Pelkosen Esko erottelee vanhat "patanokka" Man kuorma-autot ja muut aarteet akanoista Pyhäjoen hajottamolla
Pelkosen Esko. Lupsakka romunkerääjä, kierrättäjä, koneharrastaja, entisöijä ja paikallisen Old Machines konekerhon varapuheenjohtaja. Mestari on romuille ronskikätinen tai hellävarainen, nimittäin omalla hajottamolla erotellaan raakasti jyvät akanoista. Hyville varaosille puolestaan näytetään vihreää valoa varaosamyymälän puolella ja entisöintiin päätyneitä menopelejä käsittellään silkkihansikoin. Harvinaisia koneita on kertynyt runsaasti työmaalle ja kotinurkkiinkin. Yrittäjän taskussa soi koko ajan puhelin ja kiirettä on pitänyt mm. juuri alkaneessa turvekoneiden romutuskampanjassa. Ahkera ja kätevä päällysmies kuitenkin hoiti yhtäaikaa oheisen kone-esittelyn, asiakaspalvelun, puhelinpäivystyksen ja erilaiset romukuormaukset!
Yrityksen toiminta käynnistyi aikanaan Rannikon Auto ja Varaosa nimellä ja myynnin ohessa ajettiin myös romua. Lopulta palvelujen selkiyttämiseksi perustettiin aputoiminimi Pyhäjoen Romu.
Hulppea 35 tonnin Terex Fuchs MHL 350 nosturi. (tangossa yrityksen aputoiminimi).
MHL malli on rakennettu järeämmällä alustalla ja siitä löytyy leveämmällä olevat tassut. Kone on varustettu 16 metrin puomilla ja se nostaa vierestä 10 tonnia. Koura itsessään painaa 2 tonnia.
Talvella kone on toiminnassa kellokytkimellä, jonka avulla hydrauliikkaöljyt, moottorin lokilämmitin ja hytin sisätila lämpeävät. Työt on mukava aloittaa lasit sulana ja nytkin moottori oli heti töihin valmiina.
Kotka huomasi maassa kyyhöttävän myyrän...
...ja iski siihen heti kyntensä!
16 metrin puomi nostaa vielä suoranakin 3-4 tonnia.
Ja saalis päätyi pesään myöhemmin hyödynnettäväksi.
Harjaantuneella romumiehellä on aarteiden ilmestyessä myös tarkka haukan katse.
Yritys purkaa, ostaa ja myy käytettyjä autoja ja varastoi autoista puretut käyttökelpoiset varaosat myös myytäväksi.
Fuksi on yleensä ensimmäisen vuosikurssin opiskelija, mutta tällä vehkeellä on tehty enemmän töitä.
Seuraavaksi vanhoja kuorma-autoja.
"Patanokka" MAN Diesel vuosimallia 1969.
MAN kuorma-autot ovat nelivetoisia ja niitä on käytetty ennen tukkiautojen omia hiabeja niiden puutavaran lastaukseen. Perässä Fiskar 6000 nosturi.
Esko kertoo ajaneensa näillä peleillä metsässä ja ne ovat kuulemma kiinni jäämättömiä hirmu menijöitä.
Kyseiset toimivat kamppeet ovat jossain vaiheessa seisoneet pitkään hylättyinä metsässäkin, mutta senkin jälkeen startanneet muitta mutkitta. Tämäkin peli on ollut alunperin väriltään oranssi, mutta maalattu myöhemmin siniseksi.
"Patanokka" Man Diesel vuosimallia 1969.
Eskolla on MAN kuorma-autoja kaksi kappaletta.
Mikäs se tämä MAN on sitten perujaan?
MAN SE on nykyisin saksalainen koneteollisuuden tuotteita valmistava yritys ja MAN Groupin emoyhtiö. Ensimmäisen Maailmansodan jälkeen alkoi kilpailu ensimmäisen dieselkäyttöisen kuorma-auton rakentamisesta ja parhaan polttoaineen ruiskutusmenetelmä kehittämisestä dieselmoottoriin. Yritys toimittaa edelleen kuorma- ja linja-autoja, dieselmoottoreita sekä turbiineita.
8 tonninen nelospillari D4D. Kyseessä kokoelman pienempi malli ja sen kone on menossa auki sieltä kuuluvan kolinan johdosta. Olisikohan sinne unohtunut kolinapullo? :) Härvilän valtava jäähdyttäjäkin painaa monta sataa kiloa.
Puimakoneesta juuri myyty 40 hevosvoiman Perkinsin pikku moottori.
Esko tarkastelee huolellisesti moottoreiden öljyjä ja voitelee aineella myös seisontaan jäävien koneiden mäntiä.
Vannekuorma lähdössä sulatukseen. 3 tonnia kantavalla ja 2x5 metrisellä kärryllä voidaan kuljettaa myös autoja.
Työmies Rekolla homma kävi nätisti kuin vanhalla keilaajalla :) Kärry sopii vedettäväksi Hiluxin perään.
Myynnissä on myös monenlaista uutta ja vanhaa kanttipalkkia, putkea ja teräslevyä.
Seuraavaksi kattokavalkaadi ohikulkijoiden iloksi! Venytetty harmaa Ferguson. Pellin alle on laitettu Nissan Cedricin kuutosmoottori ja automaatti vaihdelaatikko. Kokonaisuuteen kuuluu myös omakin vaihdelaatikko, eli vaihteita riittää eri peltotöissä. Runkoa on jouduttu jatkamaan konesiirron vuoksi ja isäntä puhutteleekin lopputulosta mäyräkoiraksi! :)
Valmet 20. Käyntikuntoinen bensapetrooli vehje, mutta kipinä vain on kadonnut johonkin. Kone päätyi toistaiseksi kahvipannu pakoputken nokkassaan koristeeksi kontin päälle. Esko laittoi ensin öljyä mäntien päälle jumien estämiseksi.
Fordson Dexta. Tämä ei ole Super ja siinä versiossa olisikin enemmän heppoja. Kyseessä kuitenkin erikoisempi malli, nimittäin perän ja vaihdelaatikon väliin on tehty välilevy. Peli on ilmeisesti ollut maidon ajossa ja se on nopea maantiellä. Nytkin se kävisi, mutta vaikka vaihteet menee päälle - se ei liiku mihinkään.
Massey Ferguson 165 Multipower. Käyntikuntoinen peli, mutta siitä pitäisi käyttää kone auki ja vaihtaa rikkoutunut mäntä. Moottori käy nyt kolmella pytyllä.
Mysteeri auto vai merkillinen merkitön auto?
Peli näyttää mersulle. Se on englantilainen vanha taksi ja ratti on oikealla puolella. Kuka osaa kertoa auton oikean merkin?
Vanhoja maatalouskoneita ja juoma-automaatteja. Yritetäänpä kurkata lähempää!
Jonkun sortin haravakone, joka potkii ja sätkii renkaasta vipuvarrella.
Hevosvetoinen potunostokone.
Hevosvetoinen niittokone.
Käymme yhdessä ain lauloi hiiva ja sokeri! Kaksi pontikkapannua, joista toinen toimii sähköllä ja toinen Pookin Perjantai-illan...korjaan, nuotion päällä :)
Sitten Yppärin kotikokoelmaan! Viitospillari D5D.
Tämä isompi malli painaa 15 tonnia.
Caterpillareitakin saa kuin paitoja eri kokoisena.
Volvo Amazon vuosimallia 1969.
Esko tykkää Vanhoista Volvoista ja pitää niitä lujina ja idioottivarmoina peleinä. Tämän yksilön mestari purki 14 vuotta sitten atomeiksi ja laittoi loisto kuntoon. Viime kesänä auto sai myös museoleiman. Ostaessa pellit oli maalattu perusvalkoiseksi ja ne sai kunnostuksen yhteydessä takaisin prikulleen alkuperäisen kananmunan värinsä - Kalifornian valkoisen.
Toimittaja näki aikanaan Eskon ajelevan tällä kylillä heti kunnostuksen jälkeen.
Peltiä päivänvalossa.
Amazon on ollut myös hääautona.
Volvo 144 vuosimallia 1974.
Tämän harvinaisen yksilön Esko osti kuolinpesältä Pyhäjoelta.
Pelillä on ajettu 607 tuhatta, mutta se on tekniikaltaan uuden veroinen. Korjaukset on tehty aina merkin omilla osilla.
Volvo projekti vuosimallia 1970.
Pienen fiksaamisen jälkeen tämänkin pelin saa museorekisteriin.
Vielä puuttuu verhoilua penkeistä....
..ja ovista. Alkuperäiset oviverhoilut ovat kyselyssä Ruotsista.
Pellin alustasta ei ainakaan tullut mitään noottia.
Renault N71 traktori vuosimallia 1963.
Harvinainen peli tunnetaan myös "suomi mallina". Esko oli etsinyt kauan kyseistä merkkiä ja vinkin saatuaan osti kyseisen yksilön heti ja näkemättä Etelä-Suomesta. Traktori oli ollut uudesta asti samassa talossa. Alkuperäisenä maali, taustapeili, takarenkaat ja ilmeisesti kyseisten rattaiden ilmanpainekkin on ja made in Ranska! Pelleissä korostuu kyseisen maan muotoilu.
Pellin alla on vesijäähdytteinen Perkinsin moottori, joka on sama kuin 35:ssa Fergussa. Erikoisuutena tasauspyörästön lukko ja 5 ja 6 vaihde on synkronoitu. Renault on ollut aikanaan melkein puolta kalliimpi kuin Porsche traktorit ja merkillä on ollut huonosti jälleenmyyjiä Suomessa. Eskon kotonakin oli vastaava peli 60-luvulla ja vaikka se olikin säälimättömän kovassa käytössä, kone oli luja ja kesti.
Isoon tankinreikään kaataa polttoainetta vaikka ämpäristä.
Soppatykki pahan päivän varalle. Esko on kytkenyt sodan käyneeseen kamppeeseen valot ja vilkut. Kattila on kiertänyt henkilöauton perässä erilaisissa kerhon ja kylän tapahtumissa. Soppatykkiä ei myöskään tarvi rekisteröidä.
Valmet 1102 vuodelta miekka ja kilpi.
Nelivetoinen kampe on aikanaan armeijalta ostettu. Sen jälkeen se oli ensimmäisiä pikijyrsijöitä kalajokisella asfalttifirmalla. Hirvittävän riskissä mallissa on järeä etuperä ja eturenkaan planeettapyörästö tulee ulos vanteesta parikymmentä senttiä. Eturattaat eivät paljoa käänny. Hydraulikeulapumpulla ja äkkikaasulla nopea etukuormaaja nousee ylös sekunnissa. Kerrankin työporukalla oli hajonnut jotain vaihdelaatikosta ja koko traktori oli purettu yöllä huoltamon pihalle ja kasattu taas seuraavana päivänä. Esko uhkaa viedä kyseisen hirmun vielä pullinkiin näyttämään mihin se vaunu viedään!
Nuffi 342 vuosimallia 1965.
Esko hankki tämän yksilön jo 25 vuotta sitten.
Zetor 25A (nopea malli) vuosimallia 1955.
Zetorimies kesää talvea.
Eskon mopotalli.
Zundapp Combinette vuosimallia 1960.
Kyseessä erittäin harvinainen ja hyvin säilynyt yksilö! Esko hieman putsaili hankkimaansa löytöä ja peli meni heittämällä museorekisteriin. Mopoa on hyvin pidetty ja tullaan pitämään myös jatkossa.
Zundappissa on alkuperäiset renkaat ja lilan värinen tulppa. Pelillä on ajettu reilu 11 tuhatta kilometriä ja se on silti mittaria myöten täydellisessä kunnossa. Mopo oli seissyt kesästä asti tallissa ja lopussa olevasta tulpasta huolimatta se starttasi melkein välittömästi. Käyntiääni on nätti, vehje on salkkuineen ministerimallia ja polkimilla pääsee polttoaineen loppuessa kotiin ekoystävällisesti :)
Pappa-Tunturi vuosimallia 1980.
Mopo on museorekisterissä ja monien asiantuntijoiden mielestä tämä yksilö nyt komeampi kuin tehtaalta tullessa. Täysin läpi käyty peli on myös hyvä käynnistymään.
Puch Steyr Monza vuosimallia 1982. Kyseessä mukavasti ajettava itävaltalainen pyörä, jota ei ole koskaan tuotu Suomeen. Mallia on mennyt Ruotsiin ja tämäkin yksilö on tuotu sieltä maahan. Peli on tehty kevytmoottoripyörän alustalle, eli siinä on normaalia mopoa jämäkämpi runkorakenne ja isommat jarrut. Rapakon takanakin se on toiminut mopona ja siihen on laitettu pienempi sylinteri. Kampe on museorekisterissä, vaikka tarroja kuulemma pitäisi vähentää kyljestä.
Suzuki S1. Viimeiseen tappiin viritetty 90 kuutioinen hirmu, joka heittää äkkipojan selästään! Maksimiin porattu kasikymppinen Maloss, 24 millinen Mikunin kaasari ja tehopakoputki. Aluksi peli suttasi joka vaihteella ja nyt nappularenkaiden avulla sillä on kesäisin kiva käydä pöllyyttämässä rantahiekkaa. Ja ääni kuuluu kauas!
Esko vei aikanaan pyörän viritettäväksi Kempeleeseen Lintaalin Anssille. Sama seppä oli nimennyt pelin omistuskirjoittamallaan peltiläpyskällä Eskon näköiseksi. Ihan selvästi nimeen kätkeytyy juuri tämä sama mies! :)
Mitsubishi L200 vuosimallia 1996.
Kyseessä viimestä L200 kanttimallia. Autossa oli hyvä kori ja Esko päätti aluksi sen käyttöentisöidä. Työ kuitenkin eteni viimeisen tapin takaa ja nyt se olisi museokelpoinen peli. Vielä täytyy kuitenkin odottaa karttuvaa ikää muutama vuosi, nimittäin museointi vaatii kuluneeksi 30 vuotta valmistusvuoden päättymisestä.
Penkit ja verhoilutkin menivät täysin uusiksi. Hyväkuntoinen alusta on täysin massattu ja yhdestäkään kohdasta ei tarvinnut hitsata. Tuttu maalari viimeisteli kokonaisuuden alkuperäisellä värillä. Katolta, keulasta ja perältä löytyy ledityövalot. Moiset majakat ei omistajansa mukaan tosin kuulu museoautoon.
Toyota Hilux vuosimallia 2021.
Tällä uuden karhealla pelillä on ajettu vasta 20 tuhatta.
Mestarin mukaan tämä on kuulemma mahdoton menijä.
Penkitkin saa helposti irti pulteilla.
Toyotan perään on näppärä ottaa tilava ja 3 tonnia kantava peräkärry.
Hilux on ollut Toyotan mallistossa vuodesta 1968 lähtien.
Loppuyhteenveto: toimittajakin innostui heti shoppailemaan hajottamolla :) Taustalla olevasta aarremakasiinista löytyy esimerkiksi vanhoja kahvipannuja, kattiloita ja maitopäniköitä. Toimittaja puolestaan etsi valikoimasta juontokouraa ja Esko kertoi sen heti löytyvän, kunhan hän saa ensin purettua kuorma-autonsa :)
Lue myös: Niemi-Korven Johanneksen kasaama Turbo Mörkö -kelkkaviritelmä hyytää tehokkuudellaan Haapajärvellä
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu