuotiin Suomeen. Rallissa voi palaa autoja ja kun tuli syttyy kunnolla, sitä saadaan harvoin sammumaan. Autojen pohjasuojat soralle on nimittäin tehty muovista tai hiilikuidusta ja korissa itsessään ei juuri ole palavaa. Auton sammutuskalusto on tärkeä pitää kunnossa ja autoissa on automaattinen sammutusjärjestelmä ja käsisammuttimet.
Muistona on yhä palossa sulaneet kuulokkeet.
Katalonian reissulta odotettiin paljon ennakkoon.
Mahtoikohan Mika olla tuossa vaiheessa enään juttutuulella? Vaikka itse olisi äärettömän huolellinen, rallissa voi siis aina tapahtua omista toimista riippumattomia asioita.
Sitten taas vauhtiin! Artic Lapland Rally MM Rovaniemellä 2021.
Ajoista on melkein päivälleen vuosi aikaa.
Ei sentään ihan pohjolan tallissa.
VIDEO: Viron MM-rallit 2020.
Tässä on jo vähän mullan sekaistakin soraa renkaiden alla.
Mahtaa olla pimeänä aikana entistä tarkempaa hommaa.
VIDEO: Lausuntoa kameroille Viron MM-ralleissa.
Loppuyhteenveto: Yaris starttasi jo innokkaana lähestyviä Jyväskylän SM-ralleja varten. Mika vertaa kyseisen Toytan ja Lancian tekniikkaa vanhaan veivattavaan puhelimeen ja uuteen kännykkään. Yaris pitää ahtopaineet yllä ja kun ne karkaa Lanciasta, menetetään heti parisataa heppaa. Mestari siis arvostaa suuresti kuljettajia, jotka ovat aikanaan pitäneet vanhat kalustot hallinnassa. Ainakin tämän vuoden Mika suunnittelee ajavansa SM-sarjaa, mutta into on edelleen kova myös ulkomaiden kilpailuihin. Toyota hankinta tuli tehtyä myös kaukokatseisesti, nimittäin tulevaisuudessa voidaan ajaa rallia vaikka vety-Toyotoilla!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu