Korpelan Voitto ja Männistön Sakari ovat rautainen parivaljakko kaksipyöräisten parissa - kokoelmassa mm. entisöidyt Jawa 250 ja 350 mallit Raahessa

07.09.2023 14:35 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa varaudutaan hiljalleen syksyn tuloon ja aletaankin hahmottelemaan kaksipyöräisten varastointia Raahessa. Korpelan Voiton ja Männistön Sakarin entisöidyt Jawat ja mopot laitettiin kuitenkin vielä potrettiin hyvissä ajoin ennen pyöräilykauden päättymistä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Korpelan Voitto. Pitkänlinjan pyöräharrastaja ja aikanaan työelämästä sairaseläkkeelle jäänyt tehtaan huoltomies. Kotitalliin on onneksi lyhyt matka työhommiin ja kättentaidot ja konetietämyskin ovat edelleen visusti hallinnassa. Eräskin kunnostettu pyörä on mennyt näiden käsien kautta maailmalle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Männistön Sakari. Nuoruudestaan saakka kaksipyöräisiin mieltynyt koneharrastaja ja eläkkeellä oleva seurakunnan taloussihteeri. Omiin ajokkeihin lukeutuu mm. vuoden -61 Tunturi mopo, jonka tarakalla isä kuskasi hänet jo pyrkimään oppikouluun. Sakarin erikoisosaamista ovat erityisesti sähköpuolen kytkennät.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jawa on tšekkiläinen moottoripyörämerkki, jota Jawa yhtiö ryhtyi valmistamaan vuodesta 1929 alkaen. Jawa oli edullinen, uudenaikainen ja se osoittautui myös luotettavaksi ja kestäväksi. Merkin säännöllinen tuonti Suomeen alkoi 50-luvun alussa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jawa 350 vuosimallia 1960.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on 2-pyttyinen ajokki jo Sakarin nuoruudesta. Mestari hankki pyörän 16 vuotiaana, kunnosti sen ja maalasi tuolloin siniseksi. Sepän 50-vuotispäivien aikaan pyörä kunnostettiin uudelleen ja kampe sai silloin mustan värinsä. Pyörä on museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tarakka valmistui kätevällä nätisti ostoskärrystä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jawa 250 vuosimallia 1959.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Voiton mieluisin ajokki ja tällä kertaa sen käynnistys jäi kuitenkin hanan vuoksi puolitiehen. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Hanassa oli roskat poistava sihti tukossa. Uuden bensan kaataminenkaan ei nyt siis auttanut, vaan koneppa erehtyi kuitenkin juonittelemaan tekijänsä käsissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jawa CZ vuosimallia 1956.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämä Voiton peli on varustettu kromatulla tankilla. Mestari muistelee myös puhutun ns. "karvalakkimallista", jonka sai maalatun tankin vuoksi ostettua halvemmalla. Voitto möi myös pari viikkoa sitten isorattaisen vuoden -53 Jawa CZ:in Tsekkoslovakiaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tunturi mopo vuosimallia 1961.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä Sakarin isän hankkima peli, jonka tarakalla hän kuskasi tulevan pyörämiehen kahtena päivänä pyrkimään oppikouluun Oulaisissa. Syntyjään Sakari on Merijärveltä. Pyörä on museorekisterissä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tunturi vuosimallia 1966.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on Voiton entisöimä kampe.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tunturi vuosimallia 1976.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tämän ajokin Voitto kunnosti marjareissuja varten.

(kuva: Ari Kettukangas)

Solifer vuosimallia 1976.

(kuva: Ari Kettukangas)

Voitto vaihatti tämän pelin aikanaan kahdella mopolla Ylivieskasta. Kampe tuli ajoon valmiina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tulevia projekteja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sakari esittelee seuraavaksi Voiton konepöytä hankinnan...

(kuva: Ari Kettukangas)

...joka on jalostettu sairaalan vanhasta hoitopöydästä! Voitto kyseli joutilasta kampetta sairaalasta ja sellainen löytyi heti seuraavana päivänä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pöytä säätyy manuaalisella jalkapolkimella 37-77 sentin korkeuteen ja säästää turhalta konttaamiselta. Eli tässäkin tapauksessa potilas on aina nostettu pöydälle :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Vielä lopuksi näytösajo.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: syksyyn valmistautuminen jatkui molemmilla mestareilla tulevien projektien parissa ja entisten tarkistelulla ja vahaamisella. Mutta kerrataanpa vielä, avun tarpeessa Voiton bravuuritaitoja ovat siis koneen kasaaminen sekä laakerointi ja Sakarilla puolestaan sähkötyöt. Molemmat ukot kuitenkin kehuivat koko ajan kilpaa toisiaan, joten toimittajalle jäi nyt epäselväksi, kumpi heistä lopulta oli se kummankin itsestään mainitsema vaatimaton apupoika :)

Lue myös: Main Street Cruisers kerhossa harrastetaan kaikkia amerikkalaisia automerkkejä - Ruokamon Petrin omiin ylpeyksiin lukeutuu mm. 60- & -70-luvun Chevrolet Impala ja Nova Keminmaassa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat