Rauno "Rälläkkä-Rane" Juntunen säästää ajanpatinan Volgswagen Transporter Das Joppel Cabinessa ja Jawa Twin Sport pyörässään Oulussa
"Rälläkkä-Rane" alias Rauno Juntunen. Vannoutunut Volkkari- ja Jawamies, koneharrastaja, omaperäisten viritelmien kehittelijä ja puuseppä. Tässä saksalaisten autojen ja tsekkiläistenpyörien harrastajassa on runsaasti myös keksijänkin vikaa. Nimittäin olipa kamppeet sitten puuta tai rautaa, mikään tämän velmun sepän kättentuotos ei lopulta ole sitä miltä se aluksi näyttää. Rälläkkä-Rane tosin tykkää ajanpatinasta ja jättää sen mielellään silmän iloksi peltien pintaan.
Korkonimi on hiljalleen hioutunut kohdilleen kaveriporukoilta.
Nimikko työkalu.
Rälläkkä-Rane kuulee heti, jos joku painaa summeria ovella :)
Toimittajallakaan ei ollut sepän seurassa kauan aikaa peukalo keskellä kämmentä :)
Sopu kuulemma antaa sijaa pienellä harrastepihalla.
Volgswagen Transporter Doppel "Das Joppel" Cabine vuosimallia 1970.
Kyseessä Volgswagenin ns. pallokeula ja harvinaisempi lavamalli.
Auto löytyi pari vuotta sitten eräältä kaverilta Wanhan Woiman -päivien yhteydessä Oulaisissa. Volkkarin työjuhtina käytetyt lavaversiot on ilmeisesti aikanaan ajettu loppuun ja lopulta laitettu paaliin.
Tällä pelillä kulkeutuu nätisti kotiin mökillä tehdyt polttopuut.
Hyvin starttasi ja moottori oli lyhyen etupellin vuoksi luonnollisesti auton peräosassa.
Mallin vapaa suomennos. Volkswagen Transporter on ollut Volkswagenin valmistama pakettiautomalli vuodesta 1950 lähtien. Sen ensimmäinen sukupolvi T1 esiteltiin vuonna 1949. Siitä käytettiin nimeä Typ 2, koska Volkswagenin ensimmäinen malli "Kupla" oli nimeltään Typ 1.
Hytin perällä on miehistönkuljetuspuoli ja se on erotettu talveksi muusta osasta pleksillä. Puolikas ohjaamo lämpenee yksin ajaessa nopeammin diesel-ilmalämmittimellä.
Tillikkalamppu on ajalta, ennen kuin Rälläkkä-Rane Joppelin osti :)
Taittuvat penkit.
Pellin alla 1600:nen kone ja n. 50 hevosvoimaa.
Ranen asentama töötti toimii nyt Volkkari merkin äänitorvena.
Oliko se autopuhelin jo kaikissa Volkkarin malleissa 1900-luvun alussa? :)
Kyseessäpä onkin 12 voltin matkajääkaappi.
Puusepän autosta ei voi erehtyä.
Tällä pelillä voi ajaa vaikka Kalevan kisojen seipään karsintaan :)
Lisää ripoja.
Tuosta kuuluu kun Rälläkkä-Rane on tulossa!
Mikäli auto hyytyy tienposkeen, meno jatkuu perinteisellä tyylillä :)
Ruisleivällä toimiva Stihl.
Eväät mukana?
Ei suinkaan, vaan diesel-lämmittimen polttoainetankki. Talviautona lämmitysilma kulkee moottorin kautta eteen kiinalaisella lämmittimellä. Kyllähän toimittaja tiesi kontin sisällön, mutta varalta kysyi :)
Kuorimarauta tunnetaan myös parkkuurautana.
Ajanpatinaa.
Tiilenpäitä lukemassa...?
...ei suinkaan, vaan laskemassa tarralla merkattuja moottorin prakaamisia :)
Volgswagen Transport "junankeula" vuosimallia 1965.
Auto on ollut alunperin umpinainen pakettiauto ja 70-luvulla saadun ikkunasarjan myötä edelliset omistajat ovat puhkoneet sen läpivalaistumpaan muotoon.
Peli on nykyisin retkeilykäytössä ja se on rekisteröity henkilöautoksi.
Tässä kamppeessa on ehostetummat pellit ja luonnollisesti kone takana.
Akkua ei ollut paikallaan, joten tämä peli ei sanonut tällä kertaa päivää. Pellin alla 1600:nen kone ja n. 50 hevosvoimaa.
Tehtaanleima.
Siellä pitäisi olla vararengas, mutta Rälläkkä-Ranen omaperäisten ratkaisujen perusteella toimittaja veikkaa kuitenkin kymmentä vessapaperirullaa :)
Yksityiskohta.
Pallokeula ja junankeula. Vihreän junankeulan tunnistaa kaksiosaisesta tuulilasista, jota on verrattu vanhojen junien vastaavaan keulalasiin.
Mitäs yksityiskohtia täältä löytyy?
Tällä puhelimella soitettiin juttelun aikana kansainväliseen autoliittoon ja pyydettiin toimittamaan pari volkkaria lisää Oulun Patelaan :)
Yksityiskohta.
Saksalainen varsikäsikranaatti. Mikäli tämä auto hyytyy lopullisesti tienposkeen, viimeisenä keinona on kuulemma heittää tuo sisälle ja juosta karkuun :)
Arabiverhot.
Stig ombord!
Retkeilymallista löytyy sohva ja pöytä-jääkaappi-liesi-yhdistelmä.
Tyylilleen uskollinen sisustaja.
Lättäpäällä säädetään tarvittaessa nopeutuva tunnelmavalo ja loppuillasta katsotaan tuijottaviin silmiin :)
Vesikanisterin kautta saa pumpattua vettä.
Kaasukeitin.
12 voltin jääkaappi.
Kemiallinen wc.
Jos vessa on varattu, on apukin lähellä :)
Sytkäri ja ladatut pippuri- ja suolasirottimet.
Rälläkkä-Rane päätti kokeilla karkeampaa laikkaa!
Virtapiikit?
Ei, vaan makkaranpaistoon!
Toisesta päästä tulppa pois...
...ja tulta vaikka perjantai-illan nuotiolle.
Toimittajalla ei ollut tästä keksinnöstä mitään hajua, mutta toisessa sieraimessa on terotin lyijykynille. Jos puolestaan vetää herneen nenään, jonkin luukun takana oli jemelissä myös verenpainemittari.
Ablootikone...?
...ei vaan hyttystentorjuntalaite :)
"Sandaalit jalkaan ja suolisto pois..." lauloi Matti ja Teppo :)
Jokakodinturva.
Kyseessä lyhennetty kaksipiippuinen haulikko...
...patruunat paikalleen...
...siellä on...
...ja shottihaulikko on ladattu! :)
Tarjoiluvaihtoehto 2.
Aamuvara, kun lämpöpattereistakin on jo vedet juotu :)
Junankeulan saamia plakaatteja ovessa.
Jerrykannu?
Ei vaan ilmanotto-skuuppi. Pellin alla käy ilmajäähdytteinen moottori ja kesällä maantieajossa se ohjaa ilman tehokkaammin moottoritilaan.
Ihan vaan normaali polttoainetankki :)
Legendaarinen tarra tuli vastaan päivänä muutamana.
Yksityiskohtia.
Itsetehty takapuskuri on Amerikan mallia.
Millä se Rane siellä ajelee?
Itsetehty pienoisjunankeula Volkkari.
Rane osti aikanaan lokariauton, modifioi siitä pienemmän mallin ja teki itse lasikuidusta päälle juniksen korin. Päällä istuen voi ajaa ja ärhäkästä lokariautosta tuli aikanaan jopa liiankin ärtsy vehje tenaville.
Tehtaanleima.
Loppuosa kuvastanee vauhtia.
Yksityiskohta.
McCulloch moottorisaha vuodelta miekka ja kilpi!
Laipalla on pituutta pitkälle toista metriä ja isän isä toi pelin aikanaan Suomeen urakkasahaksi Amerikoista. Tällä vehkeellä kaatuu kymmenen puuta kerralla ja osa vielä naapurinkin puolelta. Sahalla on kaadettu punapuuta suuressa maailmassa.
Saha kulkee vuorotellen kummankin Volkkarin katolla retkeilyvarusteena.
Tältä näyttää kone itse.
Mitä luultavimmin erittäin luja vehje.
McCulloch Motors Corporation on ollut yhdysvaltalainen moottorisahojen ja ulkokäyttöön tarkoitettujen sähkötyökalujen valmistaja vuodesta 1943 alkaen. Moottorisahateollisuus mullistui, kun yritys esitteli uuden ja kevyen yhden hengen 3-25-moottorisahan vuonna 1949 (Tieto: McCulloch Motors Corporation).
Jawa 350 Twin Sport vuosimallia 1985.
Pyörä ja sivuvaunu ovat eri ikäisiä ja "volvon punaisia". Ajokin runkoon ei ole koskettu, mutta siihen on vaihdettu peltiosia vanhemmasta pyörästä.
Mestaria miellyttää Jawassa sen yksinkertaisuus ja elektroniikatonta peliä on helppoa rassata.
Pomminvarmasti starttasi talvenkin jälkeen.
Jawa on ollut tšekkiläinen moottoripyörämerkki vuodesta 1929 alkaen. Jawa ei ollut suosittu vain hintansa takia, vaan se oli uudenaikainen ja kilpailumenestyksensä myötä se oli osoittautunut myös luotettavaksi ja kestäväksi. Suomen Koneliike toi maahan 13 kappaleen koe-erän Jawa-CZ tyyppi 12:sta vuonna 1949. Malli oli 350-kuutioinen ja kaksisylinterinen. Jawojen säännöllinen tuonti alkoi pari vuotta myöhemmin. Jawa oli lopulta maailman myydyin kaksitahtipyörä 1950-1960-luvuilla.
Sivuvaunu Jawa on Rälläkkä-Ranen mieluisin menopeli kaksipyöräisistä ajokeista.
Velorex on tehnyt aikanaan Jawaan sivuvaunuja ja tämä akantappaja on vuosimallia 1960.
Vaunuun löytyy aina matkustaja ja matka-ajossa loota on täynnä tavaraa. Mitä enemmän on kuormaa, sitä tukevampi on ajaa, eikä ole ongelmaa sivutuulesta.
Rane halusi säilyttää tämän yhdistelmän alkuperäisen näköisenä ja rosoisessa pinnassa likakin korostaa vain kyseisen kamppeen arvoa. Lentojätkä nimeä on käytetty maailmalla kodittomana reissaavasta henkilöstä.
Rane kuuluu Akantappajat sivuvaunukerhoon ja hänen korkonimekseen on muodostunut joukossa myös Manitsmän. Jokaiselle jäsenelle löytyy kerhossa vastaavantyylinen korkonimensä.
Kuvastaakohan tämä kerhoa vai onko se aina määränpään suunta?
Ihan kuin noja olisi hieman liikahtanut.
Takana säilytysboksi.
Sivuvaunussa riittää hyvin jalkatilaa. Historiankirjojen mukaan sivuvaunun keksijä haudattiin aikanaan arkun viereen :)
Täydessä matkavarustuksessa peli vie löpöä 5-6 litraa sataselle. Maksimi matkavauhti on puolestaan 80 kilometriä tunnissa.
Hylsyjen sisään on piilotettu eri toimintojen merkkivalot. Omansa on mm. pitkille valoille, vilkuille ja vaihteiston neutraalille merkkivalolle.
Suomen armeijan taskulamppu...
...ja sisällä digitaalinen matkamittari. Ruuvimeisseli toimii Rälläkkä-Ranen virta-avaimena ja hän on harjoitellut ensin sen käyttöä muiden henkilöiden erilaisissa ajoneuvoissa :)
Tulppa pois...
...ja alla tupakansytytin.
Mikäs letku menee tuossa tankin kyljessä?
Polttoaineen pinnan voi tarkistaa letkusta.
Haravakoneen istuin on kuulemma paras mahdollinen istuin pitkälle matkalle. Leveässä istuimessa ei puudu takalisto ja pyörässäkin on suhteellisen hyvät jouset.
Ketjunrasvauskranaatti. Vivulla voi rasvata suoraan ketjukoteloon vaikka ajon aikana.
Jawassa on 350 kuutioinen 2-tahtikone ja n. 25-30 hevosvoimaa.
Tällä alustalla on miellyttävä pitää jalkaa.
Joko nyt on oikea jerrykannu tai se ilmanotto-skuuppi?
Ei vaan työkaluboksi :)
Takarekkarin valo ja vilkkuja.
Mikähän se tämä jööti nyt olikaan? Olisiko ollut asfaltinmerkintä patruuna? :)
Tyyliä.
Entä mikä se tämmöisillä sarvilla varustettu pyörä on?
Jawa 250 "Varsovanliitto" 1960-luvulta.
Rane on ajanut tällä 250 kuutioisella kamppeella kilpaa erilaisissa pyörälajeissa.
Tälläiset mallit tempaisi mestarin mukaansa, kun Rane sai ajaa pari kertaa rovaniemeläisen kaverin toisella pyörällä tallikuskina. Lopulta piti hankkia kilpaväline itselleenkin.
Varsovanliitto. Kyseinen liitto perustettiin, jotta paperittomat pyörät saadaan hupikäyttöön.
Tästä myllystä löytyy n. 7 hevosvoimaa. Sääntöjen mukaan pyörää ei saa viritellä ulkopuolelta, mutta moottorin sisäpuolelta se on luvallista. Koneesta puuttui nyt kipinä ja luultavasti katkojankärjet ovat hapettuneet.
Kaljatölkki ilmanputsarina :)
Tuo putki kertoo, kun kone on pirteänä.
Yksityiskohta.
Pelkistettyä tekniikkaa.
Yksityiskohta.
Jawa 175 1960-luvulta.
Kyseessä on Ranen ensimmäinen moottoripyörä.
Solifer SM mopedi.
Tällä kamppeella mestari kulki aikanaan töihin Lintulasta Kempeleeseen ja tämä oli kuulemma hyvin lämmin ajella. Käyntiinpukatessa tuli kuulemma aina matkalle kunnon pohjahiki :)
Peugeot polkupyörä.
Harvemmin näkee poljettavia pösöjä.
Opel Manta.
Tämä saksalainen kampe oli Ranen ensimmäinen auto vuonna 1987.
Auto tuli aikanaan taloon kolaroituna ja autopeltiseppä isän kanssa peli laitettiin priimakuntoon.
Auto on ollut vuosien aikana vaihtelevasti ajossa ja seisonnassa. Tarkoitus olisi laittaa siitä taas kampe liikenteeseen jälkipolvelle tänä kesänä.
Pellin alla hyrskyttelee 1.9S kone.
Erikoisuutena puuratti...
...ja käärmeennahkainen sisäverhoilu. Alunperin tarkoitus oli löytää Mantan logosta tutun paholaisrauskun nahkaa, mikä tuntui olevan hakusessa ja tilalle tuli lopulta käärmettä. Autossa on myös edellisen omistajan asentama tarvikekattoluukku mallia Finlandia 70-luvun alkupuolelta.
Rasvamonttu ohjelmassa tuli taannoin vastaan Mantan kunnostus projekti Pattijoella.
Yksityiskohta.
Manta alkutekijöissään kolaroituna.
Ei muuta kuin mankelin läpi sileytymään.
Rälläkkä-Rane päästettiin irti!
Pohjamaalia.
Ja vola!
Volgswagen Kupla vuosimallia 1968.
Projekti tulee jossain vaiheessa valmistumaan tytölle. Peltien värin alkuperästä ei ole tietoa ja nekin odottaa käsittelyä. Sisusta on hiljalleen purettu pois ja luvassa on mm. lattian hitsuuta. Tämä on Ranelle merkin ensimmäinen tämän mallin projekti.
Volgswagen Matkaaja "Rototyyppi" vuosimallia 1982.
Perheen parempi puolisko halusi aikanaan asuntovaunun ja mestari itse asuntoauton. Tämä källin näköinen kampe löytyi lopulta Hämeenlinnasta ja sen hintakin oli ok.
Peli on rakennettu 31:selle alustalle ja sen oleskelutilan sisusta oli jo homehtunut, mutta se ei ollut ongelma ammattipuusepälle.
Matkaaja Ky oli suomalainen vuonna 1967 perustettu matkailuvaunujen ja -autojen valmistaja vuosina 1967–1992. Yritys rakensi yhteensä noin 6 000 matkailuvaunua ja 1 500 matkailuautoa tuotemerkeillä Matkaaja, Resenär ja Pallas.
Rane ei lopulta ollutkaan tiennyt ostaessaan minkä harvinaisuuden oli hankkinut. Kyseinen yksilö on nimittäin ollut Matkaajan ensimmäinen prototyyppi testiauto ja siitä on tehty aikanaan artikkeli Tekniikanmaailma lehteen nro. 1/82. Autossa on yhä sama rekisterikilpikin ja lehdessä peliä on kuvailtu kulmikkaaksi koppakuoriaiseksi.
Autossa on ollut alunperin diesel kone ja aiempi omistaja on vaihtanut siihen vakio suora bensa kuutosen. Mylly kuluttaa kiitettävästi 16 litraa sataselle, joten lomamatkan kurvit täytyy miettiä erittäin tarkasti. Kovalla vastatuulella tulee kuulemma halvemmaksi jäädä leirintäalueelle, joten olisiko protyypissä yhä jatko testattavaa. Ikkunassa käytyjä volkkaritapahtumia.
Loppuyhteenveto: Ranella on yhä tallessa kyseinen Rototyyppiä käsittelevä Tekniikanmaailma -lehti vuodelta 1982. Mitenkähän polttoaineen kohonneet nykyhinnat puolestaan mahtavat vaikuttaa polttoaineelle persolla Rototyypillä kurvailuun ja tuleeko lähimatkailu sillä rajoittumaan tulevana kesänä ihan vaan omalle tontille? Summa summarum, kaiken edellä nähdyn perusteella voidaan todeta, että Rälläkkä-Ranella pysyy hyvin kädessään kyseinen laikka ja puusepänhöyläkin!
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu