Kettu Pentti on palannut! - kokoelman harvinaisuuksina tällä kertaa mm. Opel Blitz linja-auto ja valtava Koljat Farmall 6 traktori Pattijoella
"Kettu Pentti" alias Pentti Kettukangas. Eläkkeellä oleva autoilijanen, vannoutunut mersumies, konekeräilijä, Kettukankaan konemuseon perustaja, kylähullu, korpifilosofi sekä värikkäiden juttujen ja terävien mielipiteiden laukoja vuosimallia 1939. Omien sanojensa mukaan pula-ajan poikia, eli herrain lapsia mutta köyhistä vanhemmista. Vanhan Ketun askel hidastuu, mutta tihenee ja jälkipolvet auttelevat kone- ja työhommissa. Ja olipa työhomma mikä tahansa, touhussa pitää aina olla mallit kohdillaan ja tässäkin valokuvassa asetelma on juuri oikea. Kuvasta nimittäin löytyy vastaus, mitä yhteistä on Euroopan ja Suomen suurimmalla kuorma-automyyjällä Pekka Mäkisellä ja Kettu Pentillä.
Ketun-Pesä tanssilava. Kettu Pentti pohjusti aikanaan koneilla Multarannan karavaanari alueen ja teki sinne joitakin ensimmäisiä pikku rakennuksia. Myöhemmin Multaranta SFC on jatkanut alueella toimintaa ja paikan kehittämistä. Tämä tanssilava rakentui alueelle parisenkymmentä vuotta sitten, jolloin Kettu teki maapohjan, hommasi värkit ja rakennus on pääasissa karavaanarien rakentama. Metallinen plakaatti on poltettu polttovehkeellä Rautaruukilla ja se painaa 30 kiloa.
"Autoilijanen" ja vanha Bedford. Tähänkin peliin tutustutaan kohta tarkemmin.
Autoilu-ura lähti liikkeelle jo lapsena omatekoisella puuautolla. Vasemmalla Kettu Pentti ja oikealla Mattilan Matti.
Bensa Volgalla liikenteessä vuonna 1970.
Nuoruuden seikkailuja. Pena otti tämän kuvan nätistä tytöstä ja Popedasta 1960-luvulla ja veivattava grammari soi tuolloin etuistuimella.
Velipojan kanssa yhteinen Ukkomestari 2T traktorikaivuri vuonna 1968.
Kettukankaan konemuseo. Museo perustettiin vuonna 1986 ja koneita oli jo aiemmin kertynyt runsaasti eri halleihin. Kioski ei ole nykyisin toiminnassa ja museo on avoinna sovittaessa.
Harmaa Fergu 1950-luvulta ja Kettu Pentin katettu varkaudenestojärjestelmä.
Tässä ja monessa muussa katoksessa ei ole lainkaan ovea ja kamppeen saa varastettua vain isolla purkutyöllä tai ylös nostamalla.
Traktori löytyi Ketunperältä.
Tämä kampe oli nähtävillä jo Kettu Pentin ensimmäisessä haastattelussa.
Priimat pellit. Mersuja löytyy kymmeniä ja sävy sävyyn vaikka jokaiseen paitaan. Punaisella mennään vappujuhliin, vihreällä maatalousnäyttelyyn ja musta peltisen mallin kanssa käytetään kravattia :) Käytössä on vain kaksi bensa mersua ja Pena luottaa dieseliin kuin auringon nousuun. Käyttöautotkin on viimeisen päälle ruosteettomia ja se on vanhalle Ketulle ollut aina kunnia-asia. On kuulemma vain kuskin vika, jos pelleissä on korroosiota. Omassa ajossa on eri malleja useilta vuosikymmeniltä ja kaikista löytyy alkuperäiset pellit. Ei ole ikinä hitsattu eikä ostettu massaa. Ennaltaehkäisevänä lääkkeenä on käytetty pelkästään tervaa, öljyä ja vaseliinia.
Haastattelun kiertelyautoksi valikoitui tällä kertaa tämä keltiäinen 240 W123 vuosimallia 1984.
Tämä on maailman lujin mersu ja tällä korilla on nähty 6 miljoonaa kilometriä.
Kyseinen väri on kuulemma maalla ehdoton, koska sen löytää heinikostakin :)
Vannoutunut mersumies. Lukematon on se määrä, mitä Kettu Pentin talleissa on ollut mersuja runsaan 83 vuoden aikana. Edellisestä haastattelusta löytyy niitäkin lisää: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa
Pikkupuusavottatyömaalla on meneillään tiheä tilanne.
Pikku Valmetti 361 D vuosimallia 1963.
Mestari osti kyseisen kamppeeen ihan uutena ja muita koneita ei juurikaan ole hankittu vereksenä.
Traktori on Penan ostama, mutta suurimmaksi osaksi hänen isänsä maksama :) Traktorimyyjä tuli käymään kotona ja isä tuohtui ensin koneen hinnasta ja paineli lopulta navettaan. Pentti teki kuitenkin ominpäin kaupat osamaksulla ja isältä tuli lopulta tarvittava 2000 markan käsiraha. Pentti maksoi itse pelin osamaksulla ja tienasi hiljalleen summan ajohommissa Rautaruukilla.
Valmet 361 D oli Valmet 359:n jälkeen kolmas suomalaisen Valmetin valmistama dieselkäyttöinen maataloustraktorimalli vuoden 1960 lopussa. Kampe tuli siis jatkoksi 359 D:lle, jonka ulkonäkö oli uudistettu ja se oli aikaansa edellä kulmikkuudessa. Tekniikassa muutokset edeltäjään verrattuna olivat pienempiä. Moottori oli uudistettu 310 D, ja siinä oli Boschin ruiskutus- sekä sähköjärjestelmä. Tehoa oli 42 DIN- tai 46 SAE-hevosvoimaa. Vetokoukku oli vakiovaruste ja lisävarusteena oli saatavissa entistä leveämpiä renkaita.
Valmet 1102 vuosimallia 1975.
Keltaisessa voimanpesässä on 115 hevosvoimaa ja Pena osti aikanaan tietämättään tuolloin teholtaan kylän suurimman traktorin. Peli löytyi kokkolalaisesta sikalasta ja vielä vuoden päästäkin hytti haisi sialle :)
Valmet 1102:sen valmistaja oli suomalainen Valmet-yhtiö ja malli esiteltiin vuonna 1973. Se korvasi vuoden 1969 1100 version. 1102 on järeä yleistraktori, joka on varustettu nelisylinterisellä turboahdetulla moottorilla, kaksoiskytkimellä, synkronoidulla vaihteistolla, hydro-ohjauksella, voimanulosottokoneistolla ja hydraulisella nostolaitteella. Nostolaite on riippumaton ajo- ja voimanottokytkimestä. Mallia valmistettiin sekä taka- että nelivetoisena. Traktorista tehtiin myös ns. teollisuusmallia 1112:sena. Teollisuusmallissa ei ole nostolaitetta eikä voimanottokoneistoa. Traktori sopi hyvin kaivureiden peruskoneeksi, koska siinä oli suurennettu ohjaamo ja ympärikääntyvä istuin. Valmet 1102 korvattiin 1203 -mallilla vuonna 1980.
Volvo BM 4300 pyöräkuormaaja vuosimallia 1980.
Kamppeella on ajettu hieman yli 10 000 tuntia ja siinä ei näy kummempia käytönjälkiä. "Osta Volvo voimanpesä, ajele sillä koko kesä".
Poclain LY 80 kaivinkone vuosimallia 1972.
Malli oli aikanaan suosittu kampe, mutta se olisi komura vehje nykyajan konekuskille.
Ohjaamon pitkiä vipuja käyttäessä heilui koko olkapäät. Kun mallit on kohdillaan, koneella on lastattu 9 kuution hiekkakuorma parissa minuutissa.
Uusi kauha, mutta täysin väärin hitsattu.
Nämä piikit hitsannut henkilö ei ole kuulemma takuulla kaivanut metriäkään kaivinkoneella.
Museon palveluihin on kuulunut myös erilaisten maa-ainesten myynti vuosikymmenten aikana.
Caterpillar "Intikka" International Drott vuosimallia 1964 ja varkaudenestojärjestelmä.
Pena kuormasi tällä harvinaisella vehkeellä Bedfordiin 1004 kuormaa vuonna 1975.
Vaikeasti käsiteltävä vipu oli hieman sivussa ja puutuneella kädellä ei tahtonut jaksaa tervehtiä edes vastaantulleita tyttöjä.
Kyseessä on ilmeisesti amerikkalainen ja n. 7 tonninen kapine. Alimpana tekstinä lukee Skid Shovel eli "liukuva lapio". Tämän mallin erikoisuus sai jopa vastaavaan vanhaan työkalustoon perehtyneet tahot mietteliäiksi maakunnissa.
Jos tuo vehje pääsee karkuun, sen kyllä löytää jälkiä seuraamalla :)
Kasaa ja lastaakin eikä vain puske.
Ei kovin leveä kampe.
Sanakirjakaan ei antanut vihjeitä mallin nimestä.
Irrotettava hytti.
BM Volvo puimakoneesta tehty traktori 1970-luvulta.
Siisti ja asiallinen kampe löytyi Nivalasta.
Nyt se on tosiaan kastettu traktoriksi.
Tuossahan mahtuu vaikka syömään eväitä kuin katetussa pöydässä.
Mutta tietääkö kone itse, pitääkö nyt puida vai kyntää? :)
Scania-mersu kattaus.
Mersu 190. Jossain vaiheessa peli oli maan alle rakennetussa trukkilava montussakin ja lähti silti heti käyntiin, vaikka oli mm. yltäpäältä linnun paskassa. Kampe ei ole muuten kunnossa, mutta se on ajokunnossa :) Istuimena on toiminut 20 litran ämpäri ja ajokilla on suoritettu yhä näytösajoja. Autossa ei ole kytkintä eikä jarruja, joten ykkönen siis silmään ja vetämällä käyntiin. Ja kun jarrut ei toimi, laitetaan vain äänimerkkiä isommalle :)
Scania 110 Super "kymppipyörä" vuosimallia 1969.
Scania AB on kuorma- ja linja-autojen valmistaja Ruotsista.
Super tarkoittaa turboahdettua moottoria.
Toimittajakin on istunut pikkupoikana tämän samaisen auton hytissä.
Ajanpatinaa.
Kuormaa on saanut olla päällä 8,4 tonnia.
Scania 111 "kymppipyörä" vuosimallia 1979.
Tällä pelillä on ajettu vain 398 000 kilometriä.
Tässäkin samaisessa hytissä on toimittaja istunut pikkupoikana.
Harvinaisen mallinen lava mataloituu perää kohti.
Tehtaan leima.
Ykkösvehje.
Bedford kuorma-auto 1970-luvulta. Kampe on varusteltu jossain vaiheessa myös vaihtolavalla. Penalla saattaa olla tämän mallin autolla Pohjois-Suomen ennätys, nimittäin hän ajoi vastaavalla pelillä parikymmentä vuotta ammattiauton keltaisilla kilvillä.
Kattaus.
Jäkälälajista päätellen tämäkin kampe on liikkunut juuri Pohjois-Suomessa :)
Hilman vuosimallia 1964.
Parempi Hilman kuin ihan ilman :) Tämä auto oli aikanaan legendaarisessa paikallisessa lehtikuvassa ja nostettuna Penan myytävän halkopinon sisään. Sivusta näkyi auton kylkiprofiili ja mainoksena oli: "Auto ostajalle kaupanpäälle".
Jäiköhän auto lopulta kotitalliin, koska jossakin halkomainoksessa luki: "Kalliita, älä osta!" :)
Myyntimalli Minx. Keulan toinen nurkka on ajettu puuhun.
Hillman on brittiläinen automerkki. Suomessa myytiin Hillman-autoja 1970-50-lukujen aikana. Sen myyntimalleja olivat Minx, Super Minx, Imp ja Hunter. Merkkiä edusti Autola Oy vuodesta 1935 saakka ja se tuli lopulta osaksi Wihuri-yhtymää. Hillman-merkin maine huononi monivikaisen Imp-mallin myötä 1960-luvun lopulla ja Suomen markkinoilla nimeksi vaihtui Sunbeam.
Muotoilua.
Mercedes Benz 300 bensa vuosimallia 1983.
Huligaanit särki aikanaan autosta ikkunat maailmalla.
Kaksi kolaroitua mersua. Mittarissa ei ole 400 tuhatta ja toisessa on keula läjässä ja toisessa perä. Harmaaseen bensa malliin kun korjaa perän ja nakkaa jäähdyttäjän paikalleen, niin sillä ajaa vaikka Honoluluun.
Peltisepälle hommia tiedossa.
Pentin-Poksi.
Kettu Pentin kootut teokset: "Langenneet legendat". Mainittakoon tässä yhteydessä, että "toimitus Kettusen" toimistossa on kasautunut vuosikymmenten aikana mm. useampi pakastearkullinen lehtileikkeitä ja valokuvia. Mittava kokoelma on hätkäyttänyt jopa samaa työtä tekeviä lehtitoimittajia!
Köyhän pojan moottorisaha :) Teoksen rakensi Pentti Ylikulju vuonna 2018.
Veneteos...
...ja sama tekijä.
Tavarajunaan törmännyt mersu vuosimallia 1984.
Pellin alla on vielä priimakone ja tähän peliin ei tarvinnut koskaan lisätä 10 tuhannen kilometrin jälkeen öljyä.
Mersu jäi aikanaan junalle toiseksi ja se puraisi autosta perän mennessään.
Haveri sattui eri kuljettajalle ja tapauksen myötä aiheesta on tehty virallinen varoitusvideokin nettiin.
Erikoinen lavetti. Sillä on kuskattu 5 metrisiä rakennuksia mm. Ouluun. Kun kuljettettavan rakennelman pudottaa alas ja asettaa pölökkyin nokkaan, lavetin voi vetää alta pois.
Parhaimmat päivänsä nähnyt Skoda 120 LS.
Ohjelman toimittajan tästä ja Pookin uuden Skodan vaihtokaupasta kertova juttu on herättänyt hilpeyttä Facebookissa.
Mutta mikäs peli se tämä on ollut loistonpäivinään?
Škoda 105/120 on tsekkiläisen AZNP:n esittelemä mallisarja vuodelta 1976. Sarja korvasi sitä edeltäneen 100/110-sarjan. Mallinumerot juontuvat moottorien iskutilavuuksista.
Morris Commercial kuorma-auto vuodelta miekka ja kilpi.
Kampetta ei ole taidettu tuoda tontille ajamalla.
Hytti voitiin aikanaan rekisteröidä kolmelle hengelle...
...kun rautatangosta tehtiin väliseinä! Tuossa ei voinut ainakaan ruveta tappelemaan kuskin kanssa :)
Hytillä olisi paljon kerrottavaa, jos se osaisi puhua.
Yksityiskohta.
Morris Commercial Cars Ltd oli brittiläinen hyötyajoneuvojen valmistaja.
Kettu Pentti on rakentanut eläissään eräänkin tallin ja hallin. Laatioistakin on syntynyt ainakin 50 katosta ja niistäkin tarkemmin oheisessa edellisessä haastattelussa: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa
Zastava.
Kyseessä on hyvin harvinainen 5-ovinen henkilöauto. Vastaavaa mallia ei ole juurikaan nähty näillä seuduilla. Peliä on vaikea saada näinä aikoina rekisteriin ja sen omistaja pitäisi ensin löytää monen mutkan kautta Venäjältä. Autoon ei ole tallessa papereita.
Auto tuli talliin Romu-Markukselta ja Pena itse vähän purki ja ehosteli sitä.
Autolla on ajettu vain 50 tuhatta ja se on verhoiluineen kaikkineen siisti peli.
Zastava 1100:sta valmistettiin Jugoslaviassa 1970-luvun lopulta -80-luvulle.
Zastava 1100 oli Fiat 128:n lisensoitu versio ja autoa myytiin myös Suomessa. Se oli hankintahinnaltaan hyvin edullinen, mutta samalla myös viimeistelyltään heikko. Teknisesti auto ei juuri eronnut Fiatin Italiassa valmistamasta sisarmallista. Zastava 1100, jota myytiin Suomessa nimellä Fiat 128 Z, maksoi 27 900 markkaa vuonna 1981.
Onkohan tämän pelin omistajalla ollut taakka kannettavanaan?
Nopeasti näyttöisi 6-pistevyö rallipenkeille :)
Mercedes Benz 240 D vuosimallia 1982.
Mittarissa tasan 700 000 kilometriä. Pena ajoi tällä 14 vuotta ja uutena auto on toiminut taksina. Kyseinen matkalukema tuli täyteen naapurista kotiin ajaessa ja meinasi mennä jo vähän ylikin, joten Pena ajoi pakilla loppumatkan :)
Mercedes Benz 200 D "Timantti" vuosimallia 1982.
Kyseessä Oulun entinen taksi ja Penan siistein mersu. Peli on täysin ruosteeton ja hitsaamaton kampe. Mestari nimittää 560 000 kilometriä ajettua ajokkiaan timantiksi ja vakuuttaa, ettei tällä kirkkoreellä ole ajettu paskaa! :)
"Siperian Mercedes Benz" vuosimallia 1994.
Keula on kuulemma monta kertaa vastaantullessa erehdyttänyt sekoittamaan sen mersuksi. Pulkkilasta löytyneellä autolla on ajettu 128 000 kilometriä.
Kotiin ajaessa tuli lämmin ja Ylikuljun Pentti neuvoi puhelimessa, ettei Lada ole lämmin vaan se on kuuma! Joku vipu lopulta auttoi ja ikkunat täytyi myös pitää ajaessa auki.
Yamaha SR vuosimallia 1993. Kyseessä on Antin autokoulun opetuspyörä ja se ei ole nykyisen omistajansa mukaan komea, vaan se on nätti. Kone käy kuin tytöt ja sen käyntiäänessä lepää hermot. Hyvät opit on autokoulussa näköjään menneet hyvin perille, kun kamppeessa ei ole lommon lommoa.
Penan ensimmäinen mersu vuosimallia 1974.
Tämän mersun hankintaan kuulemma loppui lastentunti.
Kettu Penan kootut teokset osa 2.
Siinä on naistyyli Kettu Pentin mieleen.
Tienvarsiopasteita.
Opel Olympia 1950-luvulta.
Tässä olisi jollekkin hyvä aihio.
Ja alkuperäisillä kilvillä!
Mercedes Benz 220. Kyseessä Kalajoen entinen taksi ja mittarissa miljoona 1 400 000 tuhatta kilometriä. Peli on hyvä starttaamaan, mutta helmoissa on jo ruostevaurioita.
Museon ja tämänkin mopohallin sisältöä nähtävissä edellisessä haastattelussa: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa
Haravapyöriä on vieläkin joutilaana.
Nyt! Koljat Farmall 6 traktori vuosimallia 1952.
Kone ainut lajiaan maailmassa, sillä on korkeutta 3 metriä, leveyttä 2,7 metriä ja se kulkee 70 kilometriä tunnissa.
Valtava laitoksen perä on otettu vuoden -52 Farmallista ja moottori Fordin kuorma-autosta. Kopissa on kaikki verhoilut, radiot ja redeot. Tuolta hytistä näkisi Wanhan Voiman päivien traktoriletkassakin hyvin muiden yli jonon perällä ajaessa.
Kampe on tarkoitus saada tänä kesänä väljemmille vesille ja kyseessä on vielä ajokuntoinen peli.
Koljatin on tehnyt Pekka Pajala lähellä Raumaa sijaitsevassa Kiukaisissa.
Farmall on amerikkalainen maataloustraktorimerkki, jota valmisti International Harvester vuodesta 1924 alkaen.
Fordin kuusi-sylinterinen moottori.
Asetelma.
Mercedes Benz 190 W201 vuosimallia 1986.
Kätevä pojan poika on kunnostanut itselleen tämän pelin.
Mitenkähän Kettu Pentti suhtautuu -85 jälkeisiin malleihin? Sitä vanhempia malleja mestari kutsuu rauta- ja uudempia piippiautoiksi. Tämä kuvan malli taas taisi totella nimeä "Tenavatähti" :)
Erikoisvarusteena puuratti.
Ansaittuja eläkepäiviä viettävä Pojan Scania 143.
Tämän auton mittarissa 1 400 000 kilometriä ja vielä pelaa tarvittaessa.
Tällä autolla on kuljetettu muutakin kuin terveisiä!
Mercedes Benz 220 D vuosimallia 1972.
Siisti auto löytyi aikanaan Oulusta.
Priimakuntoa.
Pelillä on ajettu 420 000 kilometriä ja vieläkin käy ja kukkuu.
Kaksi hyväkorista 80-luvun diesel mersua Multarannassa.
Erittäin hyvin tuettu autokatos...
...ja molemmilta puolilta :)
Toyota Crown vuosimallia 1964.
Mallia löytyy kaksikin kappaletta ja tämä on paremmassa kunnossa. Kyseessä öljytty ja hyväkorinen auto ilman moottoria.
Toisessa Crownissa olisi hyvä vain kone ja se on vuosimallia 1966.
Toyota Crown on ollut Toyotan henkilöautomalli vuodesta 1958 alkaen.
Auto oli aikanaan suosittu taksikäytössä. Maahantuoja asensi moneen maahantuotuun Crowniin Peugeotin dieselmoottorin 1970-luvulla ja lopulta saataville tuli Toyotan oma dieselmoottori.
Mersuja sikiää kuin sieniä sateella.
Mercedes Benz 190 D vuosimallia 1965.
Opel Blitz linja-auto vuosimallia 1964.
Kettu Pentti on päälle 83-vuotias, eikä ole nähnyt tätä vastaavaa mallia koskaan missään, ei livenä, ei elokuvissa tai valokuvissa. 17 hengen bussi on muutettu asuntoautoksi.
Kuusi-sylinterinen bensa kone käy sievästi kuin tytöt.
Opel Blitz on saksalaisvalmisteinen kuorma-auto vuodesta 1930 alkaen. Saksan armeijaa palvelleesta pelistä kehiteltiin erilaisia versioita ja monet autot palvelivat erilaisissa käyttötarkoituksissa mm. paloautoina vielä sodan jälkeenkin.
Tietää vaiheensa, mutta ei kerro.
Bedford "petteri" kuorma-auto vuosimallia 1966.
Siistikuntoinen myös sisältä.
Bedford oli englantilainen hyötyajoneuvojen valmistaja 1930-luvulta alkaen. Merkin kuorma-autoja valmistettiin vuosina 1931-1986 General Motorsin alaisuudessa.
Vielä ehjää puutakin.
Kuormaa sai olla päällä 4.2 tonnia.
Laulaja Esko Rahkonen oli Kettu Pentin hyvä kaveri ja harrasti myös vanhoja autoja. Kuva kyläilyreissulta vuodelta 1980.
Itsetehty ja 4 metriä korkea halkopino vuodelta 1993. Ihmettelijöitä riitti myös kummastelemaan tätä työn monumentttia. Kaksi pinoa piti tehdä rinnakkain tuen saamiseksi ja oli kuulemma vaikea yltää kuin pikku sonnilla :)
Kierros loppusuoralla ja siihen kului aikaa 3,5 tuntia. Kettu Pentin mukaan on henkisesti hyvin raskasta kehua niin kauan itseään :) Kahvin jälkeisen lepohetken tarjosi harvinainen puurunkoinen hetekka.
Loppuyhteenveto: tämä oli Kettu Pentin inventaario osa 2. ja edelleen museosta on läpikäymättä runsaasti mielenkiintoisia autoja, traktoreita ja kaksipyöräisiä. Värikkäitä juttuja ja viritelmiäkin riittäisi vanhalla Ketulla loputtomasti ja niistä toimittajan mieleen on jäänyt mm. Toivoselta ostettu merenranta pakettiauto, jossa oli kuljettajan paikalla wc-pönttö ja auton peräosassa puuliiteri :) Ja lisääkin tuntuu koko ajan uusia härveleitä ilmestyvän, joten jatkossa päätettiin pitää valikoimasta aina tuore 3-vuotiskatsaus :)
Lue myös: Kettu Penalla ei keksinnöt lopu! - mersumiehellä mittarissa 80 vuotta Raahessa
Lue myös: Hosionahon Heikin ralliperheessä tiedetään harrastekamppeiden kaasupolkimen sijainti Nivalassa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu