Kaarlelan Mikan harvoihin ja valittuihin koneisiin lukeutuu Freightliner jenkkirekka ja vuoden 1923 T-Ford roadster pickup Nivalassa
Kaarlelan Mika. Harvojen ja valittujen koneiden harrastaja sekä paikallinen metalli- ja remonttihommien yrittäjä.
Ford F600 vuosimallia 1960.
Kyseessä on korkea peli, joka tuli aikanaan uutena Suomeen paloautoksi Kirkkonummen palomiehille. Auto on tehdaskorotettu 4-vetomalli ja se on muunnelttu ja täysin läpikäyty Mikankin toimesta.
Peliin on asennettu pickupin lava ja ajokki toimii nykyisin Mikan käyttöautona.
Katto on yli 2 metriä korkealla, joten ohjaamosta on hyvä näkyväisyys.
Amerikkalaista laatua.
Mallikin osuu napakymppiin.
Mika vaihtoi pellin alle bensakoneen tilalle 7,3 litran V8 myllyn ja se yskäisee 185 hevosvoimaa. Autossa on ohjaustehostimet ja kampe on 4-vaihteinen automaatti.
Kromia.
Yksityiskohtia.
Freightliner jenkkirekka vuosimallia 1985.
Mestari nimittää Kotkasta löytynyttä ja museorekisterissä olevaa ajokkiaan "töpönokaksi". Kyseessä on lyhyt jatkohytti ja tuuliohjaimet hämäävät luulemaan sitä isommaksikin nupiksi.
Peliin on asennettu radio-ohjattavat vaihtolavalaitteet Suomessa.
Tuoteselostetta.
Autossa on Caterpillarin 15 litrainen kone, teliveto ja Fullerin suorahampainen laatikko. Kone kävikin pirteästi.
Freightliner Trucks on yhdysvaltalainen kuorma-autojen valmistaja, jonka omistaa saksalainen hyötyajoneuvovalmistaja Daimler Truck. Freightliner Trucksin brändi on Freightliner, joka on Pohjois-Amerikan markkinajohtaja rekkojen painoluokassa.
T-Ford roadster pickup vuosimallia 1923.
Peli tuli kokoelmiin 10 vuotta sitten Los Angelesista. Auto oli ennen kunnostusta hyvin ruosteinen ja auringon paahtama.
Puutyön tulosta.
Auto kävi osina ja tekniikkakin oli vielä yllättävän hyvässä kunnossa. Pellin alla 2,9 litran suora neloskone ja rinnallaan parivaihteinen puoliautomaatti vaihteisto. Ensin bensahana auki ja täysin ajokuntoinen 100-vuotias vanhus starttasi ensiyrittämällä.
Keulassa on pari huomioitavaa asiaa...
...nimittäin auton alkuperäiset umpiot....
...ja merkin vaatimattomuus sen aikaisessa näkyvyydessä.
Puolipuuvanteissa kehät on terästä ja puolat puuta.
Michigan pienpyöräkuormaaja 1960-luvulta.
Salosta löytynyttä konetta on käytetty ahtaissa louhostunneleissa junanvaunujen lastaukseen ja sillä on putsattu ruuman periä laivoista. Ilmeisesti kone on jäänytkin maailmalle jonkin paatin kyydistä. Kone painaa 3000-4000 kiloa.
Nimi viitannee syntymäkaupunkiinsa Amerikoissa.
Muunninvetoisen työjuhtan varusteena Waukeshan moottori, Powershift-vaihteisto ja 2 eteen ja yksi taakse.
Loppuyhteenveto: Mestarille ei merkkaa koneharrastelussa härveleiden määrä ja niihin kiintyminen vaan niiden hetkellinen mielekkyys. Mika totesikin juttutuokion lopuksi näidenkin koneiden taltioinnin olleen paikallaan, nimittäin hallissa saattaa joku kaunis päivä olla niiden tilalla taas jotakin ihan muuta.
Lue myös: Kallion Risto heitti Arin Pookiin itsetekemällään 12-metrisellä Ingrid köökipaatilla Raahessa
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu