Jokilaakson Maastoautoilijat ovat lujasti kiinni harrastuksessaan Alavieskassa
Jokilaakson Maastoautoilijat. Kerhon porukassa on mainio yhteishenki ja tiimityönä tapahtuvassa harrastuksessa kaveria ja kalustoa ei koskaan jätetä metsään oman onnensa nojaan. Jokainen harrastaja tuntuu luottavan siviilikamppeissakin auton korkeuteen ja joka pelistä löytyy melkein poikkeuksetta vinssit. Porukan mukaan kisa-autoja korjataan pari viikkoa ja ajetaan sen jälkeen aina yksi päivä. Mitä pahempi ajopaikka, sen parempi. Tutuksi tulleen Alavieskan SEO:n näytösluonteiset aurausvallitkin olivat siis pieniä silakoita joulukaloiksi näille herroille. Viimeksi hieman haastavampia ajoja oli mm. maaliskuussa Verkasalossa.
Jolma ry. Jokilaakson Maastoautoilijat ry perustettiin vuonna 2006. Viime vuonna aktiivijäseniä oli n. 20-50 henkilöä ja heitä on tullut mukaan toimintaan mm. Alavieskasta, Kalajoelta, Kannuksesta, Merijärveltä, Nivalasta ja Oulaisista.
Offroad maastoautoilu. Harrastus ja kilpaileminen sisältävät monta lajityyppiä. Jolman päälajina on suunnistus, mutta löytyy myös trialia ja pidemmän matkan safaritoimintaa. Ajoja harrastetaan kesällä ja talvella ne tapahtuvat Jokilaakson maastoissa ja kauempana vierailumatkoilla. Toiminta tapahtuu tarkasti merkatuilla reiteillä ja aina maanomistajan luvalla. Hallussa on myös palonsammutus ja öljytorjunta puoli. Automerkkeihin kuuluu mm. Hiluxia, Mitsubishiä, Nissan Patrollia ja Toyotaa ym. Ajotoiminta tapahtuu metsäpoluilla, rinteissä, kivikoissa, kallioilla ja jopa suolla.
Marjakankaan Kari. Mestari toimii nykyisin yhdistyksen puheenjohtajana ja aloitti jäsenyyden seurassa jo vuonna 2010. Hän hankki ensimmäisen nelivetoautonsa vuonna 1990 ja siitä lähtien on viritelty näitä vehkeitä. Konkari tietää maastoautoilun vaativan myös hyvää ajotaitoa ja pelisilmää. Lisäksi oikealla rakentelulla ja varustelulla on tärkeä osuus. Talvella lumi tasoittaa jonkin verran maastoa, mutta se aiheuttaa kevyenäkin tavarana auton akselistolle yllättävän suurta massaa.
VIDEO: Jolman Talvisafari Verkasalossa vuonna 2023.
Sitten pihalle ajettujen kattausten pariin!
Land Rover.
Land Roverista, Unimog maastokuorma-autosta ja muista sekalaisista osista kasattu hirmu odotti malttamattomana testiajoa.
Mutta mitäs kaikkea tämä peli sitten on tarkalleen syönyt?
Alla Unimog maastokuorma-auton akselit.
Varusteena Jeepin laatikot...
...ja Jeepin 5.2 litran vakio 8-kone. Pellin alla muhii 220 hevosvoimaa ja vääntöä on 460 newtonia.
Kuvakulma antaa autolle vielä lisäkokoa.
Alla 42 tuuman renkaat ja niissä tietoisesti matalat paineet, jotta ne mukautuvat hyvin maastoon. Renkaiden paine oli tarkalleen 0.35 kiloa.
Maastoautojen maanvarassa on tärkeää joka sentti. Autojen pohjapanssarin korkeuksissa on n. 10-15 sentin eroja ja liian korkeasta pelistä tulisi kalliokiipeilyssä vaappuva hoijakka. Öljypohjat on suojattu rautalevyillä ja auto jää talvella kiinni juuri akseleiden eteen kertyvän lumen vuoksi.
Naukkarisen Joni. Mestari on toiminut seuran jäsenenä vuodesta 2014 alkaen ja ajaa Fubar tiimissä suunnistus cupia.
Silloin mentiin! Sanoi Ylönen, kun yläsänky romahti! :)
Kyytiin ajoissakin saa jo lupauksia tulevista kaltevuuksista.
Kieli keskellä suuta.
Matala hurina alkoi täyttämään huoltamon pihan.
Sitten kompura päälle, niin saatiin paineilmaa tasauspyörän lukoille.
Autossa on ollut ongelmia ohjaustehostimen kanssa ja Joni teetätti siihen tulomatkalla letkun Ylivieskassa.
Hankea kohtihan tuo lähti itsestäänkin menemään :)
Saappaan varret ylös ja lahkeet alas!
Ajamattomalle pihalle oli kertynyt lunta jo ihan mukavasti.
Sitten alkoi sutiminen ja kiinni jämähti!
Seuran sisäinen hinauspalvelu riensi avuksi.
Aluksi hinausauto liikkui mukana, mutta Land Rover veti käytännössä lopulta itse itsensä pois hangesta.
Toisella yrittämällä Joni pyyhkäisi pari metrisen lumikasankin yli että heilahti.
VIDEO: Land Rover tosi toimissa maastossa.
Oho, mikäs sieltä nyt lähti yllättäen tulemaan!
Kyllä se vaikuttaa Marjakankaan Karille ja Nissan Patrolille.
Nyppylän yli tultiin nätisti, mutta pohjalla odottikin salakavalan pehmyt lumipeti.
Nissanin ja kuljettajan kierrokset alkoivat käymään kuumina :)
Kiinni on kuin Alko jouluna.
Hinauspalvelulle oli taas kysyntää.
VIDEO: Nissan Patrol ylittää lumikasan.
Vinssi pääsi taas näyttämään mahtinsa.
Björkbackan Sauli tarttui heti vetokapulaan. Tämä vinssimestari ja maastoautoharrastaja meidän pitää kohta puhutella tarkemmin.
Vinssi on ihan joystikkivehkeitä.
Silloin kun tämä vaijeri keriytyy telan ympäri ehyenä, tullaan toisessa päässä varmasti mukana.
Ja niin vaan lähti Patrolli liikkeelle.
Irti on! Sanoi mummo, kun poskihammas irtosi :)
VIDEO: Nissan Patrolia hinataan lumihangesta.
Nissan Patrol vuosimallia 1982.
Autoon ei ole kovin paljon tehty muutoksia.
Runkoa ja akseleita on korotettu n. 15 senttiä.
On tehty turvakaaret ja lisätty hieman valoja.
Autoista löytyy omia maalauksia ja tarroja.
Pellin alla on vakio tehot turbokoneella ja 130 hevosvoimaa. Tietokone on apuna suunnistuksessa ja siitä näkyy gps rastit. Rastilla pitää näkyä auto, sen numero tai rekisterikilpi. Rastista otetaan myös kuva ja pisteet määräytyy sen vaikeuden mukaan.
Sponssooreita?
Kuulemma pääsponssoori :)
Takana kunnon kiinnityskorvakkeet.
Uusinta yritys! Joni ajoi kasan ja pihan läpi kuin tyhjää vain ja Kari hyppäsi heti uhmakkaasti takaisin Patrolin rattiin. Auto jäi toistamiseen kiinni samaan kasan jälkeiseen lumitaskuun. Etuakselin edessä oli hirveästi lunta ja se muodosti yllättävän suuren massan etenemiselle. Liukas kenttä ei ainakaan auttanut asiassa ja niin tuli taas vastaan fysiikan lait. Mestarin mukaan autoon pitäisi saada paremmat tasauspyörälukot ja lunta hieman vähemmäksi kentältä.
Land Rover tarjosi...
...puolestaan apua.
Ja taas irtosi.
Björkbackan Sauli. Tämän koneharrastajan perheessä kaikki ajavat pääasiassa maastoautoilla. Mestarilla itsellä on jo kaksi autoa metsäajossa ja kolmas on juuri meneillään projekti vaiheessa. Velipojalla, systerillä, systerin tytöillä ja vaimollakin on kohta oma maastoharrastusauto. Itsellä ja omilla tytöilläkin on myös Hiluxit metsään, eli kotona kaikkiaan viisi maastoautoa. Sauli tykkää ajaa vain korkeilla autoilla ja haluaa rakennellessa juuri nostaa autoa tiestä. Näkyvyydestä on suurta hyötyä kaupunki ajossa ja aurauspenkkojen takaa kurvaillessa. Vanhemmalla iälläkin on mukavampi nousta korkeaan autoon. Siviiliautoissakin on vinssi ja konkari tietää, että maastossa ajettaessa rengas tähdätään aina kiven ja kannon päälle. Perämurikan kohdalla sellaiset saa ajokin varmasti jäämään kiinni. Omien sanojensa mukaan nestori luottaa kuljettajana kaikkein eniten itseensä ja silloin vahinkoja kuulemma juuri tapahtuukin :)
Mitsubishi Pajero projekti.
Tästä pelistä syntyy oman tallin kolmas harrasteluauto ja tällä kertaa se valmistuu vaimolle!
Auto sai edellisenä viikonloppuna korin päälle ja peliin on käytetty osia monista muistakin merkeistä.
Tutkitaanpa kohta kärryä vetävää vetojuhtaakin tarkemmin.
Miltäs näyttää hytissä?
Autosta oli ostaessa moottori rikki ja nyt pellin alla on Pajeron moottori ja jakolaatikko. Seuraavana on vuorossa polttoaine- ja jäähdytysletkujen sekä syyläreiden asennus. Viimeistely hommiin kuuluu myös penkkien asennus.
Kuteeko suurimmat kalat vielä rauhallisissa vesissä?
Keulaan tulee hydraulivinssi ja muissa autoissa on sähkövinssi. Uuden työkalun toimivuus testataan metsässä ja se vaatii omaa hydrauliikan rakentelua.
Maanvaroissa on eroja.
Montakohan kiloa ilmaa on näissä rattaissa?
Jeep Grand Cherokee vuosimallia 1999.
Pellin alla koneena bensa V8 ja peli toimii vain maantiellä veturina.
Kyseessä on korotettu auto ja nyt alla on talvirenkaat. Kesärenkailla korkeus nousee vielä huomattavasti.
Jeeppi syö kuulemma löpöäkin aika mukavasti.
Kattaus.
Björkbackan Seppo. Saulin velipoika kertoo olevansa maastoautoiluharrastuksessa aloittelija ja saman herran houkutelleen hänetkin mukaan touhuun. Yksi kyydissä olo kuulemma ampaisi mukaan lajiin ja kärryssä puolestaan on siskon tyttöjen auto. Mestarilla itsellä on Mitsubishi ja hän on toistaiseksi vain ajellut poikain perässä ja opetellut ajoa.
Datsun King Cap.
Kaveri möi sattumalta auton perheeseen ja merkki ei kuitenkaan auta yhtään mäessä.
Auton merkin mukaan...
...sen pitäisi kuitenkin olla kuningas tulevissa suunnistus cupeissa :)
Sepon maalaama kylki.
Rouheutta.
Kattaus.
Leppäkarin Timo. Mestaria jaksoi vielä hymyilyttää, vaikka omassa Daihatsu Rockysta jalostetussa menopelissä katkesi ohjaustanko edellisenä viikonloppuna. Tanko katkesi irti poikki ja niin ei ole käynyt koskaan aiemmin parinkymmenen vuoden aikana.
Daihatsu Rocky 2,8td.
Kamppeessa on mm. Toyotan akselit ja voimansiirto sekä Range Roverin alusta. Peliä on levennetty, korotettu ja lyhennetty.
Jokohan hillat oli kypsiä? :)
Rasmuksen Jari. Mestari on harrastanut offroadia 10 vuotta.
Mitsubishi L200 vuosimallia 1989.
Kamppeessa on 2.5 litran turbodiesel, porttaaliakselit, 42 tuuman renkaat ja runko-ohjaus hydraulisylintereillä. Tuoreet kuvat on huhtikuulta Kannuksesta.
Hups! Offroad suunnistuskisat Luumäellä 1.4.2023. Vaikka rastin löytyminen voi aiheuttaa riemun hypyn, pitää silti muistaa edetä varovasti :) Tosipuheessa esim. kyljellään olevasta autosta voi olla vaikea päästä ulos ja hyvä tiimihenki ja kaveriapu on juuri tärkeää näissä tilanteissa.
VIDEO: Mitsubishi L200 jalostuu ja on tositoimissa.
Loppuyhteenveto: metsäautotiet sulavat hiljalleen talven jälkeen ja kerholla aina silloin tapana lähteä silloin maastoon katselemaan maisemia ja paikkoja. Makkarat ja tulitikut otetaan myös mukaan ja silloin on myös hyvä hetki tuumailla ja suunnitella kesällä koittavaa kerhon omaa kilpailua. Uudet jäsenet ovat myös lämpimästi tervetulleita mukaan harrastukseen pienellä kynnyksellä. Nimittäin vakioautollakin voi osallistua ajeluun ja aluksi voi hypätä vaikka konkareidenkin kyytiin ja tutustua touhuun. Jäsenmaksu on 20 euroa vuodelta. Rasvamonttu ohjelman toimittajallakin olisi kuulemma jo ihan riittävästi näyttöä lajiin, nimittäin Pookin Skoda on jäänyt hänellä jo ainakin kolmesti kiinni ojaan tänä talvena :)
Jolman ry:n videoita lisää Youtubessa: mightymax
Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu