Karhun Eeron massiivinen venäläinen ATS tykinvetäjä murisee Turkin Yläniässä Nivalassa

03.08.2023 15:46 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa lähdetään tällä kertaa kettua karkuun Nivalan Maliskylälle ja silloin tulee Karhu vastaan :) Valtavaa murinaa ei tosin pidä paikallinen koneharrastaja Karhun Eero, vaan ääni on peräisin ärhäkästä venäläisestä tykinvetäjä-kuorma-autosta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Karhun Eero. Koneharrastaja, Valmetin huoltomies ja nykyinen eläkeläinen vuosimallia 1946. Leipä irtosi miehelle kyseisen ammattinimikkeen ja konemerkin tehtävissä vuodesta 1969 alkaen. Sen jälkeen on korjattu kaikki mitä on kiinni saatu ja koneissa mestari sanoo olevansa kaikkien merkkien "leipäpappi".

(kuva: Ari Kettukangas)

Venäläinen ATS tykinvetäjä-kuorma-auto vuodelta 1958.

(kuva: Ari Kettukangas)

Voroshilovin hyökkäysajoneuvon alustalle tehtyä peliä on puhuteltu Suomessa ATS:ksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tätä konetta ei pidättele edes 2-metrinen lumihanki, vaan keula nousee kaasulla ilmaan ja kaappaa lumen alleen.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nestori on ajanut tämmöisellä vehkeellä armeijassa kaikki sotaharjoitukset ja saanut siihen myös koulutuksen ikuisella ajokortilla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla möyryää 39 litran 12-sylinterinen V12-moottori ja se puhaltaa tehoja 400 hevosvoimaa. Mikäli slommit löysää, potkun määrä vielä tuplaantuu!

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä yksilö ja vastaavia kamppeita on löytynyt 70-luvulla puolustusvoimien huutokaupoista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on ehtinyt olla myös turvesuoyrittäjien käytössä ja liikkuvat osat ovat saattaneet saada aikaan kipinöitä ja maastopaloja. Telojen irroitus on myös oma askareensa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarvikkeita.

VIDEO: Tykinvetäjä vauhdissa!

(kuva: Ari Kettukangas)

Silloin mentiin! - huusi Ylönen, kun yläparvi romahti!! Ilmajarrut odotuttivat ensin oman aikansa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Lentäjänlakki päähän ja kuulosuojaimet korville ohjaamossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toimittaja meinasi saada näytöksessä savumyrkytyksen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Hyökkäysvaiheessa ei saa käyttää pakkia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten traktoreita. Niitä on tonteilla 22 kappaletta, joista kaksi on Taavetteja, kaksi Fergua ja loput Valmetteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 900 vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellissä on vale etiketti ja 900:nen oli viimeisiä malleja ennen 702:sen ilmestymistä markkinoille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 602 on kasattu osista. Eero keräsi osia 3 vuotta, hankki tehtaalta valmiin hytin ja maalasi kokonaisuuden 25 vuotta sitten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 565 vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Peli ja mies ovat päässeet konelehtien ja -kirjojenkin sivuille. Kyseessä on ensimmäisiä Valmetteja, joihin on laitettu hydraulinen ohjaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

David Brown 950.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on entisöity Hämeenlinnassa ja kaupanteon jälkeen Eero teki siihen koneremontin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Englantilaista kampetta puhutellaan Suomessa Taavettina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oikealla osista kasattu malli ja vieressä Valmet 500 vuosimallia 1969.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe oli seisonut joutilaana tallissa 19 vuotta ja Eero korjasi lopulta sen moottorin. Käy ja kukkuu tämäkin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Osista kasatussa Valmetissa on puimurin moottori.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mestari on päätynyt koneineen näidenkin kansien väliin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nämä kaikki mallit löytyy Eeron omistuksesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 1100 vuosimallia 1969. Tätä turbokone kampetta on ajettu historiansa aikana kaikilla velleillä mm. mäntyöljyllä ja viinalla. Tällä pelillä on myös kuljetettu 35 000 kiintoa maata omasta maauimalasta Turkin Yläniässä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Turkin Yläniä. Lopussa tarkemmin paikasta. Tätä lampea ei siirretty paikalleen tykinvetäjällä :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Tällä vehkeellä syntyi Turkin Yläniään iso kuoppa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Harmaa Ferguson vuosimallia 1953. Kyseessä bensavehje ja ensimmäinen dieselmalli ilmestyi vuonna 1954.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Benz 115 200 D vuosimallia 1976. Siisti kampe oli aikanaan tamperelaisen poliisin ajokkina ja sillä on ajettu vain 140 000 kilometriä. Sisätiloistakin löytyneen hiekan olisi kaupanteon jälkeen saanut kuulemma postittaa takaisin kirjekuoressa. Eeron tontilta löytyy n. 30 mersua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jaguar V6-koneella. Terveisiä Talven Askolle Oulaisiin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Mercedes Bentz vuosimallia 2000. Mestari ei uskonut lankeavansa tietokoneautoon, mutta niinpäs vain kävikin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tietokone mersulla hurautettiin seuraavaksi pikalomalle aarniometsään Turkin Yläniään. Lammella on kokoa 1,1 hehtaaria ja koko tontin pinta-ala on 3 hehtaaria. Parhaimmillaan lammessa on syvyyttä 3,5 metriä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Turkin Yläniä. Lampi ja rakennukset syntyivät aikanaan Turkinkankaalle ja Eeron velipoika veisteli paikalle osuvamman nimen :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 359 D.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kampe on edelleen mukana työhommissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Daf kuorma-auto vuosimallia 1990. Kampe oli ensimmäisiä tietokoneautoja Suomessa ja tämä yksilö on lähtöisin Nivalasta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Valmet 900 vuosimallia 1969 & Interasfalttijyrä 355 1950-luvulta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Englantilainen toimiva peli painaa 8000 kiloa ja siinä on Fergusonin moottori. Pyörät voi täyttää vedellä ja painoa tulee silloin reilusti lisää.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tehtaan leima.

(kuva: Ari Kettukangas)

BMW moottoripyörä vuosimallia 1936. 750 kuutioinen peli on peräisin Hitlerin Venäjän rajalta perääntyneeltä komppanialta. Pyörä oli ollut piilossa kanalan vintillä Gorbatshovin kauteen saakka, jottei valtio takavarikoinut sitä. Ajokki ja nykyinen omistaja on siis päässyt näidenkin Vanhat koneet -kirjan kansien väliin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pyörä on nyt pikasijoitettuna varastossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Cadillac vuosimallia 1973.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: tälle mestarille ei lopuksikaan ole tärkeintä koneiden teho, vaan kunnioitus niiden säädöissä tehtaan alkuperäisiä standardeja kohtaan. Yllättävän monessa koneessa oli myös vuosimallina Valmetin huoltomiehelle mieleinen työelämän starttivuosi 1969. Vaan toimittajallapa se taisi lopultakin tarttua vahingossa matkaan Eeron omaisuutta, nimittäin kotiin tullessa auton perältä löytyi Karhun sukset! :)

Lue myös: Kaarlelan Väinö tunnetaan "yleismies jantusena" - kokoelman D4C ja D6C Caterpillarit sekä muut maansiirtokoneet edustavat alkupäätuotantantonsa malleja Nivalassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat