Korpelan Voitto ja Männistön Sakari ovat rautainen parivaljakko kaksipyöräisten parissa - kokoelmassa mm. entisöidyt Jawa 250 ja 350 mallit Raahessa
Korpelan Voitto. Pitkänlinjan pyöräharrastaja ja aikanaan työelämästä sairaseläkkeelle jäänyt tehtaan huoltomies. Kotitalliin on onneksi lyhyt matka työhommiin ja kättentaidot ja konetietämyskin ovat edelleen visusti hallinnassa. Eräskin kunnostettu pyörä on mennyt näiden käsien kautta maailmalle.
Männistön Sakari. Nuoruudestaan saakka kaksipyöräisiin mieltynyt koneharrastaja ja eläkkeellä oleva seurakunnan taloussihteeri. Omiin ajokkeihin lukeutuu mm. vuoden -61 Tunturi mopo, jonka tarakalla isä kuskasi hänet jo pyrkimään oppikouluun. Sakarin erikoisosaamista ovat erityisesti sähköpuolen kytkennät.
Jawa on tšekkiläinen moottoripyörämerkki, jota Jawa yhtiö ryhtyi valmistamaan vuodesta 1929 alkaen. Jawa oli edullinen, uudenaikainen ja se osoittautui myös luotettavaksi ja kestäväksi. Merkin säännöllinen tuonti Suomeen alkoi 50-luvun alussa.
Jawa 350 vuosimallia 1960.
Kyseessä on 2-pyttyinen ajokki jo Sakarin nuoruudesta. Mestari hankki pyörän 16 vuotiaana, kunnosti sen ja maalasi tuolloin siniseksi. Sepän 50-vuotispäivien aikaan pyörä kunnostettiin uudelleen ja kampe sai silloin mustan värinsä. Pyörä on museorekisterissä.
Tarakka valmistui kätevällä nätisti ostoskärrystä.
Jawa 250 vuosimallia 1959.
Kyseessä Voiton mieluisin ajokki ja tällä kertaa sen käynnistys jäi kuitenkin hanan vuoksi puolitiehen.
Hanassa oli roskat poistava sihti tukossa. Uuden bensan kaataminenkaan ei nyt siis auttanut, vaan koneppa erehtyi kuitenkin juonittelemaan tekijänsä käsissä.
Jawa CZ vuosimallia 1956.
Tämä Voiton peli on varustettu kromatulla tankilla. Mestari muistelee myös puhutun ns. "karvalakkimallista", jonka sai maalatun tankin vuoksi ostettua halvemmalla. Voitto möi myös pari viikkoa sitten isorattaisen vuoden -53 Jawa CZ:in Tsekkoslovakiaan.
Tunturi mopo vuosimallia 1961.
Kyseessä Sakarin isän hankkima peli, jonka tarakalla hän kuskasi tulevan pyörämiehen kahtena päivänä pyrkimään oppikouluun Oulaisissa. Syntyjään Sakari on Merijärveltä. Pyörä on museorekisterissä.
Tunturi vuosimallia 1966.
Kyseessä on Voiton entisöimä kampe.
Tunturi vuosimallia 1976.
Tämän ajokin Voitto kunnosti marjareissuja varten.
Solifer vuosimallia 1976.
Voitto vaihatti tämän pelin aikanaan kahdella mopolla Ylivieskasta. Kampe tuli ajoon valmiina.
Tulevia projekteja.
Sakari esittelee seuraavaksi Voiton konepöytä hankinnan...
...joka on jalostettu sairaalan vanhasta hoitopöydästä! Voitto kyseli joutilasta kampetta sairaalasta ja sellainen löytyi heti seuraavana päivänä.
Pöytä säätyy manuaalisella jalkapolkimella 37-77 sentin korkeuteen ja säästää turhalta konttaamiselta. Eli tässäkin tapauksessa potilas on aina nostettu pöydälle :)
Vielä lopuksi näytösajo.
Loppuyhteenveto: syksyyn valmistautuminen jatkui molemmilla mestareilla tulevien projektien parissa ja entisten tarkistelulla ja vahaamisella. Mutta kerrataanpa vielä, avun tarpeessa Voiton bravuuritaitoja ovat siis koneen kasaaminen sekä laakerointi ja Sakarilla puolestaan sähkötyöt. Molemmat ukot kuitenkin kehuivat koko ajan kilpaa toisiaan, joten toimittajalle jäi nyt epäselväksi, kumpi heistä lopulta oli se kummankin itsestään mainitsema vaatimaton apupoika :)
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu