Jokilaakson Maastoautoilijat ovat lujasti kiinni harrastuksessaan Alavieskassa

13.04.2023 14:40 - Ari Kettukangas

Rasvamontussa vannotaan tällä kertaa maastoautoilun nimeen kautta kiven ja kannon. Vaikka Jokilaakson Maastoautoilijoiden kalustoilla riittää tehoja tuollaisissa maastoissa, halutaan niillä silti jäädä tahallaan mahdollisimman hyvin kiinni. Haastattelun aikaan alueella oli talven ennätys määrä lunta ja muilla vehkeillä ei meinannutkaan päästä liikkeelle. Runsas ja kevyt lumikin teki silti yllättävän kovan massan autojen alle ja eri tehoisten kamppeiden hevosvoimat ja korkeudet alkoivat olemaan tilanteessa valttia. Lavetilta laskeutui mittelöimään tehojaan mm. Jeepistä ja Unimog maastokuorma-autosta kasattu hirmuinen Land Rover ja ärhäkkä Nissan Patrol. Näytille oli myös tuotu muitakin kamppeita ja projekteja. Ja tämän lisäksi hyvän yhteishengen omaavassa yhdistyksen porukassa jäi vielä suustaankin kiinni :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Jokilaakson Maastoautoilijat. Kerhon porukassa on mainio yhteishenki ja tiimityönä tapahtuvassa harrastuksessa kaveria ja kalustoa ei koskaan jätetä metsään oman onnensa nojaan. Jokainen harrastaja tuntuu luottavan siviilikamppeissakin auton korkeuteen ja joka pelistä löytyy melkein poikkeuksetta vinssit. Porukan mukaan kisa-autoja korjataan pari viikkoa ja ajetaan sen jälkeen aina yksi päivä. Mitä pahempi ajopaikka, sen parempi. Tutuksi tulleen Alavieskan SEO:n näytösluonteiset aurausvallitkin olivat siis pieniä silakoita joulukaloiksi näille herroille. Viimeksi hieman haastavampia ajoja oli mm. maaliskuussa Verkasalossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jolma ry. Jokilaakson Maastoautoilijat ry perustettiin vuonna 2006. Viime vuonna aktiivijäseniä oli n. 20-50 henkilöä ja heitä on tullut mukaan toimintaan mm. Alavieskasta, Kalajoelta, Kannuksesta, Merijärveltä, Nivalasta ja Oulaisista.

(kuva: Jenni Räinä)

Offroad maastoautoilu. Harrastus ja kilpaileminen sisältävät monta lajityyppiä. Jolman päälajina on suunnistus, mutta löytyy myös trialia ja pidemmän matkan safaritoimintaa. Ajoja harrastetaan kesällä ja talvella ne tapahtuvat Jokilaakson maastoissa ja kauempana vierailumatkoilla. Toiminta tapahtuu tarkasti merkatuilla reiteillä ja aina maanomistajan luvalla. Hallussa on myös palonsammutus ja öljytorjunta puoli. Automerkkeihin kuuluu mm. Hiluxia, Mitsubishiä, Nissan Patrollia ja Toyotaa ym. Ajotoiminta tapahtuu metsäpoluilla, rinteissä, kivikoissa, kallioilla ja jopa suolla.

(kuva: Ari Kettukangas)

Marjakankaan Kari. Mestari toimii nykyisin yhdistyksen puheenjohtajana ja aloitti jäsenyyden seurassa jo vuonna 2010. Hän hankki ensimmäisen nelivetoautonsa vuonna 1990 ja siitä lähtien on viritelty näitä vehkeitä. Konkari tietää maastoautoilun vaativan myös hyvää ajotaitoa ja pelisilmää. Lisäksi oikealla rakentelulla ja varustelulla on tärkeä osuus. Talvella lumi tasoittaa jonkin verran maastoa, mutta se aiheuttaa kevyenäkin tavarana auton akselistolle yllättävän suurta massaa.

VIDEO: Jolman Talvisafari Verkasalossa vuonna 2023.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten pihalle ajettujen kattausten pariin!

(kuva: Ari Kettukangas)

Land Rover.

(kuva: Ari Kettukangas)

Land Roverista, Unimog maastokuorma-autosta ja muista sekalaisista osista kasattu hirmu odotti malttamattomana testiajoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Mutta mitäs kaikkea tämä peli sitten on tarkalleen syönyt?

(kuva: Ari Kettukangas)

Alla Unimog maastokuorma-auton akselit.

(kuva: Ari Kettukangas)

Varusteena Jeepin laatikot...

(kuva: Ari Kettukangas)

...ja Jeepin 5.2 litran vakio 8-kone. Pellin alla muhii 220 hevosvoimaa ja vääntöä on 460 newtonia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuvakulma antaa autolle vielä lisäkokoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Alla 42 tuuman renkaat ja niissä tietoisesti matalat paineet, jotta ne mukautuvat hyvin maastoon. Renkaiden paine oli tarkalleen 0.35 kiloa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maastoautojen maanvarassa on tärkeää joka sentti. Autojen pohjapanssarin korkeuksissa on n. 10-15 sentin eroja ja liian korkeasta pelistä tulisi kalliokiipeilyssä vaappuva hoijakka. Öljypohjat on suojattu rautalevyillä ja auto jää talvella kiinni juuri akseleiden eteen kertyvän lumen vuoksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Naukkarisen Joni. Mestari on toiminut seuran jäsenenä vuodesta 2014 alkaen ja ajaa Fubar tiimissä suunnistus cupia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Silloin mentiin! Sanoi Ylönen, kun yläsänky romahti! :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyytiin ajoissakin saa jo lupauksia tulevista kaltevuuksista.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kieli keskellä suuta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Matala hurina alkoi täyttämään huoltamon pihan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten kompura päälle, niin saatiin paineilmaa tasauspyörän lukoille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autossa on ollut ongelmia ohjaustehostimen kanssa ja Joni teetätti siihen tulomatkalla letkun Ylivieskassa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hankea kohtihan tuo lähti itsestäänkin menemään :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Saappaan varret ylös ja lahkeet alas!

(kuva: Ari Kettukangas)

Ajamattomalle pihalle oli kertynyt lunta jo ihan mukavasti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sitten alkoi sutiminen ja kiinni jämähti!

(kuva: Ari Kettukangas)

Seuran sisäinen hinauspalvelu riensi avuksi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Aluksi hinausauto liikkui mukana, mutta Land Rover veti käytännössä lopulta itse itsensä pois hangesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Toisella yrittämällä Joni pyyhkäisi pari metrisen lumikasankin yli että heilahti.

VIDEO: Land Rover tosi toimissa maastossa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Oho, mikäs sieltä nyt lähti yllättäen tulemaan!

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyllä se vaikuttaa Marjakankaan Karille ja Nissan Patrolille.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nyppylän yli tultiin nätisti, mutta pohjalla odottikin salakavalan pehmyt lumipeti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nissanin ja kuljettajan kierrokset alkoivat käymään kuumina :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Kiinni on kuin Alko jouluna.

(kuva: Ari Kettukangas)

Hinauspalvelulle oli taas kysyntää.

VIDEO: Nissan Patrol ylittää lumikasan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vinssi pääsi taas näyttämään mahtinsa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Björkbackan Sauli tarttui heti vetokapulaan. Tämä vinssimestari ja maastoautoharrastaja meidän pitää kohta puhutella tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Vinssi on ihan joystikkivehkeitä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Silloin kun tämä vaijeri keriytyy telan ympäri ehyenä, tullaan toisessa päässä varmasti mukana.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja niin vaan lähti Patrolli liikkeelle.

(kuva: Ari Kettukangas)

Irti on! Sanoi mummo, kun poskihammas irtosi :)

VIDEO: Nissan Patrolia hinataan lumihangesta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Nissan Patrol vuosimallia 1982.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoon ei ole kovin paljon tehty muutoksia.

(kuva: Ari Kettukangas)

Runkoa ja akseleita on korotettu n. 15 senttiä.

(kuva: Ari Kettukangas)

On tehty turvakaaret ja lisätty hieman valoja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Autoista löytyy omia maalauksia ja tarroja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla on vakio tehot turbokoneella ja 130 hevosvoimaa. Tietokone on apuna suunnistuksessa ja siitä näkyy gps rastit. Rastilla pitää näkyä auto, sen numero tai rekisterikilpi. Rastista otetaan myös kuva ja pisteet määräytyy sen vaikeuden mukaan.

(kuva: Ari Kettukangas)

Sponssooreita?

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuulemma pääsponssoori :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Takana kunnon kiinnityskorvakkeet.

(kuva: Ari Kettukangas)

Uusinta yritys! Joni ajoi kasan ja pihan läpi kuin tyhjää vain ja Kari hyppäsi heti uhmakkaasti takaisin Patrolin rattiin. Auto jäi toistamiseen kiinni samaan kasan jälkeiseen lumitaskuun. Etuakselin edessä oli hirveästi lunta ja se muodosti yllättävän suuren massan etenemiselle. Liukas kenttä ei ainakaan auttanut asiassa ja niin tuli taas vastaan fysiikan lait. Mestarin mukaan autoon pitäisi saada paremmat tasauspyörälukot ja lunta hieman vähemmäksi kentältä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Land Rover tarjosi...

(kuva: Ari Kettukangas)

...puolestaan apua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Ja taas irtosi.

(kuva: Ari Kettukangas)

Björkbackan Sauli. Tämän koneharrastajan perheessä kaikki ajavat pääasiassa maastoautoilla. Mestarilla itsellä on jo kaksi autoa metsäajossa ja kolmas on juuri meneillään projekti vaiheessa. Velipojalla, systerillä, systerin tytöillä ja vaimollakin on kohta oma maastoharrastusauto. Itsellä ja omilla tytöilläkin on myös Hiluxit metsään, eli kotona kaikkiaan viisi maastoautoa. Sauli tykkää ajaa vain korkeilla autoilla ja haluaa rakennellessa juuri nostaa autoa tiestä. Näkyvyydestä on suurta hyötyä kaupunki ajossa ja aurauspenkkojen takaa kurvaillessa. Vanhemmalla iälläkin on mukavampi nousta korkeaan autoon. Siviiliautoissakin on vinssi ja konkari tietää, että maastossa ajettaessa rengas tähdätään aina kiven ja kannon päälle. Perämurikan kohdalla sellaiset saa ajokin varmasti jäämään kiinni. Omien sanojensa mukaan nestori luottaa kuljettajana kaikkein eniten itseensä ja silloin vahinkoja kuulemma juuri tapahtuukin :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Mitsubishi Pajero projekti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Tästä pelistä syntyy oman tallin kolmas harrasteluauto ja tällä kertaa se valmistuu vaimolle!

(kuva: Ari Kettukangas)

Auto sai edellisenä viikonloppuna korin päälle ja peliin on käytetty osia monista muistakin merkeistä. 

(kuva: Ari Kettukangas)

Tutkitaanpa kohta kärryä vetävää vetojuhtaakin tarkemmin.

(kuva: Ari Kettukangas)

Miltäs näyttää hytissä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Autosta oli ostaessa moottori rikki ja nyt pellin alla on Pajeron moottori ja jakolaatikko. Seuraavana on vuorossa polttoaine- ja jäähdytysletkujen sekä syyläreiden asennus. Viimeistely hommiin kuuluu myös penkkien asennus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kuteeko suurimmat kalat vielä rauhallisissa vesissä?

(kuva: Ari Kettukangas)

Keulaan tulee hydraulivinssi ja muissa autoissa on sähkövinssi. Uuden työkalun toimivuus testataan metsässä ja se vaatii omaa hydrauliikan rakentelua.

(kuva: Ari Kettukangas)

Maanvaroissa on eroja.

(kuva: Ari Kettukangas)

Montakohan kiloa ilmaa on näissä rattaissa?

(kuva: Ari Kettukangas)

Jeep Grand Cherokee vuosimallia 1999.

(kuva: Ari Kettukangas)

Pellin alla koneena bensa V8  ja peli toimii vain maantiellä veturina.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kyseessä on korotettu auto ja nyt alla on talvirenkaat. Kesärenkailla korkeus nousee vielä huomattavasti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Jeeppi syö kuulemma löpöäkin aika mukavasti.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kattaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Björkbackan Seppo. Saulin velipoika kertoo olevansa maastoautoiluharrastuksessa aloittelija ja saman herran houkutelleen hänetkin mukaan touhuun. Yksi kyydissä olo kuulemma ampaisi mukaan lajiin ja kärryssä puolestaan on siskon tyttöjen auto. Mestarilla itsellä on Mitsubishi ja hän on toistaiseksi vain ajellut poikain perässä ja opetellut ajoa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Datsun King Cap.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kaveri möi sattumalta auton perheeseen ja merkki ei kuitenkaan auta yhtään mäessä.

(kuva: Ari Kettukangas)

Auton merkin mukaan...

(kuva: Ari Kettukangas)

...sen pitäisi kuitenkin olla kuningas tulevissa suunnistus cupeissa :)

(kuva: Ari Kettukangas)

Sepon maalaama kylki.

(kuva: Ari Kettukangas)

Rouheutta.

(kuva: Ari Kettukangas)

Kattaus.

(kuva: Ari Kettukangas)

Leppäkarin Timo. Mestaria jaksoi vielä hymyilyttää, vaikka omassa Daihatsu Rockysta jalostetussa menopelissä katkesi ohjaustanko edellisenä viikonloppuna. Tanko katkesi irti poikki ja niin ei ole käynyt koskaan aiemmin parinkymmenen vuoden aikana.

(kuva: Timo Leppäkari)

Daihatsu Rocky 2,8td.

(kuva: Timo Leppäkari)

Kamppeessa on mm. Toyotan akselit ja voimansiirto sekä Range Roverin alusta. Peliä on levennetty, korotettu ja lyhennetty.

(kuva: Timo Leppäkari)

Jokohan hillat oli kypsiä? :)

(kuva: Jari Rasmus)

Rasmuksen Jari. Mestari on harrastanut offroadia 10 vuotta.

(kuva: Jenni Räinä)

Mitsubishi L200 vuosimallia 1989. 

(kuva: Jari Rasmus)

Kamppeessa on 2.5 litran turbodiesel, porttaaliakselit, 42 tuuman renkaat ja runko-ohjaus hydraulisylintereillä. Tuoreet kuvat on huhtikuulta Kannuksesta.

(kuva: Jari Rasmus)

Hups! Offroad suunnistuskisat Luumäellä 1.4.2023. Vaikka rastin löytyminen voi aiheuttaa riemun hypyn, pitää silti muistaa edetä varovasti :) Tosipuheessa esim. kyljellään olevasta autosta voi olla vaikea päästä ulos ja hyvä tiimihenki ja kaveriapu on juuri tärkeää näissä tilanteissa.

VIDEO: Mitsubishi L200 jalostuu ja on tositoimissa.

(kuva: Ari Kettukangas)

Loppuyhteenveto: metsäautotiet sulavat hiljalleen talven jälkeen ja kerholla aina silloin tapana lähteä silloin maastoon katselemaan maisemia ja paikkoja. Makkarat ja tulitikut otetaan myös mukaan ja silloin on myös hyvä hetki tuumailla ja suunnitella kesällä koittavaa kerhon omaa kilpailua. Uudet jäsenet ovat myös lämpimästi tervetulleita mukaan harrastukseen pienellä kynnyksellä. Nimittäin vakioautollakin voi osallistua ajeluun ja aluksi voi hypätä vaikka konkareidenkin kyytiin ja tutustua touhuun. Jäsenmaksu on 20 euroa vuodelta. Rasvamonttu ohjelman toimittajallakin olisi kuulemma jo ihan riittävästi näyttöä lajiin, nimittäin Pookin Skoda on jäänyt hänellä jo ainakin kolmesti kiinni ojaan tänä talvena :)

Jolman ry:n videoita lisää Youtubessa: mightymax

Lue myös: Rautiolan Matti ennusti aikanaan sään mopedin pakokaasusta - nyt äijäluola Ohviisista jalostuu koneharrasteiden- ja kulttuurinkehto Oulaisissa

Rasvamontun aiemmat jaksot ja vierailukohteen ilmoittaminen: Rasvamonttu

Kilpailut

Uusimmat