Kuva: Oulun yliopisto

Koulujen hyvinvointi-interventiot huomioivat harvoin oppilaiden sosiaalisen taustan

17.03.2025 08:51 - Jussi Häkkilä

Tutkimukset osoittavat, että lasten ja nuorten hyvinvointi vaihtelee sosiaalisen taustan mukaan.

Tutkimukset osoittavat, että lasten ja nuorten hyvinvointi vaihtelee sosiaalisen taustan mukaan. Koulu tarjoaa mahdollisuuksia kaventaa näitä eroja, mutta hyvinvointi-interventioiden vaikutuksia eri taustoista tuleviin oppilaisiin tunnetaan vielä heikosti. Tuore tutkimus osoittaa, että vain harvat kouluja koskevat interventiotutkimukset huomioivat oppilaiden sosiaalisen taustan vaikutukset tukitoimien arvioinnissa.
Oulun yliopiston johtamassa tutkimuksessa käytiin läpi yli 10 000 kansainvälistä julkaisua, joista 44 valikoitui tarkempaan analyysiin. Suurin osa interventiotutkimuksista oli toteutettu Euroopassa ja mukana oli myös neljä suomalaista tutkimusta. Interventiot sisälsivät mm. fyysistä aktiivisuutta ja tietoisuustaitojen harjoittelua.

Kilpailut

Uusimmat