Kaarlelan Väinö tunnetaan "yleismies jantusena" - kokoelman D4C ja D6C Caterpillarit sekä muut maansiirtokoneet edustavat alkupäätuotantantonsa malleja Nivalassa
Kaarlelan Väinö. Koneharrastaja, catepillarimies, tasoittaja, "yleismies jantunen" ja nykyinen eläkeläinen vuosimallia 1945. Vuosien aikana eräskin kone on mennyt näiden käsien läpi ja ne ovat lopulta päätyneet myyntiin maailmalle.
Työelämän aikana perheessä pyöritettiin myös yritystoimintaa ja tällä otsikolla siirryttiin ansaituille eläkepäiville.
Catepillarit D4D vuosimallia 1970 (vas.) ja D4C 1962.
Yhden koneen paino on suurinpiirtein 8000-9000 kiloa.
Pillareita myydään siis sarjakirjaimen mukaan kuin kauluspaitoja kaupassa. Nämäkin myös rypistyvät käytössä ja ovat vaatineet silittämistä :)
Caterpillareissa on aina 3 minuutin hehku.
C- ja D-malleissa on monenlaisia eroavaisuuksia.
Tässä kamppeessa on vain 60 hevosvoimaa ja D-mallissa niitä löytyy jo enemmänkin.
D-malli on siis uudempaa tuotantoa.
Tässä kamppeessa on erilainen vaihteisto ja sitä ajetaan kaasulla, eli powershift -laitteistolla. Moottori tosin on teknisesti samanlainen kuin C-mallissa, mutta vaihteistolauhduttajat on sijoitettu väliin.
Hytissä ja keulassakin on eroavaisuuksia.
Volvo N88 vuosimallia 1975.
Auto on otettu käyttöön maailmalla 70-luvun puolivälissä ja Väinö on entisöinyt läpikotaisin ostamansa ajokin.
Huoliteltuna kiireestä kantapäähän.
Lava on tehty irtotavarasta.
Peli oli toiminut aikanaan tukkiautona ja katto oli pahasti rutussa. Mätäsahon Lasselta löytyi passelisti tilalle korvaava katon yläosa. Terveisiä vaan sinne Lasselle! Aikanaan Rasvamonttu vierailun aikanakin siltä herralta oli lähdössä myös eräs N88 peli maailmalle.
Ohjaamo vaati myös paljon entisöintiä.
Merkkiin ja...
...malliin on Ari silloin tällöin törmännyt Rasvamonttu ohjelmassa. Korjaan, ei kun siis tavattu samanlaisia autoja :)
Focon hiioppi.
Nuffield 342 vuosimallia miekka ja kilpi.
Takana kipillinen keräyslaatikko peltokiville.
Kyseessä pienempi 3-pyttyinen malli. Kone on tullut taloon käytettynä ja vaatinut oman ehostuksensa.
Väinössä on siis ripaus traktorimiehen vertakin.
Åkerman H9M 1960-1970 vuosikymmenten vaiheilta.
Tämä yksilö on Åkermanin ensimmäisiä valmistettuja malleja.
Åkermans Verkstad valmisti Åkerman-merkkisiä kaivinkoneita Ruotsissa vuoteen 1999 saakka. Koneita valmistettiin myös Suomessa lisenssillä.
Pellin alta löytyi vain mallinumerokilpi.
Caterpillar 950 pyöräkuormaaja vuosimallia 1973.
Kampe edustaa mallistonsa ensimmäisiä sarjoja ja tuli taloon käytettynä. Osa-aika eläkeläistä käytetään nykyisin lumikoneena.
Pellin alla sama moottori kuin hallin nähdyssä D4D Caterpillarissa. Tätä sarjaa on löytynyt omasta takaa myös turbolla varustettuna vuodelta 1971.
Caterpillar D6C vuosimallia 1965.
Leveällä terällä on levitetty mm. metsäautotien pohjia. Koska aisat piti aikanaan saada ulommaksi, puskuria levennettiin sen mukaan. Lappuleveys on 10 senttiä normaalia leveämpi ja levyä on myös madallutettu 20 sentillä.
Tämä taitaa olla nyt niitten alussa mainittujen kauluspaitojen XL-kokoa.
Tilava hytti ja toppatuoli.
Kolmen minuutin hehku ja starttaus. Tällä kertaa käynnistys jäi kuitenkin haaveeksi, koska polttoaineen paine oli loppunut.
Tehtaan leima.
Mitäs tämän mallin kone sitten on syönyt?
Pellin alla 6-sylinterinen kone ja tehotuottona n. 130-140 hevosvoimaa.
Toimittaja muistaa lapsuudestaan, kun tämän tyylisellä koneella puskettiin metsäautotien pohjaa nykyisen Laivan kultakaivoksen suuntaan Raahessa 80-luvulla.
Telan leveyden on voinut valita koneelle ja käytölle sopivaksi.
Loppuyhteenveto: kyseinen mestari Kaarlelan Väinö on siis ehtinyt elämänsä aikana monenlaista ja yleismies jantusen tittelikään ei varmasti ole kaukaa haettu. Lopuksi voimme vielä todeta, että Nivala on ennenkin todettu puskutraktoreista rikkaaksi alueeksi. Ei siis ole ihmekkään, jos pitäjä on joka puolelta niin tasaisen aakeeta laakeeta maastoa :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu