Karhun Eeron massiivinen venäläinen ATS tykinvetäjä murisee Turkin Yläniässä Nivalassa
Karhun Eero. Koneharrastaja, Valmetin huoltomies ja nykyinen eläkeläinen vuosimallia 1946. Leipä irtosi miehelle kyseisen ammattinimikkeen ja konemerkin tehtävissä vuodesta 1969 alkaen. Sen jälkeen on korjattu kaikki mitä on kiinni saatu ja koneissa mestari sanoo olevansa kaikkien merkkien "leipäpappi".
Venäläinen ATS tykinvetäjä-kuorma-auto vuodelta 1958.
Voroshilovin hyökkäysajoneuvon alustalle tehtyä peliä on puhuteltu Suomessa ATS:ksi.
Tätä konetta ei pidättele edes 2-metrinen lumihanki, vaan keula nousee kaasulla ilmaan ja kaappaa lumen alleen.
Nestori on ajanut tämmöisellä vehkeellä armeijassa kaikki sotaharjoitukset ja saanut siihen myös koulutuksen ikuisella ajokortilla.
Pellin alla möyryää 39 litran 12-sylinterinen V12-moottori ja se puhaltaa tehoja 400 hevosvoimaa. Mikäli slommit löysää, potkun määrä vielä tuplaantuu!
Tämä yksilö ja vastaavia kamppeita on löytynyt 70-luvulla puolustusvoimien huutokaupoista.
Kampe on ehtinyt olla myös turvesuoyrittäjien käytössä ja liikkuvat osat ovat saattaneet saada aikaan kipinöitä ja maastopaloja. Telojen irroitus on myös oma askareensa.
Tarvikkeita.
VIDEO: Tykinvetäjä vauhdissa!
Silloin mentiin! - huusi Ylönen, kun yläparvi romahti!! Ilmajarrut odotuttivat ensin oman aikansa.
Lentäjänlakki päähän ja kuulosuojaimet korville ohjaamossa.
Toimittaja meinasi saada näytöksessä savumyrkytyksen :)
Hyökkäysvaiheessa ei saa käyttää pakkia.
Sitten traktoreita. Niitä on tonteilla 22 kappaletta, joista kaksi on Taavetteja, kaksi Fergua ja loput Valmetteja.
Valmet 900 vuosimallia 1969.
Pellissä on vale etiketti ja 900:nen oli viimeisiä malleja ennen 702:sen ilmestymistä markkinoille.
Valmet 602 on kasattu osista. Eero keräsi osia 3 vuotta, hankki tehtaalta valmiin hytin ja maalasi kokonaisuuden 25 vuotta sitten.
Valmet 565 vuosimallia 1966.
Peli ja mies ovat päässeet konelehtien ja -kirjojenkin sivuille. Kyseessä on ensimmäisiä Valmetteja, joihin on laitettu hydraulinen ohjaus.
David Brown 950.
Kampe on entisöity Hämeenlinnassa ja kaupanteon jälkeen Eero teki siihen koneremontin.
Englantilaista kampetta puhutellaan Suomessa Taavettina.
Oikealla osista kasattu malli ja vieressä Valmet 500 vuosimallia 1969.
Kampe oli seisonut joutilaana tallissa 19 vuotta ja Eero korjasi lopulta sen moottorin. Käy ja kukkuu tämäkin.
Osista kasatussa Valmetissa on puimurin moottori.
Mestari on päätynyt koneineen näidenkin kansien väliin.
Nämä kaikki mallit löytyy Eeron omistuksesta.
Valmet 1100 vuosimallia 1969. Tätä turbokone kampetta on ajettu historiansa aikana kaikilla velleillä mm. mäntyöljyllä ja viinalla. Tällä pelillä on myös kuljetettu 35 000 kiintoa maata omasta maauimalasta Turkin Yläniässä.
Turkin Yläniä. Lopussa tarkemmin paikasta. Tätä lampea ei siirretty paikalleen tykinvetäjällä :)
Tällä vehkeellä syntyi Turkin Yläniään iso kuoppa.
Harmaa Ferguson vuosimallia 1953. Kyseessä bensavehje ja ensimmäinen dieselmalli ilmestyi vuonna 1954.
Mercedes Benz 115 200 D vuosimallia 1976. Siisti kampe oli aikanaan tamperelaisen poliisin ajokkina ja sillä on ajettu vain 140 000 kilometriä. Sisätiloistakin löytyneen hiekan olisi kaupanteon jälkeen saanut kuulemma postittaa takaisin kirjekuoressa. Eeron tontilta löytyy n. 30 mersua.
Jaguar V6-koneella. Terveisiä Talven Askolle Oulaisiin!
Mercedes Bentz vuosimallia 2000. Mestari ei uskonut lankeavansa tietokoneautoon, mutta niinpäs vain kävikin.
Tietokone mersulla hurautettiin seuraavaksi pikalomalle aarniometsään Turkin Yläniään. Lammella on kokoa 1,1 hehtaaria ja koko tontin pinta-ala on 3 hehtaaria. Parhaimmillaan lammessa on syvyyttä 3,5 metriä.
Turkin Yläniä. Lampi ja rakennukset syntyivät aikanaan Turkinkankaalle ja Eeron velipoika veisteli paikalle osuvamman nimen :)
Valmet 359 D.
Kampe on edelleen mukana työhommissa.
Daf kuorma-auto vuosimallia 1990. Kampe oli ensimmäisiä tietokoneautoja Suomessa ja tämä yksilö on lähtöisin Nivalasta.
Valmet 900 vuosimallia 1969 & Interasfalttijyrä 355 1950-luvulta.
Englantilainen toimiva peli painaa 8000 kiloa ja siinä on Fergusonin moottori. Pyörät voi täyttää vedellä ja painoa tulee silloin reilusti lisää.
Tehtaan leima.
BMW moottoripyörä vuosimallia 1936. 750 kuutioinen peli on peräisin Hitlerin Venäjän rajalta perääntyneeltä komppanialta. Pyörä oli ollut piilossa kanalan vintillä Gorbatshovin kauteen saakka, jottei valtio takavarikoinut sitä. Ajokki ja nykyinen omistaja on siis päässyt näidenkin Vanhat koneet -kirjan kansien väliin.
Pyörä on nyt pikasijoitettuna varastossa.
Cadillac vuosimallia 1973.
Loppuyhteenveto: tälle mestarille ei lopuksikaan ole tärkeintä koneiden teho, vaan kunnioitus niiden säädöissä tehtaan alkuperäisiä standardeja kohtaan. Yllättävän monessa koneessa oli myös vuosimallina Valmetin huoltomiehelle mieleinen työelämän starttivuosi 1969. Vaan toimittajallapa se taisi lopultakin tarttua vahingossa matkaan Eeron omaisuutta, nimittäin kotiin tullessa auton perältä löytyi Karhun sukset! :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu